Lijf & Lijn alle pijlers

Op de fiets - race/ATB/MTB/spinning/etc

08-03-2012 22:08 625 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op het forum verschillende hardlooptopics, maar ik mis het fiets-topic.



De zon komt tevoorschijn, de dagen worden langer, en de temperatuur stijgt. Oftewel, tijd om mijn fiets weer te pakken!



Wie heeft er zin om mee te schrijven? Over de mooie momenten (heerlijk met wind om je hoofd op een zomeravond) en de vervelende momenten (hoe kom ik toch van die zadelpijn af)...
Alle reacties Link kopieren
Ik hou er ook echt van om op de fiets te stappen. Door weer en wind (behalve hagel / storm) pak ik de fiets en het doet me goed, het geeft rust. Momenteel rij ik op een oma-fiets, maar binnenkort ga ik kijken voor een sportief model (batavus apache deluxe 2012) zodat ik ook wat langere afstanden makkelijker ga doen!



- Ik rij het liefst door de duinen. Wat jij?
Alle reacties Link kopieren
Een weekje terug kwam er hier ook een fietstopic voorbij. Ik maak ook wekelijks mooie tochtjes. En met de aanvankelijk zachte winter met goed begaanbare wegen heb ik eigenijk de hele winter door kunnen fietsen. In november en december zelfs mijn meeste fietskm's ooit gemaakt.

Nu weer wat minder omdat hardlopen bij mij toch echt op nummer een staat en ik nu weer voluit mag trainen. Maar ik maak toch nog wel twee keer per week een flinke tocht.

En inderdaad met het langer licht worden kan ik op een gegeve moment ook weer 's avond een fietstocht inplannen.



Fiets overigens overigens dagelijks sowieso veel maar dan op mijn gewone stadsfiets om naar en van mijn werk/school/sport etc te komen.



Zadelpijn had ik alleen het eerste seizoen dat ik echt tochtjes van 60-100km ging maken. Heb een gewone crosshybride herenmodel met de daarbij behorende zadel en nooit meer last na die eerste periode van gewenning.

Ik fiets het liefste door bos en heide gebieden, maar ook in het belgische butiengebied.
Alle reacties Link kopieren
Echt waar? Die vond ik niet bij zoekfunctie... Sorry, die mag ook omhoog, schrijf ik daar mee.



In de winter heb ik met name geschaatst en gespind. Ben helaas dan niet voor donker thuis doordeweeks.



Zadelpijn, soms, de zitbotjes. Wel vroeger ook schuurplekken. Maar met gat in zadel en niet-specifiek op vrouwen gerichte kleding gaat dat stukken beter.



En waar fiets ik graag.... Als er maar asfalt is en niet zoveel ander verkeer...
Alle reacties Link kopieren
Ik fiets alleen al bijna 200km aan woon/werk/school verkeer per week.

Ben vaak 's middags vrij dus heb van de winter overdag mijn fietstochtjes in kunnen plannen. En n het weekend natuurlijk.

Nu weer snel op de fiets naar mijn werk.
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik woon maar 500m van werk en ben daar dan 50-60uur per week... Dus ongemerkt kilometers maken lukt mij niet...



Overigens moet ik van mezelf ook nog hardlopen, dus probeer dagelijks wel te bewegen. Maar aan fietsen ben je toch altijd wat meer tijd kwijt...
Alle reacties Link kopieren
De eerste kilometers van het jaar zitten erop!



Viel nog beetje tegen met de wind... Recht van voren in de polder... Nu lekker voldaan gevoel...
Alle reacties Link kopieren
Ja staat een stevig windje. Vrijdagmiddag is min of meer mijn vast fietsmiddag. Maar vanmiddag had ik een afspraak met de mentor van mijn dochter en zojuist moest ik andere dochter naar een feestje brengen. Weinig of zeg maar geen middag mer over dus. Maar dus wel twee keer op en neer naar het dorp geweest. En strakjes nog een keer om jongste dochter weer op te halen.

Heb voor morgen middag een tochtje gepland. 's ochtends eerst twee keer op en neer om dochter naar sport te brengen en weer op te halen dan mijn hardlooptraining. Als het goed is kan ik dan 's middags wel een aantal uren weg.



Plan jij je route vooraf? Zelf stippel ik altijd een route uit via knooppunten. Begin dan vaak wel bij een knooppunt wat verder weggelegen en plan dan de route daar naartoe zelf omdat je anders altijd hetzelfde begin en einde hebt. Woon wel in een gebied met veel gevarieerde fietsmogenlijkheden.

Fietsen kost in het algemeen meer tijd inderdaad dan hardlopen. Zelfs als ik voor een marathon train dan loop ik zelden langer dan 2 1/2 uur in training. Terwijl met 2 uurtjes fietsen ik niet het idee heb echt wat gedaan te hebben. Bovendien moet je op een gegeven moment ook al minimaal 2-3 uur onderweg zijn om nieuwe gebieden te ontdekken.

Met de auto eerst naar een andere locatie rijden om vanuit daar te gaan fietsen komt er eigenlijk alleen in de vakantie maar van.
Alle reacties Link kopieren
In mijn omgeving heb ik wat vaste rondjes, of rij ik met anderen.



Verder gebruik ik inderdaad ook wel de knooppunten, of kijk bijvoorbeeld op Bikemap voor ideetjes.

Ik wil graag nog zo'n gps-tripcomputer waar je routes in kan zetten. Mijn ouders hebben die, ideaal, nooit op een hoek twijfelen over welke kant je op moet.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel uur beweeg je per week? Klinkt als heel veel...
Alle reacties Link kopieren
Ik had ook een topic geopend dus nu hebben we er gewoon twee



Leuk dat je een hele verzameling fietsen hebt Lecco.



Ik ken trouwens een leuk forum (www.wereldfietser.nl) van mensen die enorme reizen maken per fiets. Maar ze hebben ook laagdrempelige actiteiten voor beginners.

Ik heb er geen aandelen hoor, t is gewoon een leuke link.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat is inderdaad een leuke site.

Ook op fiets.nl kan je heel veel vinden.



Ik weet niet hoe het zit met fiets fit en cyclotrekkingbikes.

Vragen kan in ieder geval geen kwaad toch?



Bankje, ik heb ooit eens gelezen dat hardloper effectiever is voor opbouwen van conditie dan fietsen. Juist omdat je behoorlijke tijd moet fietsen om zelfde effect van lopen te behalen. Ik weet het niet meer precies, maar volgens mij scheelde het ongeveer een factor 2 qua tijd.
Alle reacties Link kopieren
Lecco ik denk dat het ook te maken heeft met de manier waarop je traint. Voor het hardlopen heb ik een door de trainer goed bedacht trainingsprogramma. Zeer gevarieerd waarbij ik gericht in mijn zones train.

Het fietsen doe ik puur op recreatief niveau. Waarbij ik wel als ik een tocht ga maken stevig probeer door te trappen. Maar ik fiets dan van begin tot het einde in hetzelfde tempo en dus met dezelfde hartslag. Dat is natuurlijk alles behalve een gericht opbouw.

Verder is het natuurlijk ook zo dat in priniepe iedereen niet getraind een aantal uren kan fietsen. Met hardlopen is de belasting van pezen en spieren veel groter en kun je dus alleen daarom alleen maar langzaam opbouwen.

Maar ik denk dat als je met fietsen ook gericht intervallen zou trainen je ook met kortere sessies zou kunnen volstaan. Mijn lol in het fietsen zit echt in het lekker bezig zijn, niewe omgeving verkennen en niet zozeer ergens gericht naar toe werken.



Ikheb zelf de garmin305. Een hardloophorloge met gps. Je kunt er wel routes inzetten maar je krijgt dan een kruimelspoortje, dus neit echt geschikt om je route op te fietsen. wel voldoende overigens om de weg richting huis te vinden als je ergens in de middel of nowhere het spoor bijster bent. Maar op de computer krijg je dan wel een mooi overzicht van de route, snelheid , hartslag etc. Wel leuk om na te zien.



Ik beweeg inderdaad veel. Hardlopen normaal een 75km/120km per week. Momenteel zit ik iets lager omdat ik net terug kom van een blessure. Paar keer per week dan een fietstocht. Dagelijks het functiionele fietsen wat varieerd van een 20 tot 35km per dag. maar daarnaast nog werk waarbij ik in beweging ben, hond die meerdere keren per dag uitgelaten moet worden en het huishouden natuurlijk.

Van mei tot en met september als het buitenbad open is ga ik ook een paar keer per week zwemmen.

Maar in de winterperiode in een overdruk zwembad waar je enkel op uur en tijd terecht kunt komt er nooit veel van.
Alle reacties Link kopieren
Heb zelf ook de 305, maar dat is echt niet te vergelijken met GPSmap of Oregon of welk andere soort garmin met kaarten erop.



Merk je trouwens geen verschil tussen uithoudingsvermogen bij verschillende sporten? Op de fiets kan ik makkelijker langere tijd een hogere hartfrequentie aan (en haal ik die langzamer) dan respectievelijk schaatsen of hardlopen.



Vandaag toch weer iets last van mijn zitbeentjes, althans dat voelde ik net toen ik op stadsfiets zat... Opnieuw 'eelt' kweken dus...
Alle reacties Link kopieren
Ben net terug van mijn fietstochtje. Dit keer niet in mijn eentje want tot mijn grote verbazing ging een van de kinderen mee. 74km gefietst , stond wel een enorme wind zo in de polders.

Bij fietsen krijg ik mijn hartslag helemaal niet hoog. Ik kan ook niet echt hard fietsen. Heb nu met een gemiddelde van 24,1 km/hr gefietst en een gemiddelde hartslag van 127. Zater er wel een aantal slinger bospaden tussen die het tempo er ook echt uithalen. Maar echt veel hoger dan 25-26km/hr kom ik nooit. En ik moet al veel tegenwind hebben op een viaduct om mijn hartslag tot de 140 te krijgen. Terwijl ik en hele marathon op een gemiddelde hartslag van 160-165 loop.

Vanmorgen nog een looptraining gedaan met heuvelsprintjes en tijdens die sprintjes liep mijn hartslag op tot 180. Mijn rustige duurloopjes loop ik op een hartslag van plm 135-140, dus nog beduidend boven het stevig doortrap hartslag op de fiets.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit toch wel hoger met hartslag. Zo rond 160/min. Kan dan overigens nog wel volzinnen praten. Dat begint af te nemen rond de 175/min.
Alle reacties Link kopieren
Maar jou maximale hartslag is misschien ook een stuk hoger? Die van mij ligt voor hardlopen op 183. Bij de sportkeuring kwam op de fiets een max hartslag van 150.

Op welke hartslag fiets jij dan in het algemeen. En doe je wel ook gerichte intervallen tijdens het fietsen?

Met hardlopen kan ik met een hartslag van 160-165 ook nog prima praten. Maar dan ga ik echt geen hele bakken vertellen zoals in de lager zones. En bij hartslagen rond de 170 beperk ik me zo mogenlijk tot kreten als pas op paaltje, baan één, pas op etc.

Of bedoel je dat je op160 zit op de fiets? In dat geval met welke hartslag loop je dan je rustige duurloop en wat is darbij je maximale hartslag.

Mijn sprotarts zei destijds dat de maximale hartslag bij vrouwen op de fiets ten opzichte van hardlopen een 15 slagen verschilt. Bij mij gaat dat dus absoluut niet op.
Alle reacties Link kopieren
Met fietsen doe ik eigenlijk geen gerichte intervallen. Het is meer toeren. Intervaltrainingen heb ik afgelopen seizoen wel op schaats gedaan (en zo nu en dan in sportschool bij spinning).
Alle reacties Link kopieren
Lecco maar hoe verhouden bij jou dan de verschillende hartslagen (zowel bij rustig duurtraining als maximale hartslag) bij de diverse sporten? En dan bij fietsen bedoel ik niet zo zeer de spinning (kan me voorstellen dat daar de hartslag wel hoger oploopt) maar bij het gewone fietsen op de weg/bos.
Alle reacties Link kopieren
Er valt echt nog heel veel voor mij te leren. Met hartslag, intervallen e.d.



Ben helemaal geen sporter, ben er ook niet mee opgegroeid.



Maar ik ben me wel bewust (ben inmiddels 29) dat het heel goed zou zijn om nu wel consequent bewegen/sporten te gaan inbouwen, dat dat veel bijdraagt aan mijn gezondheid.



Plus het feit dat buitenlucht en hoofd leegmaken ook goed is voor een mens.



Baukje hoe oud is je kind, degene die mee ging fietsen?
Alle reacties Link kopieren
Tamara de zoon die mee ging fietsen is 16. Heel frustrerend hoor die jonge gasten. Hij fietst helemaal niet veel. Ja iedere dag op en neer naar school en 3-4 keer per week naar zijn training. Maar hij had geen enkel probleem , niet met de duur en al helemaal niet met het tempo. Hij had alleen zadelpijn en wat last van zijn rug.

Aan de andere kant toch heel leuk dat hij op die leeftijd nog met moeders wil gaan fietsen en dat ik met mijn bijna 50 jaar niet onder doe voor mijn zoon wat fietsen betreft. (ook al zou mijn zoon met een beetje gerichte fietstraining veel sneller kunnen).



Oudste zoon komt net terug van een ritje op zijn wielren fiets. Aan hem waag ik me nog niet eens , zal ik blij moeten zijn hem even in het zicht te kunnen houden.



Op de fiets doe ik overigens ook niet aan intervallen hoor. Gewoon een leuke toch maken en proberen door te trappen. Maar zelfs al ik maar anderhalf tot twee uurtjes ga fietsen en ik doe echt mijn best komt het gemiddelde tempo niet boven de 26km/hr. Mijn techniek laat ook te wensen over. Ga soms volop in de rem in bochten, pure energie verspilling natuurlijk. En zelfs op een viaduct durf ik soms niet voluit naar beneden te gaan. Kun je nagaan hoe lachen het is als ik me op een mountainbike parcours begeef. Dan ben ik dus echt bang om te vallen.
Alle reacties Link kopieren
Ideale zones weet ik momenteel niet precies.

Nooit een officiele sportkeuring gedaan met meting.

Met fiets zit ik dus meestal rond 164, en dat hou ik ook zo op de vlakke gedeeltes. Berg (oke heuvel) op stijg ik tot rond de 180/min. Kan wel nog hoger, maar merk dat bij de 185/min een acuut punt ligt waarnaar het allemaal weer minder gaat.

Lopen weet ik niet hoe het zit, irriteer me zo aan feit dat ik niet meer zo loop als vroeger, dat ik zeker hartslagmeter niet mee wil. En doe het ook te onregelmatig.

Schaatsen doe ik dus wel min of meer intervaltrainingen. Meestal 800 rust, 2000 sneller en zo door. Rustige stukken zit ik met hartslag rond 110/min, en dan de versnelling tot 189/min.



Overigens ben ik gezegend met een hartslag die spontaan al 10 slagen omhoog gaat als ik mijn hartslagmeter zie, dus ga ook wel sporten zonder hartslagmeter. Op gevoel dan.
Alle reacties Link kopieren
@ lecco.. Wij hebben geloof ik de nodige raakvlakken! Ik schaats, wielren en hardloop ook. Gister zelfs nog in 1 wedstrijd:) had vandaag ondanks t mooie weer totaal geen zin om te fietsen.. Heb zelden zadelpijn maar na 50 km in alleen mn schaatspak had ik vandaag genoeg van zadels;) daarnaast heb ik ook heel sterk dat mijn hartslag reageert op hartslagmeting! Tenminste wel als er iemand mee kijkt.. Heel gek en stom maar weinig aan te doen. Ik train overigens wel op hartslag.

Maar mijn wekker gaat morgen om 7 uur dus ik ga snel slapen. Schrijf later graag mee want ik hou echt van fietsen!
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk fiets ik dan niet hard genoeg want mijn hartslag blijft dus bij het fietsen (ook al doe ik stinkend mijn best) veel lager dan bij het hardlopen. Iemand een verklaring voor het feit dat het zoveel meer scheelt dan die 15 slagen waar de sportarts het over had?

Niet dat ik het echt belangrijk vind hoor want zoals gezegt het fietsen is puur recreatief. Maar ik ben er wel oprecht niewschierig na.

Wat betreft het meekijken weet ik niet of mijn hartslag daar nu echt op reageerd want er wordt altijd meegekeken. (of althans achteraf op internet nagezien door de trainer). Mede op grond daarvan worden de volgende trainingen bepaald.

Wel van hele grote invloed is het wedstrijdgebeuren. Maar dat ken ik dus niet van het fietsen en bij het hardlopen zet ik dan mijn hartslag uit beeld en loop puur op het streeftempo.
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat je de grenzen van je fiets hebt bereikt?



Ik baal trouwens een beetje. Vandaag overdag vrij, dus wilde lekker naar buiten om te bewegen, maar ben snip- en snipverkouden, mijn holtes zitten vol, en schor. Iemand tips om het zo snel mogelijk weer kwijt te raken? Want zo is het niets...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven