Lijf & Lijn alle pijlers

Op de fiets - race/ATB/MTB/spinning/etc

08-03-2012 22:08 625 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op het forum verschillende hardlooptopics, maar ik mis het fiets-topic.



De zon komt tevoorschijn, de dagen worden langer, en de temperatuur stijgt. Oftewel, tijd om mijn fiets weer te pakken!



Wie heeft er zin om mee te schrijven? Over de mooie momenten (heerlijk met wind om je hoofd op een zomeravond) en de vervelende momenten (hoe kom ik toch van die zadelpijn af)...
Alle reacties Link kopieren
quote:lecco schreef op 12 maart 2012 @ 11:10:

Misschien dat je de grenzen van je fiets hebt bereikt?



Ik baal trouwens een beetje. Vandaag overdag vrij, dus wilde lekker naar buiten om te bewegen, maar ben snip- en snipverkouden, mijn holtes zitten vol, en schor. Iemand tips om het zo snel mogelijk weer kwijt te raken? Want zo is het niets...Dat is natuurlijk geen verklaring voor het enorm grote verschil in de maximale hartslag bij het hardlopen en het fietsen. De maximale hartslag verandert niet door trainen, die wordt in de loop der jaren alleen maar lager door veroudering.
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag nog een rondje gedaan op de fiets. Zat niet in de planning maar het was weer zo'n mooi weer dat ik dacht dat ik mijn fiets hoorde roepen vanuit het schuurtje.

Zat alleen een beetje in het gedrang met de tijd dus het is maar een rondje van net 40km geworden in bekend gebied. Niettemin toch genieten.

Vervelend die verkoudheid lecco, geen tips helaas.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een rondje op de fiets gedaan vanmiddag. Een docent die ik vandaag veel had was ziek dus ik had mooi overdag tijd voor een ronde van zo'n 50 km.

Ik ging weg met het idee dat het lekker weer was (hoewel de zon weg was) maar eigenlijk was het helemaal niet zo warm. Had het niet koud hoor, maar als je temperaturen op de radio van 17 graden hoort voor de komende dagen dan raak ik toch te optimistisch misschien;)



@ Baukje.. heb net als jij eens geprobeerd wat knooppunten te volgen. Dat viel nog niet mee moet ik zeggen! Op goed geluk een paar keer goed gereden maar ook een paar keer fout..

Gaan die knooppunten trouwens nooit onverhard? Dat is voor een racefiets namelijk niet zo handig..



wat hartslag betreft.. ik weet alleen dat je bij fietsen veel minder spieren gebruikt (je romp en bovenlichaam heeft het een stuk minder druk) dus dat dat een behoorlijk verschil in hartslag kan verzorgen. hoeveel dat precies is weet ik niet maar bij mij is het in ieder geval ook meer dan 15 slagen.



@ Lecco.. balen van je verkoudheid! Hoop dat het snel weer beter gaat. Ik kan opzich redelijk goed lopen en fietsen met een lage hartslag maar schaatsen met een lage hartslag is voor mij haast onmogelijk! schaaten met een hartslag van 110 is voor mij gewoon rechtop uitrijden na een intensief stuk (maar dan daalt ie natuurlijk wel door..)
Alle reacties Link kopieren
Fiekes hier gaan de knooppunten juist heel vaak onverhard en zijn de meeste wegen niet geschikt voor wielrenners. Ik fiets vaak richting belgie met de knooppunten. Kom daar dus inderdaad nooit geen wielrenners tegen.

En je leert op een gegeven moment goed opletten op de bordjes. Op een gegeven moment weet je waar ze staan en leer je ook te letten op de bordjes in tegenovergestelde richting. want ja je hebt van die lolbroeken die het een en ander verdraaien natuurlijk. Maar ik vind juist het grote voordeel van de knooppunten dat je niet de doorgaande wegen hebt maar de mooie kleine fietspaadjes, wegjes waar je zonder die knooppunten in je eentje niet gemakkelijk zou komen.



Bij jou is het verschil dus ook meer dan die 15 slagen fiekes, terwijl jij toch wel echt hard kunt fietsen (en hard kunt lopen)
Alle reacties Link kopieren
Baukje, met grenzen aan fiets bedoelde ik dat je op racefiets misschien nog wel harder zou kunnen en meer zou kunnen. Andere houding (effectiever voor overbrengen kracht?), ander materiaal. Maarbij Fiekes is het verschl dus ook groter, dus dan is het vast een verhaal over gemiddeldes, en zijn jullie uitschieters...



Verkoudheid lijkt op retour, nu blijft alleen de hooikoorts over, maar dat is met medicatie wel dragelijk...



Denk dat knooppunten per regio kan verschillen. In Noord-Holland en Friesland kan je goed verhard fietsen op de knooppunten. Mogelijk dat dat in meer bosrijke gebieden dus anders is.
Alle reacties Link kopieren
Lecco ik zoek bij het plannen van mijn fietsroutes dus inderdaad zoveel mogenlijk bosgebieden en kleine paadjes op. Als ik zou willen zou ik het onverharde ook kunnen vermijden. Maar ik ga juist voor de mooie gebieden.

Natuurlijk is er wat snelheid betreft winst te halen in materiaal. Op een wielrenfiets met klikpedalen zou ik mogenlijk op het asfalt wat sneller zijn. Maar daarmee is de inzet natuurlijk niet groter en verwacht je niet een hogere hartslag dan dat ik met mijn huidige fiets zonder klikpedalen door de zandpaden aan het ploeteren ben.

Verder zou met gericht trainen (ik doe niet alleen duur op een voor mij stevig stempo) er winst te behalen moeten zijn. Maar juist minder getraind kom je natuurlijk sneller aan je maximale hartslag. Dus ik verwacht zelf dan enkel sneller te kunnen fietsen op eenzelfde hartslag.

Maar wat fietsen betreft ben ik daar helemaal niet mee bezig hoor. Het is wel zo dat als ik een route aan het fietsen ben en zie dat ik onder de 25km/hr gemiddeld ga raken ik probeer een beetje gas bij te geven. Maar het fietsen is verder voor mij geheel zonder wedstrijd element. Wat dat betreft richt ik me helemaal op het hardlopen.
Alle reacties Link kopieren
Is fietsen ook een aanvulling op het hardlopen? Ga je er beter van lopen?
Alle reacties Link kopieren
Daar kan fiekes waarschijnlijk beter op antwoorden. Maar voor mijn gevoel draagt het niet echt wezenlijl iets bij bij het hardlopen. Behalve dan voor de algehele conditie die natuurlijk indirect ook een rol speelt bij het hardlopen.

En aan de loop training zitten op een gegeven moment grenzen aan wat je kunt doen wil je echt opbouwen en jezelf niet overbelasten. Dan is fietsen een welkome afwisseling.

Na een intensieve training of een hele lange duurtraining vind ik het wel ontspannend om een stukje te fietsen.Een vorm van actief herstel dus. Je bevordert de doorbloeding zodat afvalstoffen sneller worden afgevoerd zonder de loopspieren en pezen verder te belasten.

Vanmiddag weer een klein rondje gedaan. Iets meer dan 40km. Meer tijd had ik niet , heerlijk weer!
Alle reacties Link kopieren
Morgen voor het eerst in 5 jaar weer de fietstraining hervatten. Ik ga dit proberen 2 keer per week circa 2 keer pw circa 90 minuten te doen. Ik ben 20 jaar wielrenner geweest (weet wel iets van training/voeding etc).

Een vervelende val deed mij besluiten om 5 jaar geleden te stoppen. Drukte op het werk en kleine kinderen speelden ook een rol om te stoppen. Druk heb ik het nog altijd, maar de kinderen zijn groter en kosten minder tijd. En het fietsen trekt nog altijd.



Ga dit topic volgen.
Not a day goes by I don t think about you.
Alle reacties Link kopieren
quote:lecco schreef op 12 maart 2012 @ 11:10:

maar ben snip- en snipverkouden, mijn holtes zitten vol, en schor. Iemand tips om het zo snel mogelijk weer kwijt te raken? Want zo is het niets...

Trek er maar 3-4 dagen voor uit. Ik heb het net gehad. Uitzieken en

beterschap.
Not a day goes by I don t think about you.
Alle reacties Link kopieren
er is een beperkte mate van overdracht tussen hardlopen en fietsen. Met beide train je je cardiovasculaire systeem maar echt specifiek is het niet. Ik ken wielrenners met een dijk van een conditie maar die hijgen aan het eind van de straat al. Echt heel nuttig is het dus niet...

Er zijn alleen wel best wel veel lopers die niet zo veel kunnen trainen omdat lopen toch best belastend is.. Dan is het wel fijn om trainingen op de fiets te kunnen doen.



Ik merk zelf dat als ik meer ga fietsen (richting zomer) dat mijn lopen er wel wat onder te lijden heeft..



@ Lecco... hoe is het met je verkoudheid? Misschien helpt stomen een beetje om het wat los te krijgen?



@ Hanss.. ben benieuwd hoe je training verloopt!
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Hier nog een fietser. Om even in te haken op de vraag van Baukje, ik had afgelopen seizoen ook een periode dat ik mijn hartslag op de fiets niet meer omhoog kreeg, en mijn theorie is dat mijn conditie eigenlijk mijn spierkracht een beetje voorbij was gestreefd. Dus dat je hart/long-technisch nog helemaal niet moe bent maar gewoon niet genoeg spiermassa hebt om de snelheid nog veel op te voeren. Ik moest me helemaal uit de naad trappen om een hartslag van 175 te halen, terwijl mijn max normaal rond de 210 ligt.



Ik heb het nu ook een beetje en ik denk dat dat komt doordat ik in de winter alleen maar gelopen heb en niet gefietst. Dus de conditie is prima maar de fietsspieren zijn lui geworden. Ik probeer nu krachttraining in de hoop dat het beter wordt want het is toch lekkerder als je die hartslag een beetje kan opjagen!



Klinkt dat logisch of heeft iemand een betere verklaring?



Overigens helpt fietsen mij wel bij het lopen, maar alleen in het begin, als ik lang niet gelopen heb, omdat je dan meteen wat verder kunt lopen zonder gelijk buiten adem te raken. Met fietsen bouw je in mijn ervaring makkelijker basisconditie op, met lopen moet ik eerst door een soort barrière heen voordat het leuk wordt. Daarna weet ik niet of het nog veel helpt of juist averechts werkt.
Alle reacties Link kopieren
Gezellig! Nog meer fietsers!



Verkoudheid gaat beter. Kan in ieder geval weer door mijn neus ademhalen. Komende dagen nog druk op werk, maar weekend gaat dus wel lukken om weer te fietsen! Heb er zin in!

Je ruikt de lente in de lucht.
Alle reacties Link kopieren
quote:lecco schreef op 09 maart 2012 @ 08:00:

Wil ook fietsvakantie, maar ben nog op zoek naar leuke bestemming...

Ik heb een paar keer een tocht gemaakt ongeveer volgens de boekjes van Benjaminse en ben daar zeer over te spreken. Staan ook hoogtemeters en goede toeristische tips in. Ene route is wel mooier dan de andere. De route naar Andalousie kan ik zeer aanraden! Hele mooie rustige route door mooie bergen en het spaanse leven met Menu del dia's en relaxed een terrasje sluit ook goed aan bij de rustpauze's.

http://www.cyclingeurope.nl/
Alle reacties Link kopieren
Zo ik heb gefietst vandaag. Eindelijk



Heb helaas moeten besluiten dat fiets fit niet gaat lukken. Ik kan twee keer niet, van de zes, en de andere keren is het soms ook passen en meten.

Ik vind het vervelend dat ik dan zo veel mis. Misschien volgend jaar beter.



Verder heb ik nog wat basisbenodigheden nodig. Heb vandaag maar wat bij elkaar geraapt uit mijn kast, aan kleding, maar wil wel fietskleding aanschaffen. t Moet helaas een beetje low-budget dus misschien stuk voor stuk dingen kopen.



Maar was lekker. Ik moet nog wel wat wennen aan mijn versnellingen.
Alle reacties Link kopieren
Aranya geloof eigenlijk niet dat gebrek aan spierkracht in de benen bij mij het probleem is, of te wel de beperkende factor. En anders zou die hartslag na al die jaren van fietsen toch wel omhoog moeten zijn gegaan. En juist de laatste tijd heb ik veel meer gefietst. In mijn blessure maanden kwam ik zeker aan 400km per week (plm 200 op de gewone fiets voor vervoer en dan nog eens 3 tot 4 keer per week een tocht maken.

Bovendien als dat het geval zou zijn dan zou de maximale hartslag bepaling bij een sportkeuring voor het overgrote deel van de bevolking helemaal geen zin hebben.

Persoonlijk denk ik dat die 15 slagen verschil bij vrouwen en 10 slagen verschil bij mannen tussen maximale hartslag op fiets verus lopen gebaseerd is op gemiddelden. Maar dat je als individu daar best veel van af kunt wijken.



Het was heerlijk he tamara vandaag. Heb zelf niet gefiets, althand buiten het vervoersfietsen om. vanmiddag wel heerlijk hardgelopen in het bos.

Ik probeer morgenmiddag nog een rondje te fietsen want in het weekend al een te druk programma. Wel een buiten programma en zelf nog twee hardlooptraniingen dus ik hoop dat het zo blijft.



Ik wil ergens in april een fietsweekendje met mijn man plannen. En rekening houdend met mijn wedstrijden moet dat het tweede of het vierde weekend van april worden. Maar ik ben er nog niet helemaal uit waar.



Bij de lidl hebben ze vaak hele goedkope fietskleding. Kwalitatief zal het wel een stuk minder zijn (dat merk ik tenminste aan de hardloopkleding). Maar voor mijn tourtochtjes voldoet het prima.
Alle reacties Link kopieren
Dank je voor de tip. Tja ik moet ergens beginnen, dan maar goedkoop.



Vandaag dus een combinatie aangetrokken van van alles en nog wat maar toen ik in de spiegel keek dacht ik: Eigenlijk kan ik zo niet over straat



Hoe doen jullie het met onderhoud van de fiets? Doe je t zelf, fietsenmaker, partner, ken je iemand die handig is?

Ik ben niet a-technisch maar moet het dan wel van iemand leren. Ook wat voor spullen ik nodig heb.



Heb wel gezien dat er via wereldfietser.nl ook fietsklusweekenden zijn. Lijkt me best eens leuk!
Alle reacties Link kopieren
Hallo allen, ik fietste verleden jaar ook fanatiek, 3 uren per dag op mijn crosshybride, heerlijk ! Ik woon in het buitengebied met veel bos en heide, je kunt hier oneindig fietsen! Nu heb ik echter toch voor hardlopen gekozen. Heb het idee hier meer door op te bouwen, qua fitheid en conditie. Combineren kom ik niet aan toe maar mis mijn ritjes wel ! Vooral nu het voorjaar wordt !
Alle reacties Link kopieren
Bij mij werkte de combinatie hardlopen / fietsen niet. Schaatsen en fietsen was voor mij altijd een ideale combi.



@Fiekes Perfecte dag om weer te beginnen. Bijna windstil en zon.

Hoewel kou en wind mij niet afschrikken.

Kan ik komende jaren nog naar een nieuw doel toewerken: de Mont Ventoux.



@ tamarara onderhoud doe ik meestal zelf. Scheelt flink in de kosten. Wel is het handig dat iemand het je leert. Als je niet a-technisch bent. is het goed te leren. Ook op YouTube zijn vaak filmpjes over onderhoud te vinden. Goed gereedschap is wel een pre.



@baukje terechte opmerking over de verwantschap tussen weinig training (conditie) en hogere hartslag. Bij een goede conditie moet je andere prikkels zoeken voor hogere hartslagen. Heuvel op fietsen werkt altijd.. Alleen heeft niet iedereen die in de buurt.
Not a day goes by I don t think about you.
Alle reacties Link kopieren
Hanss heb afgelopen oktober de mont ventoux getrotseerd. Hardlopend wel te verstaan.

Itt bij het lopen train ik dus met fietsen helemaal niet gericht hoor. Het is gewoon leuke toertochtjes maken in een voor mij stevig tempo. Als ik echt gericht zou trainen zou het hardlopen er onder gaan lijden (hetgeen fiekes ook al aangeeft). En het lopen vind ik veel leuker,
Alle reacties Link kopieren
@baukje: dan is het toch juist waarschijnlijk dat het eerder spierkracht dan condtie/zuurstofopname is die de beperkende factor is voor jou bij fietsen? Gezien het aantal kilometers dat je maakt moet je een behoorlijk duurvermogen hebben, maar je traint niet speciaal op kracht (voor fietsen dan), dus daar zou dan de potentiële winst zitten (als je daarin geinteresseerd was, maar ik begrijp dat dat niet het geval is ).



Ik heb me zelf voorgenomen dit jaar meer intervaltrainingen te gaan doen om te proberen dat 'hartslagplateau' te voorkomen. En ik wil harder bergop fietsen. Het eerste begin is er al: een nieuwe, lichtere racefiets en een paar kilo's aan gewicht eraf. Nu nog trainen Ik heb ook vorig jaar de mont ventoux op gereden maar weet niet of het er dit jaar weer van gaat komen. Ik zou graag willen weten hoeveel harder ik nu kan.

Hardlopend daar tegenop, liever niet geloof ik....! Ik zag wel iemand die het met skeelers deed, dat vond ik ook wel indrukwekkend. Helemaal omdat hij dus ook weer naar beneden ging op die skeelers....
Alle reacties Link kopieren
Maar aranya dan zou je toch bij niemand (althans buiten de echte fietsers) de maximale harslagbepaling bij een officiele uitgebreide sportkeuring serieus kunnen nemen. Ondanks dat ik me bewust ben dat daar bij mij nog veel winst te behalen zou zijn denk ik dat mijn spierkracht in de benen verder toch wel boven gemiddeld is. (oa door het mijn hele leven lang al veel fietsen).

Maar inderdaad bij behoorlijk wind tegen of berg op gaat bij mij het tempo aardig eruit. Nog een fout die ik maak bij het fietsenm en daar ben ik me wel van bewust, maar komt denk ik ook omdat ik zoveel km per week maak op een fiets zonder enkele versnelling; is dat ik veel meer op kracht fiets dan op souplesse. Of te wel met te veel kracht en veel te lage trapfrequentie.
Alle reacties Link kopieren
Hier wordt lekker gekletst! Afgelopen dagen helaas alleen maar binnen gezeten door werk en studie. Morgen ga ik echter op trainingskamp en dat wordt dus 3 dagen alleen maar hardlopen en fietsen. Hoop dat het weer een beetje gunstig uit pakt voor ons!



nog even over die hartslag.. bij mijn weten haal je op de fiets sowieso haast niet je maximale hartslag.. je hart pompt om alle spieren van bloed te voorzien en met fietsen gebruik je bijvoorbeeld je armspieren en romp minder dan bij hartlopen..

Ik heb op de racefiets, de spinningfiets en de mtb allemaal andere zone's...



Ik me zojuist trouwens ingeschreven voor mijn eerst wedstrijd op mijn eigen mtb Heb er tot nu toe 3 gedaan op een geleende mtb en stond alle 3 op het podium. Hopen dat mijn eigen mtb datzelfde geluk met zich mee brengt ;)



wat betreft onderhoud: makkelijke dingen doe ik zelf, echt moeilijke dingen doet mijn vriend. Meestal wil mijn vriend mij dat dan leren, maar eigenlijk wil hij dan ook wel dat er eten op tafel komt dus zo verdelen wij dan de taken ;) Een fietsenmaker komt er nooit aan te pas.



Fietsen in de bergen.. super mooi! Heb afgelopen jaar voor het eerst in de franse alpen gefietst. Hartstikke gaaf. Het leuke is dat de niveauverschillen best wel anders kunnen zijn dan op het vlakke. Was daar met onder andere een vriendin die mij in een tijdrit echt 10x naar huis rijdt.. maar in de bergen was ik beter

Dit jaar heb ik een hele lange wedstrijd over een zwitserse berg in de planning dus ik zal als het even kan nog wel een weekendje de nederlandse bergen opzoeken!



@ Baukje.. ik ben ook zo'n 'stoemper'. Fietsen op een hoge frequentie kan ik totaal niet. Dat is echt iets wat ik moet leren.
Alle reacties Link kopieren
@ tamarama.. woon je toevallig in de buurt van amsterdam of bij limburg? Dan is een bezoekje aan de decathlon een goede optie voor betaalbare maar niet al te plasticen fietskleding..

Vooral voor een fijne fietsbroek vind ik een beetje geld het toch wel waard!
Alle reacties Link kopieren
quote:Fiekes schreef op 15 maart 2012 @ 21:42:

@ tamarama.. ..

Vooral voor een fijne fietsbroek vind ik een beetje geld het toch wel waard!Mee eens. Ik kan jouw financieen niet beoordelen, maar een goede broek verdient zich zelf terug. Niet goed zittende fietskleding roept alleen maar ergernissen op.
Not a day goes by I don t think about you.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven