Lijf & Lijn alle pijlers

Puur en onbewerkt eten (en langzaam afvallen)

18-03-2017 19:10 70 berichten
Het roer gaat om. Ik heb net 'How not to die' van Michael Greger gelezen en dat is het laatste zetje om nu eens echt netjes puur, onbewerkt en (voornamelijk) plantaardig te gaan eten. Omdat ik graag gezond oud wil worden, omdat er inmiddels zo'n 10 kilo af mag en omdat ik me weer lekker fit en blij wil voelen. En voor het milieu (geen bewerkt voedsel, niet allerlei onnodig verpakkingsmateriaal en zo min mogelijk verspilling).



Ik wil het liefst het hele pakket: (bijna) veganistisch eten, de troep laten staan, goed slapen en genoeg bewegen. Om het leuk en behapbaar te houden, pas ik de 80-20 regel toe. Dat is sowieso mijn grootste uitdaging: om niet na twee koekjes te denken dat nu het hele pak wel leeg mag...



Er was hier lange tijd het eet jezelf mooi, gezond en gelukkig topic waar ik regelmatig in meelas, maar dat is een jaar geleden een stille dood gestorven. Vandaar deze nieuwe poging om hier een clubje van mensen te verzamelen die bewust willen eten.
Alle reacties Link kopieren
Een gezonde levensstijl gaat niet alleen over eten, maar ook over bewegen, de auto een keer laten staan en de fiets pakken, of gewoon eens een wandeling maken. Toch?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vandaag gestart met gezond eten. Ik weeg 70 en wil 10 kg afvallen. Daarvoor heb ik een App gedownload om calorieën bij te houden. Handige App die aangeeft dat als ik per week 0,5 kg wil afvallen dat ik vanaf nu maar 1252 kcal per dag mag eten, 20 weken lang!

Vandaag heb ik mij er netjes aan gehouden nu nog 20 weken te gaan...



PS. Maar dit is vooral om tevreden te zijn met mijzelf en om mij goed te voelen in mijn vel. Mijn droomgewicht is 60, maar ik zou al erg tevreden zijn met 63 kg!
quote:pejeka schreef op 18 maart 2017 @ 19:22:

Een gezonde levensstijl gaat niet alleen over eten, maar ook over bewegen, de auto een keer laten staan en de fiets pakken, of gewoon eens een wandeling maken. Toch?Zeker!
@SnoopyLove, gefeliciteerd met je eerste dag! Jouw aanpak is niet wat ik bedoel. Ik ga geen calorieën tellen en voorlopig ook niet op de weegschaal staan. Ik wil gezond eten, goed slapen en voldoende bewegen. Het afvallen komt dan vanzelf wel.
Alle reacties Link kopieren
@Fossa, dankjewel! Ik herken mijzelf wel in wat jij van plan bent. Ik heb dat een tijd ook gedaan, alleen viel ik helaas niet af... Ook al at ik gezond en niet te veel, denk ik toch dat ik meer calorieën innam dan dat ik verbrandde. Mijn doel is gezond afvallen ook, alleen ben ik tot conclusie gekomen dat ik toch een tijdje de calorieën ga bijhouden en kijken of dat wel een verschil maakt. Succes Fossa!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 18 maart 2017 @ 19:22:

Een gezonde levensstijl gaat niet alleen over eten, maar ook over bewegen, de auto een keer laten staan en de fiets pakken, of gewoon eens een wandeling maken. Toch?Inderdaad ja.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 18 maart 2017 @ 19:22:

Een gezonde levensstijl gaat niet alleen over eten, maar ook over bewegen, de auto een keer laten staan en de fiets pakken, of gewoon eens een wandeling maken. Toch?Dat staat ook in de OP toch? ''Ik wil het liefst het hele pakket: (bijna) veganistisch eten, de troep laten staan, goed slapen en genoeg bewegen.''
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
Je hebt het over "troep" laten staan. Dan vraag ik me echt wat je dan at? At je dan echt zo slecht dat je het kwalificeert als troep?
Alle reacties Link kopieren
Puur en onbewerkt, dat betekent dus in ieder geval rauw? Want koken is een bewerking.

Wel makkelijk als je niet van koken houdt, niet zo smakelijk lijkt me.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je met troep al bedoeld dat je geen mix gaat gebruiken om bijvoorbeeld macaroni t
quote:nerdopviva schreef op 18 maart 2017 @ 19:38:

Je hebt het over "troep" laten staan. Dan vraag ik me echt wat je dan at? At je dan echt zo slecht dat je het kwalificeert als troep?

Wat ik met 'troep' bedoel: koek, snoep, chips, ijs, drop, witte kadetten, frituur, dat werk. Eigenlijk alles met teveel zout, suiker, vet en geraffineerde ingrediënten.



En nee, ik eet over het algemeen erg gezond. Alleen na zo'n gezonde maaltijd eet ik een reep chocola weg...
En eh, mijn bedoeling met dit topic was niet om weer eens een discussie te starten over wat gezond is en wat niet. En ja, spruitjes koken is een bewerking, I know. Volgens mij snap je best wat ik bedoel.
Alle reacties Link kopieren
Foutje, was nog niet klaar. Om bijvoorbeeld macaroni te maken dus. Ik gebruik sinds kort ook voornamelijk verse ingrediënten en stel het dus zelf samen vanaf de basis. Maar niet rauw ofzo. Het is nu ook geen kunst om suikervrij te eten. Nu weet ik pas hoe verslavend suiker is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fossa schreef op 18 maart 2017 @ 19:44:

En eh, mijn bedoeling met dit topic was niet om weer eens een discussie te starten over wat gezond is en wat niet. En ja, spruitjes koken is een bewerking, I know. Volgens mij snap je best wat ik bedoel.Ik snap wat e bedoelt, maar ik denk dat je het zelf niet snapt: troep is het probleem niet, te veel is het probleem. Te eenzijdig is het probleem.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Je bedoeling met het topic is duidelijk. Fijn dat je het roer omgooit. Ik ken het boek niet, maar als ik het zo hoor gaat het je zeker bevallen. Succes!
quote:Solomio schreef op 18 maart 2017 @ 19:45:

[...]

Ik snap wat e bedoelt, maar ik denk dat je het zelf niet snapt: troep is het probleem niet, te veel is het probleem. Te eenzijdig is het probleem.Ik geef in de OP al aan dat ik de 80-20 regel wil toepassen, dus volgens mij snap ik het best.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben de laatste tijd ook bezig met gezonder eten, eigenlijk wel richting de manier die jij beschrijft. Voor mij gaat het vooral om de gezondheid, ik hoef niet af te vallen, maar wil graag gezonder leven.

Herkenbaar wat je schrijft over na een gezonde maaltijd een reep chocola te eten Vandaar dat ik me voorgenomen had om wel chocola te eten, maar het niet te kopen voor mezelf. Dus chocola kon dan wel als ik het kreeg, of als je op visite wat krijgt ofzo, maar geen chocola meer kopen. Dat was eigenlijk best prettig, en prima vol te houden. Oja, uitzondering de maandelijkse periode, want dan heb ik het gewoon nodig Na een tijdje is het weer verwaterd en dit is wel een mooi moment om dat weer op te pakken. Doe je daaraan mee TO?

Koekjes koop ik sowieso niet, omdat ik weet dat het pakje erg snel leeg gaat.

Chips en nootjes enzo kan ik makkelijker met mate eten.

(en een tip, niet reageren op reacties die je tegenwerken/die je proberen te zeggen dat je het zelf niet snapt)
Alle reacties Link kopieren
Ik doe graag mee!! Wil vooral weer gezonder eten en leven .

Laatste jaar heel ongezond geleefd en nu de lente eraan komt wil ik mijn leven verbeteren. Ben al vegetarisch maar kaas is wel een valkuil. Suiker trouwens ook...
Alle reacties Link kopieren
Chocolade is zo erg nog niet, pure choco (80% uit cacaobonen) mag je gerust van genieten.
Girls compete with each other, women empower one another
Alle reacties Link kopieren
Ken je Pascale Naessens? Haar kookboeken sluiten perfect aan bij wat jij wil.

Ze heeft gerechten met vlees en vis maar ik als vegetariër kan er toch nog veel heerlijke vegetarische gerechten in vinden.

Haar boeken zijn wereldwijde bestsellers. Op haar website krijg je een idee van haar manier van koken en er staan enkele gerechten om eens te proberen.
Ik was een van de vaste schrijvers van het topic waar je het in je OP over hebt. Daarna ben ik, door gezond en onbewerkt te eten, ruim veertig kilo afgevallen. Helaas ben ik het afgelopen jaar weer te makkelijk geworden en heb ik teveel en ook weer ongezonder gegeten, waardoor ongeveer de helft van die verloren kilo's weer terug is. Ik heb diabetes en was doordat ik zoveel was afgevallen van de medicatie af. Toen ik weer zwaarder werd kwamen mijn bloedwaarden weer in de gevarenzone. Ik moet dus ook weer flink aan de bak (en ben daar alweer even mee bezig). Samen met extra beweging (training voor de Vierdaagse) moet het weer de goede kant opgaan.



Ik eet al decennialang vegetarisch, en grotendeels ook veganistisch. Ik snoep niet meer (op dagelijks een stukje pure chocolade na), eet heel veel groenten (minstens 300-400 gram bij het avondeten en dan nog de nodige rauwkost tussendoor), geen geraffineerde producten (dus alleen maar zilvervliesrijst, volkorenpasta en -brood) en geen pakjes en zakjes.

Ik eet gezond, maar nog wel teveel. En ik slaap te weinig, maar ik vind het lastig om daar verandering in aan te brengen (ik begin om 7 uur met werken, als ik thuiswerk zelfs om half 7 of nog eerder, dus ik sta vroeg op. Ik ga alleen meestal niet vroeg naar bed).
Alle reacties Link kopieren
Nou, zo bewusteloos eet ik nou ook weer niet.. Ik heb heel bewust mijn zaterdagavondtaartpunt opgegeten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik was ook een meelezer op het topic wat je noemt in je OP en schrijf graag mee in dit draadje.

Ik eet niet hoe ik eet om af te vallen maar wel om gezond te blijven voor de toekomst. Ik geloof erin dat je veel (welvaarts) ziekten kunt voorkomen door kritisch te zijn op wat je eet.



Ik haal veel inspiratie van (bekende) engelstalige blogs zoals oh she glows en my new roots (haar boeken vind ik ook erg fijn).



Ik eet in principe alles maar probeer hierin wel een balans te vinden. Ik vind ook het idee van alkalisch eten erg intressant en probeer mijn levensstijl hierop aan te passen maar vind het nog wel lastig. Hopelijk geeft dit topic mij het duwtje in de rug en de inspiratie die ik nog nodig heb.
Alle reacties Link kopieren
Het moet gewoon niet te lekker zijn he, want dan eet je altijd teveel en dan word je te dik. Ook als je een enthousiaste kokkin bent die van vogelzaad en aardappelschillen nog een delicatesse kan maken dan wordt het moeilijk om je lijn slank te maken/houden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven