Lijf & Lijn alle pijlers

Puur en onbewerkt eten (en langzaam afvallen)

18-03-2017 19:10 70 berichten
Het roer gaat om. Ik heb net 'How not to die' van Michael Greger gelezen en dat is het laatste zetje om nu eens echt netjes puur, onbewerkt en (voornamelijk) plantaardig te gaan eten. Omdat ik graag gezond oud wil worden, omdat er inmiddels zo'n 10 kilo af mag en omdat ik me weer lekker fit en blij wil voelen. En voor het milieu (geen bewerkt voedsel, niet allerlei onnodig verpakkingsmateriaal en zo min mogelijk verspilling).



Ik wil het liefst het hele pakket: (bijna) veganistisch eten, de troep laten staan, goed slapen en genoeg bewegen. Om het leuk en behapbaar te houden, pas ik de 80-20 regel toe. Dat is sowieso mijn grootste uitdaging: om niet na twee koekjes te denken dat nu het hele pak wel leeg mag...



Er was hier lange tijd het eet jezelf mooi, gezond en gelukkig topic waar ik regelmatig in meelas, maar dat is een jaar geleden een stille dood gestorven. Vandaar deze nieuwe poging om hier een clubje van mensen te verzamelen die bewust willen eten.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe het ook en ik ben er super blij mee. Afgevallen en ik voel me vooral energiek en lekker in mijn vel!



Misschien vind je de recepten van Lisa Goes Vegan en The Green Happiness leuk. Ook de docu's engine 2 diet, food matters, forks over knives etc.



1250 calorieen valt onder een crashdieet. Kijk maar eens wat de gevolgen daarvan zijn. Ik verloor met jouw gewicht ook zeker 0,5kg per week en dat lukte ook met ca 1600 kcal per dag . Zonder veel sporten.
Alle reacties Link kopieren
Die Michael Greger weet dan wel zo goed hoe je niet dood moet gaan (op z'n 45ste) maar hij ziet er niet al te jeugdig uit op de foto. Dat kan beter. Zou ie zich zelf wel aan z'n dieet houden?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik kan je het boek 'Voedingsmythes' van Martijn Katan aanraden, om tegenwicht te geven aan de wonderen die je wellicht beloofd worden in 'How not to die' (dat boek heb ik overigens niet gelezen, ik heb alleen de website bekeken en daar vond ik de claims nogal, eh, exorbitant).

Bijvoorbeeld over geelwortel: nutritionfacts over geelwortel vs meta-analyse over geelwortel in Nature.

Doe er mee wat je wilt. Je streven is lovenswaardig, zeker ook de duurzaamheidsaspecten ervan, maar in de hele stroming die beweert dat ziektes voorkomen kunnen worden door het juiste eetpatroon, zit ook een hoop maakbaarheidsdenken.
ik zou wel willen weten hoe je dit doet dus lees mee!
Bij mij helpt het al om niets te nemen uit de snoeppot op mijn werk.

Daar loop ik 10 keer per dag langs.



Ik heb weight care shakes geprobeerd, maar daar kreeg ik buikpijn van. Er staan twee aangebroken potten in de kast. (Oeps, wat heb ik gezegd. Shakes worden op het VIVA-forum compleet afgebrand, maar het leek me wel fijn om een paar dagen te doen om me wat minder opgeblazen te voelen.)



Eten op het werk.

Vroeger kocht ik wel eens lunch in het bedrijfsrestaurant.

Boterhammen in plastic. Boterkuipje (plastic). Plak kaas met voor en achter plastic. Schepje honing in plastickuipje. Melk in plastic beker. Plastic bestek.

Aaargh, wat een milieuvervuiling. En het was veel duurder dan thuissmeren. En ik stond in de rij om af te rekenen. En het bedrijfsrestaurant had maar twee soorten kaas.

Ik heb me toen voorgenomen om voortaan lunch van thuis mee te nemen.



Wat mij helpt bij het afvallen: 's avonds een lekker soepje maken. Volgende dag soep mee voor bij de lunch.



Ik ben 5 kilo te zwaar. Ik wil afvallen met gezond eten.



Fossa, ik heb ook geen zin in discussies over of melk wel of niet gezond is en dergelijke. Die onderwerpen zijn al uitgekauwd op het VF.



Ik doe mee met het clubje!
@Nokie, die tip is een hele goeie! En ik doe mee. Ik maak alleen een uitzondering voor extra pure chocolade. Ik geloof inderdaad dat dit niet zo ongezond is en ik heb er na een paar blokjes genoeg van.

@Hannah_zz, leuk! Kaas en suiker hier ook. Ik wil het allebei sterk reduceren. Voor mij is het al heel wat dat ik kaas sinds kort niet meer standaard in huis heb...

@Snoepeke, ken ik nog niet, dank!

@Trotter, *high five*

@Hyperbole, alkalisch eten ken ik nog niet. Ik hou het voorlopig even bij zoveel mogelijk plantaardig. Welkom hier!

@Viva95, de meiden van The Green Happiness hebben wat mij betreft soms wat rare ideeën, maar kan geen kwaad om lekkere recepten bij ze vandaan te halen!

@fiool, ik heb het andere boek van Martijn Katan gelezen (wat is nu gezond). Ik lees door alle gezondheidsclaims van Michael Greger heen. Ik geloof niet dat je kanker en andere ziektes kunt voorkomen door gezond te eten, maar wel dat ongezond eten kanker en andere ziektes kan veroorzaken. Nou ja, dat is geen geloof, dat is in de meeste gevallen wel wetenschappelijk bewezen.

@swifty, welkom!

@Trevina, welkom! Ik neem altijd mijn lunch mee van huis. Soms is dat een salade en vaak is dat soep. Ik maak in het weekend een grote pan en vries die in porties in. Veel lekkerder dan wat de bedrijfskantine heeft, veel goedkoper én gezonder.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet sinds een aantal weken ook zo onbewerkt mogelijk - en in mijn geval ook zo weinig mogelijk dierlijke producten.



Ook ik hanteer de 80/20 regel en het bevalt super! Ik heb bakken meer energie en mijn huid en haar zijn ernstig tevreden (dat zijn altijd leuke meevaller ;)).



In het dagelijks leven probeer ik dus zo weinig mogelijk dierlijke producten te eten en merk dat ik dan wat creatiever moet koken en automatisch gezondere alternatieven gebruik.



Door de 80/20 regel vind ik het ook makkelijker vol te houden: hou van uit eten vaan dus dat reken ik tot de 20 ;)



Succes! Hoop dat het je goed gaat bevallen!
Alle reacties Link kopieren
Ik schrijf ook graag mee! Ik heb me een versuffing gesnaaid door een combinatie van antidepressiva waar ik heel veel trek van kreeg (en niet in appels ) en niet goed in m'n vel zitten. Antidepressiva slik ik sinds december niet meer maar m'n energie blijft heel laag. Ik ga hierdoor snaaien, word ik weer moe en gefrustreerd van en ga dan opnieuw snaaien.

Ik heb toevallig vanmorgen net besloten om met ingang van komende week weer 3 keer per week te gaan sporten en m'n vicieuze cirkel van moe-snaaien-moe te doorbreken.

Dit topic is dan dus een mooi steuntje in de rug!



Ik hou enorm van chocola dus daar bouw ik iedere dag een moment voor in, zo ook voor een koffie verkeerd

Verder extra groenten/rauwkost bij de lunch en als tussendoortje noten/fruit en een Nakd reepje oid. Ik heb een beetje hetzelfde dat ik in de basis wel heel gezond eet maar al die crap eromheen
@KoffieVerkeerd, het begint bij je eigen patronen kennen, dus dat is al winst!



Ik had vandaag een kleine overwinning. Eind van de middag geborreld met een vriendin (mijn 20%...). Ging zo rond 18.30 uur weer naar huis en normaal gesproken heb ik op dat tijdstip na wat glazen alcohol enorme trek in een vette bek. Maar nu braaf thuis een gezonde maaltijd uit vriezer gevist en die met smaak opgegeten!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook sinds een aantal maanddn veel bewuster aan het eten met behulp van een dietiste. Veel meer pure producten. Wel eet ik vlees en zuivel. Daar zou ik niet buiten kunnen.

Ik laat ook de "troep" staan, al mag ik van mezelf en de dietiste af en toe echt wel wat lekkers. Een schaaltje chips (maar dan de kettle cooked zonder suiker etc) en een stukje chocolade (mijn grootste verslaving)

De kruiden van Jonnie Boer vind ik super, te koop bij AH. Echt enkel alleen kruiden waar je heerlijke gezonde gerechten van kan maken.

Ook eet ik enkel volkoren producten en/of zilvervlies rijst. Deze vullen veel meer. Onder de middag stapel ik mn broodje vol met magere vleeswaren en rauwkost etc. Ik zit lang te eten en ben veel meer voldaan daarna
Gisteravond wat nieuws uitgeprobeerd. Gehaktballen gedraaid van het gehackt van de vegetarische slager en stukjes groene olijven (voor zover dat lukte). Met tomaten, snijbonen, ui en knoflook gebakken in een pan en bulgur bij geserveerd. Was best lekker! Later op de avond braaf een appel genomen en een paar stukjes extra pure chocola.



Qua beweging gaat het ook nog goed. Ik probeer elke dag 10.000 stappen te zetten, 20 km te fietsen of een combinatie daarvan (dus 5.000 stappen en 10 km fietsen is ook een vinkje). Verder zwem ik twee keer per week, die dagen heb ik een vrijstelling



Hoe gaat het met de rest?
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig Fossa!



Het gaat hier ook lekker! Gisteravond naar yoga geweest. Ik roep al maanden dat ik naar deze les wil zodra ik iets meer energie heb, de les is van 20.30-22.00 uur en was me dus eigenlijk steeds te laat. Maar goed, moe ben ik toch al dus dan maakt een wat latere les ook niet meer uit

Vandaag wel spierpijn maar het was echt heel fijn! Qua eten gaat het ook goed. Ik ben heel gemotiveerd, de knop is echt om

Gek toch hoe dat werkt, ik hik hier echt al maanden tegenaan en opeens is het klaar. Ik ben er blij mee!
Alle reacties Link kopieren
Hier gaat het ook goed. Eet de laatste week veel gezonde dingen!

Zoals venkelsalade met sla (veldsla of eikenbladmelange ofzo) witlof, appel, nootjes (walnoten, amandelen net wat je lekker vindt) en een dressing van olijfolie+citroensap+italiaanse kruiden. Heerlijk! Dat is afgelopen week 3 x mijn lunch geweest. Langzamerhand beginnen ze op het werk eraan te wennen dat ik vaak gezonde lunches met veel groenten mee neem. In plaats van ''wat heb jij nou weer'' wordt het ''wat heb je nu weer voor lekkers?'' haha !

Gisteren heb ik in plaats van vlees bij mijn stamppot er linzen (diepvries, alleen even 2 minuutjes koken) bij doorgedaan. Eerste keer dat ik die gegeten heb, ik houd namelijk niet zo van peulvruchten. Maar dit was een prima combi zo.

Vandaag gezond ontbijt, lunch en tussendoortjes, vandaar dat ik best wat van de snackbar mocht vandaag. Ik was erg druk en koken ging 'm echt niet worden. Vanavond nog een appel of peer en wat koppen thee.

Oja hoe passen jullie zo'n 80-20 regel toe? Is het dan 20% van de totale hoeveelheid aan eten qua volume, 20% van de totale hoeveelheid aan calorieën (ongeveer)? 20% van de eetmomenten? Daar kan namelijk nogal verschil inzitten. Ik denk dat ik dan voor 20% van het totale volume of van de calorieën zou gaan.

Ik heb nog een hele bleekselderij die eigenlijk nog snel op moet, iemand goede tips? (bleekselderij soep misschien maar, nog nooit gehad)
nokie wijzigde dit bericht op 22-03-2017 17:27
Reden: Ik was de sla vergeten in de omschrijving van de venkelsalade
% gewijzigd
Ik eet meer uit noodzaak sinds 3,5 week veel meer pure ingredienten. Ik ben namelijk voor mijn baby (borstvoeding) gestopt met koemelk en soja nuttigen. En dat bleek bij nader inzien echt in bizar veel producten te zitten. Dus ik doe nu vooral een beroep op pure producten. En dat gaat best oke! Ben nu ook al 4 kg afgevallen, maar dat komt ook door de borstvoeding natuurlijk.

Ik eet wel ei, vis en vlees trouwens, dus het is niet veganistisch. En zo nu en dan wat chips eet ik ook heus wel (de varianten zonder melk). Maar in het algemeen eet ik stukken gezonder en meer puur dan voorheen.
Alle reacties Link kopieren
Hier is de enige stap in de goede richting dat ik vandaag fruit heb gekocht... Verder elke dag taart en chocolade dus eigenlijk heb ik nog niks veranderd.

Maar, ik ben echt niet blij, extreem lusteloos en moe. En ik weet van de periodes waarin ik wel gezond leefde dat ik me veel beter voelde dus vanaf morgen wordt het anders!! Ontbijt, lunch en tussendoortjes staan klaar dus kunnen zo mee naar het werk .
Alle reacties Link kopieren
Ik eet vooral groente, fruit en weinig vlees. Vis komt vaker op ons menu te staan.

Zuivel kan ik niet verdragen, en tarwe eet ik uit principe niet.



Ik voel me echt goed, en weeg nu 53 kg, bij een lengte van 163 cm.
Geloof niet alles wat je denkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nokie schreef op 21 maart 2017 @ 19:10:

Hier gaat het ook goed. Eet de laatste week veel gezonde dingen!

Zoals venkelsalade met witlof, appel, nootjes (walnoten, amandelen net wat je lekker vindt) en een dressing van olijfolie+citroensap+italiaanse kruiden. Heerlijk! Dat is afgelopen week 3 x mijn lunch geweest. Langzamerhand beginnen ze op het werk eraan te wennen dat ik vaak gezonde lunches met veel groenten mee neem. In plaats van ''wat heb jij nou weer'' wordt het ''wat heb je nu weer voor lekkers?'' haha !

Gisteren heb ik in plaats van vlees bij mijn stamppot er linzen (diepvries, alleen even 2 minuutjes koken) bij doorgedaan. Eerste keer dat ik die gegeten heb, ik houd namelijk niet zo van peulvruchten. Maar dit was een prima combi zo.

Vandaag gezond ontbijt, lunch en tussendoortjes, vandaar dat ik best wat van de snackbar mocht vandaag. Ik was erg druk en koken ging 'm echt niet worden. Vanavond nog een appel of peer en wat koppen thee.

Oja hoe passen jullie zo'n 80-20 reggel toe? Is het dan 20% van de totale hoeveelheid aan eten qua volume, 20% van de totale hoeveelheid aan calorieën (ongeveer)? 20% van de eetmomenten? Daar kan namelijk nogal verschil inzitten. Ik denk dat ik dan voor 20% van het totale volume of van de calorieën zou gaan.

Ik heb nog een hele bleekselderij die eigenlijk nog snel op moet, iemand goede tips? (bleekselderij soep misschien maar, nog nooit gehad)



Ik eet al een hele tijd zo en ik kan zeggen dat je die 80-20 regel als vanzelf steeds minder gaat nodig hebben.

Ik vond vroeger een diepvriespiza heel lekker, nu voelt het aan alsof ik pure chemie eet

Super zout, onherkenbare 'groenten', een veel te dikke snelle koolhydratenbodem en fake kaas... haha...

Snap nu niet meer dat ik dat toen graag at.



Nu zit er in de diepvries altijd iets gezond om uit te halen. Je lichaam (en hersenen) gaan precies steeds meer tegensputteren tegen troep eten. Dus uiteindelijk wordt het ook steeds gemakkelijker om gezonde keuzes te maken.
Alle reacties Link kopieren
@Snoepeke, dat geloof ik zeker ja dat je regel steeds minder nodig gaat hebben. Ik zelf pas 'm ook niet toe hoor, maar vroeg me gewoon af hoe andere dat doen (interesse).



Die diepvriespizza's ben ik ook geen fan van, het is dan echt eten om te eten, niet eten om te voeden.

Sinds ik een grotere diepvries heb (ik had eerst 2,5 lade) maak ik regelmatig grotere porties en vries dan ook porties in voor later gebruik. Ook dat neem ik wel eens mee als lunch.

Ik had van het weekend een stukje appel-kruimeltaart, poeh wat was dat overdreven zoet! Chemisch gewoon.

Dus inderdaad, hoe langer je gezond eet, hoe makkelijker het wordt om ook gezond te eten. Ik ben wel een beetje verslaafd aan (gezonde) noten tegenwoordig, vooral amandelen kan ik moeilijk laten staan.

Dus een mooie motivatie om gezond eten vol te houden: hoe langer je het doet, hoe makkelijker het wordt!
Alle reacties Link kopieren
Het is inderdaad makkelijker als je langer op deze manier eet, het begin is even doorbijten maar daarna voel je je zoveel beter! @Hannahzz, even doorzetten dus, zo herkenbaar wat je post, je voelt je lusteloos en moe en grijpt daardoor weer naar comfortfood en voelt je nog lustelozer en moeier en ga zo maar door. Goed dat jij het ook gaat doorbreken!



@Snoepeke, je lunch klinkt heel lekker! Ga ik vrijdag maken! Wij doen op vrijdagavond altijd makkelijk maar dan vind ik een salade voor de lunch wel fijn. Dit is weer een mooie variatie erbij.



En de 80/20 regel doe ik niet zo strict. Ik neem iedere dag een stukje chocola en in het weekend weleens een gebakje. Op zondag hebben we vaak een filmmiddag met zoon, hij krijgt dan limonade of appelsap, wij een glas wijn of speciaalbiertje en een schaaltje chips. Verder probeer ik een beetje aan te houden dat speciale dingen bij speciale momenten horen. Dus paaseitjes met pasen, pepernoten met Sinterklaas, kerstbrood met kerst, taart met een verjaardag, een lekker dessert als we uit eten gaan etc. etc. Dat werkt voor mij goed. Anders ben ik geneigd om vanaf februari al aan de paaseitjes te zitten en is iedere koffieafspraak met een vriendin reden voor een taartje.

Ik denk dat ik op deze manier evengoed aardig in de buurt van de 80/20 zit.
Alle reacties Link kopieren
Ja precies, speciale dingen bij speciale momenten houden wat je zegt. Als het uiteindelijk pasen is hebben veel mensen al zakken met paaseitjes leeg. Hoe jij het omschrijft doe ik dat hetzelfde.
Ja, dat is het, speciale dingen moeten weer speciaal worden. Bij mij werd het 'uitzonderingen maken' een dagelijkse gewoonte...

.

quote:Nokie schreef op 21 maart 2017 @ 19:10:

Oja hoe passen jullie zo'n 80-20 regel toe? Is het dan 20% van de totale hoeveelheid aan eten qua volume, 20% van de totale hoeveelheid aan calorieën (ongeveer)? 20% van de eetmomenten? Daar kan namelijk nogal verschil inzitten. Ik denk dat ik dan voor 20% van het totale volume of van de calorieën zou gaan.

Niet zo letterlijk. Het idee is meer dat de basis gezond is en dat je daar af en toe eens vanaf mag wijken.



@Hannah_zz, ik herken het. Hier had ik gisteren ook een flinke dip. Dingen gaan even niet lekker en ik zit te tobben. En hup, dan gooi ik ook meteen mijn gezonde eetgewoontes overboord. Terwijl ik me daar dus alleen maar beroerder van ga voelen. Ik probeer het nu om te draaien: wat ik eet en drink, heb ik tenminste zelf in de hand. Laat ik dat dan in ieder geval goed doen. Dan kan ik de dingen die tegenzitten ook beter aan!



Net een heerlijke soep gegeten, met pompoen, wortel, tomaten, sperziebonen, kikkererwten en quornstukjes. Nu ga ik even een ommetje maken in de zon. Ik heb na de lunch vaak een flink inkakmoment. Naar buiten dus!
Alle reacties Link kopieren
quote:Nokie schreef op 21 maart 2017 @ 19:10:

Hier gaat het ook goed. Eet de laatste week veel gezonde dingen!

Zoals venkelsalade met sla (veldsla of eikenbladmelange ofzo) witlof, appel, nootjes (walnoten, amandelen net wat je lekker vindt) en een dressing van olijfolie+citroensap+italiaanse kruiden. Heerlijk! Dat is afgelopen week 3 x mijn lunch geweest. Langzamerhand beginnen ze op het werk eraan te wennen dat ik vaak gezonde lunches met veel groenten mee neem. In plaats van ''wat heb jij nou weer'' wordt het ''wat heb je nu weer voor lekkers?'' haha !

Gisteren heb ik in plaats van vlees bij mijn stamppot er linzen (diepvries, alleen even 2 minuutjes koken) bij doorgedaan. Eerste keer dat ik die gegeten heb, ik houd namelijk niet zo van peulvruchten. Maar dit was een prima combi zo.

Vandaag gezond ontbijt, lunch en tussendoortjes, vandaar dat ik best wat van de snackbar mocht vandaag. Ik was erg druk en koken ging 'm echt niet worden. Vanavond nog een appel of peer en wat koppen thee.

Oja hoe passen jullie zo'n 80-20 regel toe? Is het dan 20% van de totale hoeveelheid aan eten qua volume, 20% van de totale hoeveelheid aan calorieën (ongeveer)? 20% van de eetmomenten? Daar kan namelijk nogal verschil inzitten. Ik denk dat ik dan voor 20% van het totale volume of van de calorieën zou gaan.

Ik heb nog een hele bleekselderij die eigenlijk nog snel op moet, iemand goede tips? (bleekselderij soep misschien maar, nog nooit gehad)ik vind bleekselderij lekker in risotto, met (diepvries)erwtjes en gorgonzola of zachte geitenkaas erdoor
Alle reacties Link kopieren
@gemberpannekoek, goed idee risotto met bleekselderij! Hier ook vaak 1 of 2 stengels nodig in een recept en een week of wat verder is het bestemming prullenbak.. Zonde en voedselverspilling



Ik had gister weer een overwinning, ik zou gaan lopen maar ik had niet zo'n lekkere dag. Toen besloten dat ik het lopen maar even over ging slaan en hup, in de neerwaartse spiraal ging ik (het komt nooooit meer goed, ik blijf eeeeuwig moehoehoe, waarom kan ik toch niet.... nou ja, dat dus ) Ik merkte wat ik aan het doen was en heb toen mezelf weer back on track gezet. Ik ben wél gaan lopen, heb me niet vergrepen aan eten en boy wat voelde ik me gisteravond fijn
Alle reacties Link kopieren
@KoffieVerkeerd Wauw goed gedaan zeg!! Erg netjes dat je dat ook daadwerkelijk gedaan hebt en een beloning qua gevoel gisteravond dus!



De bleekselderij ga ik zo soep van maken, gezamelijk met onder andere een halve chinese kool die ook graag de pan in wil!

Nu even zoeken op internet zoeken hoe ik dit ga doen. Man gaat dit echt niet eten..., dus had gisteravond al een portie stamppot uit de vriezer gehaald.
@KoffieVerkeerd, goed bezig!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven