Lijf & Lijn alle pijlers

Rustdagen sporten etc.

05-10-2015 22:53 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!



Ik ben al een tijdje bezig met sporten en ik vraag me af of ik voldoende rustdagen heb. Ik lees namelijk regelmatig dat sporten door te weinig rust in te bouwen helemaal geen zin heeft, en dat zou zonde zijn!



Mijn schema ziet er op dit moment zo uit:

Maandag: 45 minuten hardlopen

Dinsdag: rust

Woensdag: 30 minuten hardlopen + 30 minuten funxtion (groepsles sportschool m.n. gericht op kracht) + buikspierkwartier in sportschool

Donderdag: 45 minuten hardlopen

Vrijdag: rust

Zaterdag: rust

Zondag: 1 uur pilates



Op zich denk ik dat ik voldoende rustdagen heb, maar ik heb laatst ergens gelezen dat twee dagen achter elkaar hardlopen bv. al niet goed is. Klopt dit?

Verder zit ik er over te denken om mijn 45 minuten hardlopen op de donderdag te verplaatsen naar de zondag. Dit betekent wel dat ik op zondag in totaal bijna 2 uur achter elkaar sport. Is dit te lang?

En ten slotte: heb ik voldoende krachttraining in m'n schema zitten, of is het teveel cardio? Mijn doel is niet zozeer om af te vallen, maar meer om op gewicht te blijven en gezond te zijn (en wellicht een iets strakker lichaam krijgen).



Alvast bedankt voor jullie reactie/tips!
Alle reacties Link kopieren
Ik zie er nergens krachttraining tussen zitten, heel eerlijk gezegd. Een groepslesje van 30 minuten is geen krachttraining.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
De optimale hardloop hoeveelheid ligt tussen de 1 en 2,5 uur per week, verdeeld over twee of drie keer, zo schatten de onderzoekers. Meer dan dat, en het wordt ongezond.



Bron: Is te veel hardlopen slecht voor je?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerder na die woensdag een rustdag in plannen. Woensdag doe je best veel.

De pilates is heel goed voor je lichaam om strakker te worden, langere spieren, goed voor je rug ook. Ik denk dat je zo een mooie balans hebt.

Maar het gaat er vooral om waar jij je lekker bij voelt.

Hoe lang sport je nu volgens dit schema? Je zegt, al een tijdje. Als jet goed voelt voor jou is het toch prima? Jij kent je lichaam het beste.
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 05 oktober 2015 @ 22:59:

Ik zie er nergens krachttraining tussen zitten, heel eerlijk gezegd. Een groepslesje van 30 minuten is geen krachttraining.Ik vind Pilates wel onder kracht training vallen
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
Alle reacties Link kopieren
Kickboksen is ook leuk en lekker intensief, teminste dat vind ik. Zit er 2,5 jaar op en je krijgt er echt een getraind lijf van!
Alle reacties Link kopieren
Je traint geen kracht. Je doet vooral veel cardio. Daar je geen duidelijk doel hebt zou ik vooral doen wat je leuk vindt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:estrellas2 schreef op 05 oktober 2015 @ 23:04:

[...]





Ik vind Pilates wel onder kracht training vallenEcht niet!!!!! Je hebt geen idee....Pilates zijn ontspanningsoefeningen in vergelijk met zware kracht training. Daarmee wil ik niet zeggen dat pilates makkelijk is.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
voldoende rust hoor. alleen weinig variatie.
quote:estrellas2 schreef op 05 oktober 2015 @ 23:04:

[...]





Ik vind Pilates wel onder kracht training vallennee het is core stability in combinatie met stretch
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet donderdag rust en vrijdag sporten?

Je doet dus alleen aan hardlopen? Als je dat leuk vindt, vooral blijven doen. Als je krachttraining wil doen, minderen met hardlopen.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
quote:estrellas2 schreef op 05 oktober 2015 @ 23:04:

[...]





Ik vind Pilates wel onder kracht training vallenDan ben je vast de een van de weinigen. En je krijgt alleen langere spieren op een Middeleeuwse pijnbank of bij beenverlengende ingrepen. Je kan je spieren niet langer maken.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 05 oktober 2015 @ 23:15:

[...]



Echt niet!!!!! Je hebt geen idee....Pilates zijn ontspanningsoefeningen in vergelijk met zware kracht training. Daarmee wil ik niet zeggen dat pilates makkelijk is.Na een tijdje doe je het met twee vingers in je neus. Als je dat met kracht kan, train je veel te licht.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:MrsStanleyWalker schreef op 05 oktober 2015 @ 23:29:

[...]





Dan ben je vast de een van de weinigen. En je krijgt alleen langere spieren op een Middeleeuwse pijnbank of bij beenverlengende ingrepen. Je kan je spieren niet langer maken.dan ken jij vast de pilates reformer nog niet

Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties! Ik doe aan hardlopen omdat ik m'n conditie wil verbeteren en ik dacht dat t pas echt effectief is als je t 2 a 3 keer per week doet. Bovendien is t heel makkelijk te combineren met veel werken, aangezien je niet eerst nog naar de sportschool oid hoeft.

Sporten op vrijdag ipv donderdag zou idd beter zijn. Maar ik werk op vrijdag tot laat en daarna heb ik altijd al andere afspraken staan.

Zouden wat extra krachtoefeningen thuis (met eigen lichaamsgewicht) al voldoende zijn voor wat meer variatie? Ivm m'n drukke werkschema lukt t me niet om nog vaker/langer naar de sportschool te gaan. Of in ieder geval, het zou natuurlijk wel kunnen, maar het gaat me waarschijnlijk niet lukken om dat iedere week vol te houden omdat ik ook nog graag met vrienden afspreek en af en toe een avondje op de bank wil hangen
2 uur sporten achter elkaar is eigenlijk zinloos
quote:irisss1989 schreef op 05 oktober 2015 @ 23:32:

Bedankt voor jullie reacties! Ik doe aan hardlopen omdat ik m'n conditie wil verbeteren en ik dacht dat t pas echt effectief is als je t 2 a 3 keer per week doet. Bovendien is t heel makkelijk te combineren met veel werken, aangezien je niet eerst nog naar de sportschool oid hoeft.

Sporten op vrijdag ipv donderdag zou idd beter zijn. Maar ik werk op vrijdag tot laat en daarna heb ik altijd al andere afspraken staan.

Zouden wat extra krachtoefeningen (met eigen lichaamsgewicht) al voldoende zijn voor wat meer variatie? Ivm m'n drukke werkschema lukt t me niet om nog vaker/langer naar de sportschool te gaan. Of in ieder geval, het zou natuurlijk wel kunnen, maar het gaat me waarschijnlijk niet lukken om dat iedere week vol te houden omdat ik ook nog graag met vrienden afspreek en af en toe een avondje op de bank wil hangen Ligt aan je doel, als je bijv. een goede 10 km wilt lopen zal je gewoon 3 keer per week moeten trainen. Als je slanker wilt worden zou ik twee looptrainingen inruilen voor krachttrainingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 05 oktober 2015 @ 23:31:

[...]



dan ken jij vast de pilates reformer nog niet

[afbeelding]Nee, die ken ik niet. Hier liggen ze allemaal op een matje.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:MrsStanleyWalker schreef op 05 oktober 2015 @ 23:34:

[...]





Nee, die ken ik niet. Hier liggen ze allemaal op een matje.dat zijn de grondsessies. het echte werk doe je op een Middeleeuwse pijnbank. Marketingtechnisch heet die "reformer"
Alle reacties Link kopieren
quote:irisss1989 schreef op 05 oktober 2015 @ 23:32:

Bedankt voor jullie reacties! Ik doe aan hardlopen omdat ik m'n conditie wil verbeteren en ik dacht dat t pas echt effectief is als je t 2 a 3 keer per week doet. Bovendien is t heel makkelijk te combineren met veel werken, aangezien je niet eerst nog naar de sportschool oid hoeft.

Sporten op vrijdag ipv donderdag zou idd beter zijn. Maar ik werk op vrijdag tot laat en daarna heb ik altijd al andere afspraken staan.

Zouden wat extra krachtoefeningen thuis (met eigen lichaamsgewicht) al voldoende zijn voor wat meer variatie? Ivm m'n drukke werkschema lukt t me niet om nog vaker/langer naar de sportschool te gaan. Of in ieder geval, het zou natuurlijk wel kunnen, maar het gaat me waarschijnlijk niet lukken om dat iedere week vol te houden omdat ik ook nog graag met vrienden afspreek en af en toe een avondje op de bank wil hangen Doe vooral wat je leuk vindt en je goed bij voelt, da's de beste manier om plezier te houden in sporten.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 05 oktober 2015 @ 23:37:

[...]





Doe vooral wat je leuk vindt en je goed bij voelt, da's de beste manier om plezier te houden in sporten.Dit.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 05 oktober 2015 @ 23:36:

[...]



dat zijn de grondsessies. het echte werk doe je op een Middeleeuwse pijnbank. Marketingtechnisch heet die "reformer"Ik hou het lekker bij ouderwetse dumbells en halters. Dat functioneel trainen doet het allemaal niet zo voor mij. Tenzij je er echt langere spieren van krijgt, ik zou best wat centimeters langer willen worden.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:MrsStanleyWalker schreef op 05 oktober 2015 @ 23:40:

[...]





Ik hou het lekker bij ouderwetse dumbells en halters. Dat functioneel trainen doet het allemaal niet zo voor mij. Tenzij je er echt langere spieren van krijgt, ik zou best wat centimeters langer willen worden.helaas, ik ben er geen centimeter van gegroeid
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 05 oktober 2015 @ 23:46:

[...]



helaas, ik ben er geen centimeter van gegroeidBalen. Ik kreeg net weer hoop.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Ik was al bang voor deze reacties op mijn reactie over pilates.

Ik doe sinds kort perfect pilates met actief holle rug. Ik vind het behoorlijk pittig en heb genoeg fitness ervaring.

Dat het voor jullie niet onder krachttraining valt, dat kan. Voor mij persoonlijk wel.

Daar naast doe ik ook circuit training, combinatie kracht en cardio, voor mijn spieren vind ik pilates effectiever.
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven