Lijf & Lijn alle pijlers

SCD Dieet

28-05-2016 07:45 106 berichten
Ik wil de oorlog verklaren aan mijn Colitis Ulcerosa en de prednison en daarom wil ik overstappen op het SCD Dieet (Specific Carbohydrate diet). Zijn er mensen hier die dit dieet ook volgen? Wat zijn je ervaringen? Ik heb tevens drie kleine kinderen. Kunnen zij gewoon mee-eten of moet ik verschillende maaltijden gaan maken? Ik heb inmiddels het boek van Elaine Gotschall besteld en ik ben van plan om straks op mijn vakantie in Nederland te beginnen met het introductiedieet.

Mensen met ervaringen??
Alle reacties Link kopieren
Wat ik er over lees is wel erg tegenstrijdig: vrijwel geen koolhydraten meer, maar wel bijvoorbeeld honing. Terwijl dat qua suikersamenstelling exact hetzelfde is als 'gewone' suiker.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet beter in de vakantie gaan inlezen en daarna beginnen? Tijdens je vakantie gaan diëten, brr lijkt mij juist niks.

Heb trouwens geen ervaring met dit dieet.
Een dieet is wat anders dan lijnen he?



Ik zou zsm beginnen als het verlichting zou geven. Niet pas in de vakantie.

Wat zegt je behandelaar erover? Een dieetiste zoeken met kennis van je aandoening?
Alle reacties Link kopieren
Uiteraard kunnen je kinderen verteren wat jij ook verteren kan. Als het voldoet aan de richtlijnen voor goede voeding dan is het ook verantwoord voor je kinderen. Mochten er weinig koolhydraten in zitten dan zou ik er wat bijdoen (brood, pasta, rijst, aardappelen).
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij overigens eenvoudiger om je kinderen "gewoon" voedsel te geven en apart voor jezelf te koken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:retrostar schreef op 28 mei 2016 @ 09:26:

Uiteraard kunnen je kinderen verteren wat jij ook verteren kan. Als het voldoet aan de richtlijnen voor goede voeding dan is het ook verantwoord voor je kinderen. Mochten er weinig koolhydraten in zitten dan zou ik er wat bijdoen (brood, pasta, rijst, aardappelen).



Dit ook. Ik eet al een flinke tijd koolhydraatarm en maak bijna alles zelf ivm diabetes.



Mijn gezin eet met mij mee maar ik geef ze wel langzame koolhydraten en andere waar die ik dan niet eet.



Dus ik maak een heerlijke verse groente curry en dan eet ik die met een spinazie salade en man en kinderen met naanbrood en sausje.
Alle reacties Link kopieren
Sowieso kan ik een dieet dat pretendeert ook te helpen tegen autisme niet serieus nemen.

http://www.scdiet.nl/
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat het voor kinderen smakelijk moet zijn willen ze niet hun maag gaan volladen met snoep.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Oei, nee ik ook niet.



Ik zou een medische dieet bespreken met behandelaar en een bijpassende dietiste zoeken.
Ik ga op vakantie naar Nederland dus dan kan ik toch mooi beginnen. Ben er twee maanden. En veel voedingsmiddelen zijn er te verkrijgen. Op de cover van het boek staat trouwens precies aangegeven dat mensen met een IBD er baat bij hebben. Misschien dat het bij mensen met autisme buikklachten vermindert voor zover zij die hebben?

En ik gebruik dit niet om te lijnen maar ik wil gewichtsverlies tegen gaan! Ik ben door mijn ziekte de afgelopen maanden bijna 10 kg afgevallen. Lijnen is wel het laatste dat ik wil.
Alle reacties Link kopieren
Liubi, ik heb geen ervaring met het SCD, maar ga binnenkort met whole30/AIP starten wegens chronische gezondheidsproblemen.

Waarom heb je voor het SCD gekozen?
Mijn behandelaar zegt alleen maar "meer prednison en daarna Imuran".
quote:liubi schreef op 28 mei 2016 @ 10:10:

Mijn behandelaar zegt alleen maar "meer prednison en daarna Imuran".En je kan niet zelf zoeken naar een dietiste of een second opinie vragen?
quote:ikbenleaf schreef op 28 mei 2016 @ 10:09:

Liubi, ik heb geen ervaring met het SCD, maar ga binnenkort met whole30/AIP starten wegens chronische gezondheidsproblemen.

Waarom heb je voor het SCD gekozen?Dat staat in de OP. Ik kamp momenteel met een vrij ernstige opvlamming van Colitis Ulcerosa en als ik die oa met voedingsaanpassingen kan bestrijden dan moet dat maar.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou het bij mensen met autisme buikklachten verminderen voor zover zij die hebben?



Is het bewezen dat dit dieet tegen buikklachten werkt?

Hebben mensen met autisme andere buikklachten dan mensen zonder autisme?



Wat een rare bewering Liubi.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 28 mei 2016 @ 09:45:

Sowieso kan ik een dieet dat pretendeert ook te helpen tegen autisme niet serieus nemen.

http://www.scdiet.nl/Die pagina had ik ook. Hij is kennelijk over-enthousiast en dan ga je er een panacee in zien. Persoonlijk vind ik dat je alles moet proberen wat niet schadelijk is en waar enige logica in zit. Ook al is het vermoedelijk alleen suggestie. Als het helpt dan is het fantastisch en als het niet helpt dan kan je dit dieet wegstrepen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:Goede-Fee schreef op 28 mei 2016 @ 10:12:

[...]





En je kan niet zelf zoeken naar een dietiste of een second opinie vragen?Nee want ik woon in het Midden Oosten en de dietiste verbonden aan ons ziekenhuis heeft geen idee.
Alle reacties Link kopieren
quote:Monatala schreef op 28 mei 2016 @ 10:14:

Waarom zou het bij mensen met autisme buikklachten verminderen voor zover zij die hebben?



Is het bewezen dat dit dieet tegen buikklachten werkt?

Hebben mensen met autisme andere buikklachten dan mensen zonder autisme?



Wat een rare bewering Liubi.De gedachte daarachter zou dan kunnen zijn dat iemand met buikklachten meer stress heeft en dat dit niet gunstig is voor de zielenrust van een autist. Kan toch?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:liubi schreef op 28 mei 2016 @ 10:13:

[...]





Dat staat in de OP. Ik kamp momenteel met een vrij ernstige opvlamming van Colitis Ulcerosa en als ik die oa met voedingsaanpassingen kan bestrijden dan moet dat maar.



Als geen raar crash dieet is zou je het kunnen proberen natuurlijk. Lijkt dan ook niets schadelijks.

Maar ik zou een cover van een boek niet zomaar vertouwen en voor waar aannemen.

En dat autisme en schizofrenie gebeuren maakt voor mij dat dit dieet niet heel erg wetenschappelijk is onderbouwt.
quote:retrostar schreef op 28 mei 2016 @ 10:16:

[...]



De gedachte daarachter zou dan kunnen zijn dat iemand met buikklachten meer stress heeft en dat dit niet gunstig is voor de zielenrust van een autist. Kan toch?Dat staat er niet.



Het dieet blijkt ook te werken bij autisme en schizofrenie, omdat hier waarschijnlijk de bacterieen in de darmen ook een grote rol spelen.
quote:Monatala schreef op 28 mei 2016 @ 10:14:

Waarom zou het bij mensen met autisme buikklachten verminderen voor zover zij die hebben?



Is het bewezen dat dit dieet tegen buikklachten werkt?

Hebben mensen met autisme andere buikklachten dan mensen zonder autisme?



Wat een rare bewering Liubi.Dat verzin ik ook maar. Ik heb geen verstand van autisme en ik weet ook niet waarom dat er staat. Het hele autisme interesseert me niet omdat ik Colitis Ulcerosa heb!! En ik van enkele patienten met Colitis uit de eerste hand weet dat dit bij de specifieke ontstekingen blijkt te werken.
Ik moet op dit moment van 30mg naar 50mg Prednison en dat steekt. Dus als een SCD dieet helpt om klachten te verminderen met betrekking tot de ontstoken darmwand dan wil ik dat graag proberen.
quote:liubi schreef op 28 mei 2016 @ 10:21:

Ik moet op dit moment van 30mg naar 50mg Prednison en dat steekt. Dus als een SCD dieet helpt om klachten te verminderen met betrekking tot de ontstoken darmwand dan wil ik dat graag proberen.



Begrijp ik!

Maar ik zou trouwens dan kijken met dat dieet waar je het meest last van krijgt. Dus goed bijhouden wat je eet en dan kijken of je zelf nog een beetje kan sturen.
Ik snap het als je zulke erge klachten hebt dat je dit op deze manier wilt aanpakken. Baadt het niet dan schaadt het niet! Zorg wel dat je genoeg blijft eten, zodat je niet afvalt. Ik weet niet of je nu al veel met voeding doet, maar het kan wel enorm wennen zijn. Het is namelijk vooral (zo ongeveer al je eten) heel erg veel eten zelf maken en voorbereiden.



Ik snap als mensen vallen over dat autisme gebeuren, maar daar gaat liubi het niet voor volgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven