Lijf & Lijn alle pijlers

Sporten en eten

21-07-2011 23:30 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben sinds 4 weken bezig met afvallen en probeer daarbij ook regelmatig te sporten (1 a 2x per week fitness en 1 a 2x hardlopen). Ik eet ongeveer 1400/1500 cal op een dag, verdeeld over 3 maaltijden en 3 tussendoortjes.



Nu heb Ik na het sporten (ga altijd na het avondeten) altijd trek en móet Ik van mezelf wat eten. Maar hoe werkt dat precies met je lichaam?



Stel Ik heb 700 cal verbrand, mijn basisbehoefte is 1350 cal, móet Ik dan compenseren? Mijn doel is uiteindelijk vet kwijtraken en afvallen. Maar mij lijkt het niet gezond om onder die basisbehoefte te gaan zitten?



En wat kan Ik na het sporten het beste nemen? Neem nu meestal kwark, fruit of een handje noten.
Alle reacties Link kopieren
http://www.runinfo.nl/afvalschemahardlopenwandelen.htm
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
http://www.calorieteller.nl/ideaal_gewi ... kenen.html
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
ja die tweede website ken Ik, daarop is die basisbehoefte ook gebaseerd. Maar ik vraag me dus af of Ik Ik de dagen dat ik sport die basisbehoefte móet aanvullen.



En wat Ik dus het beste kan eten na het sporten!
Alle reacties Link kopieren
Wat eten na het sporten





Het zal je bekend voorkomen dat je na het sporten geen eetlust (meer) hebt. Omdat je bloedstroom zich bezighoudt met je hardwerkende spieren, worden de hongersignalen van de buiksensoren zwakker. Dus de gedachte om direct na het sporten te eten, kan je wellicht tegenstaan. Als dat het geval is, lukt het vaak wel om vloeibare maaltijden naar binnen te krijgen. De beste snack voor na het sporten moet koolhydraten en een klein beetje eiwit bevatten. Het beste is een verhouding van 3:1.



Snacks die de brandstof weer aanvullen:



- Een drinkmaaltijd

Een drinkmaaltijd bereid met melk of water is een gemakkelijke en geschikte mini-maaltijd in een glas. Poeders en producten 'klaar-om-te-drinken' bevatten over het algemeen een uitgebalanceerde mix van koolhydraten, eiwitten, vitaminen en mineralen.



- Een paar stuks fruit met een glas melk

Fruit is een geweldige natuurlijke bron van antioxidanten en gemakkelijk te eten terwijl je bezig bent.



- 1 of 2 bekertjes yoghurt

Fruityoghurt bevat bijna de ideale verhouding van koolhydraten en eiwitten voor het aanvullen van de brandstof na het sporten



- Fruitmix (uit de blender)

Verzin eigen smaakcombinaties, maar over algemeen geven bananen, aardbeien, peren, mango's en ananas het beste resultaat.



- Yoghurtdrank

Eerlijke yoghurtdranken zijn de beste keuze, want ze bevorderen het immuunsysteem en leveren eiwitten, calcium en koolhydraten.



- Sportreep

Repen bevatten een combinatie van koolhydraten en eiwitten en zijn heel handig voor na het sporten.



- Een boterham

Alle soorten voedel met weinig vet samen met (bij voorkeur) volkorenbrood is een goede snack voor het leveren van brandstof.



- Een handvol gedroogd fruit en noten

Gedroogd fruit levert niet alleen koolhydraten, maar ook vitaminen, mineralen, antioxidanten en vezels. Hoewel noten vet bevatten, is het de gezonde overzadigde soort vet.



- Een bord volle granen met melk

Granen, dus muesli, cruesli, havermout, brinta met melk (of yoghurt) is een gemakkelijk ontbijt na een ochtendtraining



Kan ik 's avonds na het sporten nog wat eten?

Wanneer je aan het einde van de middag gaat sporten en pas laat thuis komt blijft het raadzaam om te eten. Je lichaam heeft koolhydraten nodig, eiwitten en andere voedingstoffen om te kunnen herstellen. Wanneer je een maaltijd na het sporten overslaat, zul je langzamer herstellen. Vooropgesteld dat je je niet overeet, zullen de calorieën niet in vet worden omgezet. Streef ernaar om de meeste calorieën en voedingstoffen eerder op de dag in te nemen. Eet dus een goed ontbijt, een goede middagmaaltijd en 2 of 3 snacks tussen de maaltijden in, om je ervan te verzekeren dat je voldoende brandstof hebt voordat je gaat sporten. Drink direct na het sporten en eet daarna een lichte maaltijd of snack.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Voedingsadviezen

Bij sportvoeding denken de meeste sporters direct aan allerlei voedingssupplementen met exotische namen. De grootste winst is echter te behalen in een goede basisvoeding en een goede vochtvoorziening.





Gezonde voeding

Als u lekker afwisselt, voornamelijk de groene producten uit de gezonde voedingswijzer kiest en de onderstaande hoeveelheden gebruikt, krijgt u geen tekorten en loopt u weinig kans teveel van bepaalde stoffen binnen te krijgen. De onderstaande aanbevelingen gelden voor gezonde volwassenen, als u vrouw bent, kunt u de laagste hoeveelheden aanhouden.



Aanbevolen hoeveelheden:

Zes á zeven sneetjes brood, dun besmeerd met halvarine, anderhalve plak kaas, een a twee plakjes vleeswaar.

Vier a vijf aardappelen of opscheplepels pasta, rijst of peulvruchten, vier opscheplepels groente, 100 gram vlees(vervanger) of vis, en een eetlepel vet voor de bereiding van de warme maaltijd. Eet twee keer per week vis, waarvan minimaal één keer per week een vette vissoort.

Twee vruchten.

450 ml melk of melkproducten.

Voldoende vocht: minimaal 1,5 liter per dag (u mag alles meetellen: koffie, thee, melk, frisdrank, vruchtensap, water).



Naast deze basisvoedingsmiddelen is er ook wat speelruimte voor extraatjes.



Onder normale omstandigheden biedt deze voeding alles wat een mens en ook een sporter nodig heeft. Een verfijning van de voedingsadviezen voor de diverse sporten vindt u bij voedingsregels voor sporters.



http://www.medicinfo.nl/% ... 4793-8bd5-312599ca4858%7D
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
http://www.medicinfo.nl/% ... 4ae3-a0ef-80552256c4d0%7D
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
je basisbehoefte is 2000 calorieen, als je niet zou sporten en erg inactief bent
Alle reacties Link kopieren
Dat is toch niet helemaal waar, dat heet toch je rmr en dat ligt toch ook aan je gewicht enzo? Mijn basisbehoefte is bijvoorbeeld 1750 als ik de hele dag in bed zou liggen, maar voor een veel dunner iemand is dat wel wat anders.
Alle reacties Link kopieren
2000 is echt het minimum als je in bed zou liggen als gemiddelde vrouw. Je hebt alleen voor je vitale functies (coma) al meer dan 1500 nodig. Verder is het zo dat hoe meer spierweefsel, en hoe actiever, des te meer je nodig hebt
Alle reacties Link kopieren
overigens kan je best heel lang met minder toe hoor, maar gezond is het niet
Alle reacties Link kopieren
en het is het beste om na het sporten iets te eten, dan dat je er langer mee wacht. dat wordt mij vaak in de sportschool verteld. ik moet binnen een uur, na het sporten, wat eten, dan hersteld mijn lichaam ook beter na het sporten. Dus ik neem altijd een fruitkick, of pakje sultana of evergreen. Dan krijg ik daarna ook niet gelijk altijd trek. helpt wel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven