Lijf & Lijn alle pijlers

Start 2 Run - Rennen met Evy

15-06-2008 16:37 4492 berichten
Een succesverhaal, gestart door Athome:

Op internet een handig programma gevonden om op je mp-3 speler te zetten. Met een leuk muziekje erbij wordt je precies verteld hoelang je moet lopen, wanneer je wandelt en wanneer je weer tempo moet maken. In 27 lessen, verdeeld over 10 weken moet ik dan 5 km kunnen hardlopen.

Tot zover prima, maar over de techniek wordt niets verteld. Zijn er hier mensen die tips hebben?

Overigens ben ik benieuwd of dit gaat werken. In het verleden heb ik vaker geprobeerd om dit op te bouwen, maar dat lukte dan toch niet. Oorzaak was dan het niet plezierig kunnen lopen. Als je alleen maar bezig bent met wanneer je weer mag stoppen wordt het niet echt leuk, vandaar dat ik op dit moment vooral heel veel wandel. Maar wat meer conditie opbouwen lijkt me toch ook niet onbelangrijk.

Start to run, deel 1



Om te downloaden:

Reeks 0 - 5 km:

0-5 km



Reeks 5 - 10 km:

Ook hier vind ik geen werkende links meer voor :-(



schema's

schema 0 - 5 km

schema 5 - 10 km



Om je loopjes te plannen en te meten:

afstandmeten

mapmyrun

runningmap



Rek en strekoefeningen:

atletiekunie

youtube

Aikidostretching

Runinfo.nl

Stretchoefeningen





Knerpknieen, scheurschenen, hobbelheupen, oftewel: blessures:

Blessurewijzer

Blessures



Hyves

Rennen met Evy



Blog

Blog



Succes! Ik ben fier op je! X-D
Alle reacties Link kopieren
@Noanne: sterkte en beterschap! Hoop dat we snel weer "samen" kunnen gaan lopen!
Alle reacties Link kopieren
hoe soepel les 21 (10-10-12) ging zo zwaar was les 22 (2x15)



heb net een poging gedaan maar kon m niet uitlopen na de 1e 10 minuten kon ik onvoldoende adem krijgen om door te gaan, was toch misschien te warme lucht.



volgende keer beter
Alle reacties Link kopieren
Wie van jullie loop op het ritme van de muziek???

Mijn tempo ligt net iets hoger.

Vanmorgen 35 min gelopen.

Ik mag van Evy 5 bruinen boterhammen eten, die krijg ik nooit op.

Eet nu 3 witten, niet zo gezond maar wel lekker !!!
Alle reacties Link kopieren
Wie van jullie loop op het ritme van de muziek???

Mijn tempo ligt net iets hoger.

Vanmorgen 35 min gelopen.

Ik mag van Evy 5 bruinen boterhammen eten, die krijg ik nooit op.

Eet nu 3 witten, niet zo gezond maar wel lekker !!!
Alle reacties Link kopieren
Ooh...de week begon zogoed; dinsdag de 1e les van de 2e week gelopen. Nu is t vrijdag, kan vanav niet lopen en moet dus zaterdag en zondag lopen (maandag begint mijn volgende hardloopweek weer). Schaam me een beetje voor mezelf....



Hoe laat lopen jullie eigenlijk.

Aangezien ik hier een ukkie heb, heb ik de keuze tussen smorgens half acht of '' savonds na 20u ....
Alle reacties Link kopieren
Heb vanochtend voor het eerst 30 minuten achter elkaar gelopen!! Wilde eigenlijk 2x15 minuten lopen (met les 25), maar besloot de wandelpauze over te slaan. Wauw, sta er eigenlijk nog steeds van te kijken dat het gelukt is! Was vandaag ook nog eens mooie mannen dag - mooie man op de grasmaaier bij de golfbaan - 2 mooie mannen die langs kwamen hardlopen (eentje zelfs twee keer tegengekomen). Kijk dat zijn allemaal zaken die het lopen nog leuker maken.. Jammer genoeg wel nog beetje last van steek in m'n zij, al vrij snel ook - heb geen idee waar dat nou vandaan komt. Dacht dat ik lang genoeg had gewacht na het eten (niet eens zo gek veel gegeten ook) en ademhaling heb ik toch behoorlijk onder controle...

Zit me inmiddels af te vragen of ik misschien te weinig heb gedronken, ga de volgende keer proberen wat meer te drinken vantevoren...

Femke, ik zou oppassen met twee dagen achter elkaar lopen, zeker als je net bent begonnen met Evy. Kan al snel zorgen voor overbelasting. De rustdagen zijn er niet voor niets, je lichaam heeft die tijd echt nodig om te herstellen. Misschien toch handiger om dan zaterdag te lopen, zondag niet en dan maandag weer. Dat je dan maandag de week afmaakt zou niet veel moeten uitmaken. Ik loop trouwens soms 's ochtends, soms eind van de middag, heel soms 's avonds (heb je lekker veel aan, aan zo'n antwoord he.. ) Ben niet afhankelijk van kinderen of partner, dus ik loop wanneer het me zelf het beste uitkomt. Als ik moet werken wordt het meestal eind van de middag en heel soms 's avonds. Als ik vrij ben in het weekend of zoals nu vakantie (werk in onderwijs, dus zomervakantie) loop ik het liefst 's ochtends.
Alle reacties Link kopieren
@nyam: wat goed man 30 minuten!!
Alle reacties Link kopieren
Femke: ik zou je gewoon houden aan de rustdagen en jammer dan als je het schema niet precies kan volgen. Mijn nieuwe week begint ook niet altijd op een vaste dag en soms loop ik nog een les van de vorige week in mijn "nieuwe" week.

Ik loop meestal meteen na het werk en als ik vrij ben wil ik nog wel eens 's ochtends lopen



@nyam: super goed van je!!
Alle reacties Link kopieren
Het ziet er naar uit dat ik les 12 niet kan lopen vandaag ik moest vanmorgen een sprintje trekken om de trein te halen en sindsdien heb ik last van mijn achillespees. Beetje alsof ik em verrekt heb. Dus helaas een dag rust vandaag
Alle reacties Link kopieren
Ik ben weer terug uit Amsterdam Ben vrijdag avond alleen wel in de tramrails blijven hangen met mn voet en toen issie omgezwikt :( Gelukkig niet verzwikt, aangezien de pijn en zwelling min of meer verdwenen zijn. Morgen maar eens kijken of ik wat kan lopen. Wilde eigenlijk vandaag nog gaan, maar een rustdagje extra zal nu geen kwaad kunnen denk ik.



@ Bibianne: ik loop volgens mij (bijna) nooit op het ritme van Evy's muziek. Soms harder, meestal zachter denk ik.



@ Femke: meestal loop ik 's ochtends, zo rond een uur of half 9, ligt er dan een beetje aan hoe laat ik wakker ben. Als ik gewerkt heb, dan loop ik 's avonds. Misschien moet je nog even wennen aan het 'inplannen' van Evy. Je hebt vast snel een ritme te pakken. En volgens mij maakt het niet zo gek veel uit als je 2x per week, of b.v. 5x per 2 weken loopt.



@ Nyam: Wat goed! Gewoon 30 hele minuten achter elkaar gelopen! Hoeveel km heb je gelopen?



@ Magnolia: wat balen dat je achillespees roet in het eten (lees: lopen) gooit! Hopelijk ben je er met 1 rustdagje weer vanaf.
Alle reacties Link kopieren
Sorry dat ik inbreek, maar ik heb even jullie advies nodig. Ik wil gaan hardlopen. Daar ben ik een paar jaar geleden mee begonnen (en kon ik toen een half uur goed volhouden). Na een zware ziekte lukte het niet meer. Wil het nu weer gaan oppakken. Volgens de huisarts zou ik met langzaam opstarten mezelf geen schade toebrengen.

Afijn ik heb de eerste (gratis) les van Evy gedownload. Mijn vraag aan jullie is:

a) werkt het echt?

b) is het de moeite waard om de betaalde lessen ook te downloaden?

c) is er op het web nog een plek waar je ze ook nog gratis kan downloaden (of klink ik nu erg goedkoop?)



Als jullie mij kunnen adviseren, graag! Alvast bedankt.
Alle reacties Link kopieren
a: het werkt prima!

b: Je kunt ze gratis downloaden

c: Ja, maar weet even niet waar, volgens mij staat een aantal pagina's terug een werkende link. Via torrents is het nog te downloaden.



Als je echt heel rustig moet beginnen is een ander schema misschien beter voor je. Toen ik 3 jaar geleden begon met hardlopen, had ik een schema waarbij je in les 1 maar 30 sec achter elkaar mocht hardlopen. Was toen voor mij nét vol te houden. Dan moet je het overigens wel zelf bijhouden. Dit keer is het mijn derde poging & had ik nog wat loopconditie in me zitten, waardoor Evy me goed afgaat.
Alle reacties Link kopieren
Noanne veel sterte! Ik hoop dat het allemaal meevalt.



Magnolia, balen van je achillespees. Gaat het al beter?



Christiane inderdaad even een paar pagina's terug kijken. Dan komt het helemaal goed. Veel plezier alvast.



Nyam, daar mag je trots op zijn!



Linda, hoe ging het lopen? Nog last gehad? Jij schreef iets over een schema? Lijkt me leuk! Denk dat het ook motiverend werkt. Misschien om werk te besparen niet de les, maar de week noteren en de serie waarin je bezig bent. Alleen waar is TO? Zonder TO kan het namelijk niet natuurlijk. Nog 540 reacties en het is tijd voor Evy 3. Dan kan iemand die veel schrijft die weer openen. Of we moeten al eerder opnieuw beginnen?



Femke, misschien is het handig om 3 keer te lopen op een vaste dag in de week. Zoals Evy zegt: "zet Evy in je agenda".



Jetje, je bent er al bijna! Hoe ging de 2e keer les 22?



Nou hier bijna helemaal beter.

Heb vandaag samen met m'n vriend les 8 gelopen. Wilde eigenlijk 7 herhalen door de lange pauze, maar had geen zin om hem te zoeken op m'n mp3 (om de een of andere reden staat alles door elkaar er op). Vond het wel echt pittig, maaaaaar ik heb het gehaald! Jippie! Woensdag les 9 (3 maal 9 = 27)
Alle reacties Link kopieren
Oja, dat moet TO doen idd... Hoe gaat dat eigenlijk met 'volle topics'? Hoeveel pagina's mag een topic bevatten en waarom moet het topic dan dicht? (Te langzaam?)



Is je vriend ook gestart met Evy? Lijkt me echt helemaal niets om samen met iemand anders te lopen. Bevalt het jou wel goed?



Overigens geen last gehad van mn enkel tijdens het lopen. Hij is nu wel weer wat dik, maar zeer doet het niet. Dus het zal allemaal wel meevallen
Alle reacties Link kopieren
quote:Boom_87 schreef op 03 augustus 2009 @ 19:05:

Christiane inderdaad even een paar pagina's terug kijken. Dan komt het helemaal goed. Veel plezier alvast.

Een pagina of 5 terug staat inderdaad een link die het doet. Heb ik gedownload, maar geeft de lessen van 5-10 km. Hebben jullie ook een werkende link voor echte beginners; dus 0-5 km? Of kijk ik nu met mijn neus?
Christiane, ik ben vorig jaar ook na ziekte begonnen en:



a) het werkt echt, maar kan zijn dat je het wat moet uitsmeren, dus steeds twee rustdagen ipv eentje en af en toe eens een lesje overdoen;

b) het werkt wel relaxed met die aanwijzingen alleen begint de muziek wel erg oud te worden;

c) http://thepiratebay.org/torrent/4779002 ... un_podcast ?
Alle reacties Link kopieren
quote:bergamot schreef op 03 augustus 2009 @ 23:02:

Christiane, ik ben vorig jaar ook na ziekte begonnen en:

a) het werkt echt, maar kan zijn dat je het wat moet uitsmeren, dus steeds twee rustdagen ipv eentje en af en toe eens een lesje overdoen;

b) het werkt wel relaxed met die aanwijzingen alleen begint de muziek wel erg oud te worden; dan denk ik dat het wel aan mij besteed is. Om een indicatie te geven: de laatste keer dat ik de top 40 luisterde stond "My life will go on" van Celine Dion op nummer 1.

c) http://thepiratebay.org/torrent/4779002 ... un_podcast ? Je bent helemaal geweldig. Ga morgen gelijk downloaden.Heb ik nog een meer algemene vraag. Hoe doen jullie dat met vakantie? Ik ga eind september 3 weken op vakantie en zal daar niet kunnen hardlopen. Willen wel, maar kunnen niet. Dan na 3 weken overnieuw beginnen? Hoe zouden jullie als 'ervaren' lopers dat aanpakken. Ik kan natuurlijk ook half oktober beginnen met hardlopen, maarja, misschien zet ik er dan wat voor en moet ik gewoon lekker deze week starten.
Alle reacties Link kopieren
Christiane, ik zou gewoon 2 lesjes terug gaan en kijken hoe je dat redt. Mocht je dat echt niet redden, kun je altijd nog een lesje terug. Lekker dat je op vakantie gaat, waar ga je heen?

Ik kamp deze weken weer eens met een combinatie van heel veel werk en een druk sociaal leven, dus 3 x per week lopen komt er niet van. Heb vorige week les 23 ( die van 10-12-12) gelopen en wil morgenochtend de kennelijk zeer zware 24 gaan doen (20-10, geloof ik?). Maar eens kijken of dat lukt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gelukkig geen last meer van mijn achillespees, maar deze week hardlopen gaat helaas niet lukken. Kan pas volgende week maandag....



Christiane: zoals een aantal mensen al schrijft, gewoon rustig aan beginnen
Alle reacties Link kopieren
Ben terug van een lekker weekendje even er tussenuit, maar heb wel braaf gelopen. Wederom 30 minuten en dit keer zonder steek! Heb wat meer water gedronken vantevoren en iets minder gegeten en dat beviel goed. Verder gisteren dagje sauna gedaan en me laten masseren. Volgens de masseur zou de last die ik de laatste paar keer had in m'n rechterbil/bovenbeen uit m'n rug vandaan komen. Hij noemde het si-gewricht als boosdoener en heeft wat tips gegeven om mee aan de slag te gaan om datzelfde gewricht wat soepeler te maken. Ook net nog even zitten googlen en ook op internet wat oefeningen gevonden. Zal m'n best doen om dit uit te proberen! Heb geen enorme pijn of zo, maar wel dat je voelt dat het niet helemaal lekker zit, dus die oefeningen zijn geen gek idee lijkt me...



Ook vanochtend weer 30 minuten gelopen (zonder steek), nou ja, ongeveer, want heb les 1 gelopen van Evy2, maar die stopte voortijdig. Kon niet precies zien hoeveel minuten er al voorbij waren, maar ik schat in dat ik uiteindelijk toch een half uur heb gelopen. Inmiddels ben ik wel benieuwd wat voor afstand ik nu afleg, maar mijn hardlooprondje bestaat niet volgens afstandmeten.nl.... Erg jammer! Ik voel dat de aanschaf van een Nike-sensor of hartslagmeter steeds dichterbij komt! Vraag me trouwens gelijk af of je met een hartslagmeter ook je afstand bij kunt houden??? Iemand die hier ervaring mee heeft???



Linda, hoe is het nu inmiddels met je voet, na het trambaanincidentje? Zag dat je al wel had gelopen zonder last, hoop dat je na afloop ook geen pijn meer hebt gehad!



Magnolia, fijn dat je geen last meer hebt van je achillespees! Pas maandag weer lopen, is dat toch nog ivm die achillespees of gewoon omdat je het druk hebt?



Boom, jij gaat ook goed he! Gaaf dat je les 8 hebt uitgelopen. Denk dat les 9 weer een stuk lekkerder zal voelen trouwens. Hier is een link trouwens naar het Excel schema dat bij de 0-5km hoort. Dan kun je zien wat er allemaal aankomt aan minuten wandelen/lopen.



Christiane, leuk dat je ook gaat beginnen! Enne, ja, het werkt echt!
Alle reacties Link kopieren
Nyam: Ik heb deze week een beschikbaarheidsdienst en moet dus áltijd mijn telefoon bij me hebben en ook nog eens pen en papier en dat vind ik dus totaal niet prettig lopen. Dus ik sla het hardlopen dan altijd een weekje over. Wel jammer, maar het is niet anders.
Alle reacties Link kopieren
Lieve meiden, waarom krijg ik altijd hoofdpijn van het hardlopen? Ik ben nu al 3x opnieuw begonnen met Evy, maar gisteravond/vannacht was het weer raak. Dikke migraine. Waar gaat het mis? Iemand een idee?
Alle reacties Link kopieren
Joepie! Vandaag 2x 15 minuten (ofwel les 22) volgehouden. Ging erg lekker.



Later meer tekst en uitleg..:D
Alle reacties Link kopieren
nyam@ Die eerste is gewoon 30 min hoor, hij stopt erg abrupt maar ik heb hem 2 x gelopen en de 2de keer met stopwatch en het klopte wel.

Ik heb zaterdag mijn polar gekregen en ben er helemaal blij mee.

De afstand klopt 5.7 km alleen het tempo nog niet, weet nog niet helemaal hoe het werkt.



siep@ drinken is erg belangrijk, maar ik weet niet of dat meer is voor de hoofdpijn die je gelijk naar het hardlopen kan krijgen.



Ik moet van Evy de volgende keer 40 min gaan hardlopen, zou ze niet weten dat het 30 graden word ????
Alle reacties Link kopieren
kom weer even afscheid nemen, sporten ed zijn weer in de koelkast gezet. De tumor is terug en ik moet dus weer de medische mallemolen in. Veel plezier allemaal met het rennen. Ooit zal het er voor mij ook weer inzitten, maar nu nog even niet.
Er zijn momenten waar je intens van geniet, tel die momenten en je leeft!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven