Lijf & Lijn alle pijlers

Sterilisatie bij jonge vrouw

11-04-2017 08:26 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik denk ik stel deze vraag even hier er zullen vast wel mensen zijn die dit weten. Ik ben nu 23 jaar en heb twee gezonde kinderen waar ik dol op ben. Samen met mijn partner hebben we het er veel over gehad maar ons gezin en mijn kinderwens is vervuld. Echter werkt anticonceptie niet goed bij mij. Heb al veel verschillende vormen gehad maar geen enkele slaat aan. Of juist te goed waardoor ik alleen maar menstrueer een paar maanden lang. Wij willen ook in de toekomst geen kinderen hier hebben we dan ook heel goed over gepraat. Maar nu begrijp ik van iedereen dat ze geen sterilisatie bij jonge mensen doen. Maar ik heb al twee kinderen, die beide door de anti conceptie zijn gekomen, maken ze soms ook uitzonderingen? Ik wil gewoon echt geen kinderen meer maar ik vertrouw het niet om een spiraal of iets dergelijks te nemen want het werkt toch niet. Dit is overigens ook door de gynaecoloog uitgesproken wat betreft anti conceptie. Hij adviseerde een condoom maar tja ik vind dat geen betrouwbaar voorbehoedsmiddel. Iemand ervaring?
quote:-NummerZoveel- schreef op 11 april 2017 @ 09:51:

[...]





Man of vrouw

De absolute risico's die verbonden zijn aan het uitvoeren van een sterilisatie zijn gering. Als echter de kans op complicaties bij sterilisatie van de vrouw wordt vergeleken bij die van de man is de kans op ernstige complicaties bij de vrouw ca. 20 keer groter dan bij de man. Dit is een gevolg van het feit, dat sterilisatie bij de vrouw doorgaans een intra-abdominale ingreep is en sterilisatie bij de man onder plaatselijke verdoving kan plaats vinden. Om een idee te geven: wereldwijd overlijden 1,5 tot 4 per 100.000 vrouwen t.g.v.de ingreep door complicaties bij de anaesthesie of t.g.v. een sepsis of bloeding. Bij 1 tot 6 vrouwen per 1000 treden beschadigingen op aan darm, ureter, blaas of bloedvaten. Bij de man komt soms een nabloeding of een plaatselijke infectie voor.En nu graag de cijfers voor sterilisatie bij de vrouw in NL, bij de methode afklemmen van de eileiders en wat reëlere gevolgen (ook lange-termijn complicaties) van sterilisatie bij de man.
Alle reacties Link kopieren
Jee, ik zou toch kijken naar andere oplossingen. Je blijft niet dezelfde persoon. Je hebt toch geen idee hoe je er over vijftien jaar aan toe bent? Vijftien jaar geleden was je toch ook een andere persoon? Toen dacht je nog dat je altijd fan zou blijven van K3. Zo verander je de komende vijftien jaar ook.
quote:sugarmiss schreef op 11 april 2017 @ 09:53:

Het maakt niet uit voor wie de ingreep groter is. Je kan toch nit voor je partner bepalen of hi of zij ooit nog kinderen wil.Precies. Er wordt zo vaak gedaan alsof de man in kwestie een hond is die naar de dierenarts gestuurd wordt om 'geholpen' te worden. Denigrerend is het.
Alle reacties Link kopieren
Bedank voor alle reacties. Nee klopt je weet niet hoe het loopt met je relatie maar al zou het stuk lopen je hebt nog steeds twee kinderen dit is dan niet veranderd.
quote:Amand_ schreef op 11 april 2017 @ 10:11:

[...]



Precies. Er wordt zo vaak gedaan alsof de man in kwestie een hond is die naar de dierenarts gestuurd wordt om 'geholpen' te worden. Denigrerend is het.Daar ben je als man toch zelf bij! Lijkt me dat in deze situatie álle opties besproken (en dan eventueel afgewezen) kunnen worden. Of durf jij geen nee te zeggen? Anticonceptie is een zaak van ALLEBEI, niet van de vrouw alleen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lobam schreef op 11 april 2017 @ 10:19:

Bedank voor alle reacties. Nee klopt je weet niet hoe het loopt met je relatie maar al zou het stuk lopen je hebt nog steeds twee kinderen dit is dan niet veranderd.Lieve kind, er kan nog veel meer gebeuren dan een scheiding. En dan kan nog een kind een prima keuze zijn. Ik zou die deur op mijn 23ste echt niet dicht doen.
quote:honingbijtje schreef op 11 april 2017 @ 10:44:

[...]





Daar ben je als man toch zelf bij! Lijkt me dat in deze situatie álle opties besproken (en dan eventueel afgewezen) kunnen worden. Of durf jij geen nee te zeggen? Ik had het over hoe er door sommige vrouwen over gesproken wordt. Zoals ik ook geschreven had. Wat je had kunnen lezen. Dus.
quote:Amand_ schreef op 11 april 2017 @ 10:09:

[...]



En nu graag de cijfers voor sterilisatie bij de vrouw in NL, bij de methode afklemmen van de eileiders en wat reëlere gevolgen (ook lange-termijn complicaties) van sterilisatie bij de man.Ik zou zeggen, googelse!
quote:-NummerZoveel- schreef op 11 april 2017 @ 11:21:

[...]





Ik zou zeggen, googelse!Normaalgesproken hou je het bij de feiten. Geen idee waarom dat nu zoveel weerstand bij je oproept. Ben ik niet van je gewend.
quote:Amand_ schreef op 11 april 2017 @ 09:33:

Het is onzin dat het veel minder ingrijpend is bij de man dan bij de vrouw. Dat is een verhaaltje dat vrouwen elkaar vertellen, net als het verhaal dat sterilisatie bij de vrouw een forse ingreep is. Allemaal quatsch.



Nee dat is niet zo. Het financiele plaatje maakt dat direct ook heel helder, 350 euro voor de man 1300 euro voor de vrouw.



Daarnaast steriliseren vrouwen zich veel vaker dan mannen. 18 vrouwen en maar een kleine 4 % van de vruchtbare mannen is gesteriliseerd wereldwijd. Percentage vrouwen nog hoger in rijkere landen.



Complicaties voor vrouw zijn 20 keer hoger door ingreep, en 1-6 op 1000 vrouwen heeft beschadiging darm, blaas ureter of bloedvaten. Alleen de nieuwe hysteroscopische ingreep verminderd de kans op deze complicaties.



De betrouwbaarheid praktisch voor vrouw sterilisatie is net zo hoog als dat van enkele hormonale methodes, 0.05.
quote:Amand_ schreef op 11 april 2017 @ 10:09:

[...]



En nu graag de cijfers voor sterilisatie bij de vrouw in NL, bij de methode afklemmen van de eileiders en wat reëlere gevolgen (ook lange-termijn complicaties) van sterilisatie bij de man.



Zijn er risico's? (Vrouw)



Het komt zeer zelden voor, maar het kan gebeuren dat een eileider weer doorgankelijk wordt, zodat de zaadcellen de eicel kunnen bereiken. Het risico bestaat dan om een buitenbaarmoederlijke zwangerschap te krijgen, en - in zeer zeldzame gevallen - geraakt een bevrucht eitje tot in de baarmoeder.



De meest voorkomende problemen na een sterilisatie bij de vrouw zijn menstruatieklachten: meer bloedverlies, langere menstruatie, baarmoederlijke bloedingen en pijn of druk in het bekken. Soms kan de eerste geslachtsgemeenschap na de ingreep pijnlijk zijn.'



Wat zijn de risico's? (Man)



'Net als bij om het even welke andere operaties kunnen zich complicaties voordoen, al komt dit zelden voor: infectie van de wond (met pijn, koorts en een algemeen gevoel van onpasselijkheid voor gevolg); epididymitis (als je last hebt van congestie, ongemakken, ontstekingen en pijn aan de zaadballen zijn de bijballen mogelijk ontstoken); bloedingen in de balzak met blauwe plekken.'



Maar puur medisch is een vasectomie een ingreep en een sterilisatie een operatie?



'Een vasectomie is veel eenvoudiger en veel goedkoper dan een sterilisatie bij de vrouw. Bovendien is de kans op een zwangerschap kleiner als de man zich heeft laten steriliseren dan als de vrouw zich heeft laten steriliseren. Hoewel de techniek van vrouwelijke sterilisatie de laatste jaren ook veel betrouwbaarder is geworden en het aantal ongewenste zwangerschappen nadien erg laag is geworden, kan men toch stellen dat de ingreep op zich complexer is, en dat het aantal zwangerschappen na tubaligatuur niet volledig nul is. De vasectomie biedt twee belangrijke voordelen op dit vlak. Aan de ene kant is een eenvoudige spermacontrole nadien mogelijk wat steeds toelaat om mathematisch absolute zekerheid te hebben over het welslagen van de ingreep. Mocht er toch een "mislukking zijn", dan wéét men het tenminste en kan men er iets aan doen. Ten tweede zijn de meeste vasectomieën gemakkelijk uitvoerbaar op ambulante basis onder lokale verdoving. Geen narcose, geen hospitalisatie.'



http://www.goedgevoel.be/ ... ilisatie-jij-of-hij.dhtml



Maw: vasectomie is betrouwbaarder en met bijwerkingen van voorbijgaande aard, terwijl vrouwen er nare menstruatieklachten van kunnen krijgen en in extreme gevallen zelfs een BBZ. En Essure zou ik me als vrouw toch niet meer aan wagen op dit moment.



Overigens, mochten wij ooit spontaan een kind verwekken (kans is klein, zwanger met IVF) dan geeft mijn man nu al aan dat hij als we daarna geen kinderen meer willen er wel een knoopje in laat leggen. Hij vindt dat ik na een IVF en een zwangerschap en binnenkort bevalling en hierna wss nog 1 of 2 zwangerschappen wel genoeg mijn lichaam heb opgeofferd aan ons gezin. Hij zegt: 'dan is het mijn beurt.'



Vruchtbaarheid én (on)vrijwillige onvruchtbaarheid doen wij samen in onze relatie. I've done my part, vinden wij.
Alle reacties Link kopieren
Bij een nichtje moesten het er 3 worden voordat hij gesteriliseerd kon worden.

Bij de man doen ze daar iets makkelijker over dan bij een jonge vrouw ivm bijwerkingen. Waarom laat jouw vriend de knip er niet in zetten.?
Lux, bijzonder, ook omdat er maar vrij weinig mannen in vruchtbare periode dit doen. Uitzondering, je man!
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 11-04-2017 12:27
Reden: op de man
% gewijzigd
quote:swifty schreef op 11 april 2017 @ 12:01:

Lux, bijzonder, ook omdat er maar vrij weinig mannen in vruchtbare periode dit doen. Uitzondering, je man!Hij vindt het niet meer dan logisch. Ik ook niet eigenlijk. Áls het aan de orde komt dan, want we hebben niet voor de grap die IVF gedaan. Om me heen hoor ik ook regelmatig dat de man vindt dat het 'zijn beurt' is als de kinderwens eenmaal is vervuld.
Alle reacties Link kopieren
quote:swifty schreef op 11 april 2017 @ 11:51:

[...]





Nee dat is niet zo. Het financiele plaatje maakt dat direct ook heel helder, 350 euro voor de man 1300 euro voor de vrouw.



Daarnaast steriliseren vrouwen zich veel vaker dan mannen. 18 vrouwen en maar een kleine 4 % van de vruchtbare mannen is gesteriliseerd wereldwijd. Percentage vrouwen nog hoger in rijkere landen.



Complicaties voor vrouw zijn 20 keer hoger door ingreep, en 1-6 op 1000 vrouwen heeft beschadiging darm, blaas ureter of bloedvaten. Alleen de nieuwe hysteroscopische ingreep verminderd de kans op deze complicaties.



De betrouwbaarheid praktisch voor vrouw sterilisatie is net zo hoog als dat van enkele hormonale methodes, 0.05.Tja vrouwen zijn niet voor niets het sterke geslacht Mannen zijn en blijven over het algemeen schijtbakken. Een sneetje van 4 cm en de wereld vergaat, samen met hun mannelijkheid.
quote:nina1966 schreef op 11 april 2017 @ 12:06:

[...]

Tja vrouwen zijn niet voor niets het sterke geslacht Mannen zijn en blijven over het algemeen schijtbakken. Een sneetje van 4 cm en de wereld vergaat, samen met hun mannelijkheid.
Je kunt natuurlijk ook stellen dat nadat de vrouw al degene is die én beslist van wie ze zwanger wordt, wanneer ze zwanger wordt, hoe vaak ze zwanger wordt en wanneer ze niet meer zwanger wil worden (dit allemaal zonder noodzaak voor inspraak van haar man), het blijk van machtswellust zou geven wanneer die man zich dan ook nog eens zou 'moeten' laten steriliseren wanneer die vrouw er klaar mee is.



De man in dienst van de vruchtbaarheid van de vrouw. Jaja. An me hoela.
quote:Amand_ schreef op 11 april 2017 @ 12:10:

Je kunt natuurlijk ook stellen dat nadat de vrouw al degene is die én beslist van wie ze zwanger wordt, wanneer ze zwanger wordt, hoe vaak ze zwanger wordt en wanneer ze niet meer zwanger wil worden (dit allemaal zonder noodzaak voor inspraak van haar man), het blijk van machtswellust zou geven wanneer die man zich dan ook nog eens zou 'moeten' laten steriliseren wanneer die vrouw er klaar mee is.



De man in dienst van de vruchtbaarheid van de vrouw. Jaja. An me hoela.







Ja hoor Armand. Volgens mij sta je te lang droog en moet je weer eens van bil. Ik zou er wel eerst ff een knoopje in laten leggen voor je willoos slachtoffer wordt van zo'n serpent dat jou erin luist met haar voortplantingsdrift
quote:nina1966 schreef op 11 april 2017 @ 12:06:

[...]

Tja vrouwen zijn niet voor niets het sterke geslacht Mannen zijn en blijven over het algemeen schijtbakken. Een sneetje van 4 cm en de wereld vergaat, samen met hun mannelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand_ schreef op 11 april 2017 @ 12:10:

Je kunt natuurlijk ook stellen dat nadat de vrouw al degene is die én beslist van wie ze zwanger wordt, wanneer ze zwanger wordt, hoe vaak ze zwanger wordt en wanneer ze niet meer zwanger wil worden (dit allemaal zonder noodzaak voor inspraak van haar man), het blijk van machtswellust zou geven wanneer die man zich dan ook nog eens zou 'moeten' laten steriliseren wanneer die vrouw er klaar mee is.



De man in dienst van de vruchtbaarheid van de vrouw. Jaja. An me hoela.Je komt hier te veel Amand, je begint ook een zuur wijf te worden.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
quote:lux. schreef op 11 april 2017 @ 12:22:

[...]









Ja hoor Armand. Volgens mij sta je te lang droog en moet je weer eens van bil. Ik zou er wel eerst ff een knoopje in laten leggen voor je willoos slachtoffer wordt van zo'n serpent dat jou erin luist met haar voortplantingsdrift
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader heeft het ook laten doen en ik vidn het eigenlijk best vanzelfspreken. Vrouwen moeten maar aan de hormonen en ander gedoe om te voorkomen dat ze zwanger wordt en mannen hoeven niks.



De pil is ooit getest op mannen en dat werd hem niet vanwege de bijwerkingen, de bijwerkingen bij vrouwen zijn ook niet gering maar dat wordt maar wat afgewezen als 'dat hoort er bij'. Als ik vruchtbaar ben en ik wil geen kinderen vind ik het prima om aan de pil te zitten. Maar daarna vind ik het wel fijn als ik er niet meer aan hoef te zitten en geef ik de verantwoordelijkheid graag door.
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand_ schreef op 11 april 2017 @ 12:10:

Je kunt natuurlijk ook stellen dat nadat de vrouw al degene is die én beslist van wie ze zwanger wordt, wanneer ze zwanger wordt, hoe vaak ze zwanger wordt en wanneer ze niet meer zwanger wil worden (dit allemaal zonder noodzaak voor inspraak van haar man), het blijk van machtswellust zou geven wanneer die man zich dan ook nog eens zou 'moeten' laten steriliseren wanneer die vrouw er klaar mee is.



De man in dienst van de vruchtbaarheid van de vrouw. Jaja. An me hoela. sjit, je hebt ons door Amand Het is een complot zeg ik je, een complot!
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Jaren geleden, toen ons gezin compleet was, kwam hier ook sterilisatie ter sprake. Man bood onmiddellijk aan om het te laten doen, maar liet zich door mij overtuigen dat ik het logischer vond dat ik ging. Ik was midden dertig, dus liep toch al tegen het einde van mijn vruchtbaarheid aan, bij mij waren de zwangerschappen zodanig zwaar door pre-eclampsie en HELLP geweest, dat ik zeker wist dit nooit meer te doen, niet met een nieuwe partner (dan is risico op opnieuw HELLP nóg groter) en ook niet als bijv. een kind zou overlijden. Man was en is kerngezond en zou als hij in een ander leven terecht zou komen (stel dat we scheiden of ik overlijd) nog makkelijk kinderen kunnen krijgen. Hij zegt ook dat zijn gezin compleet is en dat hij nooit een tweede leg zou willen, maar ik zie in mijn omgeving genoeg mannen die vallen voor een smachtende eind-dertiger met rammelende eierstokken en die alsnog een tweede ronde doen. Meer eigenlijk dan dat ik vrouwen aan een tweede leg zie beginnen, al heb ik ook een kennis die op haar 43e nog een tweede leg-kind kreeg van partner van bijna 60.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven