Lijf & Lijn alle pijlers

Sterk door sport!

20-11-2012 13:50 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op verzoek van een aantal forummers hier een nieuw topic met als insteek de positieve invloed die sport/bewegen kan hebben op de rest van je leven.



Door (gedoseerd) meer te sporten/bewegen en daardoor je conditie te verbeteren kun je meer aan en heb je meer energie voor andere zaken.

Dit topic gaat niet alleen over hoeveel km je hebt hard gelopen of gefiets, maar vooral over hoe je je daarbij voelt, wat sporten jou brengt in je leven en hoe je sporten kunt gebruiken om je algeheel beter te voelen.



Ik hoop dat dit een plek wordt waar we elkaar tips kunnen geven en kunnen steunen, maar vooral waar een ieder die mee schrijft zich prettig voelt.



En omdat ik zeker niet de wijsheid in pacht heb, zal ik in de post hieronder mijn verhaal vertellen.



Natuurlijk is iedereen die dit aanspreekt van harte welkom om mee te schrijven!
Alle reacties Link kopieren
Toen ik begon met studeren sportte ik veel, heel veel. Dit ging helaas niet goed samen met mijn nieuwe studentenleven en ik raakte volledig oververmoeid, kreeg keelonsteking op longontsteking en had overal pijn. Op een gegeven moment kon ik nog net van huis naar de bushalte lopen, dat was 300m. Ik kon 4 km per dag fietsen en viel regelmatig boven mijn eten in slaap.

Heel langzaam kwam ik weer uit dit dal, door steeds een beetje verder te lopen, eerste een blokje om, toen 2 blokjes, toen naar de supermarkt. Weer rustig beginnen met zwemmen, 10 baantjes, 20 baantjes, 30 baantjes.

Zo ging het heel geleidelijk beter met me, totdat ik voor mijn studie naar Zwitserland ging. Toen was ik inmiddels weer op het punt dat ik zo'n 12 km kon wandelen en 60 km kon fietsen.

In Zwitserland was er zo'n andere sfeer waarin iedereen veel sportte en er niks te gek was. En wonder boven wonder kon ik mee met de rest, eerst 5 uur buiten werken en een berg op lopen met sneeuwschoenen en s'avonds klimmen, geen probleem. Overdag skien, s'avonds een 500 hoogtemeters maken om te sleen ja graag en de volgende dag weer.

Kortom, ik was er weer bovenop.

Helaas ben ik anderhalf jaar geleden weer ziek geworden, dat heeft een half jaar geduurd en nu ben ik weer langzaam op weg naar boven.

Mijn conditie is niet slecht, maar het kan zeker beter. Deze zomer heb ik een paar meerdaagse wandelingen gemaakt met dagen van 24 km en 1000 hoogtemeters, met rugzak en dat ging prima.

Ik klim nu 1 keer per week, in plaats van 3-4 keer en doe een keer per week yoga, verder fiets ik meestal naar mijn werk, dat is 16 km per dag.
Alle reacties Link kopieren
sporten is alleen maar goed als je ervan houdt. Je moet je fijn voelen terwijl je sport.



Als je je gaat forceren om te sporten terwijl het in feite een opoffering voor je is, dan moet je dat nare gevoel serieus nemen. Misschien probeert je lichaam je iets te vertellen?
it's a big club and you ain't in it
Alle reacties Link kopieren
Rionyriony, daarom staat er ook sporten/bewegen. Sporten moet je van houden, daar heb je gelijk in, maar een rondje wandelen kan iedereen toch?

Bovendien is (vind ik) het met sporten ook zo, dat je er soms even doorheen moet. Het begin van hardlopen vond ik verschrikkelijk, toen ik 45 min kon rennen, vond ik het heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
@pompedom - drie keer per week een halfuurtje wandelen tijdens het boodschappen doen is inderdaad geen sport maar het is voldoende om je lichaam in conditie te houden.



Een vriendin van me is altijd een enthousiaste jogger geweest en nu kan ze niet veel meer door haar knieën. Zelfs de dingen die ze graag deed kan ze niet zonder pijn.



Ik geloof eigenlijk niet in je forceren.
it's a big club and you ain't in it
Alle reacties Link kopieren
Ik vind bewegen erg belangrijk. Ik doe alles lopend of op de fiets. Zeker sinds mn vader in een rolstoel terecht is gekomen ben ik me erg bewust wat een voorrecht het is om gezond te kunnen bewegen.



Verder sport ik ook vrij serieus, voornamelijk zware cardiotrainingen omdat ik me daarna zo heerlijk voel. Daarbij zie ik mensen van mijn leeftijd langzaam maar zeker uitdijen en dat wil ik echt nooit meemaken. Ik zie er nu een stuk beter uit dan op mn 20e, dat vind ik stoer van mezelf.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind sporten heerlijk. Maar in alle drukte heb ik er niet altijd tijd voor. Jaja, je kunt wel roepen; je moet er tijd voor maken. Maar uitslapen, boodschappen, familiebezoek en poetsen moeten ook op die zaterdag. En dan is het keuzes maken.
Alle reacties Link kopieren
julius, dat is ook stoer!



riony, gezondheidsproblemen die je belemmeren bij eht sporten is natuurlijk heel vervelend. Maar het kan dus ook zo zijn dat je gezondheids problemen verminderen, door meer te sporten, zoals bij mij.



ja xantos, tijd is bij mij ook een probleem, maar sporten voelt niet als moeten, maar als tijd voor mezelf nemen.
Alle reacties Link kopieren
Ha Pom,

Ben eigenlijk wel benieuwd welke sport je beoefende aan het begin van je studententijd



Ik probeer anders tegen sport aan te gaan kijken de laatste tijd. Ik heb in mijn jeugd wel veel bewogen maar nooit echt gesport. Op een paar schaatslessen na.

Daarna ook nooit echt gesport. Maar ik ben nog niet te oud om te beginnen... denk ik.



Als ik slecht in mijn vel zit redeneer ik verkeerd. Dan ben ik bijv al moe van even boodschappen doen. Maar dan realiseer ik me te weinig dat het kan komen door de drukte in de winkel en doordat ik eigenlijk niet kan bedenken wat ik eten wil.... niet zozeer door het fietstochtje erheen.



Ik probeer de mindset te veranderen. Ik kom hier nog op terug, heb nog meer te schrijven
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
He moon, wat vind je van de OP?



Toen ik net van de middelbare school kwam, klom ik, ik fietste, liep hard en skeelerde. Oh en ik ging ook naar de sportschool. Ik wilde eigenlijk bij de marine, en daar trainde ik voor.



Ja moon, daar heb je een goed punt, als je al moe wordt van boodschappen halen is het juist goed om meer te geen sporten/bewegen zodat je belastbaarheid groter wordt en je na een tijdje minder moe bent van boodschappen doen.
Alle reacties Link kopieren
Mooie OP

Leuk je verhaal nog eens te lezen. En als ik vrijdag onze gezamenlijke vriendin weer zie, die óók zo is opgerabbeld door sport, zal ik ook aan dit topic denken. Als zij haar mijlpaal viert



Ik heb wel eens gelezen dat er veel verschillende soorten moe zijn, die helaas niet allemaal een andere naam hebben.

Zoals in de bergen soms wel 20 soorten sneeuw bestaan, die bij de eskimo's 20 namen hebben.... bij ons heet alles sneeuw en we zien dan ook niet zoveel verschil.

Net als bij 'moe'.... als je alles moe noemt, zie je niet echt het verschil tussen hoofd-moe, lichamelijk moe etc, moe omdat je nog moet opstarten, etc.



En bij alle soorten moe kun je bedenken dat je te moe bent om te sporten



Wat deed je veel idd. Wel cool dat je bij de marine wilde. Leek mij ook ooit wel cool maar het leek zo'n onbereikbare wereld.

(immers ik was ongetraind...)
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Ik vindt sporten leuk maar uit ervaring push ik mij vaak te veel, waardoor ik over mijn limiet heen ga.



Ik sporte vroeger dagelijks, vaak zelfs meerdere keren op een dag.



Toen ik een vriendin kreeg werd het een stuk minder, en toen ik aan het werk ging, was het nihil.



Na een paar jaar ben ik weer begonnen maar ik heb moeite met rustig opbouwen omdat ik gewend ben om het beter te kunnen.



Ik heb een nette gewicht, dus ik sport alleen om goed in mijn vel te zitten en voor de plezier.



En ja, ik wil ook wel graag mijn sixpack terug te krijgen.



Soms door omstandigheden ben ik verplicht om te sporten;

Zo heb ik gisteren ruim 12 km met mijn scooter aangeduwd, om naar huis te komen. Ik was 3 uur onderweg. (met tussenstop, ik had honger en dorst en kwam toevallig langs een snackbar, nou ja eerst de bakker maar die draaide net zijn bordje om terwijl ik net mijn scoorter op de standaard wilde zetten.)



Vandaag ben ik met de fiets naar mijn werk, dus kom ik weer aan de 40 km.
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, ik kan moeilijk maat houden, dat moest ik echt leren. Nu na twee keer flink terug te zijn gegaan door ziekte kan ik dat denk ik wel. Ik wil te veel, te snel.



Klopt van dat moe. Als ik hoofdmoe ben, meot ik juist bewegen, anders kan ik niet slapen. Na een meerdaagse hike ben ik lichamelijk moe, naar in mijn hoofd weer topfit.
Alle reacties Link kopieren
Ik sport eigenlijk om wat structuur te krijgen in mijn week. Ben werkeloos, vandaar. Ik doe 3x per week krachttraining en ik merk dat ik er meer zelfvertrouwen door krijg. Ik voel me ontzettend stoer als ik een dumbell van 12 kg. de lucht in krijg, heb het gevoel dat ik nog enigszins iets nuttigs voor mezelf doe en na de training heb ik energie om dingen (studie, solliciteren) te doen. Het helpt me een beetje deze periode door.
Ik had vroeger altijd een enorme hekel aan sport. Voornamelijk balsporten waren niet aan mij besteed en ik werd altijd als een van de laatsten gekozen in een team. Zwemmen deed ik wel graag, ook wel in wedstrijdsverband, maar daar ben ik ook mee opgehouden toen ik 14 ofzo was en te onzeker over mijn lichaam om me in een badpak te vertonen.



Tegenwoordig sport ik wel weer in de sportschool en daar krijg ik heel veel energie van! Doel is om ook fysiek weer sterker te worden want ik ben door al die jaren niet te sporten wel een beetje iel gebleven. :(

Wandelen en fietsen heb ik overigens wel altijd graag gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sporten nodig om me goed te voelen.

Ben herstellende van een angststoornis die ruim 3 jaar geleden begon. Daarvoor ging ik regelmatig naar de sportschool maar dat kon helaas niet meer, was te bang om naar de sportschool te gaan.

Ruim een jaar niet gesport, kreeg tijdelijk kantoorbaan...dus helaas een paar kilo aangekomen, niet extreem..een kilo of 3,4 maar het zat me echt in de weg.



Toen ontdekte ik via het viva forum het thuissporten ( bodyrock.tv toen het nog leuk was, nu vooral zwow's).

Ik vond het geweldig om in mn veilige huis te sporten, en wat waren de WO heerlijk zwaar. Ging over mijn grenzen heen wat af en toe best eng was maar ook erg prettig.



Ik weet zeker dat het heeft bijgedragen aan mijn herstel.. Nu ben ik strakker dan ooit , ook erg fijn, maar vooral merk ik dat ik echt moet blijven sporten voor mn geestelijk herstel.



Helaas ben ik nog net van mn angststoornis af maar het gaat de goede kant op!!
Alle reacties Link kopieren
Wow daar is wel discipline voor nodig lijkt me, om thuis telkens aan de slag te gaan.



Ik heb niet gesport vandaag maar wel bewogen... toch mooi 18 km gefietst. Moest uit verschillende winkelcentra iets hebben en ze liggen niet om de hoek zeg maar
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Ik vind sporten fijn! Ik sport dagelijks, op hartslag, wat maakt dat ik me fijn en fit voel na sporten. Daarna douchen en dan kan de dag beginnen (ik sport in de ochtend).
Alle reacties Link kopieren
Mooi topic! En geldt ook volledig voor mij, zowel lichamelijk als mentaal. Ben 'gezegend' met fibromyalgie en heb het ontzettend nodig om in beweging te blijven. Gelukkig vind ik het ook hartstikke leuk om vier tot vijf keer per week naar de sportschool te gaan en mezelf flink in het zweet te werken. Geeft fysiek en mentaal enorm veel voldoening. Sporten is voor mij echt een 'way of life', ik voel me er - zoals het topic zegt - echt sterk door en zou het voor geen goud willen missen.
Alle reacties Link kopieren
Gaat voor mij ook op, ik heb wat chronische aandoeningen en ik heb meerdere keren in mijn leven te kampen gehad met een depressie. Maar ik ben 3 maanden geleden begonnen met sporten, 5 keer per week en ik voel me niet alleen lichamelijk, maar ook mentaal een stuk sterker. Ik bewoog voor die tijd ook, maar in het zweet werken is toch wel anders.
Alle reacties Link kopieren
Tijdens mijn werk beweeg ik al veel: wandelen, tillen etc. En als ik eindelijk om 18.30 thuis kom en kan eten heb ik daarna weinig puf om te sporten. De weekenden staan voornamelijk in het teken van: het huishouden doen, boodschappen, wat leuks doen, luieren... en sporten vrijwel niet. Toch zou ik binnenkort wel eens willen sporten, maar dan wel op 'vrije' basis. Dus wanneer ik kan en er nog energie voor heb. Maar wat? Fitness trekt mij niet, zwembad is niet op de tijden open wanneer ik kan, groepslessen zijn vaak later in de avonduren (en dan heb ik dus echt geen puf meer), wandelen doe ik dagelijks al meer dan genoeg..... Nog even over na denken dus wat bij me past ;)
Alle reacties Link kopieren
Zonder sport voel ik me behoorlijk waardeloos. Dat merk ik niet gelijk maar na een nacht voor 3 slaap ik minder lekker en weet ik met mezelf geen raad.. Dan wordt een ik stuk prikkelbaarder en chagrijniger. Arme vriend toen ik mijn arm in het gips had ;) Ik kan dus wel stellen dat ik sport echt nodig heb. Na sport kan ik weer zo lekker relatieveren. Het liefst sport ik in de buitenlucht.



Ik werk als fysiotherapeut en zie dagelijks hoeveel mensen op kunnen knappen van bewegen. Minder rugklachten, meer lucht, meer energie, een betere nachtrust, minder overgewicht.. Echt fantastisch om te zien als mensen de voordelen van sport ontdekken!



Ik kan me niet echt vinden in de quotes van Rionyriony:

- sporten is alleen maar goed als je ervan houdt. Je moet je fijn voelen terwijl je sport. --> tot op zekere hoogte waar, maar sommige mensen vinden een iets verhoogde hartslag, een verhoogde ademhaling, een warm lichaam, een rood hoofd of zweet al heel vervelend, en je hebt toch wel echt een verhoogde hartslag nodig om je conditie te verbeteren..



- drie keer per week een halfuurtje wandelen tijdens het boodschappen doen is inderdaad geen sport maar het is voldoende om je lichaam in conditie te houden. --> 3 keer per week een half uurtje wandelen is niet genoeg om in conditie te blijven. De Nederlandse Norm Gezond Bewegen stelt dat je minimaal 5 dagen per week 30 minuten per dag 'matig intensief' (=verhoogde hartslag en verhoogde ademhaling) moet bewegen of volgens de fitnorm: 3x per week minimaal 20 minuten 'intensief' (dus sporten) moet bewegen om effecten voor de gezondheid te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Mooi is dat wat sporten doet met niet alleen je lijf maar ook met je geestelijk gestel.

Ik heb altijd gesport. Toen ik zwanger was ben ik daar mee doorgegaan. Ik heb tot week 20 ongeveer nog hard gelopen en wellicht daardoor een hele positieve en fijne zwangerschap gehad.



Nu merk ik dat wanneer ik niet in mijn hum ben en ga hardlopen, ik vrijwel direct van mijn humeur af ben, het werkt voor mij als paracetamol voor hoofdpijn.

En ja, bijkomend voordeel is inderdaad dat je niet zo verschrikkelijk veel uitdijdt. En juist naarmate je ouder wordt lijkt lucht zelfs calorierijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fiekes schreef op 20 november 2012 @ 20:26:





Ik kan me niet echt vinden in de quotes van Rionyriony:

- sporten is alleen maar goed als je ervan houdt. Je moet je fijn voelen terwijl je sport. --> tot op zekere hoogte waar, maar sommige mensen vinden een iets verhoogde hartslag, een verhoogde ademhaling, een warm lichaam, een rood hoofd of zweet al heel vervelend, en je hebt toch wel echt een verhoogde hartslag nodig om je conditie te verbeteren..



- drie keer per week een halfuurtje wandelen tijdens het boodschappen doen is inderdaad geen sport maar het is voldoende om je lichaam in conditie te houden. --> 3 keer per week een half uurtje wandelen is niet genoeg om in conditie te blijven. De Nederlandse Norm Gezond Bewegen stelt dat je minimaal 5 dagen per week 30 minuten per dag 'matig intensief' (=verhoogde hartslag en verhoogde ademhaling) moet bewegen of volgens de fitnorm: 3x per week minimaal 20 minuten 'intensief' (dus sporten) moet bewegen om effecten voor de gezondheid te hebben.Hier ben ik het mee eens, ik had toen ik begon met sporten een verhoogde hartslag, in rust boven de 100. Nu 3 maanden later, is mijn hartslag in rust gedaald tot onder de 90. Mijn conditie is vooruit gegaan. Ik fietste veel voor die tijd, echt wel 3 keer per week zeker een half uur, maar zweten deed ik amper. En dat heb je voor je conditie echt nodig.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn om jullie verhalen te lezen! Ik kom morgen zeker terug om meer te schrijven, nu ben ik moe van anderhalf uur yoga.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven