Lijf & Lijn alle pijlers

Sterk door sport!

20-11-2012 13:50 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op verzoek van een aantal forummers hier een nieuw topic met als insteek de positieve invloed die sport/bewegen kan hebben op de rest van je leven.



Door (gedoseerd) meer te sporten/bewegen en daardoor je conditie te verbeteren kun je meer aan en heb je meer energie voor andere zaken.

Dit topic gaat niet alleen over hoeveel km je hebt hard gelopen of gefiets, maar vooral over hoe je je daarbij voelt, wat sporten jou brengt in je leven en hoe je sporten kunt gebruiken om je algeheel beter te voelen.



Ik hoop dat dit een plek wordt waar we elkaar tips kunnen geven en kunnen steunen, maar vooral waar een ieder die mee schrijft zich prettig voelt.



En omdat ik zeker niet de wijsheid in pacht heb, zal ik in de post hieronder mijn verhaal vertellen.



Natuurlijk is iedereen die dit aanspreekt van harte welkom om mee te schrijven!
Alle reacties Link kopieren
Dat denk ik dan weer niet, eigenlijk. Ze werkt in de zorg en heeft haar knieën gewoon versleten met veel lopen en tillen.



Ik weet dat bij mijzelf de stand van de knieën niet helemaal is zoals het hoort en misschien is dat bij haar ook zo. (Kan bij mij overigens ook gevolg zijn van een heupoperatie, dat heeft zij dan weer niet gehad)
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Sluit me aan bij Moonlight. Maar ik denk wel dat fybromyalgie een uitzondering is. Bij de meeste mensen zou meer beweging wel een grote verbetering tot gevolg kunnen hebben. Ze doen het alleen niet. Je moet ook een sport kiezen die bij je mogelijkheden past. Zo is hardlopen echt een high impact sport, die lang niet voor iedereen geschikt is. Ik heb het zelf ook een jaar gedaan, maar ik merkte dat ik er pijn van kreeg, dus ik doe liever andere dingen die niet van die harde klappen op mijn gewrichten geven. Zwemmen, fietsen, yoga, trainen met gewichtjes. Aerobics heb ik ook geen problemen mee.
Alle reacties Link kopieren
Ja als mensen met een dwarslaesie kunnen zwemmen of handbiken (paralympics) dan moet iemand met 'alleen' knieklachten ook iets kunnen doen, lijkt me.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
quote:marthe16 schreef op 22 november 2012 @ 11:20:

Sluit me aan bij Moonlight. Maar ik denk wel dat fybromyalgie een uitzondering is. Bij de meeste mensen zou meer beweging wel een grote verbetering tot gevolg kunnen hebben. Ze doen het alleen niet. Je moet ook een sport kiezen die bij je mogelijkheden past. Zo is hardlopen echt een high impact sport, die lang niet voor iedereen geschikt is. Ik heb het zelf ook een jaar gedaan, maar ik merkte dat ik er pijn van kreeg, dus ik doe liever andere dingen die niet van die harde klappen op mijn gewrichten geven. Zwemmen, fietsen, yoga, trainen met gewichtjes. Aerobics heb ik ook geen problemen mee.Grappig, hier dus een FM'er die wél hardloopt maar niet of nauwelijks met gewichten traint
Alle reacties Link kopieren
Fibromyalgie is toch ook niet heel duidelijk gedefinieerd, wat het nou is? (laatste ontwikkelingen niet goed gevolgd maar 10 jaar geleden las ik heel veel over gezondheid en ziekte)

Misschien zijn er verschillende soorten en ook verschillende manieren om er mee om te gaan.



(of zeg ik nu iets stoms )
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
neehoor, je zegt niets stoms.



En hoewel m'n klachten niet beter worden van sporten, worden ze wel erger van niet bewegen.



Kv-moi79 ik ben echt een beetje jaloers op je
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Dreamer, dit topic in absoluut nit bedoelt als, met sport zijn alle klachten weg en als je wel klachten hebt, komt dat omdat je niet sport. Sorry als je dat idee hebt gekregen. Moon, dank voor het ophelderen.

Misschien moet ik het anders uitleggen, mijn klachten zijn niet weg door sporten, maar ze zijn veel beter te dragen omdat ik een betere conditie heb en daardoor meer energie.

Yoga vind ik trouwens echt retezwaar, ik ben echt sterk en heb veel kracht, maar ik bak helemaal niks van yoga.



Dreamer, ik weet trouwens over welk evenement je het hebt, ik heb daar jaren als verkeersregelaar gewerkt.



Moon, je bent echt niet te oud om iets nieuws te leren, om topsporten te worden misschien wel. Maar om gewoon lekker te sporten echt niet hoor.



Baukje, ik vind het echt stoer hoe jij het sporten opgepakt hebt.

Ik vind hardlopen heerlijk ( na de eerste 20 minuten dan) maar heb een verbod van mijn fysio, zo jammer.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 22 november 2012 @ 12:00:

neehoor, je zegt niets stoms.



En hoewel m'n klachten niet beter worden van sporten, worden ze wel erger van niet bewegen.



Kv-moi79 ik ben echt een beetje jaloers op je Nergens voor nodig, er zijn genoeg dingen die ik dan weer niet kan die jij wellicht wel weer kunt.
Alle reacties Link kopieren
quote:pompedom schreef op 22 november 2012 @ 12:13:

Dreamer, dit topic in absoluut nit bedoelt als, met sport zijn alle klachten weg en als je wel klachten hebt, komt dat omdat je niet sport. Sorry als je dat idee hebt gekregen. Moon, dank voor het ophelderen.

Misschien moet ik het anders uitleggen, mijn klachten zijn niet weg door sporten, maar ze zijn veel beter te dragen omdat ik een betere conditie heb en daardoor meer energie.

Yoga vind ik trouwens echt retezwaar, ik ben echt sterk en heb veel kracht, maar ik bak helemaal niks van yoga.



Dreamer, ik weet trouwens over welk evenement je het hebt, ik heb daar jaren als verkeersregelaar gewerkt.



Moon, je bent echt niet te oud om iets nieuws te leren, om topsporten te worden misschien wel. Maar om gewoon lekker te sporten echt niet hoor.



Baukje, ik vind het echt stoer hoe jij het sporten opgepakt hebt.

Ik vind hardlopen heerlijk ( na de eerste 20 minuten dan) maar heb een verbod van mijn fysio, zo jammer.



Ik bedoelde jou ook niet hoor. En leuk dat je daar gewerkt hebt! Dan weet ik ook waar je klimt, denk ik



Ik las gewoon een aantal reacties met die tendens en het is helaas niet altijd zo makkelijk.



kv_moi maar hardlopen is wél lekker, zeker met dit weer!
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Soms worden door de medische wereld ook dingen aangepraat of beperkingen opgelegd die helemaal niet nodig zijn.

Eind juni kreeg ik nog te horen bij een ziekenhuis opname dat het absoluut onverantwoord was dat ik nog ging hardlopen.

Had ik dat voor zoete koek aangenomen dan had ik me dus de rest van mijn leven een behoorlijke beperking opgelegd.

Na een weg langs sportarts met maximaal test, cardioloog en internist bleek dat deze uitspraak nergens op gebaseerd was. Maar die weg heb ik wel op eigen initiatief (en grotendeels op eigen kosten) af moeten leggen.

De behandelend arts in het ziekenhuis destijds had echt zo iets van gewoon stoppen met hardlopen en enkel gaan jeu de boules ( ja hij zei het echt zo).
Alle reacties Link kopieren
quote:pompedom schreef op 22 november 2012 @ 12:13:

Yoga vind ik trouwens echt retezwaar, ik ben echt sterk en heb veel kracht, maar ik bak helemaal niks van yoga.

Yoga vereist ook een heel ander soort kracht dan krachttraining, en vooral lenigheid, die je door krachttraining juist kwijtraakt. Van krachtraining krijg je namelijk kortere spieren. Denk maar eens aan zo'n body-builder die nauwelijks meer gewoon kan lopen. Daarom is het ook belangrijk veel te stretchen en dus yoga-oefeningen te doen. Ook goed voor je balans.
Alle reacties Link kopieren
Als kind was ik altijd vrij sportief, maar toen ik eenmaal naar de middelbare school ging was ik veel te veel aan het puberen om in mijn kleine dorpje met die "stomme" andere kinderen te gaan sporten. Toen ik eenmaal begon te studeren heb ik wel eens wat gedaan (seizoen zaalvoetbal, kwartaalkaart voor de studenten sportschool) maar voelde me al die tijd niet echt fit / mezelf. Sinds deze zomer ben ik afgestudeerd en besloten dat ik weer Moest gaan sporten. Maar wat dan: ik heb een hekel aan het 'gedoe' rond zwemmen, een hekel aan het fietsen naar de sportschool, kortom: hoe maak ik de drempel tot sporten zo laag mogelijk? Uiteindelijk bij hardlopen uitgekomen: je doet je schoenen aan en zodra je buiten je voordeur staat ben je al begonnen. Daar valt niet over te miepen



Nu ben ik nog niet echt een doorgewinterde hardloper, maar ga al 2 maanden minstens 3x per week op stap, en heb me als 'doel' ingeschreven voor een wedstrijd in februari. Ik voel me mentaal en fysiek echt stukken beter dan toen ik nog niet sportte, en het voelt gewoon echt alsof deze sport bij me past. Ik had nooit verwacht dat ik er zo van zou genieten en dat ik het qua conditie ook zo zou volhouden, maar dankzij de mp3 lesjes van Evy bouw je het heel mooi en rustig op en krijg je steeds meer vertrouwen in jezelf. Mijn knie (erg zwak, familiekwaaltje - waar je overigens niet mee door moet gaan onder het motto "als je met een prothese kan hardlopen kan het met een zere knie toch ook", want voor je het weet verniel je blijvend meer dan je lief is) protesteerde al vrij snel, maar heb van een bevriende fysio oefeningen gekregen om mijn kniespieren te versterken waardoor mijn pezen en gewrichten minder belast worden. Dus ik heb geluk dat ik met deze oefeningen door kan blijven rennen, mijn moeder is in haar jeugd door haar zwakke knie gedwongen om te stoppen met professioneel sprinten. Ik vind het lopen zo heerlijk (zeker met het mooie herfstweer van de afgelopen tijd) en hoop echt dat ik het kan doen tot ik een bejaard vrouwtje ben.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel km ga je lopen Mildred?



Vervelend van je knieën lijkt me maar verstandig hoe je ermee omgaat.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Zo ik ga straks maar even naar de sportschool. De storm lijkt te gaan liggen.

Maakt niet zo veel uit wat ik ga doen (niet het hele programma met weetikveel hoeveel herhalingen... ben ik te gaar voor vandaag), gewoon ff bezig en dan kan ik daarna weer voldaan zijn.

Daarna nog ff lekker avondeten halen bij AH. Heb nog wat in de vriezer, hutspot, maar heb daar zó weinig zin in.

En misschien trakteer ik vanavond mezelf op een concertkaartje (voor a.s. dinsdag). Moeilijk voor een calvinist als ik om mezelf op een gewone dinsdagavond op zoiets te trakteren maar ik heb het ook wel verdiend eigenlijk ;)
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Grappig, ik had mezelf tot een jaar geleden nooit als iemand gezien die aan sport deed.

Ik heb ooit een jaar lang 3 keer in de week gezwommen om een mooiere maat te hebben in mijn trouwjurk. Daarna jaren niks gedaan.



Nu was ik mede door kanker en een medicatie, mijn energie volledig kwijt. Ben uit frustratie maar begonnen te fietsen. Vorig jaar Juli begonnen, afgelopen Juni / Juli enorme fietstochten gereden (160 km met 4000 hoogtemeters) en nu ingeschreven voor een tour volgend jaar van 240 km met 5500 hoogtemeters (binnen 14 uur).

Ik fiets tegenwoordig naar kantoor (30 km per dag met 350 hoogtemeters). Ik was vorige week gevallen en heb binnen een week alle wonden weer heel.

Hoezo sporten is goed voor het lichaam?!?
Alle reacties Link kopieren
Wow Swisse wat een mooi verhaal. Ik bedoel, de kanker is ellendig maar het is mooi dat je weer zo hersteld bent



Sportschool ging om vier uur dicht, dat wist ik niet. Heb wel even kunnen sporten maar niet lang dus.

Maar het geeft niet. Ik vind juist dat tas pakken, heen fietsen, omkleden, gehannes met kluisje (ik weet niet of ik er nou twee had die het niet deden of dat ik het zelf gewoon niet goed deed... ) etc soms een drempel om niet te gaan. Daar moet even routine in komen.



Verder was heen fietsen in dit weer al een sport op zich
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Moonlight dat is balen!

Ik vind het omkleden idd ook altijd het meest vervelend. Ik ga nu sinds 3 weken op de fiets naar kantoor, ook al in de gietende regen! Helemaal met regen is de stap niet gemakkelijk zeg maar.

Maar als je dan eenmaal nat bent valt het ook alweer mee.

Haha fietsen kan meestal zo snel of langzaam als je zelf wilt, toch?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sporten niet van huis uit mee gekregen. Een aantal vriendinnen komen uit een sportief gezin en het lijkt voor hun werkelijk amper moeite te kosten om 3, 4, 5 keer per week serieus fanatiek te sporten. Bovendien zijn ze in verschillende disciplines ook gewoon goed bezig.



Heb het zelf geprobeerd, anderhalf jaar 3x in de week naar de sportschool. Iedere keer met tegenzin, ik voelde me er niet thuis, had een bloedhekel aan de cardio en voelde me onhandig en opgelaten met die krachtapparatuur. Maar eerlijk is eerlijk, het voelde wel heerlijk ná het sporten. De conditie was wat beter en dat is ook fijn. Ik ben er mee gestopt, ik werd er niet vrolijker van, integendeel zelfs.



Kortstondig ook nog eens met hardlopen begonnen. Ging best leuk de eerste 2 weken, toen werd het herfst met bijbehorend weer. Een bak thee op de bank is dan fijner dan een bak water uit de lucht.



Dus doe ik nu iets wat ik gewoon leuk vind om te doen en waar ik met plezier heen ga. 1x in de week anderhalf uur tennisles. En 1x in de week mixcompetitie.



Dan lees ik hier in dit topic wat er zoal gesport wordt, 2x per week een uur hardlopen, 60 km fietsen, sportschool 3x in de week.



Eerlijk gezegd word ik daar alles behalve gemotiveerd van.



Dan blijken er nog allerlei normen te zijn:

quote:Fiekes schreef op 20 november 2012 @ 20:26:

3 keer per week een half uurtje wandelen is niet genoeg om in conditie te blijven.



De Nederlandse Norm Gezond Bewegen stelt dat je minimaal 5 dagen per week 30 minuten per dag 'matig intensief' (=verhoogde hartslag en verhoogde ademhaling) moet bewegen



of volgens de fitnorm: 3x per week minimaal 20 minuten 'intensief' (dus sporten) moet bewegen om effecten voor de gezondheid te hebben.



Wanneer doe je het dan "goed" denk ik dan.



Tja voor mij dan toch gewoon doen wat ik leuk vind, dat hou ik namelijk het langste vol.



Iets is beter dan niets.
Alle reacties Link kopieren
Swissie ik fiets ook veel, maar dan ook idd om van A naar B te komen. Niet dat ik eens flink ga trappen twee uur lang.



Mocca, volgens mij is het allerminst de bedoeling van dit topic om de lat heel hoog te leggen. Juist om die kleine eerste stap te benadrukken.



Tja wat wil je bereiken... ik las ook een topic van iemand die al weken plat lag en eerst maar eens een rondje moest gaan wandelen. Dan is dát al een stap.



Een jaar gelden was naar de supermarkt fietsen en terug al heel wat voor mij (hij is wel bijna 4 km verderop, dat wel) Je past je eisen toch aan aan je level.



Als je op gegeven moment 50 km kan fietsen.... dan ga je 60 proberen. Ik heb het nergens als vervelend ervaren wat mensen hier postten. Juist veel die op een gegeven moment op niveau 'bodem' gezeten hebben en weer wat zijn gaan doen.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Zo, gesport vanochtend
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Rustig hier. Iedereen al de hele week hard aan het sporten?
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Ja Moon, is idd rustig hier.

Ik ben maandag en dinsdag op een interne conferentie voor mijn werk geweest, gister na het werk naar scouting en toen mijn oude huis schoonmaken. Vandaag inpakken, want morgen ga ik naar San Francisco. Sporten schiet er dus even bij in deze week(en volgende week ook). Ik merk wel dat ik eht mis, maar ik heb er op het moment geen tijd voor, ja tijd moet je maken, dat weet ik wel, maar dan kan ik helemaal niet meer slapen.
Alle reacties Link kopieren
Zo druk schema weer! Hoelang ga je naar San Fransisco?



Wow ik wil ook een baan met zulke reisjes Al lijkt het zo misschien mooier dan het in werkelijkheid is als je druk programma hebt.

Ik ga zaterdag weer wandelen en heb net een jaarkaart gekocht van weekendhike omdat dat wel goedkoper is inmiddels. (anders betaal je per keer) In december ook al een paar wandelingen op de planning, al is het sommige keren wel op een dag dat ik ook iets met familie heb, moet even kijken of het niet teveel wordt.



Zit beetje in dubio tussen iets anders voortzetten op sociaal gebied (gezellig maar niet sportief en wel duur...) of de weekenden te vullen met wandelen. Hopelijk heb ik straks zo veel energie dat het gewoon allebei kan
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag gefietst en ik had net bedacht om naar het strand te fietsen.... toen ik me realiseerde dat ik een belangrijk telefoontje moest plegen en het nr lag thuis (was ook niet iets om vanaf buiten te doen).

Toen het rondje maar afgesneden en weer naar huis gegaan. Maar hopelijk binnenkort wel weer ns naar het strand rijden.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
En Pom, ben je inmiddels weer terug in je woonplaats? Is alles goed gegaan?
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven