Lijf & Lijn alle pijlers

Sterk door sport!

20-11-2012 13:50 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op verzoek van een aantal forummers hier een nieuw topic met als insteek de positieve invloed die sport/bewegen kan hebben op de rest van je leven.



Door (gedoseerd) meer te sporten/bewegen en daardoor je conditie te verbeteren kun je meer aan en heb je meer energie voor andere zaken.

Dit topic gaat niet alleen over hoeveel km je hebt hard gelopen of gefiets, maar vooral over hoe je je daarbij voelt, wat sporten jou brengt in je leven en hoe je sporten kunt gebruiken om je algeheel beter te voelen.



Ik hoop dat dit een plek wordt waar we elkaar tips kunnen geven en kunnen steunen, maar vooral waar een ieder die mee schrijft zich prettig voelt.



En omdat ik zeker niet de wijsheid in pacht heb, zal ik in de post hieronder mijn verhaal vertellen.



Natuurlijk is iedereen die dit aanspreekt van harte welkom om mee te schrijven!
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dit topic nu net voor de eerste keer. Wat een mooie verhalen komen er voorbij. Veel sterke vrouwen aanwezig!



Zelf ben ik twee weken geleden weer begonnen met sporten (twee jaar gestopt) nadat ik weer opgeknapt ben van mijn overspannendheid. En het doet mij heel veel goed. Het is stukken stiller in mijn hoofd en ontspan veel gemakkelijker. Nu doe ik 2x armen, borst en rug en 2x benen en buik per week trainen. Ook ben ik weer begonnen met hardlopen (3 minuten kan ik nu rennen...) maar met de sneeuw moet het even wachten. Als ik weer op gewicht ben (60 - 65 kilo) dan wil ik mij 1x per week weer storten op een leuke sport.



Nu wil ik doorzetten omdat het zoveel goeds voor mij doet betreffende angsten, gedachtes e.d.
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg wel eens: een ander gaat naar de psycholoog, ik ga sporten. Ik kom er zo heerlijk opgeknapt vandaan. Hoofd leeg, een flinke adrenalinestoot, ik voel me sterk zowel lichamelijk als geestelijk, de wetenschap dat ik een flinke dosis doorzettingsvermogen en uithoudingsvermogen heb... alles bij elkaar dus een positief gevoel. En die positiviteit neem ik weer mee het dagelijks leven in. Ik kan inmiddels echt niet meer zonder. En dat ik daardoor strak in mijn vel zit is mooi meegenomen... : )
Alle reacties Link kopieren
Wat een fijne berichten weer!



Ik heb helaas een lichte winterdepressie te pakken. Het schommelt een beetje, het ene moment ben ik gewoon grappig bezig op het forum, geniet ik daar ook van. Maar ik heb afgelopen week ook een hele dag gehuild.



Ik ga mezelf nu niet dwingen naar de sportschool te gaan, vind dat nu geen fijne omgeving met die harde muziek e.d.



Maar ga morgen wel 10 km wandelen met een vriendin. Ze weet van mijn situatie en ik denk dat het me wel goed zal doen.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
quote:rionyriony schreef op 20 november 2012 @ 14:18:

sporten is alleen maar goed als je ervan houdt. Je moet je fijn voelen terwijl je sport.



Als je je gaat forceren om te sporten terwijl het in feite een opoffering voor je is, dan moet je dat nare gevoel serieus nemen. Misschien probeert je lichaam je iets te vertellen?Mijn lichaam is heel graag lui en vertelt me dat zeer regelmatig. Als ik daar naar zou luisteren, lag ik de hele dag met een boek lekker op de bank.
Alle reacties Link kopieren
quote:SeptemberGirl schreef op 20 november 2012 @ 21:51:

Ik hou bij hoe lang ik loop op de loopband, en hoeveel calorieen ik daarmee verbrand. Ik heb vandaag de 'resultaten' eens vergeleken (met huidig en van 6 weken terug), en ik merk dat ik in dezelfde tijd meer calorieën verbrand. Weet iemand hoe dat kan?Ga je sneller?
Alle reacties Link kopieren
quote:marthe16 schreef op 22 november 2012 @ 12:57:

[...]



Yoga vereist ook een heel ander soort kracht dan krachttraining, en vooral lenigheid, die je door krachttraining juist kwijtraakt. Van krachtraining krijg je namelijk kortere spieren. Denk maar eens aan zo'n body-builder die nauwelijks meer gewoon kan lopen. Daarom is het ook belangrijk veel te stretchen en dus yoga-oefeningen te doen. Ook goed voor je balans.Je krijgt geen kortere spieren van krachttraining. Wel bollere spieren, waardoor de ledematen lastiger bewegen en de armen 'uitstaan'. Daarnaast doen veel bb'ers totaal niet aan leningheid en evenwicht.
Alle reacties Link kopieren
Ik sport al 48 jaar, ben nu 54. Ben als kind begonnen met turnen, maar heb daarin nooit echt uitgeblonken. Na een paar jaar turnen ben ik begonnen met badminton, ik was toen 8 (onze hele familie speelde badminton). Toen ik 12 was, ben ik daarnaast atletiek gaan doen, ook op jeugdwedstrijdniveau. Omdat ik altijd al groot was voor mijn leeftijd, richtte ik me naast de kortere sprintnummers ook werpnummers (kogelstoten, discuswerpen).



Dat heb ik allemaal gedaan tot ik 18 was: voor en na de training nog eens een uur fietsen naar huis.



Op mijn 18de ben ik overal mee gestopt. Het huis uit en gaan werken, een vriendje. Bijna drie jaar helemaal niets gedaan. Uiteindelijk op mijn 21ste de sportschool ingestapt, en als een van de eerste vrouwen in Nederland krachttraining gaan doen. In de volgende 30 jaar heb ik af en aan gesport, soms in de sportschool, vaak thuis, hardlopen, etc. etc. Het hardlopen heb ik door twee kapotgestampte tussenwervelschijven moeten opgeven. Uiteindelijk had ik op zolder een hele gym ingericht. Drie jaar geleden heb ik het thuistrainen ontdekt en met name high resistance intervaltraining. Waar ik eerst een uur aan de (zware) gewichten hing en ook nog drie keer in de week op de crosstrainer stond, ben ik nu drie keer in de week in 20 minuten klaar. Daarnaast ben ik teruggekeerd naar mijn eerdere liefdes: yoga en meditatie. Met meditatie ben ik 25 jaar geleden al begonnen, met yoga een jaar of tien geleden, maar ik besteed er nu meer tijd aan.



Ik sport nu zes keer in de week, meestal zo'n 20 - 40 minuten en beweeg de hele dag door: trap op en af, alles lopend (net weer een vol krat bier naar huis gezeuld), fiets regelmatig naar de stad e.d.. Ik wissel korte intervaltraining af met (iets korter dan gebruikelijke) sessies ashtanga yoga.

Ik merk dat ik me daarbij veel lekkerder voel. Ik bouw, vrij ongebruikelijk voor een vrouw, snel spieren op. Dat vond ik op zeker moment minder prettig., ik werd te breed.



Door de kortere sportsessies hou ik energie over om gedurende de dag meer te bewegen, en ben ik ook gemotiveerder: ik kan alles thuis doen, en dat scheelt scheppen tijd, waardoor je de sport gemakkelijker inpast in je dagelijks leven.



Het resultaat van een heel leven sporten? Nog steeds slank en gespierd, nog een jeugdig uiterlijk. Daarbij helpt vooral de ashtanga yoga mij ook op andere vlakken: het is niet alleen op de mat, maar straalt ook uit naar je dagelijjkse activiteiten en je levensinstelling.
Alle reacties Link kopieren
Zo Melpomene, dat klinkt sportief. Voelt het nog wel vrijblijvend voor jou? Dat je niet op de bank zit en denkt: Ik kan ook gaan fitnessen nu. (aangezien het in huis is)



Ik heb stukje gewandeld met een vriendin vandaag. Niet echt ver, geen idee eigenlijk hoeveel km. Anderhalf uur gelopen denk ik.



Het heeft me goed gedaan en vooral ook omdat ik die vriendin nog maar kort ken maar wel veel met haar kan bespreken. Het is fijn
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Even up voor iemand
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Ik ga maar even tegen mezelf lullen hier



Al sinds oud en nieuw ongelooflijk moe. En steeds zeg ik tegen mezelf dat ik eerst maar eens de echt noodzakelijke dingen moet doen (boodschappen, de afwas, kleding wassen) en dat sporten voorlopig niet belangrijk is.



Aan de andere kant.... dit is juist zo'n gelegenheid waarbij ik eigenlijk niet weet wat voor soort moeheid ik nu heb, en waarbij lichamelijke training misschien best kan helpen.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Zo'n depressie kan nog wel even doorsudderen Moon maar dat weet je zelf ook. Het zuigt je leeg dus dat je moe bent is ook niet gek.

Misschien zou je het eens kunnen proberen om het sporten langzaam aan weer op te pakken maar zie het dan niet als "moeten" maar als mogen en probeer ervan te genieten. Leg de lat niet te hoog zodat je er teveel moeite voor moet doen en het daardoor niet leuk kan vinden.



Is een soort dagschema niks voor jou? Wat ik mij nog kan herinneren van mijn depressies was dat dan juist een goed ritme en regelmaat positief werkte.

Als je blijft uitstellen kost je dat ook energie, negatieve energie. Als je toch elke keer een klusje af kunt strepen geeft dat een goed gevoel, dus positieve energie.



Misschien iets om uit te proberen?



Sterkte
Alle reacties Link kopieren
Hoi Moonlight,

Wat vervelend dat je depressief en ook nog eens zo moe bent!

Ik ben zelf depressief geweest en oneindig moe. Naar de winkel gaan was me al teveel.

Heb er wel voor gekozen om niet aan de medicatie te gaan maar voor therapie, sport en een ongelooflijk strakke structuur.



Gek genoeg kon ik vaak de energie vinden om een attack of pumplesje te doen wat behoorlijk intensief is. Terwijl ik daarvoor me nog amper van de bank kon slepen van vermoeidheid. Zodra ik de muziek in de zaal hoorde kwam er toch ineens wat endorfine vrij. De grootste uitdaging was dus het naar de sportschool gaan zelf. En natuurlijk was ik soms echt te moe om te sporten, maar ik leerde vanzelf het verschil herkennen tussen de soorten vermoeidheid om wel (verantwoord) en niet kunnen sporten.

Voor mij was het wel een vereiste dat er een les was; ik kon mezelf niet motiveren te gaan hardlopen of te fitnessen.



Door een sportschema te maken kon ik het prima volhouden. Ik zag het als onderdeel van mijn behandeling. De therapeut zeg je ook niet af, en sporten dus ook niet.

Vooruit denken was sowieso hetgeen wat mijn leven makkelijker maakte. Op een dag dat ik er de energie voor had een grote pan met eten maken en dat in porties invriezen bijvoorbeeld, zodat ik makkelijker gezond kon eten (ik heb de neiging heel onverstandige voedingskeuzes te maken als ik me kut voel). Bovendien is het ideaal als je eind van de middag/begin van de avond sport om alleen nog maar wat te hoeven opwarmen.



Ik kan niet voelen wat jij voelt natuurlijk Moonlight. Maar ik hoop dat je een manier kan vinden om toch te gaan sporten. Of wandelen, wat je maar het minste weerstand kost om aan te beginnen.

Bij mij zorgde sport ervoor dat ik me in ieder geval een uurtje per dag minder klote voelde. Zowel door de endorfine, als door het feit dat ik even afgeleid was van mijn gevoel. Daarnaast had ik dan een doel gehaald (al interesseerde me dat vaak niet veel). En ondanks dat mijn lijf zo zwak aanvoelde was ik blijkbaar nog sterk genoeg om hard te sporten, dus dat gaf me een beetje hoop.



Veel succes, ik hoop dat je je gauw weer wat beter voelt!
Alle reacties Link kopieren
Ok het staat er niet zo duidelijk omdat er tussen mijn posts van december en die van nu nauwelijks geschreven is.



Maar ik was al voor de kerst uit de depressie.... gelukkig! Ben met kerst ook best actief geweest en tussen kerst en oud en nieuw ook redelijk.



Wat ik nu heb voelt meer lichamelijk. Ik voel niet de somberheid die ik in december wel voelde. Er er zal vast ook iets geestelijks meespelen maar het is echt anders dan begin december.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Wel bedankt voor de tips. Sorry was niet zo handig van me om dit topic te uppen want er mist een heleboel info, realiseer ik me nu.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alleen maar goed dat je uit die depressie bent. Toch blijf de tip van een dagplanning met een sportmoment wel staan



Alle reacties Link kopieren
Inderdaad kwallenbal!



Moonlight, ik heb het topic (jouw posts alleen) achterwaarts gelezen en dat heb ik een beetje slordig gedaan dus.

Maar: Nadat ik over de depressie heen was ben ik nog een maand of 4 heel erg moe gebleven, dat voelde nog heftiger dan tijdens mijn depressie. (misschien omdat het zo tegenviel; ik vond weer dingen leuk maar nu had ik niet de energie ze te doen)

Ik ben ook toen blijven sporten als voorheen, nog steeds met inachtneming van rustdagen als ik echt niet meer kon (en dat waren er iets meer dan ervoor, ik was nu wat liever voor mezelf).



Maar ik kon/kan goede afspraken maken met mezelf om de structuur te blijven volgen. Ik was veel te bang om weer terug te vallen namelijk en ik wilde (en wil nog steeds) zeker weten dat ik alles doe wat in mijn macht ligt om me zo goed mogelijk te voelen.



En fijn dat je er nu uit bent!!!
Alle reacties Link kopieren
Dank je Kwallenbal.



Ja, dát is het idd Gobsmack. Ik wil van alles en nu heb ik zo weinig energie. En daar baal ik dan weer van.



Gisteren dacht ik dat het wel weer ging, schoenen gekocht en nog wat kleine dingetjes (echt binnen een uurtje), maar thuis zooooooooooooo moe, niet normaal meer.



Ok, actiepunt: SPORT!
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig!

Hou vol, het wordt echt allemaal weer beter, maar dat duurt soms even.



Ik ga slapen nu. Een vast slaapritme heb ik nog steeds nodig al ben ik een jaar verder inmiddels.

Weltrusten!
je kan het Moon
Trusten Gobsmack
Alle reacties Link kopieren
Hoe vaak gingen jullie eigenlijk sporten, per week? En had je bijv een aantal keer dat je moest en een aantal keer die je 'mocht'?



Ik voel me wel heel begrepen ineens. Had steeds het gevoel van: eerst die depressie en NU DIT WEER. Maar het hoort natuurlijk gewoon bij elkaar....



En ja ik baal ontzettend dat ik al een paar leuke dingen afgezegd omdat het me echt teveel was... en dat de andere dingen die ik bedacht had ook misschien in een langzamer tempo moeten.



By the way is dat depressieve gevoel er eigenlijk maar heel kort geweest, ik heb toen echt mijn best gedaan er niet in te zakken en dat is gelukt.

Maar misschien heeft dat ook wel erg veel energie gekost...
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar 10 kilo afgevallen door goed op voeding te letten en 6 uur per week te sporten. Daarna teruggevallen met sporten omdat ik naar een andere sportschool moest wegens verhuizing en ze hier niet de bodystep lessen gaven die ik zoveel deed. Nu ben ik het weer rustig aan het opbouwen tot iets wat ik kan volhouden. Ik probeer nu 2 x in de week CX worx te doen (buikspier en rugspier oefeningen, half uur per les), 1 x per week XCO en 1 x per week nog wat anders (aerobic of zwemmen). Ik merk dat mijn energie level hierdoor juist is toegenomen. Mijn werk is vooral mentaal uitputtend, en niet zozeer fysiek. Ik probeer mijn mentale vermoeidheid om te zetten naar fysieke vermoeidheid waardoor ik mentaal weer fitter wordt. Dit werkt voor mij erg prettig! En ik merk het natuurlijk ook weer aan mijn lichaam.



Ik doe alles met de fiets of lopend, dus krijg veel beweging. Ik woon 3 hoog en pak bijna altijd te trap. Verder wandel ik vaak naar de stad, dat is ongeveer een half uur heen en een half uur terug, op flink tempo.
Alle reacties Link kopieren
Ha Moonlight, het kan inderdaad frustrerend zijn, maar probeer je daar niet teveel op te focussen. Je hoofd doet het in ieder geval weer en je algemene stemming is weer boven 0; hoera!!



Lichamelijke vermoeidheid kan vele oorzaken hebben. Mocht je het nog niet gedaan hebben, laat even bloed prikken om lichamelijke oorzaken uit te sluiten. Maar ga er maar vanuit dat je (mini)depressie hier aan ten grondslag ligt. Dit even overleggen met je huisarts kan geen kwaad. Als het maandenlang aanhoudt en het ook je functioneren (sociaal, psychisch, werk, relatie) in de weg staat dan moet je wel echt even hulp vragen.



Ik heb toen ik in mijn 'meest vermoeide periode' zat volgens mij ingezet op elke dag naar de sportschool, en dan ging ik alleen maar wanneer ik fit genoeg was. Dus zo'n 4/5x per week. Maar ik had niet zo'n risico dat ik uit luiigheid niet ging, ik wilde namelijk wel echt graag. Moest mezelf eerder tegen houden.

Dus als je eigenlijk over het algemeen gewoon geen zin hebt dan raad ik je aan om minimaal 2x per week echt in je agenda te zetten en de andere dagen te gaan wandelen ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle adviezen.



Heb in het verleden wel eens bloed laten prikken bij soortgelijke klachten maar daar kwam nooit iets uit. Ik vrees dat het deze keer ook meer van psychische aard is.



Ik heb gisteravond een borrel gehad en dat was echt heel gezellig en het heeft me positief gestemd. Ik hoop dat ik in deze flow kan blijven.

Ik overweeg nu ook om een racefiets aan te schaffen. Heb twee jaar terug een crosshybridefiets gekocht (tweedehands) waar ik ook blij mee ben. Zit tussen racefiets en mountainbike in, maar het nadeel is ook meteen dat je zowel bij de wielrenclub als bij de mountainbikeclub niet helemaal mee kunt komen. En het lijkt me eigenlijk wel leuk om met een maatje of groepje te kunnen fietsen.

(aantal fietsliefhebbers op de borrel gisteren, vandaar)



Even afwachten of ik het over een aantal dagen nog wil, ik het soms van die bevliegingen. Maar ik fiets sowieso veel, ook op mijn stadsfiets.



Vandaag nog even naar t winkelcentrum geweest voor ao extra setje sportkleding. Kwam thuis met van alles.... behalve sportkleding. Maandag nog maar ns
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Het klinkt als een goede dag Moon. Fijn dat jij het ook zo hebt ervaren

Dat je met van alles thuis kwam behalve sportkleren herkent bijna iedereen wel, geen man over boord



Fietsen is ook sport en ook nog eens buiten, heerlijk in de frisse lucht. Goed om je hoofd leeg te krijgen, energie op te doen en beweging. Als je mee kan fietsen met een paar "borrel" fietsliefhebbers heb je ook nog leuk gezelschap en wie weet wat meer afspraken dan alleen fietsen.

Wel goed om daar even over na te denken en dat je niet impulsief een beslissing maakt.



Ik was vandaag overigens heel blij met het weer, eindelijk eens een blauwe lucht na veel te veel dagen grauw, nat, somber weer.

Van mij mag het de eerste weken zo blijven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven