Lijf & Lijn alle pijlers

Tips? Spiermassa behouden bij afvallen

25-07-2016 11:34 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 2 weken geleden gestart met het op mijn voeding letten en rond mijn rust calorie verbruik te zitten qua eten.



Nu heb ik vorige week en vandaag op de weegschaal gestaan in de sportschool en ik was toch teleurgesteld! Ik kan op dit moment geen krachttraining doen i.v.m. een blessure en ik sport op dit moment alleen om mijn blessure te verminderen met een schema van de fysio. Dit zijn vooral rek oefeningen.



Nu ben ik 2,1 kg afgevallen. En mijn vetmassa is nog exact hetzelfde en mijn spiermassa is met 2 kg afgenomen. Conclusie, alleen maar spiermassa afgevallen dus. Ik hou qua eiwitten 1,8 gram per kg aan, dus dat moet ruim voldoende zijn volgens alles info op internet.



Wie heeft er tips qua voeding om meer vetmassa te verliezen? Krachttraining is op dit moment gewoon niet mogelijk, ik moet eerst herstellen.
Alle reacties Link kopieren
Let niet op de KG, maar op de CM
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
je kan alleen je vet nauwkeurig meten via een onderwatermeting of minimaal 9 puntsplooimeting. Elke ander meetvorm zegt niks over je vetpercentage
Alle reacties Link kopieren
quote:ladygaga_xx schreef op 25 juli 2016 @ 11:36:

Let niet op de KG, maar op de CM



Ja maar als je alleen spiermassa verliest, dan verlies je dus ook centimeters. Dus daar heb je niks aan.



TO, hoe heb je dit gemeten? Via een weegschaal of via een degelijke meting door een professional? Want weegschalen zijn niet heel betrouwbaar voor vetmetingen.

Wat voor blessure heb je? Ik kan me bijna niet voorstellen dat álle krachttraining is uitgesloten... Er zijn vast wel oefeningen die je kunt doen zonder dat je blessure verergert?
2 kilo in twee weken is ook teveel. gaat zeker ten koste van massa. richt je op max. 2 kilo per maand
afvallen gaat altijd ten koste van massa
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Meds schreef op 25 juli 2016 @ 11:39:

je kan alleen je vet nauwkeurig meten via een onderwatermeting of minimaal 9 puntsplooimeting. Elke ander meetvorm zegt niks over je vetpercentageLaten we er even vanuit gaan het het getal overal niet klopt, maar het is wel hetzelfde gebleven qua vetmassa en qua spiermassa afgenomen en dat klopt met mijn verloren gewicht. Dan ben ik alsnog spiermassa kwijt en is mijn vetmassa hetzelfde gebleven. Of dit nu inderdaad het getal van de weging of niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Meds schreef op 25 juli 2016 @ 11:41:

2 kilo in twee weken is ook teveel. gaat zeker ten koste van massa. richt je op max. 2 kilo per maandIk streef niet naar die 2 kilo per week, dat is gewoon zo gegaan. Ben vorige week zondag uiteten geweest en niet eens heel streng geweest qua voeding. Ik wil 10 kilo afvallen in 6 maanden tijd, dus ruim dektijd genomen ervoor.
Alle reacties Link kopieren
Als je afvalt, verlies je altijd spiermassa. En waarom ga je zo laag in calorieën zitten? Eén kilo per week is veel hoor!
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
quote:afsluitdijk1988 schreef op 25 juli 2016 @ 11:44:

[...]





Ik streef niet naar die 2 kilo per week, dat is gewoon zo gegaan. Ben vorige week zondag uiteten geweest en niet eens heel streng geweest qua voeding. Ik wil 10 kilo afvallen in 6 maanden tijd, dus ruim dektijd genomen ervoor.Meer eten dus. Dan val je tenminste net zo snel af.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
quote:Honingbij_ schreef op 25 juli 2016 @ 11:40:

[...]





Ja maar als je alleen spiermassa verliest, dan verlies je dus ook centimeters. Dus daar heb je niks aan.



TO, hoe heb je dit gemeten? Via een weegschaal of via een degelijke meting door een professional? Want weegschalen zijn niet heel betrouwbaar voor vetmetingen.

Wat voor blessure heb je? Ik kan me bijna niet voorstellen dat álle krachttraining is uitgesloten... Er zijn vast wel oefeningen die je kunt doen zonder dat je blessure verergert?Ik heb het op zo'n Tanita weegschaal in de sportschool laten meten door een instructeur. Ik mag van de fysio geen krachttraining doen, dus dat volg ik op. Er is een spier vanuit mijn rug naar mijn bekken flink ontstoken en daar loop ik al 3 maanden mee. Ik kan amper 10 minuten zitten of langer dan een half uur lopen.
Alle reacties Link kopieren
En hoeveel kilo vocht ben je kwijt?
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Alle reacties Link kopieren
Voor zover ik weet kun je spiermassa niet onderhouden of opbouwen zonder te trainen.
What a nuanced anxiety
quote:afsluitdijk1988 schreef op 25 juli 2016 @ 11:43:

[...]





Laten we er even vanuit gaan het het getal overal niet klopt, maar het is wel hetzelfde gebleven qua vetmassa en qua spiermassa afgenomen en dat klopt met mijn verloren gewicht. Dan ben ik alsnog spiermassa kwijt en is mijn vetmassa hetzelfde gebleven. Of dit nu inderdaad het getal van de weging of niet.zo'n weegschaal zegt niks. de theorie die je er zelf bij verzint klopt niet. drink eens een glas water en ga dan nog eens op die weegschaal staan. of weeg je voordat je moet menstrueren of op een warme dag. VP kan wel met meer dan 10% schommelen
Alle reacties Link kopieren
quote:Doornroosje75 schreef op 25 juli 2016 @ 11:46:

En hoeveel kilo vocht ben je kwijt?Was eerst 32,9kg en nu 31,1 kg.
Alle reacties Link kopieren
Dus je bent 2,1 kg kwijt, waarvan 2 kg spiermassa en 1,7 kg vocht.



Ik heb wel eens ergens gelezen dat als je in de eerste weken van je 'dieet' kilo's kwijt raakt, dit vooral vocht is. Nu ben ik geen dieetgoeroe en ik geloof alles. Maar ik vond dat best een logisch verhaal.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond dit artikel, met bronvermelding.

Kort samengevat: 2-3 weken rust heeft niet veel impact op je spiermassa en - kracht, bij een langere periode (>4 weken) van rust neemt het wel af. Massa verdwijnt sneller dan kracht.

Het goede nieuws: als je een langere periode kt hebt gedaan, bouw je na rust de spieren weer sneller op.



Ik dat je nu een te groot tekort hebt in je dieet om geen spiermassa te verliezen. Ik weet niet hoe groot het verschil tussen je bmr en je dagelijkse verbruik is, maar wellicht is een inname rond je bmr te weinig om langzaam en stabiel af te vallen.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
quote:Doornroosje75 schreef op 25 juli 2016 @ 12:02:

Dus je bent 2,1 kg kwijt, waarvan 2 kg spiermassa en 1,7 kg vocht.



Ik heb wel eens ergens gelezen dat als je in de eerste weken van je 'dieet' kilo's kwijt raakt, dit vooral vocht is. Nu ben ik geen dieetgoeroe en ik geloof alles. Maar ik vond dat best een logisch verhaal.



Dit is wat er uit de meting is gekomen



Vorige week:

68,8 kg

vetmassa: 22,4 kg

Spiermassa 44 kg

Vocht: 32,9 kg

Deze week:

66,7 kg ( - 2,1 kg)

vetmassa: 22,7 kg (+0,3 kg)

Spiermassa: 41,8 kg (-2,2 kg)

Vocht: 31,1 kg (-1,8 kg)



Hoe is het inderdaad mogelijk dat ik volgens de meting totaal 2,1 kg kwijt ben maar als ik m'n spierverlies en vocht verlies optel is het hoger? - 4 kg + 0,3 kg vetmassa die ik erbij heb gekregen? is - 3,7 kg.

Zo vaag...
Alle reacties Link kopieren
quote:tyche schreef op 25 juli 2016 @ 12:04:

Ik vond dit artikel, met bronvermelding.

Kort samengevat: 2-3 weken rust heeft niet veel impact op je spiermassa en - kracht, bij een langere periode (>4 weken) van rust neemt het wel af. Massa verdwijnt sneller dan kracht.

Het goede nieuws: als je een langere periode kt hebt gedaan, bouw je na rust de spieren weer sneller op.



Ik dat je nu een te groot tekort hebt in je dieet om geen spiermassa te verliezen. Ik weet niet hoe groot het verschil tussen je bmr en je dagelijkse verbruik is, maar wellicht is een inname rond je bmr te weinig om langzaam en stabiel af te vallen.



Mijn bmr is 1368 als ik alle berekeningen op internet moet geloven. Zit nu op de 1200 cal, dus zo ver eronder zit ik opzich niet? Vind het gewoon zo vaag en had dit niet verwacht.



Sport nu al 2 maanden niet, nog een maand doorgetraind met m'n blessure. Wat dus niet verstandig was volgens de fysio. Dacht dat gaat vanzelf wel over, dus niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:afsluitdijk1988 schreef op 25 juli 2016 @ 12:14:

[...]





Mijn bmr is 1368 als ik alle berekeningen op internet moet geloven. Zit nu op de 1200 cal, dus zo ver eronder zit ik opzich niet? Vind het gewoon zo vaag en had dit niet verwacht.



Sport nu al 2 maanden niet, nog een maand doorgetraind met m'n blessure. Wat dus niet verstandig was volgens de fysio. Dacht dat gaat vanzelf wel over, dus niet.Heb je je activiteitenfactor meegerekend bij je bmr, of is dit echt je basisverbruik? Je moet onder je totale verbruik gaan zitten, dat ligt hoger dan je basisverbruik.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
quote:tyche schreef op 25 juli 2016 @ 12:22:

[...]



Heb je je activiteitenfactor meegerekend bij je bmr, of is dit echt je basisverbruik? Je moet onder je totale verbruik gaan zitten, dat ligt hoger dan je basisverbruik.Dit is mijn basis verbruik, al zal dat nu niet heel veel meer zijn denk ik? Ik werk op kantoor dus ik zit de hele dag en sport niet actief. Ik fiets 10 min heen en 10 min terug naar m'n werk.
Alle reacties Link kopieren
En zoals al gezegd: zo'n weegschaal is niet nauwkeurig.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
quote:afsluitdijk1988 schreef op 25 juli 2016 @ 12:24:

[...]





Dit is mijn basis verbruik, al zal dat nu niet heel veel meer zijn denk ik? Ik werk op kantoor dus ik zit de hele dag en sport niet actief. Ik fiets 10 min heen en 10 min terug naar m'n werk.Dan nog verbruik je meer dan je bmr. Voor een kantoorbaan zondee training komt er al 25% bij. Zie hier



Onder je bmr (dus je basisverbruik) zitten, is crashen. Voor eventjes niet erg, maar wel een recept voor spierverlies.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
quote:tyche schreef op 25 juli 2016 @ 12:29:

[...]



Dan nog verbruik je meer dan je bmr. Voor een kantoorbaan zondee training komt er al 25% bij. Zie hier



Onder je bmr (dus je basisverbruik) zitten, is crashen. Voor eventjes niet erg, maar wel een recept voor spierverlies.Ok thanks! Dus ik moet eigenlijk boven mijn basisverbruik zitten en onder mijn netto verbruik?
Alle reacties Link kopieren
Is dit serieus? Je zit nu aan 1200 cal en je vraagt je af hoe je spiermassa kan behouden?



Nou, niet dus.
Life is short. Eat dessert first.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven