Lijf & Lijn alle pijlers

Trainen met een kettlebell

20-01-2013 14:48 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand tips voor trainen met een kettlebell? Op youtube staan best veel filmpjes maar dat lijken geen samenhangende oefenprogramma's te zijn of vooral voor mannen die zijn gericht op enorme biceps en borstspieren enzo. Ik zoek aanknopingspunten voor een 'programma' voor het hele lichaam.
schorpioentje29 wijzigde dit bericht op 20-01-2013 15:21
Reden: Tikfouten
% gewijzigd
Bij mij op de sportschool staan ze ook, maar ik durf niet goed. Het lijkt me erg blessuregevoelig, als je net een verkeerde swing maakt. Ik gebruik ze alleen als sqat-gewicht maar ik lees mee !
.
Kijk eens op YouTube bij fitnessblender

Daar staan ideale work outs, van beginner tot gevorderde

Succes
nooit voor de computer zelf gaan hannesen. Kettlebell is leuk maar erg erg erg blessure gevoelig, je moet de bewegingen perfect uitvoeren. Van een paar keer zwaaien met een kettlebell krijg je geen enorme biceps of borstspieren, daarvoor moet je een keihard KT programma volgen met dito dieet. Bovendien bulken vrouwen helemaal niet makkelijk. Dat je hier bang voor bent doet mij denken dat je niet veel ervaring/ kennis hebt van krachttraining. Dan is het zeker niet aan te raken te beginnen met een KB zonder begeleiding
@meds Ik zeg toch nergens dat ik bang ben te gaan bulken? Alleen dat de filmpjes die ik heb gezien gericht zijn op mannen die breed willen worden. Niet op vrouwen die een training willen voor het hele lichaam. Ik weet toevallig vrij veel van krachttraining in zijn algemeenheid, alleen niet over de kettlebell.
Sabbatical is er iets wat thuis wel veilig is uit te voeren qua training of zijn we gedoemd naar de sportschool te gaan? Ik haat sportscholen...

TO: ik ben zelf ook al een paar weken bezig met de Kettle bell. Ik zoek ook filmpjes op youtube op. En bedenk zelf hoe lang .

Ik ben herstellende van een armblessure en merk goede vooruitgang sinds ik met de kettle bell bezig ben. Het vocht wat in mijn arm zat is zo goed als weg en ik merk dat mijn arm sterker is geworden.

Of ik er verstandig aan doe weet ik niet. Het is een probeersel en tot nu toe ben ik er positief over. Ik probeer tijdens de oefeningen goed naar mijn lichaam te luisteren.
"winkelfanaat, heb jij favoriete filmpjes of oefeningen die je goed vindt=
I love Kb!!!!!! Meds heeft wel gelijk als je een kettelbell op een houten vloer laat vallen gaat ie er dwars door heen. Kan je na gaan wat er gebeurt wanneer je een kettlebell op je lichaam laat vallen. Vooral boven het hoofd gevaarlijk. Swing kun je ook al snel verkeerd doen door bijvoorbeeld te diep te squaten of niet explosief genoeg uit te voeren (is juist explosief vanuit de heupen).

Van kettlebells krijg je geen enorme spieren. Je kunt er juist een combi van cardio en kracht mee trainen. Ik haat cardio en kb is zo een beetje het enige wat ik wel leuk vind.

Als kettelebell wil leren (rustig opbouwen) dan raad ik je aan om met een personal trainer (liefts een kettlebellmaster) 1 of een paar sessies te boeken om de techniek te leren. Of om workshop 1 (beginners) te doen bij de kettlebell association benelux: http://kettlebellassociation.nl/

Je moet een beetje door de diehards (lees mannen) heen kijken. Ik ben zelf maar 1.60 en weeg minder dan 60 kg en ik heb vandaag nog met kettlebells getraind.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Kijk eens op www.myomytv.com

Doe de oefeningen voor de spiegel, zodat je goed naar je vorm kan kijken.
Mij is het prima bevallen, geen enkele blessure ondervonden, en dat met een rug die ooit bijna gebroken is geweest en daarbij ben ik reuma patiënt

Goed naar je lichaam luisteren
quote:chayenne schreef op 20 januari 2013 @ 16:19:

Kijk eens op www.myomytv.com

Doe de oefeningen voor de spiegel, zodat je goed naar je vorm kan kijken.Hier staan idd wel leuke oefeningen tussen www.myomytv.com/lucky-dip ... ine-hiit-training-workout

Ook niet-gevaarlijke, waarbij je niet staat te slingeren met die bel.

Maar het ziet er wel heel erg zwaar uit, die meid is supersterk !
.
Hoe zwaar is je KB, to?

Heb je er 1 of meerdere?

Swingen (zwaaien) is trouwen in verhouding niet zo gevaarlijk. Juist alles waarbij de KB boven je schouder houdt is gevaarlijk ook rustig uitgevoerd. Ook oefeningen waarbij de KB tegen je onderarm komt zijn een risico ook al zal je meestal alleen blauwe plekken op lopen.

Kijk trouwens bij myomy vooral even in de beginnerscorner.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik train nu ongeveer een jaar met de Lb en het is heerlijk cardio-en zonder dat je de mat verlaat.

Lock je grip met je duim en koop poeder om je handen droog te houden.

Bij Swings en turkish get ups gebruik je vrijwel alle spiergroepen. Ik heb toch heel veel gehad aan een paar lessen, zodat je de clean en jerk goed doet.

Bulken zie ik niet gebeuren, ook niet bij mijn trainingsmaatjes.

Ik train overigens maar met 6.8 kilo omdat ik anders de kb niet lang kan gebruiken met oefeningen boven mijn hoofd.
quote:Eydis_ schreef op 20 januari 2013 @ 17:17:

Bij Swings en turkish get ups gebruik je vrijwel alle spiergroepen. Ik heb toch heel veel gehad aan een paar lessen, zodat je de clean en jerk goed doet.

Leuk dat er meer mensen zij die ook met KB trainen.

Turkish get up is ook zo een oefening waarvoor je echt instructie nodig hebt en die je bijvoorbeeld eerst helemaal zonder gewicht zou moeten oefenen.
Ik had er met crossfit altijd al een hekel aan... Met kb helemaal. Je moet er dan 3-4 per minuut kunnen, daarna 3-4 minuut met de andere kant... Mijn trainster roept altijd dat als je echt geen tijd hebt, je het beste 4 minuten TGU kunt doen omdat je dan alles getraind zou hebben.
Ik vind tgu juist leuk om mezelf uit te dagen.
Eens met Chayenne wat die site betreft.

Heb deze gedaan vandaag:

http://www.myomytv.com/bu ... ning-workout-and-message/

hoewel ik niet alleen kettlebel heb gebruikt maar ook dumbells van 5 kilo voor de trusters en 1 sandbag van 10 kilo voor de swings en alleen de lunges met 6 kilo kettlebell.

Zes kilo is de enige die ik heb en met een sandbag kan ik meer varieren. Bovendien vind ik de sandbag net wat lekkerder trainen omdat die meer onvoorspelbaar is zeg maar!

Maar mijn god diep respect voor die Marianne die zwaait met kettlebels alsof het watjes zijn!

Ik heb nog een lange weg te gaan!
Ik train ook met kettle bells, maar ik vind eigenlijk dat je voordat je hier aan begint echt een degelijke uitleg moet hebben gehad. Ik zie zoveel mensen die de oefeningen verkeerd uitvoeren en ik ken, helaas, ondertussen ook al aardig wat mensen die blessures hebben opgelopen omdat ze zelf aan de slag gingen (1 heeft zelfs zijn pols gebroken)
Ik ben fan van Marianne Kane. Eens met zandzak. Ik zie in de sportschool veel mannen die van de swing een soort squat maken. Zij gooien de heupen niet naar voren en dan wordt het een hele ander oefening.

Ik wist niet eens dat er KB bestonden die lichter zijn dan 8 kg.
quote:schorpioentje29 schreef op 20 januari 2013 @ 16:05:

@meds Ik zeg toch nergens dat ik bang ben te gaan bulken? Alleen dat de filmpjes die ik heb gezien gericht zijn op mannen die breed willen worden. Niet op vrouwen die een training willen voor het hele lichaam. Ik weet toevallig vrij veel van krachttraining in zijn algemeenheid, alleen niet over de kettlebell.je wordt niet breed van een kettlebell, je bent een vrouw
quote:winkelfanaat schreef op 20 januari 2013 @ 16:06:

Sabbatical is er iets wat thuis wel veilig is uit te voeren qua training of zijn we gedoemd naar de sportschool te gaan? Ik haat sportscholen...

TO: ik ben zelf ook al een paar weken bezig met de Kettle bell. Ik zoek ook filmpjes op youtube op. En bedenk zelf hoe lang .

Ik ben herstellende van een armblessure en merk goede vooruitgang sinds ik met de kettle bell bezig ben. Het vocht wat in mijn arm zat is zo goed als weg en ik merk dat mijn arm sterker is geworden.

Of ik er verstandig aan doe weet ik niet. Het is een probeersel en tot nu toe ben ik er positief over. Ik probeer tijdens de oefeningen goed naar mijn lichaam te luisteren.als je een gevorderde sporter bent dan weet je vaak wel hoe je jezelf moet corrigeren, er is genoeg dat je kan doen zonder trainer, fietsen, lopen, zwemmen, pushups, situps, dat soort shit
meds,wat is een kettelbell en hoe ziet hij eruit?Waar is het precies goed voor?(Heb alles in vogelvlucht gelezen maar wilde het toch nog graag van jou horen).
jje moet echt weten wat je doet, de meeste mensen kunnen niet eens een goede squat maken, dat kan lang goed gaan hoor, maar op een gegeven moment houdt je rug er mee op. Bij alles buik aanspannen, en rug geflext, nooit bol trekken geen millimeter.
Geraldine, het is een gewicht met een handvat eraan, je kan er 1 gebruiken in twee handen of in elke hand in. Je maakt er vooral zwaaiende bewegingen mee, waar je kracht, energie en controle voor nodig hebt. Ik kan geen plaatjes plakken maar er is vast iemand die wel even een KB voor je wil plakken.
Meds,bedankt voor je uitleg!Ik heb zo een vermoeden wat het is.Maar een plaatje zou wel super zijn.Ik zie het wel verschijnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven