Lijf & Lijn alle pijlers

van 100+ naar 100- en alles er tussen in!

22-02-2010 10:36 3025 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!



Ben je 100+ of 100- en wil je graag veel afvallen dan ben je hier van harte welkom om te praten over afvallen, sporten, dipjes maar ook over alles wat je verder bezig houdt. We schrijven hier al een tijdje met een leuke groep meiden maar hoe meer zielen hoe meer vreugd....







Loedoe bedankt
Alle reacties Link kopieren
@ZOnnetje: die fietstassen wil ik ook nog eens kopen.



@Adios, het wordt vast gewoon november (ben alvast heul hard voor je aan het hopen)



@ xzonx Volgende week naar de twee cijfers, hup.



@Chant bijna jarig, spannend! Ga je een feestje geven?



Vanavond is het weer weegmoment. Ik ben benieuwd, misschien is het deze keer beter. Morgen heb ik lekker vrij.



Tot later meiden!
Alle reacties Link kopieren
ik beken ik beken

al een tijdje niet geschreven....

maar ik leef nog wel en het gaat op zich wel goed met mij. Er gebeurt alleen zoveel in mijn leven dat ikhet niet bijgeforumd krijg ;) maar ik ebn jullie niet vergeten hoor...

Mijn gewicht is stabiel hoewel ik mijn eten goed op orde heb. :S Ik zwem nu bijna elke dag, dus misschien is het spieropbouw? daar hoop ik dan maar op.



Eigenlijk ging het tot gisteren goed met mij, maar gisteren had ik therapie en ben ik weer eens fijntjes met mijn neus op de feiten gedrukt. Ik heb nu al een jaar intensieve therapie en we keken terug op vorig jaar. Zij vertelde mij dat ze zich ernstige zorgen maakte over mij. Bijna had ze mij naar een vrijwillige opname verwezen, want het ging echt heel slecht... Ze was bang dat ik mezelf iets aan zou doen. Ik zelf heb dat nooit overwogen. Maar ik voelde wel het vonkje in mij kleiner en kleiner worden. Voor mijn gevoel ben ik door het oog van de naald geglipt. Ik heb in dit hele proces mijn man enorm tekort gedaan, en daar voel ik me nu heel erg rot over. Hij kon totaal niet tot mij doordringen, ik sloot hem en iedereen buiten... Niet bevorderlijk voor de nachtrust kan ik je vertellen...



nouja ik wilde laten weten dat ik nog wel meedoe, maar om nu op iedereen te reageren, red ik niet, want ik heb maar een half uurtje. (bijna voorbij)

succes allemaal en ik kom snel weer

x
Alle reacties Link kopieren
PS. voor de nieuwsgieren onder ons :P ik heb me net op de hyves pagina ook kenbaar gemaakt.. Ik ga gauw weer verder... heel druk op kantoor. pfff
Alle reacties Link kopieren
Adios: Ik ben vrij ja! Vandaar mijn geklets hier op het forum! Ik ben Koos Werkloos ;) Nee dat valt wel mee.. moet over twee weken beginnen met werken.. Dan heb ik weer minder tijd! En verder druk solliciteren..



Ik zie trouwens heel toevallig dat als je op de viva site komt, dat er dan een reclame van Wehkamp staat waar mijn sweatblazer tussen staat! Das ook stom toeval..
Alle reacties Link kopieren
Zonnetje dat klopt ja!



Ajax is de mooiste club! Ben dan ook echt wel fanatiek!

Bezoek bijna alle wedstrijden ook europees! Heerlijk

Heb dan weer nikd met 010



Heb vandaag tante en nicht op visite!

Vanmiddag pannenkoeken gebakken en gegeten!
Alle reacties Link kopieren
Mmm.. lekker Pannenkoeken Chiquita! Krijg er trek van! Wij gaan het waarschijnlijk van het weekend eten.. Het gaat wel altijd stinken in huis vind ik! Blijft lang hangen die geur..
Alle reacties Link kopieren
Voel me vandaag trouwens heel leeg.. Ik ben volgens mij ook heel leeg want ik plas heel veel en ga vaker dan geregeld naar de wc! Volgens mij komt al dat vakantie-voer er uit.. Heb net 3 pruimen en een boterham op maar na een half uur treed het lege gevoel alweer op. Ik kan het niet echt thuisbrengen.. Het is niet echt trek ofzo denk ik? Ik denk dat het afvallen zo snel gaat omdat het eigenlijk weer een beetje mijn-eerste-week-aan-de-lijn is.. De meeste mensen vallen dan meer af dan normaal natuurlijk. Dus het zal vooral vocht zijn denken jullie niet? Ik eet toch niet echt te weinig ofzo naar mijn idee. Heb vandaag namelijk niks gedaan.. Zag net op de lijst van de eetmeter dat ik qua gewicht nu al 2 maanden stabiel ben.. dus tijd dat ik weer wat kilo's verlies!



Eetlijstje van vandaag:

Kcal: 1670

Geen vakjes rood op de eetmeter!



O: Speltboterham, halvarine, pindakaas + 250 gram. optimel kwark + 1 glas melk.

L: Salade van 100 gram gekookte pasta, 50 gram tonijn, 50 gram mozzarela light, kerstomaatjes en rucola sla + cola light.

T: Pepermuntje + 3 grote pruimen + Meergranenboterham, halvarine en gestampte muisjes + glas water.

A: Broccoli + aardappels met jus + appelmoes + biefstukje (100 gram.)

T: Bakje chips + sinaasappel + red bull light
Alle reacties Link kopieren
Hey,



Ik heb de tabel gevens naar loedoe gemaild en me zelf even op pauze gezet! Ik eet goed en netjes tijdens het klussen en heb al gezien dat er een sportschool in de buurt zit! Toch ga ik volgende week proberen weer wat meer van me te laten horen! Reageer trouwens wel wat meer op de hyves omdat dat net wat sneller is. Lees soms mee maar lang niet altijd, maar als ik vroeg wakker ben ofzo op mijn mobiel in bed!
Alle reacties Link kopieren
Heftig draconia, logisch dat je even andere dingen aan je hoofd hebt. Kun je nu een beetje me je man praten over wat je bezighoudt?
Alle reacties Link kopieren
quote:draconia schreef op 26 augustus 2010 @ 13:08:



Mijn gewicht is stabiel hoewel ik mijn eten goed op orde heb. :S Ik zwem nu bijna elke dag, dus misschien is het spieropbouw? daar hoop ik dan maar op.



Dat zou heel goed kunnen! Wat knap dat je elke dag zwemt.. Bij mijn zwembad laten de tijden dat niet echt toe doordat er ook veel lessen gegeven worden in het wedstrijd bad!



Eigenlijk ging het tot gisteren goed met mij, maar gisteren had ik therapie en ben ik weer eens fijntjes met mijn neus op de feiten gedrukt. Ik heb nu al een jaar intensieve therapie en we keken terug op vorig jaar. Zij vertelde mij dat ze zich ernstige zorgen maakte over mij. Bijna had ze mij naar een vrijwillige opname verwezen, want het ging echt heel slecht... Ze was bang dat ik mezelf iets aan zou doen. Ik zelf heb dat nooit overwogen. Maar ik voelde wel het vonkje in mij kleiner en kleiner worden. Voor mijn gevoel ben ik door het oog van de naald geglipt. Ik heb in dit hele proces mijn man enorm tekort gedaan, en daar voel ik me nu heel erg rot over. Hij kon totaal niet tot mij doordringen, ik sloot hem en iedereen buiten... Niet bevorderlijk voor de nachtrust kan ik je vertellen...



Jeetje, wat heftig zeg.. Dat is dan wel heel confronterend om te horen van zo'n therapeut! Ik hoop dat het snel weer wat beter met je gaat en dat je er wel over kunt praten met je man. Of vind je dat erg lastig?



nouja ik wilde laten weten dat ik nog wel meedoe, maar om nu op iedereen te reageren, red ik niet, want ik heb maar een half uurtje. (bijna voorbij)



Rustig aan.. schrijf alleen mee wanneer het uitkomt en voel je niet verplicht! Het is belangrijker dat het nu goed met je gaat..
Alle reacties Link kopieren
Klaagmodus aan: Grrr.. ik baaaal! Heeft mijn stiefpa per ongeluk gewone Fanta meegenomen! Zit ik net 1,5 glas Fanta leeg te lurken in de veronderstelling dat het light was! Even 120 kcal. achterover.. Zoooo ontzettend zonde! Het liefst zou ik willen dat ik het terug kon draaien.. Een 1800 dagje dus! Naar mijn idee de hele dag voor niks mijn best gedaan.. en had ik net zo goed een cornetto kunnen eten die me al de hele dag verlekkert aankijkt als ik de vriezer open doe! Waarom maken ze nog van die rotzooi met 45 kcal. per 100 ml! Weg alle groene en gele vakjes op de eetmeter, hallo rode vakjes! En weg 1670 kcal.. welkom 1790!! Klaagmodus uit



Ik was aan het twijfelen of ik zou gaan zwemmen vanavond.. maar nu weet ik het zeker! Ik ga zwemmen.. lekker in mijn eentje op de hoogste stand! Dus sowieso 500 kcal. verbranden! Is die 120 er iig. weer vanaf..
Alle reacties Link kopieren
@Adios; balen voor je! Hopelijk wordt het nu alsnog november. En ja, ben vrij, aangezien ik nog steeds zonder baan thuis zit (Wel aan het solliciteren hoor, maar heeft nog niet tot een baan geleid).



@Dracionia; Goed dat je bijna dagelijks zwemt. Kan goed nu spieropbouw zijn, waardoor er nog niet echt iets afgaat.

Jeetje zeg, behoorlijk heftig wat er nu even op je pad komt. Kun je er met je man wel goed over praten?

Zorg nu verder eerst maar eens dat het goed gaat met jezelf, dat komt op de eerste plaats. Begrijpelijk dat je nu wel even met andere dingen bezig bent dan met het forum hier.



@Chant; kan best vocht zijn waardoor het sneller gaat, maar kan ook komen omdat je weer in je normale ritme komt.
Alle reacties Link kopieren
Firene, jij kan echt je hormonen beïnvloeden haha! Ik ben altijd super regelmatig, precies 28 dagen. Kun je echt de klok op gelijk zetten. Aan de ene kant handig, want je weet wanneer je de Sjaak bent, aan de andere kant, weet ik ook zeker dat het nooit later is als het niet uitkomt



Chant, super netjes joh dat je alweer bijna op je gewicht voor de vakantie zit. En logisch dat je op je verjaardag wel wat lekkers neemt. Nu nog even lekker zwemmen en dan is die Fanta er ook weer af! Tsja, dat lege gevoel, denk toch dat dat van ‘het weer netjes eten en afvallen’ komt?



Xzonnetje, ik vind Zumba inderdaad erg leuk! Ben nu bij 3 verschillende docenten geweest en allemaal anders. Die van gisteravond dus het minst succesvol, die ik vanavond heb heeft een leuke les maar wel vaak hetzelfde, en degene die ik zaterdag heb heeft wat meer afwisseling.

Over die eieren, ik heb 1,5 jaar south beach gedaan en daar at ik er ook 3-4 per dag, wat je eventueel kan doen is het geel eruit halen na de derde (daar zit het meest cholesterol in).



Theekop, das echt vervelend zeg, om zonder internet te zitten. Valt het niet te regelen met ziggo oid dat ze heel snel komen?



Zonnetje83, dat is wel balen he die regen. Ik moet er zo ook door, maar moet betalen als ik niet naar de les kom. Dus dat zorgt er dan voor dat je toch wel gaat!



Adios, wat vervelend dat ze de datum op gaan schuiven. Wij kregen ook pas 2 weken van tevoren de definitieve dag door (6 wk van tevoren de week) en het was precies op een dag dat ik cursus had. Dus toen later naar de cursus gegaan, en pas 2 dagen daarna begonnen met klussen!



Red, spannend, hoop dat het je meevalt (en niet boos worden he als het tegenvalt). Je hebt nog ruim 2 weken tot de bruiloft, komt helemaal goed!



Draconia, take your time



Chiquita, gezellig met de familie over de vloer. Hoorde net op het sportjournaal dat Ajax een zware loting heeft. Maar wel mooie wedstrijden (en Madrid is een erg leuke stad om te bezoeken, mocht je daarheen gaan!)



Ik ga zo dus naar Zumba. Vandaag mijn fiets weggebracht dus kan weer veilig fietsen strax (het profiel was bijna van de banden af en het voorlicht eraf getrapt in de stad). Morgen nog 1 dagje werken en dan is het weer WEEKEND! Gaan jullie nog wat leuks doen? Ik ben zalig alleen thuis het hele weekend! Nog geen specifieke plannen maar dat komt vast nog



Eetlijstje van vandaag:

O: 2 boterhammen pindakaas, optimel

T: appel

L: 2 boterhammen, kibbeling, heldere tomatensoep, karnemelk

T: banaan

A: burito’s

T: misschien straks nog wat joghurt
Alle reacties Link kopieren
Hello!!



Ik zit alweer helemaal in het werkritme en ook het eetritme. Ik at behoorlijk gedisciplineerd in de vakantie en nu eigenlijk nog steeds, maar kies soms wat andere dingen. Het bewust eten kost me helemaal geen moeite op dit moment. Fijn is dat! Ook even geen eetlijstjes van mij, want die zijn heel saai. Mijn gewicht was vanmorgen 105.0 precies! Dus ik ben tevreden. Het gaat langzaam, maar gestaag!



Wat posten we veel, niet te geloven! Ga even snel reageren, wil daarna op de crosstrainer.



Firene: jij had het over 1300-1400 kcal. Ik lees wel eens mee met dat eten-met-je-verstand-topic en daar wordt gezegd dat je eigenlijk niet onder de 1500 kcal moet gaan zitten. Het kan best zijn trouwens dat je overgewicht invloed heeft op je hormonen en je cyclus.



Xzonnetje: Leuk dat je meeschrijft! Maare waarom volg je het Dokter Frank-dieet?



Doedel: Geeft niks hoor! Lekker klussen en genieten van je eigen huis! (Als je maar wel naar de meet komt! )



Nespresso: Keurig lijstje. Niet te weinig avondeten?



Chiquita: Wat heb je lekker gegeten!



Theekop: Balen van je internet. Je bent nog steeds bezig een andere kamer te vinden dus?



Loedoe: Wacht maar tot de meeting... (=flauwvalsmiley )



Chant: Spannend, morgen 23! En maak je nou niet zo druk om anderhalf glas Fanta.



Adios: Wat balen van je appartement!



Draconia: Wat knap dat je bijna elke dag zwemt! En wat een heftig verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Zo even mijn lijstje:



O 2 boterhammen met grilworst

L 2 boterhammen met Linera kaas, 2 met corned beef

T kom optimel vruchtenyoghurt

D risotto met parmezaanse kaas, tomaten, 2 boterhammen met grilworst (ja weet het, rare combi maar risotto was echt te weinig)





En van gisteren:

O 2 boterhammen met grilworst

T berg rauwkost

L 2 boterhammen met kaas, 2 met corned beef

T meloen

D pitabroodjes met kip korma

T vruchtenyoghurt geloof ik
Alle reacties Link kopieren
Nou! Chant heeft gezwommen.. weer een uur non-stop dus ik ben weer blij.. En eigenlijk heel trots dat ik op de fiets door de regen heen- en weer naar het zwembad ben gefietst, helemaal alleen! Kwam net helemaal afgepeigerd thuis maar dat geeft ook wel een voldaan gevoel. Ben trouwens maar 1 tiende zwaarder dan vanmorgen dus morgenochtend zekerste weten afgevallen (ja.. ik sta weer even veel op de weegschaal)..



Geranium: Wat ga jij snel zeg!! Jeetje.. echt heel knap.. en gewoon de hele vakantie goed gegeten! Ik heb gewoon 2 maanden lang stilgestaan. Jij hebt echt veel discipline merk ik! De 100 is in zicht voor jou.. *jaloers* Ik moet nu eerst is onder die stomme 110 komen! Maargoed.. dat is een plan voor 2011! Dan wil ik graag onder de 100 zien te komen.. Das mijn goede voornemen haha..



Nespresso: Zumba is wel leuk dus? Is ook wel iets voor mij.. maar ik heb een beetje groeps-vrees dus ik houd het maar even bij zwemmen! Wat ziet je lijstje er netjes uit, top!
Alle reacties Link kopieren
Chant wat goed zeg van dat fietsen!



Geranium: ik wil ook echt graag naar de meet maar dan moet die wel op 13 november gehouden worden



Verder net weer veel spullen naar de flat gebracht en dat betekend trappenlopen! Ook goed voor me



Mijn gewicht schommelt heel erg en heb me zelf voor de tabel even op pauze gezet omdat ik zeker weet dat wegen er bij in schiet. Straks als ik daar woon ook maar een weegschaal kopen want dat is toch wel belangrijk.... ook voor de tabel!
Alle reacties Link kopieren
KUHUHUHUHUHUHUT



Ik heb een probleem! Zojuist de tweede versie van mijn scriptie ingeleverd, blijkt dat ik waarschijnlijk nog een vak extra moet halen!!!!!!!!! Dat MEEN je niet. Dat heeft te maken met de literatuurstudie die misschien niet voldoende is. En mijn vakken overlappen te veel of whatever. godverdegodver. GRMBL. Nou ja, ik kan er nu niets meer aan doen. GROM GROM GROM. Ik was wel helemaal 5 minuten blij toen ik de 2e versie had ingeleverd en dat goede humeur is nu alweer weg. AARGH!
Alle reacties Link kopieren
Loedoeee wat balen! Maar wat heeft dat vak met je literatuurstudie van je scriptie te maken dan? Dat snap ik niet!! En hoe nu verder? Komt het er extra bij.. of kan het nu zijn dat hierdoor je scriptie niet wordt goedgekeurd?
Alle reacties Link kopieren
Een master bestaat uit 60 punten: 30 punten aan vakken (die heb ik allemaal gehaald), 20 punten scriptie en 10 punten literatuurstudie. De literatuurstudie gebruik je om je scriptie te schrijven (althans, dat dacht ik). Maar omdat ik voor mijn vakken ongeveer dezelfde literatuur heb moeten lezen als voor mijn scriptie, heb ik voor mijn scriptie zelf waarschijnlijk niet voldoende nieuwe dingen gelezen. In dat geval moet ik dus extra gaan lezen en daar een apart tentamen over afleggen...



Ik ga vanavond ook nog even op jullie allemaal reageren! Ik heb 2 vriendinnen via de mail ernstig verwaarloosd, dus die krijgen nu even aandacht, daarna komen jullie weer . De tabel is opgestuurd naar Doedel, dus die komt als het goed is binnenkort in de openingspost te staan.
Alle reacties Link kopieren
Nu snap ik hem.. maar zouden ze dat echt flikken? Dat doen ze jou toch niet aan Nou ik duim voor je dat het zo goed genoeg is en dat je hierna lekker klaar bent! Het einde is iig. wel in zicht voor je..



Ik heb zin in de meeting trouwens! Het duurt eigenlijk nog veel te lang, haha! Alhoewel de tijd wel snel gaat..



Ennuh, rustig aan hoor met reageren.. Vriendinnen gaan voor en daarna pas je mede-forummers! Je hebt ook het tabel al gemaakt dus je levert goed werk *grijns*..
Alle reacties Link kopieren
Firene: heel herkenbaar, dat je je op sommige dagen dik voelt terwijl je niets dikker bent dan de vorige dag. En twee dagen daarna voel je je opeens weer heel slank. Gek is dat. Wat bij mij echt goed helpt, is dat ik 1 outfit heb waarin ik me altijd mooi voel: het zit altijd goed en ik zie er altijd gewoon heel ok uit. Op zo'n klotedag vind ik dan alsnog dat mijn gezicht en haar er niet uitziet, en dat ik onder mijn kleding nog veel te veel vetrollen heb, maar met kleding aan zie ik er in ieder geval prima uit. Is het voor jou misschien een idee ook op zo'n dag je 'goede' outfit aan te doen?



Chant: sorry, zie nu pas dat ik je leeftijd even moet aanpassen! Ik heb er overheen gelezen. Ik stel voor dat iedereen die iets in de tabel veranderd wil zien (gewicht doorgeven, leeftijd veranderen, naam veranderen of wat dan ook), dat even dik doorgeeft. Dat is voor mij nu en voor Doedel later handiger zoeken. Ik reageer nu net na middernacht, dus je bent nu jarig. VAN HARTE! En over die frisdrank: dat is een domper, maar 120 kcal is echt niet zo veel meid. Sterker nog: nu je met zwemmen 500 kcal hebt verbrand (topper! in de regen naar het zwembad en daar ook nog eens non stop een uur zwemmen, echt heel goed!) heb je zelfs wat weinig op deze dag. Niet te streng voor jezelf zijn hoor!



xzonx: Maar eieren zijn ook heel erg lekker... gekookt, gebakken, ik eet het allemaal! maar ik doe geen dokter Frank, dus voor mij is het niet zo goed helaas... . Bevalt het dokter Frank dieet je?
Alle reacties Link kopieren
Draconia: In de tabel heb ik je op pauze gezet. Je zal nu wel even iets anders aan je hoofd hebben dan wegen en eetlijstjes maken! Klinkt inderdaad niet goed. Ik heb zelf ook een verleden met depressies en automutilatie. Zelfmoordgedachtes heb ik gelukkig nooit gehad, maar dus wel grote zelfhaat. Het is niet makkelijk daar uit te komen. Complimenten dat je in therapie bent daarvoor: daar kan het alleen maar beter van worden. Ik hoop dat je er met jezelf en je man uitkomt



Doedel: doe maar rustig aan hoor, concentreer je eerst maar even op het verhuizen!



Chant: oei, solliciteren, wat spannend!! Dat lijkt me dus ontzettend eng... Heb je al leuke vacatures gevonden?



Adios: nah, wat naar dat je nog een maand extra moet wachten! Dat is wel een domper zeg! Zeker aangezien je het thuis inmiddels wel echt zat bent. Maar bedenk dat je wel iets heel leuks hebt om naar uit te kijken. Een maand extra voorpret!



Zon1983: Wat naar dat het nog niet lukt met een baan. Is de markt nog altijd zo slecht? Mijn zwager heeft hetzelfde: een prima cv, maar kan toch geen baan vinden. Heel frustrerend kan dat zijn.



Nespresso: of ik leuke plannen heb dit weekend? Ik ga morgen mijn huis schoonmaken want dat is echt VIES inmiddels (net iets te lang het schoonmaken voor me uitgeschoven met reden 'ik moet scriptie doen )



Geraniummm: Jij dacht flauw te vallen van mijn lippen? Wacht maar tot je die benen van mij ziet! . Enne, jij krijgt op de meet als eerst een dikke smakkerd van die lippen van mij, deal? . Goed van je dat het eten zo lekker gaat, je zit er helemaal in, mag je trots op zijn!



Jullie hebben het trouwens allemaal over hoe lang je cyclus duurt... ben ik zo gek dat ik dat nog nooit heb bijgehouden? . Ik weet zelfs niet of ik wel of niet een regelmatige menstruatie heb. Ik merk het altijd vanzelf [small]maar ik ben dan ook ee
Alle reacties Link kopieren
haha loedoe, ik hield dat ook nooit bij met omdat de pil het altijd wel bijhield. was de strip op werd ik ongesteld! verder was is nooit super erg ongesteld dus ik heb nooit een ongelukje gehad waarbij meer mensen dan ik konden merken dat ik ongesteld was geworden gelukkig.

Maar nu ik met de pil ben gestopt wordt het moeilijker. Al denk ik dat ik van het weekend mijn eisprong heb gehad (ivm de hevige gevoelens waar ik weinig werk van kon maken!) maar hoelang duurt het dan nog dat ik ongesteld wordt? ik dnek dat het niet meer zo lang duurt want ik hou echt vocht vast nu.



ohh slecht in slaap kunnen komen gisteren en nu ben ik een beetje brak maar dat gaat wel weer over!

loedoe: echt balen van dat tentame, hebben ze dat niet eerder kunnen zeggen want die literatuur studie was toch al eerder bekend bij je docent/professor (schrijf je dan zo? ik heb nooit op de uni gezeten natuurlijk). Vreemd hoor! Nou hopen voor je dat het meevalt.

Nou moet weer gaan werken. bleh heb nu echt geen zin

ps Chant gefeliciteerd!!!!!!
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Alle reacties Link kopieren
trouwens loedoe: ik denk dat je een stukje ben vergeten te knippen en plakken in het berichtje vanacht!
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven