Lijf & Lijn alle pijlers

'Van XL naar S'

16-02-2017 16:08 240 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorige week weer eens drastisch het roer omgegooid. De afgelopen maanden heb ik heel slecht gegeten, door veel studiestress, en ben daardoor bijna alle kilo's die ik een jaar geleden was kwijtgeraakt, weer aangekomen. Ik ben echt niet vreselijk zwaar, maar er mag wel weer wat af. Op dit moment weeg ik 68 kilo en ik wil terug naar ongeveer 62.



Ik haal veel inspiratie uit de boeken van Mieke Kosters. Het kookboek 'Van XL naar S' en de filosofie hierachter die in 'Het Geheim van Slanke Mensen' staat. Het 'dieet' wat Mieke uitdraagt is eigenlijk doodsimpel; maak de gezonde keuzes, omdat je het zelf wilt, niet omdat je op dieet bent. Binnen die gezonde keuzes past echt wel een chocolaatje of een bakje chips zo nu en dan, maar het gaat om of-of in plaats van en-en. Eet alles wat je wil, maar eet gewoon niet te veel.



Met deze filosofie ben ik vorig jaar in een maand of 3 al 7,5 kilo afgevallen en omdat ik weet dat ik het kan, wil ik daar nu weer verder mee gaan! Wie wil meedoen met deze uitdaging? 'Gewoon' gezond kiezen, geen rigoureus dieet, en dan samen rustig wat kilo's afvallen, zodat we mooi op tijd weer bikini-proof zijn.



Eetlijstjes vind ik altijd heel leuk! Om op te schrijven, en om van anderen te lezen! Sporten vind ik niet zo leuk, maar ik probeer wel wat meer te bewegen. Zelf tel ik in een app mijn calorieën, om een beetje bij te houden wat ik eigenlijk naar binnen stop. Ik wil hier wel weer mee stoppen als ik op gewicht ben.



Wie sluit aan?



gojohnnygo - Start: 68,5 - Doel: 62 - Huidig: 67,0

maria002016 - Start: 66,9 - Doel: 60 - Huidig: 66,5

browneyes22 - Start: 89 - Doel: 68 - Huidig: 87,1

isayez - Start: 70,6 - Doel: 65 - Huidig: 70.3

caribgirl - Start: ? - Doel: 68

fee_tje - Start: ? - Doel: 10 kilo eraf

jisjis - Start: 77 - Doel: 70

monkeytown - Start: 69 - Doel: 65

lindat - Start: 69,6 - Doel: 64 - Huidig: 69,6

mevrouwperegrine - Start: 68 - Doel: 60 - Huidig: lekker bezig!

anne-marie1990 - Start: 89 - Doel: 78

harrods - Start: 79 - Doel: 65

nav__ - Start: maat 40 - Doel: maat 36/38
Ik schrijf graag met jullie mee. Ook ik wil na een periode van veel onrust en stress wat kilo's kwijt.



Ik zal maandag start en streefgewicht doorgeven (heb de aankomende dagen geen weegschaal bij de hand).

Wellicht leidt het delen van eetlijstjes tot nieuwe eet-ideeën voor mij... Ben een redelijke fanatieke sporter en ook een redelijk gezonde eter. Echter heb ik de touwtjes een beetje laten vieren. Was enkel helpend voor de korte termijn...



Nu is het weer tijd om pas op de plaats te maken (samen met jullie)!
Alle reacties Link kopieren
Ja sporten lukt mij haast niet vanwege tijdgebrek. Was voor mij lange tijd het idee/excuus dat ik dan niet goed af zou kunnen vallen, maar ik geloof er steeds meer in dat gezond eten inderdaad al 80% is (en dus ook al genoeg kan zijn). Wat je er niet aan eet, hoeft er ook niet af!



Heb wel bedacht misschien 's avonds als mn dochtertje in bed ligt voor de tv oefeningen te doen, maar tot nu toe nog niet gelukt.. En soms doe ik op zaterdagochtend een lesje cardio kickboxen, maar dat kan alleen als mn vriend niet tot laat heeft gewerkt de avond ervoor.
Geluk groeit door te delen!
Alle reacties Link kopieren
Ik doe niet mee ivm mijn zwangerschap, maar ik vind het een heel leuk onderwerp! En ook mooi gezegd: maak de gezonde keuzes, omdat je het zelf wilt, niet omdat je op dieet bent.



Zodra het tijd is dat de zwangerschapskilo's eraf mogen, zal ik met die instelling ook op mijn eten letten!



En succes TO
say what?
Alle reacties Link kopieren
Mag ik misschien ook mee doen?



Helaas door stress en gemakzucht veel foute keuzes gemaakt de laatste maanden. Een tosti met veel kaas ipv brood met avocado en kip, niet twee koekjes maar vier et cetera.



Ik wil graag terug naar 58-60, al weet ik uit ervaring dat 60-62 meer mijn natuurlijke gewicht is. Dus laten we daar mee beginnen! Weeg nu 68. Wilde vanmorgen een vintage rok aandoen die ik in augustus had gescoord; nou, de knoop komt niet eens in de buurt van dicht! Oeps.



Ik voel mij het lekkerst bij koolhydraat arm eten, mijn lijf reageert slecht op witte producten als broodjes en pizza en suiker, en als ik dat soort dingen eet, lijk ik ook geen rem meer te hebben. Herkent iemand dit?



Vanmorgen ontbeten met twee zilvervliesrijstcrackers met gerookte zalm en een halve avocado.

Vanmiddag wil ik makreel eten met salade en rode biet plus de rest van de avocado. Tussendoor een banaan, wellicht nog een appel of paar crackers met gekookt eitje, ligt aan de trek. Vanavond met Vriend zullen we kipfilet eten met aardappelen uit de oven. Mijn vriend heeft voor kerst een cocktail set en boek gekregen, en maakt er in het weekend standaard een paar. Vanavond zal ik er waarschijnlijk wel eentje drinken. Wat prima is. Als ik verder van de koek en snoep afblijf.



Ik tel geen calorieën en let niet op vet: ik weet dat ik afval als ik van de bewerkte producten afblijf en laat ik eerlijk zijn: niet eet voor twee. Laat ik dat nou de laatste maanden heel moeilijk vinden sinds ik in Engeland woon (ze hebben zoveel lekkers!)



PS Ik heb een eetstoornisverleden en afgelopen zomer had ik heel erg moeite met het feit dat ik steeds wat zwaarder werd- tot ik op een dag wakker werd en dacht: wat maakt het ook uit. Zo voel ik me, gelukkig! nog steeds, ondanks dat ik wel een goede anderhalve kledingmaat gegroeid blijk te zijn. Ik voel me alleen niet erg gezond met hoe ik nu leef- vandaar de afvalwens. Op een gezonde, fijne manier Ik vind mijn lijf nog even lief. Maar heb m'n kleren ook lief
Alle reacties Link kopieren
Welkom! Ik wens je veel motivatie en succes de komende tijd!
Alle reacties Link kopieren
Isayez, dank je! Ik begrijp dat jij in eerste instantie naar 65 wil, maar later misschien nog meer?



Ik heb dat ook wel zo in mijn hoofd: eerst de 66 halen, dan de 64, dan 63 en ik weet dat het vanaf daar wat meer bikkelen wordt. Dus stap voor stap!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook graag mee willen doen!

Vorig jaar al 11 kilo afgevallen (van 99 naar 88). Stond vanochtend op de weegschaal, 88.9.

Mijn streefgewicht voor nu is 78 kg, eerst dat doel maar eens behalen..
Alle reacties Link kopieren
quote:mevrouwperegrine schreef op 17 februari 2017 @ 10:34:

Isayez, dank je! Ik begrijp dat jij in eerste instantie naar 65 wil, maar later misschien nog meer?



Ik heb dat ook wel zo in mijn hoofd: eerst de 66 halen, dan de 64, dan 63 en ik weet dat het vanaf daar wat meer bikkelen wordt. Dus stap voor stap!



Ja klopt 1,5 a 2 jaar geleden ben ik 5 kilo afgevallen. Toen ik ruim een jaar geleden ben gaan samenwonen kwamen al die kilo's er weer aan plus nog 2 extra.

Dat ik 65 woog voelde ik mij goed (nog steeds niet heel slank maar ik schaamde mij niet meer voor mijn buik, ik heb zo een buik waarvan je denkt dat ik zwanger ben... die vraa5h heb ik al meerdere keren gehad)

Maar goed, als ik de 65 heb behaald zou ik graag nog wat kilo's eraf willen. Maar om mezelf gemotiveerd te houden wil ik dus eerst 65 wegen haha
Alle reacties Link kopieren
Dat van dat samenwonen herken ik Kan jouw vriend toevallig ook alles eten?

Ah, das ook niet leuk om zo'n vraag te krijgen. Nou, ik doe met je mee hoor. 65 eerst, it is!
Alle reacties Link kopieren
quote:mevrouwperegrine schreef op 17 februari 2017 @ 11:23:

Dat van dat samenwonen herken ik Kan jouw vriend toevallig ook alles eten?

Ah, das ook niet leuk om zo'n vraag te krijgen. Nou, ik doe met je mee hoor. 65 eerst, it is!

Hij heet heel ongezond.. ontbijt niet, avond eten is soms pas eerste wat hij eet. Maar zijn gewicht blijft stabiel.. en die van mij kwam aan haha.

Schoonfamilie dacht eerst dat ik zwanger was haha, en bewoners van mijn werk, werk met dementerende ouderen haha dus die kan ik het niet kwalijk nemen.



Maar ik wil wel heel graag zwanger worden, dus vanaf deze maand gaan we ervoor !

Ook daarom wil ik eerst nog wat kilo's kwijt haha
Iemand nog leuke ideeën voor de lunch? Ik vind mijn broodjes wel een beetje saai worden. Probeer al wel nieuw beleg maar een keertje iets anders dan brood lijkt me ook lekker!
Alle reacties Link kopieren
Ik hou echt van een goed gevulde soep voor de lunch. Ipv brood soms een wrap, met lekker veel sla en rauwkost? Of salades met gegrilde groenten. Opnieuw, wel goed vullen want alleen op wat slablaadjes haal ik de middag niet haha.
Geluk groeit door te delen!
Ohja een heerlijke zelfgemaakte soep. Krijg er nu al trek van. Wraps ook een goed idee.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk Isayez! Wow, wat jouw vriend doet zou ik echt niet kunnen! Eten is ook gewoon te lekker, haha.



Mijn vriend eet genoeg, maar ook regelmatig junk. Wat bij hem niet erg is, omdat de rest heel gebalanceerd is en hij is elke dag heel druk.

Ik however, beweeg vrij weinig op het moment en waar hij lekker een hand chips eet, wil ik na die hand chips bijvoorbeeld ook wel weer een chocolaatje... Ik heb gewoon te veel gegeten.



BrownEyes, ik zelf eet heel graag zilvervlies rijstcrackers met bijv. pesto en tomaat en gerookte kip, of twee gekookte eitjes, of zalm en avocado. Dan eet ik wat voor lunch, en tussendoor nog een stel crackers zo belegd. Anders word ik chagrijnig van de honger En wel eens gedacht aan een bak bulgur maken? Met een enorme berg kruiden als platte peterselie en koriander en tomaat en paprika in kleine stukjes. Is een van mijn favoriete lunch gerechten en alles kan er in. Of gewoon een schaaltje rijst met stukjes kip/garnalen en lente-ui? Vult goed en is licht!



Carib girl, maak jij de soepen dan zelf klaar? Lekker receptje of een voorbeeld misschien? Ik houd ook erg van soep, maar kom vaak niet verder dan pompoensoep of zoete aardappel met kokos & pinda soep als ik iets gevuld maak. Maar die laatste is dan wel weer errug rijk aan calorieën.
Ik lunch vaak:

- wraps met een laagje philadelphia light, gegrilde kipfilet, rucola en zongedroogde tomaatjes;

- crackers met 30+ kaas en een gekookt ei;

- fries roggebrood met een laagje philadelphia light en gegrilde kipfilet;

- zelfgemaakte couscoussalade (met komkommer, cherrytomaatjes, zwarte olijven en feta);

- gemengde salade (met hetgeen ik in huis heb en gekookt ei / gerookte kipfilet / geitenkaas.



Vanavond staat er een zelfgemaakte chili con carne variant op het programma - ook lekker!

Wat eten jullie?
Ja! Beest meldt zich.. Pfft, ik heb me de afgelopen jaren ongegeneerd laten gaan. Ben er nu klaar mee.

Ben sinds twee weken om de dag gemiddeld een uur aan het (door)wandelen en heb m'n tussendoortjes vervangen door snoeptomaatjes, stukjes paprika, komkommer, fruit etc. Mijn issue is ontbijt. Ik ontbijt al sinds ik tanden heb met 2 boterhammen met hagelslag. Ik mis het zo. Heb het al 2 weken niet meer gedaan, maar word van de alternatieven niet blij. Havermout, yoghurt, crackers.. Allemaal prima maaltijden, maar het is geen boterham met hagelslag. Iemand nog een leuk idee?



Daarnaast heb ik inderdaad een alleseter thuis en bestellen we best gauw een afhaalmaaltijd. Dat probeer ik ook te stoppen. Ook met het oog op het kopen van een nieuw huis en de daarbij horende kosten, dus dat motiveert wel.



Mijn gewicht is nu 78,8 kg (1,1 kg minder dan sinds ik begonnen ben met opletten!) en mijn streefgewicht is 65 kilo.



Als jullie het goed vinden, schrijf ik ook graag mee!
Alle reacties Link kopieren
quote:mevrouwperegrine schreef op 17 februari 2017 @ 16:19:



Carib girl, maak jij de soepen dan zelf klaar? Lekker receptje of een voorbeeld misschien? Ik houd ook erg van soep, maar kom vaak niet verder dan pompoensoep of zoete aardappel met kokos & pinda soep als ik iets gevuld maak. Maar die laatste is dan wel weer errug rijk aan calorieën.



Jaa ik maak ze zelf. Eerlijk gezegd geen recept, maar ik gooi van alles bij elkaar dat nog in de koelkast lag en waarvan ik denk dat de smaken wel goed samenpassen. Bijvoorbeeld:

zoete aardappel, met paprika en ui

Broccolisoep met aardappels

courgettesoep met tomaat

prei met aardappel en koriander

Kippensoep met pasta en curry



Vaak kook ik eerst de 'hoofdgroente', blender dat, en dan stukken erdoor van iets anders. Pindasoep vind ik ook heerlijk ja maar dat doen we nu maar even niet ;)
Geluk groeit door te delen!
Alle reacties Link kopieren
quote:harrods schreef op 17 februari 2017 @ 16:37:

J. Mijn issue is ontbijt. Ik ontbijt al sinds ik tanden heb met 2 boterhammen met hagelslag. Ik mis het zo. Heb het al 2 weken niet meer gedaan, maar word van de alternatieven niet blij. Havermout, yoghurt, crackers.. Allemaal prima maaltijden, maar het is geen boterham met hagelslag. Iemand nog een leuk idee?



Ja het duurt echt even voordat zo'n gewoonte uit je systeem is! Misschien kan je het als beloning inzetten? Als je bijvoorbeeld die week meer dan ... bent afgevallen, mag je de volgende ochtend boterhammen met hagelslag?



Heb ik voorheen gedaan met m&m: had er zo'n trek in maar mocht echt niet van mezelf.. Maar wilde ook weer niet ze nooit meer eten, of het zien als een zwak moment als ik het wel zou doen. Toen heb ik gezegd zodra er 5 kilo af is mag ik een zak kopen. Heerlijk van genoten, en daarna weer flink doorgegaan met afvallen!
Geluk groeit door te delen!
Alle reacties Link kopieren
Welkom allen! Ik pas zo de OP aan!



Wat betreft het lekkere dingen (zoals bammetjes met hagelslag) missen: als je er zo dol op bent, zou ik het niet uit mijn leven bannen. Dan zou ik elke dag één boterham met een beetje minder hagelslag dan normaal eten als ontbijt en hier elders op de dag qua calorieën rekening mee houden. Waarom jezelf kwellen? Het is wel de bedoeling dat je dit nieuwe eetpatroon vol kan houden toch?



Ik hou meer van wat er op mijn brood zit, dan het brood zelf, dus ik lunch vaak met rijstwafels belegd als gebakjes: bieslookspread, gerookte ham, en kiemgroente. Pindakaas met sambal en banaan. 30+ kaas met komkommer en tomaat. Smeerbare geitenkaas met honing, rucola en wat pijnboompitjes. Magere smeerpaté met tuinkers. Gerookte kipfilet, tomaat en avocado. Humus met paprikapoeder en komkommer. Soms ook drie gebakken eieren (in een theelepel olijfolie) met wat rauwkost. Daar zit ik lekker lang van vol.



Lijstje vandaag, had een beetje een rare eetdag:



O: Banaan (te laat voor echt ontbijt)

T: Bolletje krokante graanreep cranberry

L: Twee speltboterhammen met magere smeerpaté

T: Drie rijstwafels met ossenworst

A: Doperwtjesstamppot (250 gr. erwtjes en 100 gr. aardappel) met peterselie en munt met vier volkoren vissticks

T: 75 gr. verse frambozen

T: klein stukje Johnny Doodle dark salty fudge chocola

T: bak magere yoghurt met honing

T: 4 surimisticks



(1550 kcal.)
Alle reacties Link kopieren
Hier mijn lijstje:

O: yoghurt met muesli

L: 2 boterhammen met omelet met spinazie en kaas

T: banaan

A: salade met gerookte zalm
Geluk groeit door te delen!
Alle reacties Link kopieren
quote:harrods schreef op 17 februari 2017 @ 16:37:

Ja! Beest meldt zich.. Pfft, ik heb me de afgelopen jaren ongegeneerd laten gaan. Ben er nu klaar mee.

Ben sinds twee weken om de dag gemiddeld een uur aan het (door)wandelen en heb m'n tussendoortjes vervangen door snoeptomaatjes, stukjes paprika, komkommer, fruit etc. Mijn issue is ontbijt. Ik ontbijt al sinds ik tanden heb met 2 boterhammen met hagelslag. Ik mis het zo. Heb het al 2 weken niet meer gedaan, maar word van de alternatieven niet blij. Havermout, yoghurt, crackers.. Allemaal prima maaltijden, maar het is geen boterham met hagelslag. Iemand nog een leuk idee?



!



Herkenbaar, alleen bij mij is de hagelslag afgewisseld met pasta en met vlokken.

Ik eet knackerbrod als ontbijt op de dagen dat ik in de auto ontbijt (slecht, ik weet het maar ach, ik ontbijt wel), met kipfilet en ander licht beleg. Thuis eet ik magere yoghurt met special K, wellicht kun je die met chocolade erin eten? Ook lekker.... en 1x pw eet ik ook gewoon lekker die boterham met hagelslag....
Alle reacties Link kopieren
Hier ineens sneltreinvaart qua afvallen. Waar ik eerst 4 weken over 1 kolo heb gedaan was ik gisteren sinds dinsdag ineens 2 kilo afgevallen (en ja, gewoon gegeten). De pt'er (personal trainer) snapte het ook niet echt, vetpercentage was wel flink gestegen (kan aan de hormonen liggen).



Superblij, ben nu 18 kilo kwijt. Meer dan wat Mn zoontje weegt :-)



Vandaag een dag naar de huishoudbeurs (traditie met Mn moeder en schoonzus) dus zullen stappen genoeg zijn vandaag
Alle reacties Link kopieren
Ik ga morgen courgette soup maken! Gek, hoe je dingen die je lekker vindt dan vergeet. Misschien met wat gerookte zalm erin.. Mm.



Hoi gojohnygo! Dank je voor het toevoegen en openen van het topic. Ik heb dat ook- ik ben meer een beleg snoeper. Tuinkers, lekker! Moet ik ook weer eens halen.



Fee-tje, wat goed! Mag ik vragen hoe vaak per week je sport? Plezier op de beurs!



Ik heb me gisteren aangemeld voor Sweat with Kayla. Kon de eerste work-out niet eens volmaken.. Dat is wel erg, he?

Ik loop wel heel veel, maar dat is toch anders. Ga dat niet volgen, volgen, maar wil graag wat ideeën opdoen, ook qua eten.



Hebben jullie 's avonds ook wat sneller snaai drang? Overdag ben ik helemaal oké, het is zodra ik stil zit dat ik trek krijg in dingetjes.

Gisteren een handje chips en een blokje chocola gegeten. Soit.



Vandaag een uur wandelen. Staat nog een work-out op de planning, maar m'n lijf doet zo pijn dat ik dat maar niet doe. Morgen!



Wat ik vanavond ga eten is nog niet bekend omdat ik uit eten ga, ik zal het zo mager mogelijk houden, maar de rest heb ik wel gepland:

O: Smoothie met yoghurt, bosbessen, melk en granen.

T: Sinaasappel, afhankelijk van de trek een cracker (of 2) met kipfilet.

L: Heb nog makreel over dus makreel met rauwkost salade, en wat crackers met mager beleg: kipfilet of tomaat en basilicum en wat tonijn.

D: Mager.



Iemand nog tips voor vanavond? Geen frietjes of mayo... Of toetje!

Fijn weekend!
Alle reacties Link kopieren
@mevrouwperegrine goed toch die workout! Het begin is er. Ik had vandaag een super zware dag: moeie vriend want die was pas om 5 uur vanmorgen thuis, en ikzelf ook moe want slaap niet goed als hij er niet is ???? maar ben toch ruim een half uur gaan wandelen vanmorgen met de kinderwagen.



Een handje chips en een blokje chochola: dat vind ik pas echt knap! Ik kan dan echt geen maat houden dus koop gewoon helemaal niks van dat soort dingen.



Fee_tje je hebt het over een personal trainer, is dat in de sportschool en hoe bevalt dat?



Nieuwe batterij gekocht voor mn weegschaal: 72.6. Ik begon dus met 79 in augustus, en sinds december stilgestaan/aangekomen, maar dit is lichtst dat ik ben geweest sinds mn zwangerschap, gaat de goede kant op!



Eetlijstje vandaag niet heel trots op..

O: croissantje met jam en een cappucino

L: panini met zalm en roomkaas

T: cracker met hummus

A: salade met geroosterde wortels



Verder nog een vraagje: ik zie veel crackers voorbij komen, wat voor crackers eten jullie dan en is dat beter dan brood denken jullie?
Geluk groeit door te delen!
Alle reacties Link kopieren
Mevrouwperegrine: ik sport 2x pw met haar (vanaf nu nog maar 1x) en 2x pw een uur wandelen.



Caribgirl: prima lijstje toch? Ik hou Mn calorieën bij in MyFitnessPal. Geloofniet dat dat nou zoveel zou zijn...

De PT zit toevallig bij een gezondheidsinstituut, maar er zijn er ook bij sportscholen (en vergoed vanuit Mn zorgverzekering, geloof onder gewichtsconsultent/zorg).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven