Lijf & Lijn alle pijlers

waar zitten veel koolhydraten in???

14-11-2010 20:48 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo beste collegaforummelaars,



Ik zou graag wat willen afvallen. Daarnaast ben ik ben vaak moe na het de lunch en avondeten. Nu zei een vriendin tegen me dat het misschien iets is om te minderen met koolhydraten zodat ik me wat fitter voel én om wat af te vallen. Zij vertelde me dat ik dan pasta, rijst, aardappels en brood te skippen. Nou dat lijkt me niet zo ingewikkeld. Maar.... heeft iemand een lijst van koolhydraatrijk eten. Echt ik word gek van al die ingewikkelde boeken, ik haak steevast af bij blz 30! En nog een vraag; hebben jullie dan een alternatief bij het eten en voor brood? (ipv rijst en aardappels etc)



Dank jullie wel...
Alle reacties Link kopieren
Rijst en aardappels zijn ook koolhydraten...dus om dat nou ipv brood te eten als je je koolhydraten wil schrappen.

Overigens kan je ze niet helemaal schrappen...in fruit zitten dacht ik ook koolhydraten en om nou alleen maar eiwitten te eten lijkt me niet gezond!!
Ik zou pasta, rijst, aardappels en brood niet skippen, want zo'n dieet hou je gewoonweg niet vol.



Wellicht helpt het al om meer eetmomenten per dag in te lassen, en op die momenten dan minder te eten. Dan heeft je lijf per keer ook niet zo veel werk aan het verteren van al het eten.



Meestal helpt het vooral om je te bedenken wat je wel wilt eten ipv wat je vooral niet wilt eten. Zeg tegen je zelf "ik wil een appel" ipv "ik wil geen chocola".



Als je wat minder koolhydraatrijke producten wilt eten, dan zou je gewoon meer groente en fruit kunnen eten. Neem eens een salade ipv een boterham bijvoorbeeld.



Het helpt ook om een wandeling te maken na het eten trouwens.



Zelf zou ik gaan voor gezonder eten en meer bewegen, niet zozeer voor minder eten (ervan uitgaande dat je nu een vrij normaal eetpatroon hebt natuurlijk).
Alle reacties Link kopieren
quote:ednaloy schreef op 14 november 2010 @ 20:54:

Rijst en aardappels zijn ook koolhydraten...dus om dat nou ipv brood te eten als je je koolhydraten wil schrappen.Ze schrijft toch ook "vervanger voor brood, i.p.v. rijst, aardappels etc".

Ik voel me na een maaltijd ook fitter wanneer ik daar geen brood, aardappels, pasta, rijst etc bij eet dus dat doe ik ook steeds vaker. Wil niet zeggen dat ik helemaal geen koolhydraten eet, ik eet wel fruit etc.

TO je kan als lunch Cottage Cheese eten, yoghurt, een salade, kip, kaas, noten, tonijn, dat soort dingen. Als je bijv over een salade wat van die "pittenmix" (te koop in zakken) strooit, of gemengde noten, heb je toch een soort bite binnen. Dat je wat vullends in je maag hebt, bedoel ik
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Denk toch dat als je verantwoord koolhydraatharm wil eten, je eerst je moet verdiepen in wat dat precies inhoud alvorens je allerlei producten niet meer gaat eten.

Zilvervliesrijst en havermout bijvoorbeeld zijn koolhydraten, maar langzame (gezonde!) die je lichaam nodig heeft.

Ik zou boek van South Beach eens lezen. Hij legt het wel duidelijk uit..
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
Alle reacties Link kopieren
Olifant; heel dikmakend.
Everything you see I owe to spaghetti!
eet ei, kip, vis, groente

wees matig met fruit en tarweproducten, rijst, pasta, aardappels
Alle reacties Link kopieren
O en ik vervang aardappels etc meestal door niks. Dus ik eet groenten en vlees c.q. vis.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
http://www.koolhydratentabel.nl/
Alle reacties Link kopieren
Misschien zou sporten je wonderen doen (tenzij je dit al doet natuurlijk)

van sporten krijg je aanmaak van endorfine, waardoor je weer meer energie krijgt. dat zou misschien iets verklaren.



maar om nou koolhydraten helemaal te schrappen? is wel heel drastisch want je begrijpt natuurlijk wel dat als weer begint met koolhydraten dat je dan weer aan gaat komen. en dat zou zonde zijn.



tips? schep 1 keer op ipv 2 keer.

Verspreid je eetmomenten over een dag zodat je stofwisseling aan de gang blijft.

neem de trap ipv de lift.

veel water drinken (mag ook wel met smaakje)

(er zijn natuurlijk een hoop dingen waar je aan kunt denken)

maar het belangrijkste ook is dat je jezelf mag belonen!!
Alle reacties Link kopieren
In het dr.Frank dieet eet je bijv. maximaal 10 weken bijna geen koolhydraten. Je kunt ook best een tijdje zonder, maar niet helemaal want het zijn wel bouwstoffen die je nodig hebt.
Alle reacties Link kopieren
ow super dat tabel, en ik zal dat boek aanschaffen..als jij zegt dat het duidelijk wordt uitgelegd haha.. overigens sport ik 3 a 4 keer in de week hoor... en naast een vrij gezond eetpatroon snaai ik gewoon veel omdat ik drang voel om meer. daarvoor wil wat uitgebalanceerder eten ...



wat vaker wat kleinere porties eten is ook handig ja... thanx.
Alle reacties Link kopieren
je hebt koolhydraten nodig voor energie en tal van vitamines en mineralen, je kan niet niet zomaar skippen. Je gaat ze dan vervangen door eiwit of vet en dat is niet bepaald gezond. Afvallen is altijd nog een kwestie van minder eten en meer bewegen
Alle reacties Link kopieren
quote:Boarn schreef op 14 november 2010 @ 21:10:

In het dr.Frank dieet eet je bijv. maximaal 10 weken bijna geen koolhydraten. Je kunt ook best een tijdje zonder, maar niet helemaal want het zijn wel bouwstoffen die je nodig hebt.Koolhydraten zijn geen bouwstoffen het zijn brandstoffen en 10 weken zonder koolhydraten is roofbouw. Als je lichaam geen brandstoffen heeft gaat het brandstof maken uit... jawel spierweefsel. Dag spieren!
Alle reacties Link kopieren
@ Meds, niet gemerkt dat mijn spieren verdwenen tijdens mijn dr.Frank dieet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Boarn schreef op 14 november 2010 @ 21:16:

@ Meds, niet gemerkt dat mijn spieren verdwenen tijdens mijn dr.Frank dieet.Neuh dat merk je ook niet maar zo. Toch is dit aangetoond, evenals men wetenschappelijk heeft aangetoond dat een koolhydraatbeperkt dieet jojo effect in de hand werkt
Alle reacties Link kopieren
Wij eten al jaren koolhydraatbeperkt, onder andere omdat ik heel moe word van veel koolhydraten.

Avondeten is dan bv veel groente, stukje vlees, en een heel klein beetje aardappel. Zelden pasta, want dat is net zoiets als witbrood. Vaak bonen, linzen en dergelijke, dat zijn goede koolhydraten.

Ontbijt en lunch met weinig brood en crackers, wel goed belegd, en dan bv een schaaltje yoghurt en gekookt eitje erbij.

Dat is dus geen drastisch dieet, maar een beetje verschuiving van je eetpatroon en dat bevalt ons al jaren goed.



Voor langere termijn kun je prima minder koolhydraten eten, het is nergens voor nodig om bijvoorbeeld grote hoeveelheden pasta te eten (zolang je de Tour de France niet gaat rijden), of grote hoeveelheden koek.

Als je gaat bewegen kun je wat meer koolhydraten eten.
Alle reacties Link kopieren
Het eten van veel eiwitten i.p.v. koolhydraten voorkomt dat je spiermassa afneemt. Dus het klopt dat je spieren niet verdwijnen als je het dr. Frank dieet doet. Daar worden koolhydraten nl. vervangen door eiwitten.

Helemaal niet erg als je een of twee maaltijden met minder koolhydraten eet per dag. Inderdaad wel lekker fruit, noten (amandelen zijn heel gezond) en veel groenten, voldoende mager vlees en magere zuivel eten.
Alle reacties Link kopieren
Maar het voordeel van een koolhydraatarm dieet is wel dat je nooit honger hebt en daardoor is het makkelijk vol te houden.

Koolhydraten (vooral suikers e.d) zorgen voor grote schommelingen in je bloedsuiker waarde en daar krijg je weer honger van waardoor je gaat snaaien.

Neem als je trek krijgt om te snaaien eens een stukje kaas of worst of een eitje. Dan blijft de trek veel langer weg.
Alle reacties Link kopieren
Als je om de twee uur iets eet, en erop let dat dit mager is, krijg je ook geen honger, en val je ook af. Je wordt moe als je grote schommelingen in je suikerspiegel krijgt, Dit door ineens veel suikers/ koolhydraten te eten, en niet regelmatig genoeg te eten, zodat je spiegel stabiel blijft.

Het schrappen van koolhydraten lijkt mij nogal drastisch en niet lang vol te houden. Je kunt beter alles met mate en verstand kiezen. Meer groente bij het avondeten dan rijst/pasta/ aardappels is nooit verkeerd. Als je magere keuzes maakt dan val je ook af, en dan zul je je ook wel fitter voelen.

In principe zijn alle diëten die gebaseerd zijn op weglaten van koolydraten/ vetten ed op lange termijn niet effectiever dan gewoon slank en regelmatig eten.
Alle reacties Link kopieren
Het is onzin dat je niet voldoende brandstoffen binnen zou krijgen als je koolhydraat-arm leeft. Je lichaam kan ook prima vetten en eiwitten verbranden.

Je spiermassa neemt juist af als je te weinig eiwitten binnen krijgt! (of te weinig calorieen in het algemeen)
Alle reacties Link kopieren
Kijk ook eens naar het GI-dieet. Dat is een dieet van langzame koolhydraten. Daardoor heb je ook minder schommelingen in je bloedsuiker (en minder dipjes). Ik eet zelf voornamelijk de langzame koolhydraten en iedere 2 uur iets. Daarmee heb ik zelden honger en ik barst van de energie.



Denk dat het een beetje zoeken is naar de juiste balans. Je hoeft ook niet helemaal geen koolhydraten meer te eten, je kunt ook beginnen met de langzame variant te kiezen en wat te minderen. Vergeet ook niet te bewegen. En dan kijken hoe je je daarbij voelt.
Alle reacties Link kopieren
quote:sweetaugust schreef op 14 november 2010 @ 22:31:

Het is onzin dat je niet voldoende brandstoffen binnen zou krijgen als je koolhydraat-arm leeft. Je lichaam kan ook prima vetten en eiwitten verbranden.

Je spiermassa neemt juist af als je te weinig eiwitten binnen krijgt! (of te weinig calorieen in het algemeen)Ik word altijd zo koud, bibberig, draaierig en voel me dan alles behalve fit van heel weinig koolhydraten. Doe het soms een paar dagen om snel wat gewicht (vocht, I know) kwijt te raken. Maar voel me er nooit echt lekker bij. Moet er wel bij zeggen dat ik 7 tot 8 keer per week sport, veel beweeg, heel veel uren maak (werk) en dagelijks minimaal 4 uur reis (auto). Alsof ik dan niet genoeg energie krijg. Dan geef ik het maar weer op met koolhydraatarm eten. Hebben jullie daar geen last van?
Alle reacties Link kopieren
quote:Cemby schreef op 14 november 2010 @ 21:33:

Het eten van veel eiwitten i.p.v. koolhydraten voorkomt dat je spiermassa afneemt. Dus het klopt dat je spieren niet verdwijnen als je het dr. Frank dieet doet. Daar worden koolhydraten nl. vervangen door eiwitten.

Dat is niet waar. Bovendien is het teveel aan eiwitten wat je daardoor binnenkrijgt schadelijk voor je lever en nieren

Helemaal niet erg als je een of twee maaltijden met minder koolhydraten eet per dag. Inderdaad wel lekker fruit, noten (amandelen zijn heel gezond) en veel groenten, voldoende mager vlees en magere zuivel eten.Je voedsel moet voor zo'n 60% uit koolhydraten bestaan
Alle reacties Link kopieren
Van koolhydraatarm zoals dr Frank kan je schildklier van slag raken. Beter is het om te letten op wat je eet, en dan zal je zien dat heel veel 'slechte' dingen idd veel koolhydraten bevatten, zoals koek en witbrood, maar als je die weglaat en wel gewoon je volkorenboterham eet, zul je zien dat je ook afvalt. Misschien wel 10 kg in... een jaar!!

Stukken beter dan nu 10 kg in 10 weken en in november 2011 tóch vijf kilo zwaarder dan nu.



En geloof me. Ik ben ervaringsdeskundig. Alle dieten geprobeerd, en uiteindelijk heb ik het opgegeven en ben ik gewoon gaan eten. Eerst nog drie kilo extra aangekomen, en nu val ik ongeveer een kilo per maand af.

Echt, vertrouw erop dat je uiteindelijk het beste op gewicht komt door NIET te diëten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven