Lijf & Lijn alle pijlers

waar zitten veel koolhydraten in???

14-11-2010 20:48 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo beste collegaforummelaars,



Ik zou graag wat willen afvallen. Daarnaast ben ik ben vaak moe na het de lunch en avondeten. Nu zei een vriendin tegen me dat het misschien iets is om te minderen met koolhydraten zodat ik me wat fitter voel én om wat af te vallen. Zij vertelde me dat ik dan pasta, rijst, aardappels en brood te skippen. Nou dat lijkt me niet zo ingewikkeld. Maar.... heeft iemand een lijst van koolhydraatrijk eten. Echt ik word gek van al die ingewikkelde boeken, ik haak steevast af bij blz 30! En nog een vraag; hebben jullie dan een alternatief bij het eten en voor brood? (ipv rijst en aardappels etc)



Dank jullie wel...
Alle reacties Link kopieren
quote:dippy schreef op 18 november 2010 @ 16:29:

[...]





Maar die eten rijst of bananen.



Ik denk dat de meesten teveel koolhydraten eten, dus dan is wat minder niet slecht. Minder koolhydraten betekent niet helemaal geen koolhydraten.



En in noten zitten inderdaad veel eiwitten.

Noten zijn combiproducten, een handvol noten kan vlees vervangen, maar als je het vergelijkt met vlees dan bevat nauwelijk koolhydraten en is dus meer een eiwitproduct. Noten bevat veel en veel meer koolhydraten dan vlees. Daarom zijn ze zo gezond



Sorry, ik heb geen bronnen/bewijzen/percentages.
Alle reacties Link kopieren
quote:dippy schreef op 18 november 2010 @ 16:29:

[... over hele continenten die geen brood eten ...]



Maar die eten rijst of bananen.







Inuït (Eskimo's) eten geen brood, geen rijst, geen bananen.

Ze eten vis en soms vlees.

Vooral veel eiwitten dus, en nogal wat (gezonde) vetten.

En praktisch geen koolhydraten.
quote:meds schreef op 14 november 2010 @ 21:22:

[...]



Neuh dat merk je ook niet maar zo. Toch is dit aangetoond, evenals men wetenschappelijk heeft aangetoond dat een koolhydraatbeperkt dieet jojo effect in de hand werktPrecies. Ik was ook altijd van het crashen, werd er welliswaar superslank door, maar als ik weer 'normaal' at, werd ik zwaarder dan nooit tevoren.



Nu volg ik het VDH dieet en dat is prima. Gezond en ik kom niks tekort.
Alle reacties Link kopieren
toch worden Nederlanders met al hun koolhydraten gemiddeld een stuk ouder dan Eskimo's



Nederlanders: 80,1 jaar

Inuit: 68 jaar



Dussss
Zou dat niet komen omdat die eskimo's het grootste deel van 't jaar in 'n vrieskist leven en bijna 6 maanden per jaar de zon niet zien?
Alle reacties Link kopieren
Van de genoemde cijfers is in elk geval het Nederlandse foutief. De gemiddelde levensverwachting van Nederlanders is 79,25 jaar (vrouwen 80,1, mannen 76,66 jaar).



De medische zorg is rond de Poolcirkel minder dan hier en de kindersterfte onder Inuït is traditioneel hoog. Het cijfer 'gemiddelde levensverwachting' is erg gevoelig voor kindersterfte. Daarnaast zijn de levensomstandigheden van Inuït een stuk zwaarder dan de levensomstandigheden in Nederland.



Mij ontgaat wat dit met koolhydraten te maken heeft en het is dussss zaak om geen overhaaste conclusies te trekken.
Alle reacties Link kopieren
Enfin. De Inuït heb ik ten tonele gevoerd om aan te tonen dat het niet juist is - zoals hierboven gesteld - dat "koolhydraten de basis zijn, of je nu in Azië woont of in Finland". Er zijn nog aardig wat andere voorbeelden te noemen, zowel geografisch als historisch, maar de Inuït zijn het duidelijkste en zuiverste voorbeeld.



Een hele groep volkeren leeft van een dieet dat bijna alleen vetten en eiwitten bevat, en praktisch nul koolhydraten. Het menselijk lichaam is, via gluconeogenese, prima in staat om vetten en eiwitten om te zetten in glucose, de brandstof voor de spieren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Whympysinger schreef op 19 november 2010 @ 09:31:

Van de genoemde cijfers is in elk geval het Nederlandse foutief. De gemiddelde levensverwachting van Nederlanders is 79,25 jaar (vrouwen 80,1, mannen 76,66 jaar).

Jouw cijfers kloppen niet.

De levensverwachting van in Nederland geboren vrouwen is 82,3 jaar. Van mannen is dat 78,3 jaar. Dat blijkt uit cijfers van het CBS



De medische zorg is rond de Poolcirkel minder dan hier en de kindersterfte onder Inuït is traditioneel hoog. Het cijfer 'gemiddelde levensverwachting' is erg gevoelig voor kindersterfte. Daarnaast zijn de levensomstandigheden van Inuït een stuk zwaarder dan de levensomstandigheden in Nederland.

Dat is een gok in de ruimte. Onlangs werd namelijk aangetoond dat de kindersterfte in nederland zelfs hoog is, dus dat is het niet, in deze grafiek kan je zien dat NL tussen canada en finland instaat.

kindersterfte



Mij ontgaat wat dit met koolhydraten te maken heeft en het is dussss zaak om geen overhaaste conclusies te trekken.Jij bejubelde het dieet van de Inuit, die je trouwens eskimo's noemde. Zij worden echter een stuk minder oud dan Nederlanders. De gezondheidszorg in Canada of Finland is niet minder goed te noemen dan in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
quote:Whympysinger schreef op 19 november 2010 @ 10:07:

Enfin. De Inuït heb ik ten tonele gevoerd om aan te tonen dat het niet juist is - zoals hierboven gesteld - dat "koolhydraten de basis zijn, of je nu in Azië woont of in Finland". Er zijn nog aardig wat andere voorbeelden te noemen, zowel geografisch als historisch, maar de Inuït zijn het duidelijkste en zuiverste voorbeeld.

Er zijn helemaal niet " aardig wat" voorbeelden te noemen. De Inuit zijn uitzondering, of je zou de Masai er nog bij moeten halen, maar die eten tegenwoordig ook heel anders. Deze stelling heb je eerder gedaan toen stelde je dat de hele derde wereld koolhydraatarm at. Ik wees je toen op die omissie en haalde er de inuit bij. Leuk dat jij ze nu opvoert in je argumentatie. Maar de groep is zo enorm klein dat ze niet bepaald representatief is dus daar gaat het argument



Een hele groep volkeren

een volk, een heel klein volk, dat zou een betere bewoording zijn,

leeft van een dieet dat bijna alleen vetten en eiwitten bevat, en praktisch nul koolhydraten. Het menselijk lichaam is, via gluconeogenese, prima in staat om vetten en eiwitten om te zetten in glucose, de brandstof voor de spieren.en dat volk wordt niet oud, en datzelfde geldt voor de masai, goede reden dus om hun voedingspatroon niet over te nemen
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dolce_far_niente schreef op 19 november 2010 @ 22:47:

[...]





Mee eens.

Het feit dat er wel essentiële aminozuren en vetzuren bestaan, maar geen essentiële koolhydraten, geeft ook al iets aan van het belang van eiwitten/vetten t.o.v. koolhydraten.

Het menselijk lichaam moet echter veel meer moeite doen voor deze verbranding, dat gaat ten kosten van de effectiviteit van je " fabriek". Je kan eiwitten niet vergelijken met koolhydraten. Het ene is namelijk een bouwstof, vandaar die aminozuren het andere is een brandstof.

Natuurlijk bevatten koolhydraten geen aminozuren of vetzuren, ze bevatten wel belangrijke mineralen, antioxidanten en vezels. Essentieel in de bescherming tegen kanker bijvoorbeeld
Alle reacties Link kopieren
quote:Dolce_far_niente schreef op 19 november 2010 @ 22:49:

Overigens ben ik niet zozeer een voorstander van een koolhydraatarm dieet, maar een dieet waarin brood/pasta/aardappels vervangen worden door noten/groenten/fruit is m.i. niet slecht.

brood, rijst en pasta en aardappelen kan je niet zonder meer vervangen door groente of fruit of noten.

Je mist dan belangrijke vitaminen en mineralen. Het beste dieet is een gevarieerd dieet. In een kiwi zitten andere stoffen in andere hoeveelheden dan in een appel. Niet meer of minder belangrijk maar wel allemaal nodig voor een gezond lijf.

Je kan zeggen ik eet nooit meer brood, maar dan komt je tekort aan vezels, ijzer, jodium bijvoorbeeld. Niet makkelijk op te vangen door een extra bordje groente. (heb het wel over volkorenproducten)
Alle reacties Link kopieren
het enige wat je ongestraft kan laten staan zijn gerafineerde producten met veel vet en suiker, die voegen niks toe
Alle reacties Link kopieren
quote:Dolce_far_niente schreef op 19 november 2010 @ 22:49:

Overigens ben ik niet zozeer een voorstander van een koolhydraatarm dieet, maar een dieet waarin brood/pasta/aardappels vervangen worden door noten/groenten/fruit is m.i. niet slecht.



Het blijft een definitiekwestie natuurlijk; het woord 'arm' is immers relatief. Ik noem een dieet 'koolhydraatarm' wanneer daarin brood, pasta en aardappels vervangen zijn door alternatieven die geen, of in elk geval veel minder koolhydraten bevatten.



Misschien is het trouwens handiger om van 'koolhydraatbeperkt' te spreken, ik weet eigenlijk niet of er een 'officiële' afbakening bestaat.



Het traditionele dieet van de Inuït zou ik aanduiden als 'koolhydraatloos', al dekt die vlag niet helemaal de lading omdat er wel algen, wieren en wortels/bladeren/vruchten van vaste planten in voorkomen, die wel wat koolhydraten bevatten.



Zelf eet ik 'koolhydraatarm' / 'koolhydraatbeperkt' omdat mijn diëtiste me dat heeft aangeraden en omdat het, bij mij, overduidelijk effecten heeft die, in het algemeen, als gunstig voor de gezondheid worden beschouwd.

Daarom ben ik een voorstander van dat dieet, maar ik maak er geen levensmissie van.



Wel ben ik tegenstander van evidente onzin, zoals de (ergens hierboven geventileerde) misvatting dat je spieren meteen als brandstof gebruikt worden, zodra je geen koolhydraten (meer) tot je neemt ("... dag spieren!"). Duidelijk een gevalletje klok-en-klepel.

Niet dat ik nou zo'n expert ben op dit terrein, maar ik weet wel dat het lichaam in hoofdzaak éérst koolhydraten verbrandt, dán vetten (waaronder de 'eigen' vetten), en dán de rest (waaronder dan inderdaad ook spierweefsel). Géén koolhydraatinname veroorzaakt dus geen verbranding van spierweefsel zolang er voldoende eiwitten en vetten voorhanden zijn. De Inuït bewijzen dat. 50 tot 75% van hun traditionele dieet bestaat uit vetten. En er zitten héle gespierde jongens tussen...
anoniem_78366 wijzigde dit bericht op 20-11-2010 01:56
Reden: (waaronder de 'eigen' vetten)
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:meds schreef op 19 november 2010 @ 22:48:

Er zijn helemaal niet " aardig wat" voorbeelden te noemen. [...]



O jawel hoor, er zijn aardig wat voorbeelden. Maar dat dondert niet, aangezien we ons kunnen beperken tot het duidelijkste en zuiverste voorbeeld, de Inuït. Die eten bijna nul koolhydraten en toch verbranden ze niet hun eigen spierweefsel. Hetgeen merkwaardig is, aangezien volgens jou is 'aangetoond' dat dit wel zo zou zijn (zie je postings van 14-11-2010, 21:13 en 14-11-2010, 21:22) .



quote:Deze stelling heb je eerder gedaan toen stelde je dat de hele derde wereld koolhydraatarm at.Ik heb mijn eigen postings nog eens aandachtig doorgelezen, maar ik zie niet waarop je doelt. Zou je me de betreffende passage even willen aanwijzen?
Alle reacties Link kopieren
quote:dippy schreef op 18 november 2010 @ 16:29:

[...]





Maar die eten rijst of bananen.



Ik denk dat de meesten teveel koolhydraten eten, dus dan is wat minder niet slecht. Minder koolhydraten betekent niet helemaal geen koolhydraten.



.jij begrijpt me.
Alle reacties Link kopieren
quote:Whympysinger schreef op 20 november 2010 @ 01:09:

[...]





Het blijft een definitiekwestie natuurlijk; het woord 'arm' is immers relatief. Ik noem een dieet 'koolhydraatarm' wanneer daarin brood, pasta en aardappels vervangen zijn door alternatieven die geen, of in elk geval veel minder koolhydraten bevatten.



Misschien is het trouwens handiger om van 'koolhydraatbeperkt' te spreken, ik weet eigenlijk niet of er een 'officiële' afbakening bestaat.



Het traditionele dieet van de Inuït zou ik aanduiden als 'koolhydraatloos', al dekt die vlag niet helemaal de lading omdat er wel algen, wieren en wortels/bladeren/vruchten van vaste planten in voorkomen, die wel wat koolhydraten bevatten.



Zelf eet ik 'koolhydraatarm' / 'koolhydraatbeperkt' omdat mijn diëtiste me dat heeft aangeraden en omdat het, bij mij, overduidelijk effecten heeft die, in het algemeen, als gunstig voor de gezondheid worden beschouwd.

Daarom ben ik een voorstander van dat dieet, maar ik maak er geen levensmissie van.



Wel ben ik tegenstander van evidente onzin, zoals de (ergens hierboven geventileerde) misvatting dat je spieren meteen als brandstof gebruikt worden, zodra je geen koolhydraten (meer) tot je neemt ("... dag spieren!"). Duidelijk een gevalletje klok-en-klepel.

Niet dat ik nou zo'n expert ben op dit terrein, maar ik weet wel dat het lichaam in hoofdzaak éérst koolhydraten verbrandt, dán vetten (waaronder de 'eigen' vetten), en dán de rest (waaronder dan inderdaad ook spierweefsel).

Zo werkt het niet, je verbrandt in principe eerst je glycogeen (koolhydraat) dat levert de beste energie voor je lijft. Daarnaast verbrandt je altijd wat vet en eiwit. Zodra je geen of aanzienlijk minder koolhydraten eet kan je lichaam geen glycogeen op voorraad houden waardoor je sneller vetten en eiwitten zal verbranden. Dit gaat ten koste van je massa. Afvallen gaat namelijk altijd ten koste van je spiermassa



Géén koolhydraatinname veroorzaakt dus geen verbranding van spierweefsel zolang er voldoende eiwitten en vetten voorhanden zijn.

Als dat waar zou zijn zou je dus niet afvallen

De Inuït bewijzen dat. 50 tot 75% van hun traditionele dieet bestaat uit vetten. En er zitten héle gespierde jongens tussen...overgewicht zelfs. Bovendien hebben ze teveel zware metalen in hun lijf en dat zou kunnen verklaren waarom ze zo vroeg doodgaan
Alle reacties Link kopieren
quote:Whympysinger schreef op 20 november 2010 @ 01:49:

[...]



O jawel hoor, er zijn aardig wat voorbeelden. Maar dat dondert niet, aangezien we ons kunnen beperken tot het duidelijkste en zuiverste voorbeeld, de Inuït. Die eten bijna nul koolhydraten en toch verbranden ze niet hun eigen spierweefsel. Hetgeen merkwaardig is, aangezien volgens jou is 'aangetoond' dat dit wel zo zou zijn (zie je postings van 14-11-2010, 21:13 en 14-11-2010, 21:22) .





[...]





Ik heb mijn eigen postings nog eens aandachtig doorgelezen, maar ik zie niet waarop je doelt. Zou je me de betreffende passage even willen aanwijzen?Dat was in een ander topic
Alle reacties Link kopieren
quote:meds schreef op 20 november 2010 @ 19:16:

[...]



Dat was in een ander topicIk heb geen zin om nog verder te reageren op iemand die me woorden in de mond legt die ik niet, nooit, nergens heb gezegd.
Alle reacties Link kopieren
doe dat dan ook niet
Alle reacties Link kopieren
Het siert je, in elk geval, dat je zo ruiterlijk erkent dat je alleen met foutief citeren en grove leugens tot die overtuiging bent gekomen.
Alle reacties Link kopieren
sterkte met afvallen
Alle reacties Link kopieren
Vandaag in de NU.nl



MAASTRICHT - De voedingsrichtlijnen zoals het Voedingscentrum die op dit moment hanteert, bestrijden overgewicht onder de bevolking onvoldoende. Nieuw wetenschappelijk inzicht heeft aangetoond dat veel eiwitten eten en veel producten met een zogenoemde lage glykemische index (GI) gebruiken, zoals pasta, peulvruchten en fruit, de beste manier is om af te vallen en daarna op gewicht te blijven.



Dat concluderen wetenschappers uit acht Europese landen, die sinds 2006 met ruim 14 miljoen euro subsidie van de EU onderzoek hebben gedaan naar een voedingspatroon dat het steeds maar toenemende overgewicht van westerse mensen het beste bestrijdt.



Het is de grootste dieetstudie ooit ter wereld uitgevoerd, aldus de Universiteit Maastricht die voor Nederland heeft meegedaan.



Glykemische index



Over de glykemische index is nog veel discussie. De index betreft de snelheid waarmee koolhydraten uit voedingsmiddelen in de darmen worden verteerd om daarna als glucose te worden teruggegeven aan het bloed. Hoe langer het duurt voor de koolhydraten zijn verwerkt, hoe lager de GI is.



Het Voedingscentrum en de Gezondheidsraad vinden tot nu toe dat er nog zoveel onduidelijkheid is over de waarde van deze GI dat er geen voedingsadviezen op kunnen worden gebaseerd. Maar volgens de nieuwe dieetstudie heeft het wel degelijk zin producten met een lage GI te adviseren om overgewicht te voorkomen.





Dieet



De wetenschappers volgden 772 gezinnen met overgewicht. In totaal ging het om 938 volwassenen en 827 kinderen. De ouders, die allen ernstig overgewicht hadden, volgden eerst twee maanden lang een dieet van 800 calorieën per dag.



Degenen die dat volhielden vielen gemiddeld 11 kilo af. In de vier maanden daarna hielden zij zich aan een geadviseerd voedingspatroon. Daaraan deden ook de kinderen mee, van wie 45 procent eveneens te zwaar was. Het voedingspatroon met veel eiwitten en een lage GI bleek voor het meeste gewichtsverlies te zorgen.



''Met dit voedingspatroon kan je eten tot je genoeg hebt en hoef je geen calorieën te tellen. Daardoor is het makkelijker vol te houden dan een ander dieet'', aldus de Maastrichtse onderzoeksleider Marleen van Baak. Producten met veel eiwitten zijn bijvoorbeeld vlees, vis, zuivel en peulvruchten.
Alle reacties Link kopieren
Ik kwam speciaal even naar dit topic om de mening van Meds hierover te horen.



Meds; wat vind jij van dit bericht? Heb je het onderzoek helemaal gelezen, wat vindt je van de opzet, is het door de juiste partijen gesubsidieerd etc?
Poep, wie heeft jou gescheten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven