Lijf & Lijn alle pijlers

Waarom lukt het niet?!

13-03-2017 20:25 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer het al tijden, afvallen door middel van weight watchers. Elke avond plan ik de dag erna qua voeding en zorg ik dat de boodschappen in huis zijn. Totdat ik in de trein naar huis stap gaat het goed met eten, ik volg netjes het schema van die dag.



Op een of andere manier komt er in de trein een kronkel in mijn hoofd en kan ik alleen maar aan eten denken. Wat zal ik zometeen gaan halen of bestellen?! En voor ik het weet sta ik ongezonde dingen af te rekenen in de supermarkt of heb ik pizza besteld. In die tussentijd is het een soort van waas, ik kan me ook niet goed herinneren waarom ik het nu eigenlijk gedaan heb en ben keer op keer teleurgesteld in mijzelf. Maar goed, ik eet het uiteindelijk wel op omdat het toch geld kost. En dit gaat nu al maanden zo.. Ik krijg er geen vat op!!



Ik heb dit toppic geopend om te kijken of mensen het herkennen en wellicht tips hiervoor hebben. De kilo's blijven eraan komen en ik kom steeds minder lekker in m'n vel te zitten... Ik zit na een sushi bestelling nu radeloos op de bank en kan wel janken...
Alle reacties Link kopieren
Begrijp dat je er radeloos van wordt..



Is er misschien iemand die je in vertrouwen kan nemen en je kan steunen door bvb iedere avond een smsje te sturen?



Enisschien toch gewoon weggooien... Of je het nu opeet of weggooit, je geld ben je kwijt.

Misschien leer je het zo dan toch af?
Alle reacties Link kopieren
Je moet je afvragen waar de kern ligt waardoor je dit steeds krijgt wellicht eet je over dag te weinig zou eerder adviseren om naar een dietiste te gaan.
Eet in de trein een bak kwark met fruit of noten. Dan is je eerste honger gestild en kan je thuis lekker koken en eten.
Niet meer met de trein gaan?
Alle reacties Link kopieren
quote:Lavendel2 schreef op 13 maart 2017 @ 20:28:

Je moet je afvragen waar de kern ligt waardoor je dit steeds krijgt wellicht eet je over dag te weinig zou eerder adviseren om naar een dietiste te gaan.



Het is geen honger, maar ik weet niet wat wel. Ik krijg overdag voldoende gezonde voeding binnen en ben eigenlijk altijd verzadigd. Daar ligt het dus denk ik niet aan.



@aliva Ik probeer al elke avond even iemand te bellen, maar zelfs dat houdt het niet tegen.



@Saz, dat is geen optie helaas.
Alle reacties Link kopieren
quote:yajes schreef op 13 maart 2017 @ 20:29:

Eet in de trein een bak kwark met fruit of noten. Dan is je eerste honger gestild en kan je thuis lekker koken en eten.Goeie tip!
Alle reacties Link kopieren
quote:yajes schreef op 13 maart 2017 @ 20:29:

Eet in de trein een bak kwark met fruit of noten. Dan is je eerste honger gestild en kan je thuis lekker koken en eten.Dank voor je tip! Ik heb dit inderdaad geprobeerd, maar het is geen kwestie van honger volgens mij. Meer van ik MOET iets lekkers eten nu... Ik doe het namelijk ook als ik vol zit
Alle reacties Link kopieren
To, gooi het de volgende keer gewoon weg!
Heel herkenbaar.. zo gaat het hier al 12 jaar
Alle reacties Link kopieren
Koop boodschappen voor de hele week! Dat scheelt echt al zo veel. Met honger moet je nooit naar de supermarkt gaan, dan koop je automatisch meer en ongezondere dingen.
Ik denk dat 'kronkel in je hoofd' en 'waas' excuses zijn voor het feit dat je gewoon geen doorzetter bent. Gewoon niet naar de winkel gaan. Gewoon niet bestellen. Je creëer een probleem wat er niet is.



Als je echt dingen 'in een waas' doet wordt het tijd om naar de huisarts te gaan voor een doorverwijzing.
Alle reacties Link kopieren
Denk dat het afkicken is. Heb dat ook wel in periodes, en dan voel ik mij ook ontzettend slecht, waarin ik het lastig vind om gezond te koken. Maar hoe gezonder ik kook, hoe beter ik mij voel. De eerste dagen/weken zijn het zwaarst.
quote:afsluitdijk1988 schreef op 13 maart 2017 @ 20:30:

[...]





Het is geen honger, maar ik weet niet wat wel. Ik krijg overdag voldoende gezonde voeding binnen en ben eigenlijk altijd verzadigd. Daar ligt het dus denk ik niet aan.



@aliva Ik probeer al elke avond even iemand te bellen, maar zelfs dat houdt het niet tegen.



@Saz, dat is geen optie helaas.

Het is een gewoonte en het zal vast ook een lichte trek zijn omdat je al richting het avondeten gaat.

Ik zal echt proberen in de trein wat te eten zodat je minder snel het gevoel hebt in lekkere dingen.
Alle reacties Link kopieren
Tja, dat is het probleem wat velen hebben. Je hebt een emotionele binding met eten. En ik heb gemerkt dat dat jaren kan duren, voordat iemand dat doorbroken krijgt.
Alle reacties Link kopieren
quote:afsluitdijk1988 schreef op 13 maart 2017 @ 20:33:

[...]





Dank voor je tip! Ik heb dit inderdaad geprobeerd, maar het is geen kwestie van honger volgens mij. Meer van ik MOET iets lekkers eten nu... Ik doe het namelijk ook als ik vol zit



Herkenbaar. Heb dat ook wel eens. Zorg ervoor dat je altijd iets in je tas hebt zitten. Als je trek hebt in zoet, eet dan een stuk fruit. Trek in hartig, eet dan een paar rijstwafels ofzo.



Besef dat ongezond eten en trek hebben in vette dingen ook een manier van verslaving kan zijn. Als je er een week of 2 minder aan toegeeft en alleen maar gezond eet, ga je merken dat je ook veel minder behoefte hebt aan vettigheid.
Alle reacties Link kopieren
Wat je ook kan doen is vooraf koken (eventueel invriezen, avond ervoor uithalen) en dan hoef je het na je werk gewoon maar op te warmen. Met misschien wat rijst, pasta of noodles bij.
Doe niet bij een ander wat je zelf niet wil!
Ik heb er ook last van en ben er zelfs voor in therapie geweest. Het is geen honger, maar zit gewoon tussen de oren. Helaas heb ik geen tips voor je, ik hoop het wondermiddel zelf ook te vinden
Het klinkt alsof je verslaafd bent aan snacken en eten...zoals zovelen.

Het schijnt mede te komen door de extra suikers en smaakversterkers in kant en klaar producten.

Dingen die honger opwekken zijn alle zoete dingen en deegwaren...ook brood zonder beleg en in het bijzonder vruchtensap of fruit.

Alle dingen die de honger stillen: kaas, vlees, volle kwark, vis(zonder paneer).



Misschien helpt het om wat meer vette dingen te eten voor de voldoening en verzadiging van je lichaam en wat minder van de extra honger opwekkende suikers.
Alle reacties Link kopieren
@Halo. Ja, exact! Wat voor therapie heb je gevolgd? Maar dat was niet succesvol??



@ Finjie & Aurorae, dat heb ik een tijd geprobeerd. Maar op een of andere manier helpt dat ook niet. Ik moet hoe dan ook langs een supermarkt fietsen en kan het niet laten om er toch te stoppen blijkbaar. Zelfs al heb ik eten klaar liggen zoals vandaag.



Ik zal indd iets in mijn tas doen, wellicht helpt dat!



@ Oddish, spell68 & renate19 ik hoop toch niet dat ik verslaafd ben aan eten :( Ik ben hier ook gewoon ZO klaar mee.. Ik wil dit niet meer!
Alle reacties Link kopieren
Eet overdag meer. Meer vezelrijk brood met gezond beleg. Op weg naar huis is je bloedsuikerspiegel laag. Zorg dat je bloedsuikerspiegel niet te laag wordt, eet fruit, raak verzadigd.



En je zit vast in een patroon. Je bent je treinreis gaan associëren met gesnack. Als je altijd om 20u bij de koffie een koekje eet, krijg je dat er moeilijk uit.



Maar het kàn wel!!
Alle reacties Link kopieren
quote:afsluitdijk1988 schreef op 13 maart 2017 @ 20:47:

@Halo. Ja, exact! Wat voor therapie heb je gevolgd? Maar dat was niet succesvol??



@ Finjie & Aurorae, dat heb ik een tijd geprobeerd. Maar op een of andere manier helpt dat ook niet. Ik moet hoe dan ook langs een supermarkt fietsen en kan het niet laten om er toch te stoppen blijkbaar. Zelfs al heb ik eten klaar liggen zoals vandaag.



Ik zal indd iets in mijn tas doen, wellicht helpt dat!



@ Oddish, spell68 & renate19 ik hoop toch niet dat ik verslaafd ben aan eten :( Ik ben hier ook gewoon ZO klaar mee.. Ik wil dit niet meer!



Tja, het is niet zozeer verslaafd aan eten, maar de combinatie van koolhydraten en vet is voor velen onweerstaanbaar.



Ik train een vriendin van me en we zijn nu 4 jaar verder en nu is die band voor haar bijna verbroken. Het kost tijd en het leven is een onderhandeling. Zij heeft ergens in het traject de keus gemaakt om een aantal zaken te laten ten behoeve van het trainen. Maar ook dat heeft 2 jaar geduurd. Ze had een doel om een verandering te ondergaan en het is met vallen en opstaan gegaan.



Maar, doordat ze eigenlijk ongemerkt steeds (in mijn visie) gezonder ging eten, is ze ook langzaam aan afgekickt van de suiker. Daardoor merkt ze hoe slecht ze er eigenlijk op reageert en dat zorgt ervoor dat ze het uit zichzelf makkelijk kan laten. Hetzelfde geldt eigenlijk voor alcohol.



Ikzelf ervaar hetzelfde, ware het niet dat ik nooit zo'n binding heb gehad met eten dus ik kon al radicaal iets laten.



Ik weet natuurlijk niet of dit voor iedereen zo werkt, maar het kost in het begin doorzettingsvermogen en een lange termijnvisie anders wordt het erg moeilijk.



Ik wens je iig heel veel succes. Het begin heb je al nu nog doorzetten.
Alle reacties Link kopieren
Dan is het wrsch gewenning. Je bent de treinrit gaan verbinden met vettig eten. Je zal zelf moeten willen veranderen. Het zal niet makkelijk zijn maar het kan!



Ik was vroeger een avondmens. Kon gemakkelijk tot 1/2u opblijven. Maar met werk&kinderen kon dat niet meer. Ben standaard om 21u gaan slapen. In het begin kon ik niet slapen en was het verleidelijk om te hervallen. Maar stug doorgezet (door wekker te zetten en discipline) en nu wordt ik om 21u moe en kan ik meteen slapen.



Je kan je geest om de tuin leiden maar het kost veel discipline. En beloon jezelf als het wel lukt! Als ik het vol hield mocht ik wat kopen voor m'n hobby. Ik deed 2 euro in een pot als het lukte, haalde 4 euro uit als het niet lukte. Dat KAN helpen (helpt niet voor iedereen).
Doe niet bij een ander wat je zelf niet wil!
Dit is echt een kwestie van discipline. Gewoon een keer niet doen, dus niet stoppen bij de supermarkt. Laat jezelf zien dat je dat heus niet hoeft. De eerste keer is het lastigst. Maar je kunt dat best als je het graag wil.
Hoeveel ww punten mag je hebben? Ik heb het ook gedaan en hoor soms om mij heen dat jr vanaf 32/35 punten redelijk laag in calorieën komt te zitten waar door je grotere neigingen heb om te gaan snacken.



Wat je ook zou kunnen overwegen is gewoon geen geld of pinpas mee te nemen maar wel voldoende eten omdat patroon te doorbreken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven