Werk & Studie alle pijlers

Discussie collega (ongepast gedrag)

18-05-2024 12:32 83 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vroeg me af hoe jullie dit zien. Ik heb een collega die een tijd thuis heeft gezeten. Zijn relatie is voorbij en nu na 1.5 jaar is hij weer aan het werk. Hij was altijd al wat flirterig naar vrouwen, maar nu hij single is, is het nog erger. Dubbelzinnige opmerkingen tegen medewerkers die hij voor t eerst ziet. Hij is continu bezig met vrouwen. Ook meisjes die misschien wel 20 jaar jonger zijn dan hij. Het is in mijn ogen echt heel onprofessioneel. Het lijkt wel of ie in de kroeg zit ipv op zijn werk. Van 1 van zijn veeeeele dates krijgt ie foto’s in lingerie die hij vervolgens aan iedereen laat zien. Zo respectloos. Al snap ik niet dat je in deze tijd zulke gevoelige foto’s stuurt naar iemand die je amper kent, maar dat terzijde.

Aangezien hij nog aan het reïntegreren en dus meelopen is, wil onze leidinggevende weten hoe dat gaat. Ik vind dit gedrag uiterst irritant en wilde dat benoemen, maar twijfel erover. Heb ook geen zin in gezeur met de betreffende collega.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zeg je er wel eens wat van op het moment dat het gebeurt?
Zeggen andere collega's er wat van?
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar hoe gaat dat dan in de praktijk? Collega komt binnen, laat iedereen een foto zien van een schaars geklede juffrouw en iedereen zegt dan 'goh, leuk'?
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Volledig met je eens. Onprofessioneel en respectloos. Bespreek dit ook met andere vrouwelijke collega’s. Die moeten dit toch ook zien, zich aan storen en last van hebben? Van daaruit met leidinggevende bespreken, of gelijk zelf.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar als je bijvoorbeeld ongevraagd zo’n foto van een mevrouw in lingerie onder je neus geduwd krijgt, zeg je dan niets? Niemand die zegt: ‘Jaap, ik vind dit echt niet kunnen/enorm respectloos naar die vrouw toe’?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
lemoos2 schreef:
18-05-2024 13:41
Maar als je bijvoorbeeld ongevraagd zo’n foto van een mevrouw in lingerie onder je neus geduwd krijgt, zeg je dan niets? Niemand die zegt: ‘Jaap, ik vind dit echt niet kunnen/enorm respectloos naar die vrouw toe’?
Ze hebben geen zin in gezeur met die collega, snap dat dan.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een *kel/ weggewaaid dakraam.

Is er een vertrouwenspersoon op het werk?
Daar bespreken en een melding maken.

Hoe is je relatie met je leidinggevende? Denk je dat de leidinggevende jouw signaal serieus zal nemen?

Of gaat LG straks tijdens het werkoverleg in de rondte tetteren: "Freak heeft een probleem met Roderick. Nou, dan moet Freak maar aan zelfreflectie doen. Niemand is negatief over Roderick, alleen Freak."

En als leidinggevende beste vrienden is met Roderick, moet je helemaal oppassen.
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
18-05-2024 13:43
Ze hebben geen zin in gezeur met die collega, snap dat dan.
Ik kan mij er gewoon niets bij voorstellen dat helemaal niemand iets zegt. Misschien heb ik wel hele rare collega’s maar alleen al in mijn team zouden er vier zijn die hun mond gelijk een duw zouden geven.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je je leidinggevende spreekt, kan je de sandwichmethode gebruiken:
Eerst prijzen. "Roderick komt elke dag op tijd. Roderick luistert goed in de meetings." Enz.
Dan feitelijk: "Hij heeft Louise een lekker ding genoemd. Hij liet lingeriefoto's zien tijdens het taartmoment van Iris."
Daarna weer jubelen. "Hij heeft het nieuwe pakket Clio onder de knie."
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Reintegreren jammer dan, heb je in al die tijd nog nooit direct iets tegen die loser gezegd?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou zeker aangeven bij zijn lg dat hij vrouwen lastigvalt, zelfs als het me niet gevraagd wordt. Je wil geen MeToo situaties in stand helpen houden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoezo moet jij de lg vertellen hoe het gaat? Dat is iets tussen bedrijfsarts, lg en collega.

En verder, waarom erger je je in stilte? Zeg het gewoon. Wopke, ik ben niet geïnteresseerd in je datingavonturen en al helemaal niet in foto's van je dates. Ik hou het graag professioneel. En desnoods herinner je hem daar nog een keer of 96 aan, tot ie het wel snapt.

En door.
Alle reacties Link kopieren Quote
lemoos2 schreef:
18-05-2024 13:46
Ik kan mij er gewoon niets bij voorstellen dat helemaal niemand iets zegt. Misschien heb ik wel hele rare collega’s maar alleen al in mijn team zouden er vier zijn die hun mond gelijk een duw zouden geven.
Misschien had ik een :nut: moeten zetten bij de post waar jij op reageert. Ik snap het namelijk ook echt niet. Erger nog: ik kan eigenlijk niet eens geloven dat iedereen zulk ransapengedrag gewoon laat gaan.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou collega tactvol aanspreken op zijn gedrag en het daarna ook benoemen bij LG, als hij/zij erom vraagt (dus niet op eigen initiatief, tenzij het enorm de spuigaten uitloopt).

En dan niet met het idee om een heksenjacht te starten. Misschien weet je collega niet zo goed wat wel/niet gepast is in een werkomgeving en heeft hij daar begeleiding in nodig? Weet je waarom hij eerder is uitgevallen?

(Het zou me trouwens een reet roesten als LG en collega matties zijn. Ik vind dat je dit soort dingen moet kunnen uitspreken. En anders pas ik niet bij de organisatie.)
_horizon_ wijzigde dit bericht op 18-05-2024 14:12
17.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
_horizon_ schreef:
18-05-2024 14:02
Ik zou collega tactvol aanspreken op zijn gedrag en het daarna ook benoemen bij LG, als hij/zij erom vraagt (dus niet op eigen initiatief, tenzij het enorm de spuigaten uitloopt).

En dan niet met het idee om een heksenjacht te starten. Misschien weet je collega niet zo goed wat wel/niet gepast is in een werkomgeving en heeft hij daar begeleiding in nodig? Weet je waarom hij eerder is uitgevallen?
Ach kom nou toch.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Explorista schreef:
18-05-2024 13:44
Wat een *kel/ weggewaaid dakraam.

Is er een vertrouwenspersoon op het werk?
Daar bespreken en een melding maken.

Hoe is je relatie met je leidinggevende? Denk je dat de leidinggevende jouw signaal serieus zal nemen?

Of gaat LG straks tijdens het werkoverleg in de rondte tetteren: "Freak heeft een probleem met Roderick. Nou, dan moet Freak maar aan zelfreflectie doen. Niemand is negatief over Roderick, alleen Freak."

En als leidinggevende beste vrienden is met Roderick, moet je helemaal oppassen.
Dit is echt zo’n wassen neus.
Een vertrouwenspersoon luistert naar je, en dat was het. Die doet daar verder helemaal niks mee. :bonk: privacy
Anno 2024, na het hele voice debacle is er nog steeds geen helpend meldingssysteem als je echt hulp nodig hebt bij grensoverschrijdend gedrag.


@ TO waarom spreek je deze collega zelf niet aan?
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou tegen hem zeggen , "kap met dat dubbelzinnige stomme gelul van je, je bent niet in de kroeg ", en anders ga ik het melden.

En ja, geen praatjes ik doe dat echt.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hé collega wij zijn niet je makkers en niet geïnteresseerd in zulke foto's /verhalen etc.
Volgende keer meteen zeggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
pepexx schreef:
18-05-2024 14:08
Ik zou tegen hem zeggen , "kap met dat dubbelzinnige stomme gelul van je, je bent niet in de kroeg ", en anders ga ik het melden.

En ja, geen praatjes ik doe dat echt.
:yes: :applause:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het makkelijker vinden om gewoon rechtstreeks tegen iemand te zeggen dat hij in mijn buurt zijn foto’s en geflirt met jonge vrouwen voor zich mag houden, dan dat ik het over hem tegen leidinggevende zeg. Maar ik houd er sowieso niet van om over collega’s te moeten rapporteren.
september wijzigde dit bericht op 18-05-2024 14:13
1.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
18-05-2024 14:01
Misschien had ik een :nut: moeten zetten bij de post waar jij op reageert. Ik snap het namelijk ook echt niet. Erger nog: ik kan eigenlijk niet eens geloven dat iedereen zulk ransapengedrag gewoon laat gaan.
Dat weten we toch, dit soort situaties wordt vaak veel te lang getolereerd. Alleen al daarom zou ik direct aan de bel trekken, het kan zomaar zijn dat je de enige bent. Mensen halen de schouders op of zijn bang voor hun hachie.
Alle reacties Link kopieren Quote
dolfje schreef:
18-05-2024 14:09
Hé collega wij zijn niet je makkers en niet geïnteresseerd in zulke foto's /verhalen etc.
Volgende keer meteen zeggen.
Ja precies, niks tactvol, gewoon flats, recht voor zijn raap.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren Quote
september schreef:
18-05-2024 14:11
. Maar ik houd er sowieso niet van om over collega’s te moeten rapporteren.
Nou als mij gevraagd wordt hoe deze en gene werkt en of er problemen zijn dan vertel ik dat wel als dingen niet goed gaan. ( Uiteraard ook tegen persoon zelf)
Als deze persoon dan vervolgens nog een vast contract krijgt heb ik wel zoiets van " vraag het dan niet"
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
18-05-2024 14:03
Ach kom nou toch.
Ik meen het serieus; niet iedereen snapt de code van wat je wel/niet deelt op de werkvloer. Ik ga liever eerst uit van onbekwaamheid dan bewust lompe intenties. (Waarbij het nogal wat uitmaakt in wat voor organisatie/functie je werkt of iemand die ‘de etiquette niet snapt’ kan blijven.)
_horizon_ wijzigde dit bericht op 18-05-2024 14:20
1.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
dolfje schreef:
18-05-2024 14:14
Nou als mij gevraagd wordt hoe deze en gene werkt en of er problemen zijn dan vertel ik dat wel als dingen niet goed gaan. ( Uiteraard ook tegen persoon zelf)
Als deze persoon dan vervolgens nog een vast contract krijgt heb ik wel zoiets van " vraag het dan niet"
Mwah, ik houd daar nooit zelf nooit zo van en houd me liever afzijdig. Wat ik te zeggen heb over dingen waar ik mee te maken heb zeg ik zelf tegen iemand, maar ik heb niet zo’n zin dat een interpretatie van mijn opmerkingen wordt meegenomen in iemands beoordeling.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven