Hoe verwijder ik vlekken/kringen op teakhouten meubelen

21-04-2008 10:39 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb teakhouten meubelen. Met name de salontafel is niet mooi meer... veel donkere vlekken en kringen. Ik heb al vlekken-verwijder-olie (woodclean, intensieve houtreiniger) van de winkel waar ik de meubels gekocht heb, maar dit geeft bijzonder weinig resultaat. Ook heb ik beschermingsmiddel op waterbasis, hier is de tafel meerdere malen mee behandeld, maar ook hiervan zie ik weinig effect. Overigens heb ik die beschermlaag ook aangebracht toen ik de meubelen nieuw kreeg, dus vóórdat al die vlekken ontstonden.

Heb al even ge-googled maar kan niet echt iets vinden, dus nu kom ik jullie om raad vragen. Iemand (huis, tuin- en keuken) tips en adviezen om vlekken van teakhouten meubelen te verwijderen / verminderen?
het schijnt dat je de vlekken kan behandelen met sigarenas maar of dat ook voor oude vlekken is?

bij mij lukte t niet ik heb ze geschilderd.
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
Hallo Revival

Ik verwijder de kringen en vlekken op mijn teakhoutenmeubels altijd door ze te schuren met schuurwol of fijn schuurpapier en daarna weer in te wrijven met teakolie.

Dat kan alleen als je de tafel in het verleden niet hebt behandeld met lak.
Ik heb er inderdaaf ook over gedacht om de tafel licht te schuren. Doe je dat met de hand of met zo'n schuurmachine? Er moet niet teveel af, maar het moet natuurlijk wel gelijkmatig dan....

Ik heb de tafel niet behandeld met lak, alleen met die dingen die ik in mn openingsbericht noemde, maar dat is op waterbasis.

Sigarenas... nooit van gehoord dat dat zou helpen. Eens even googlen

Nog meer tips?
gewoon wegschuren met de hand.

Even uitproberen op een niet zichtbaar deel.
Op dit forum gelezen: Insmeren met een sopje van ouderwetse groene zeep.

Ik dacht "het zal wel", voor 59 cent een pot groene zeep gekocht, en hoera! Het werkt! De tafels krijgen mooie matte uitstraling. Ze waren namelijk gaan glimmen door slijtage en houtzeep. En het mooie van teak vind ik juist dat matte, droge. Het is het proberen waard!
doet me denken aan een ver verleden...........................

''hoe verwijder ik vlekken van mij site table''
Ik heb hele goeie ervaringen met meubelvernieuwer van Het rode stoeltje. Is een Belgisch bedrijf, je kunt ze vinden via google. De verkoper staat ook vaak op de huishoudbeurs.
Oke, groene zeep is inderdaad het proberen waard voordat ik aan het schuren sla... en zal ook even op internet kijken naar het rode stoeltje. Thnx... meer huis tuin & keuken tips blijven welkom!
Een sopje maken van groene zeep en vervolgens boenen met een schuurspons(klinkt "eng") vond ik de eerste keer tenminste wel,maar het werkt want echt alle vlekken gaan uit je teakhouten meubels.
Oke, ben overtuigd Ga morgen groene zeep halen en dit weekend aan het boenen! Hoop dat het helpt!
Bij de winkel waar ik mijn meubelen vandaan heb, staat wat informatie op de site over onderhoud, wellicht handig? Ik zet even een linkje neer, mocht dat worden opgevat als reclame dan kan ik natuurlijk ook de tekst kopieren http://www.detafelaar.nl/onderhoud.html .
Schoonmaken met een sopje idd, en ik doe dat echt bijna nooit. De meeste vlekjes verdwijnen al als ik mijn tafel met de meubelwas (pledge) inwrijf. Dat werkt volgens mij ook een beetje preventief.

Ben wel heel alert op gebruik van onderzettertjes hoor.
Ik heb mn teakhouten tafel geschrobd met een schuursponsje en een sopje met groene zeep en het is er echt aanzienlijk van opgeknapt! Daarna behandeld met de beschermingswas (waterbasis) en nu hoop ik dat ie er weer even tegen aan kan. Ik ga dit een volgende keer zeker weer zo doen, maar niet te vaak want door het schuursponsje verwijder je toch een dun laagje van het hout. Lijkt me niet goed om dat té vaak te doen.

Bedankt voor de tip!
Ik heb hier hetzelfde probleem. Vooral vetvlekken (van bijvoorbeeld kruimels van koekjes/chips etc) gaan zijn erg moeilijk te verwijderen. Ik ga de groene zeep ook eens proberen...

Nu heb ik ook een probleem met mijn teakhouten tuinset. Daar hebben waxinehouders ondersteboven op gestaan, op die plek zit dus ook een vlek. Ik dacht eerst dat het alleen vocht was dat gewoon moest drogen, maar heb me bedacht dat het waarschijnlijk ook een vlek van het kaarsvet is Hoe ga ik dat aanpakken???? Ik heb de tuinset pas schoongemaakt met groene zeep en daarmee is het niet minder geworden...

Dus hier een 'vette vraag':

Wat te doen met vetvlekken op teak? Wie heeft er een gouden tip!?
Moet je echt boenen met een schuurspons? Ik heb vandaag namelijk geprobeerd om de vlekke te verwijderen uit mijn teaktafel, maar ze zijn er niet allemaal uitgegaan. Ik durfde namelijk niet te veel kracht te zetten met de schuurspons.

Ik heb trouwens ook de fles-variant van groene zeep, maakt dat nog uit?En ik heb net zo'n sopje gemaakt als ik normaal met allesreiniger doe, had ik er misshien meer in moeten doen?
Ja, groene zeep op een goede schuurspons helpt echt ontzettend goed. Ik stond er ook van te kijken. Wel daarna weer even opnieuw inwrijven met teakolie, want het wordt toch allemaal wat lichter.

Schuurspons hoeft niet van schuurpapier, gewoon een goede gele met groene bovenkant (als je weet wat ik bedoel). Groene zeep kan onverdund, maar kan ook in weinig water. Daarna goed afdoen met water, anders blijven de zeepresten achter. En vervolgens dus met teakolie.
Hier staan ook nog een paar tips om vlekken te verwijderen. Mss helpen sommige ervan ook op meubels

Vlekken verwijderen: tips
Wij hebben onbehandeld teak, ik schuur ze altijd licht weg.
Ik heb mijn teak tafel behandeld met groene zeep en een sponsje. Maar nu heb ik allemaal van die schuursponsvegen op mijn tafel. Ik weet niet wat ik nu het beste kan doen. Help:S
x
Wij hebben ook onbehandeld teak, heb vooral altijd veel vetvlekken van chips etc. door de kinderen. Schoonmaken doe ik altijd met zo heet mogelijk water met een flinke schep soda en een gewone spons. Soms moet het 2 keer, maar dan zijn alle vlekken weg, en schuren doe ik nooit.
Zelf heb ik al heel wat informatie van de site Maxmeubels.nl kunnen halen, zei hebben een aparte pagina alles over teak, daar staat een heel stuk over onderhoud. Uiteraard ben ik ook nog geintresseerd in andere tips want na een feestje gisteren is mijn dressoir voorzien van allerlei kringen : (
Ik heb ook teakhouten salontafeltjes, ik wilde ze graag zo grijs hebben, dus heb ze eerst een week of 4 buiten gezet, in weer en wind en zon, en regelmatig pure ammoniak erop gegooid, verwijderd (oude) vlekken en het wordt mooi licht en mat.

Als ik er nu vlekken in krijg gaat de tafel weer een week naar buiten en een ammoniak badje.

Let wel op, door ammoniak gaat het hout wel barsten, dus als je dat niet wil, gebruik dan idd een groene zeep sopje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven