Hoe verwijder ik vlekken/kringen op teakhouten meubelen
maandag 21 april 2008 om 10:39
Hallo,
Ik heb teakhouten meubelen. Met name de salontafel is niet mooi meer... veel donkere vlekken en kringen. Ik heb al vlekken-verwijder-olie (woodclean, intensieve houtreiniger) van de winkel waar ik de meubels gekocht heb, maar dit geeft bijzonder weinig resultaat. Ook heb ik beschermingsmiddel op waterbasis, hier is de tafel meerdere malen mee behandeld, maar ook hiervan zie ik weinig effect. Overigens heb ik die beschermlaag ook aangebracht toen ik de meubelen nieuw kreeg, dus vóórdat al die vlekken ontstonden.
Heb al even ge-googled maar kan niet echt iets vinden, dus nu kom ik jullie om raad vragen. Iemand (huis, tuin- en keuken) tips en adviezen om vlekken van teakhouten meubelen te verwijderen / verminderen?
Ik heb teakhouten meubelen. Met name de salontafel is niet mooi meer... veel donkere vlekken en kringen. Ik heb al vlekken-verwijder-olie (woodclean, intensieve houtreiniger) van de winkel waar ik de meubels gekocht heb, maar dit geeft bijzonder weinig resultaat. Ook heb ik beschermingsmiddel op waterbasis, hier is de tafel meerdere malen mee behandeld, maar ook hiervan zie ik weinig effect. Overigens heb ik die beschermlaag ook aangebracht toen ik de meubelen nieuw kreeg, dus vóórdat al die vlekken ontstonden.
Heb al even ge-googled maar kan niet echt iets vinden, dus nu kom ik jullie om raad vragen. Iemand (huis, tuin- en keuken) tips en adviezen om vlekken van teakhouten meubelen te verwijderen / verminderen?
maandag 21 april 2008 om 11:08
maandag 21 april 2008 om 11:19
Ik heb er inderdaaf ook over gedacht om de tafel licht te schuren. Doe je dat met de hand of met zo'n schuurmachine? Er moet niet teveel af, maar het moet natuurlijk wel gelijkmatig dan....
Ik heb de tafel niet behandeld met lak, alleen met die dingen die ik in mn openingsbericht noemde, maar dat is op waterbasis.
Sigarenas... nooit van gehoord dat dat zou helpen. Eens even googlen
Nog meer tips?
Ik heb de tafel niet behandeld met lak, alleen met die dingen die ik in mn openingsbericht noemde, maar dat is op waterbasis.
Sigarenas... nooit van gehoord dat dat zou helpen. Eens even googlen
Nog meer tips?

maandag 21 april 2008 om 17:34
Op dit forum gelezen: Insmeren met een sopje van ouderwetse groene zeep.
Ik dacht "het zal wel", voor 59 cent een pot groene zeep gekocht, en hoera! Het werkt! De tafels krijgen mooie matte uitstraling. Ze waren namelijk gaan glimmen door slijtage en houtzeep. En het mooie van teak vind ik juist dat matte, droge. Het is het proberen waard!
Ik dacht "het zal wel", voor 59 cent een pot groene zeep gekocht, en hoera! Het werkt! De tafels krijgen mooie matte uitstraling. Ze waren namelijk gaan glimmen door slijtage en houtzeep. En het mooie van teak vind ik juist dat matte, droge. Het is het proberen waard!

woensdag 23 april 2008 om 13:18
Bij de winkel waar ik mijn meubelen vandaan heb, staat wat informatie op de site over onderhoud, wellicht handig? Ik zet even een linkje neer, mocht dat worden opgevat als reclame dan kan ik natuurlijk ook de tekst kopieren http://www.detafelaar.nl/onderhoud.html .

dinsdag 29 april 2008 om 12:29
Ik heb mn teakhouten tafel geschrobd met een schuursponsje en een sopje met groene zeep en het is er echt aanzienlijk van opgeknapt! Daarna behandeld met de beschermingswas (waterbasis) en nu hoop ik dat ie er weer even tegen aan kan. Ik ga dit een volgende keer zeker weer zo doen, maar niet te vaak want door het schuursponsje verwijder je toch een dun laagje van het hout. Lijkt me niet goed om dat té vaak te doen.
Bedankt voor de tip!
Bedankt voor de tip!
dinsdag 6 mei 2008 om 21:55
Ik heb hier hetzelfde probleem. Vooral vetvlekken (van bijvoorbeeld kruimels van koekjes/chips etc) gaan zijn erg moeilijk te verwijderen. Ik ga de groene zeep ook eens proberen...
Nu heb ik ook een probleem met mijn teakhouten tuinset. Daar hebben waxinehouders ondersteboven op gestaan, op die plek zit dus ook een vlek. Ik dacht eerst dat het alleen vocht was dat gewoon moest drogen, maar heb me bedacht dat het waarschijnlijk ook een vlek van het kaarsvet is Hoe ga ik dat aanpakken???? Ik heb de tuinset pas schoongemaakt met groene zeep en daarmee is het niet minder geworden...
Dus hier een 'vette vraag':
Wat te doen met vetvlekken op teak? Wie heeft er een gouden tip!?
Nu heb ik ook een probleem met mijn teakhouten tuinset. Daar hebben waxinehouders ondersteboven op gestaan, op die plek zit dus ook een vlek. Ik dacht eerst dat het alleen vocht was dat gewoon moest drogen, maar heb me bedacht dat het waarschijnlijk ook een vlek van het kaarsvet is Hoe ga ik dat aanpakken???? Ik heb de tuinset pas schoongemaakt met groene zeep en daarmee is het niet minder geworden...
Dus hier een 'vette vraag':
Wat te doen met vetvlekken op teak? Wie heeft er een gouden tip!?

zondag 10 januari 2010 om 15:43
Moet je echt boenen met een schuurspons? Ik heb vandaag namelijk geprobeerd om de vlekke te verwijderen uit mijn teaktafel, maar ze zijn er niet allemaal uitgegaan. Ik durfde namelijk niet te veel kracht te zetten met de schuurspons.
Ik heb trouwens ook de fles-variant van groene zeep, maakt dat nog uit?En ik heb net zo'n sopje gemaakt als ik normaal met allesreiniger doe, had ik er misshien meer in moeten doen?
Ik heb trouwens ook de fles-variant van groene zeep, maakt dat nog uit?En ik heb net zo'n sopje gemaakt als ik normaal met allesreiniger doe, had ik er misshien meer in moeten doen?
zondag 10 januari 2010 om 15:45
Ja, groene zeep op een goede schuurspons helpt echt ontzettend goed. Ik stond er ook van te kijken. Wel daarna weer even opnieuw inwrijven met teakolie, want het wordt toch allemaal wat lichter.
Schuurspons hoeft niet van schuurpapier, gewoon een goede gele met groene bovenkant (als je weet wat ik bedoel). Groene zeep kan onverdund, maar kan ook in weinig water. Daarna goed afdoen met water, anders blijven de zeepresten achter. En vervolgens dus met teakolie.
Schuurspons hoeft niet van schuurpapier, gewoon een goede gele met groene bovenkant (als je weet wat ik bedoel). Groene zeep kan onverdund, maar kan ook in weinig water. Daarna goed afdoen met water, anders blijven de zeepresten achter. En vervolgens dus met teakolie.

dinsdag 9 maart 2010 om 11:54
zondag 18 september 2011 om 11:38
zondag 18 september 2011 om 18:06
Ik heb ook teakhouten salontafeltjes, ik wilde ze graag zo grijs hebben, dus heb ze eerst een week of 4 buiten gezet, in weer en wind en zon, en regelmatig pure ammoniak erop gegooid, verwijderd (oude) vlekken en het wordt mooi licht en mat.
Als ik er nu vlekken in krijg gaat de tafel weer een week naar buiten en een ammoniak badje.
Let wel op, door ammoniak gaat het hout wel barsten, dus als je dat niet wil, gebruik dan idd een groene zeep sopje.
Als ik er nu vlekken in krijg gaat de tafel weer een week naar buiten en een ammoniak badje.
Let wel op, door ammoniak gaat het hout wel barsten, dus als je dat niet wil, gebruik dan idd een groene zeep sopje.