Werk & Studie alle pijlers

Keuze vakbond zorgsector

08-02-2008 10:00 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil me graag aansluiten bij een vakbond voor de zorgsector.

Ik ben net een paar weken afgestudeert aan de HBO-V en heb al direct een fulltime baan.

Ik heb alleen geen idee bij welke vakbond ik me wil aansluiten.

Hoe hebben jullie de keuze gemaakt en waarom heb je juist voor die vakbond gekozen (NU91, ABVAKABO etc) ?
Loop met je gezicht in de zon, dan valt de schaduw achter je.
Ik werk zelf bij het CNV en zou zeggen: kies voor CNV Publieke Zaak...

;-)
waarom ???

:D
Onder anderen omdat wij als een van de weinige vakbonden een heel uitgebreide rechtsbijstandverzekering voor prive en werk in het pakket hebben zitten. (scheelt je prive weer premie)

Dit is denk ik het belangrijkste verschil met andere bonden.

Verder moet je kiezen voor een vakbond waar je je thuis bij voelt. CNV springt niet als eerste op de barricaden, maar heeft een overleg-voorkeur voor er bijvoorbeeld gestaakt wordt.

De andere voordelen etc. kun je vinden op www.cnvpubliekezaak.nl

En nu houd ik op, want A is dit reclame en B ben ik vrij vandaag :rofl:
Dan zal ik om Vinyl's geweten te sussen, je de andere links geven:

http://www.abvakabofnv.nl

http://www.nu91.nl

Abvakabo is de grootste vakbond in de zorg en zij kennen ook een aantal aanvullende diensten.

(ik héb er gewerkt, hahaha)
Thanks Tia! X-D
Vinyl schreef op 08 februari 2008 @ 10:47:

En nu houd ik op, want A is dit reclame en B ben ik vrij vandaag :rofl:
Ik zou je baas dit even laten weten, misschien dat je een extra vrije dag kan krijgen ;-)
That's what (virtual) friends are for (en aangezien het nog steeds niet makkelijk is om groen te zijn, help ik graag een handje) X-D
Tia Dalma schreef op 08 februari 2008 @ 12:39:

[...]

That's what (virtual) friends are for (en aangezien het nog steeds niet makkelijk is om groen te zijn, help ik graag een handje) X-D

Dankjewel!

|-( <- groen en not easy!
Nu 91,want die is ALLEEN voor de zorg.
He Vinyl,

Wat grappig!!! Ik werk ook bij het CNV. Ik ben in dienst bij de VC, bij welke bond werk jij?

groetjes

Bumper
Ehm...(daar gaat mijn anonimiteit...) ;-)

In ieder geval niet bij de VC... Maar ik kom er wel vaak!
Ten 1e, gefeliciteerd met je baan!

Ik zou voor de Abva gaan. De CNV is voor mij geen optie, vanwege die C.

De NU is er alleen voor het verplegend personeel in zorginstellingen, dus als het aan hen ligt valt het andere personeel onder een andere cao. Zeg maar dag met je handje tegen de solidariteit. Blijft de Abva over.

Ook zij hebben een uitgebreide rechtsbijstandverzekering, ook voor prive. Zoals alle FNV bonden, dat is niet exclusief voor het CNV.

Op de proteqsite zie je de vergelijking met de CNV en wij komen daar mi beter uit. (http://fnv.proteq.nl/index.asp?NavigationID=698)

FNV is inderdaad de vakbeweging die wat sneller op de barricades staat, maar we hebben een grote bijdrage geleverd aan het ontstaan van het poldermodel. Wim Kok is daar natuurlijk het boegbeeld van, als oud voorzitter naar premier van een kabinet dat overleg hoog in het vaandel had staan. We zijn allang niet meer de vakbeweging die alleen maar schreeuwt en demonstreert, we zijn wél de vakbeweging die solidair is, opkomt voor werknemers (en mensen met een uitkering) en daarbij heel realistisch is.

Naast opkomen voor het collectief heeft de FNV ook een goede dienstverlening voor de individuele leden.

We drijven de zaak (een -dreigend- arbeidsconflict bijvoorbeeld) liever niet op de spits, daar is namelijk niemand bij gebaat.

(yep, ik werk bij een FNV Bond en reclame maken doe ik heel graag, ook op m'n vrije dag!)
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Hartelijk dank voor de bijdrages. Ik wist niet dat zoveel viva-vrouwen bij een vakbond werkten.....;-)
Zuss schreef op 09 februari 2008 @ 10:28:

Ten 1e, gefeliciteerd met je baan!

Ik zou voor de Abva gaan. De CNV is voor mij geen optie, vanwege die C.

De NU is er alleen voor het verplegend personeel in zorginstellingen, dus als het aan hen ligt valt het andere personeel onder een andere cao. Zeg maar dag met je handje tegen de solidariteit. Blijft de Abva over.

Ook zij hebben een uitgebreide rechtsbijstandverzekering, ook voor prive. Zoals alle FNV bonden, dat is niet exclusief voor het CNV.

Op de proteqsite zie je de vergelijking met de CNV en wij komen daar mi beter uit. (http://fnv.proteq.nl/index.asp?NavigationID=698)

FNV is inderdaad de vakbeweging die wat sneller op de barricades staat, maar we hebben een grote bijdrage geleverd aan het ontstaan van het poldermodel. Wim Kok is daar natuurlijk het boegbeeld van, als oud voorzitter naar premier van een kabinet dat overleg hoog in het vaandel had staan. We zijn allang niet meer de vakbeweging die alleen maar schreeuwt en demonstreert, we zijn wél de vakbeweging die solidair is, opkomt voor werknemers (en mensen met een uitkering) en daarbij heel realistisch is.

Naast opkomen voor het collectief heeft de FNV ook een goede dienstverlening voor de individuele leden.

We drijven de zaak (een -dreigend- arbeidsconflict bijvoorbeeld) liever niet op de spits, daar is namelijk niemand bij gebaat.

(yep, ik werk bij een FNV Bond en reclame maken doe ik heel graag, ook op m'n vrije dag!)

He Zuss, wat leuk!!

Tsja, de C... veel mensen vinden dat heftig, maar in het dagelijke gebeuren merk je er weinig van. Ik vind de cultuur daarentegen erg prettig, heel sociaal.

En over de rechtsbijstand, ik dacht dat het bij FNV een los item was en niet standaard in je contributie van ongeveer 15 euro zit? Bij ons hoef je het er niet los bij te nemen namelijk, het zit gewoon bij je lidmaatschap in.
Ik werk nog niet zo heel lang bij de bond, dus hou me ten goede.

Als ik het goed heb zit het zo: Juridische bijstand voor arbeid, inkomen en letsel is de contributie inbegrepen, op maandbasis komt er een kleine 5 euro bij voor een rechstbijstandverzekering voor consumentenzaken, huur en verkeerszaken. Niet alleen voor het lid maar voor het hele gezin. Deze verzekering is een stuk uitgebreider dan die van het CNV en veel en veel goedkoper dan een gewone rechtsbijstandsverzekering.

Ik weet wel dat de C tegenwoordig heel wat minder prominent is dan vroeger, maar voor mij is dat een principezaak ;-) Klinkt zwaar, maar ik ben niet gelovig, dus ik hoor daar dan niet thuis.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
zuss, bij welke bond werk je?
Zuss schreef op 09 februari 2008 @ 11:33:

Ik werk nog niet zo heel lang bij de bond, dus hou me ten goede.

Als ik het goed heb zit het zo: Juridische bijstand voor arbeid, inkomen en letsel is de contributie inbegrepen, op maandbasis komt er een kleine 5 euro bij voor een rechstbijstandverzekering voor consumentenzaken, huur en verkeerszaken. Niet alleen voor het lid maar voor het hele gezin. Deze verzekering is een stuk uitgebreider dan die van het CNV en veel en veel goedkoper dan een gewone rechtsbijstandsverzekering.

Ik weet wel dat de C tegenwoordig heel wat minder prominent is dan vroeger, maar voor mij is dat een principezaak ;-) Klinkt zwaar, maar ik ben niet gelovig, dus ik hoor daar dan niet thuis.

Klopt, ik was er ook wel huiverig voor. Ik ben wel gelovig, maar wilde niet in een hoedjes cultuur terecht komen X-D

Maar dat is gelukkig helemaal niet aan de orde! :cheer2:

Grappig inderdaad, zoveel viva meiden bij de vakbonden!
Feeks, dat is net weer teveel info om hier op het forum te plaatsen :-)
da's jammer, want ik vermoed dat we collega's zijn:-D
Dat zou zomaar kunnen. Als er morgen iemand in de kantine heel hard 'Zuss' roept dan zal ik zwaaien, oké? ;-)
Zuss schreef op 11 februari 2008 @ 22:34:

Dat zou zomaar kunnen. Als er morgen iemand in de kantine heel hard 'Zuss' roept dan zal ik zwaaien, oké? ;-)
ga ik doen:-)
Mekaar al tegen gekomen ???

Wat navraag bij collega's leert dat zij het meestal niet zo nodig vinden om zich aan te sluiten bij een vakbond 'het kost een hoop geld' is een veelgehoord argument.

Waarom zou ik me eigenlijk aan willen sluiten bij een vakbond?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven