Kattenvragen en weetjes

30-08-2011 14:08 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel hier je vragen over je poes/kater en misschien kunnen we elkaar helpen en leuke weetjes uitwisselen.

Ik zal alvast aftrappen,

- waarom wilt mijn poes niet meer in haar mooie rotan "holletjesmand" terwijl ze dit eerst heerlijk vond?

- Waarom is mijn poes meteen in de badkamer te vinden zodra de douche aangaat? Ze gaat dan lekker onhandig voor de deur liggen spinnen en gaat geen cm opzij als ik erlangs moet.
Staarttaal:

Nog meer staarttaal
Mooi om te zien die staarttaal. Ik kan het redelijk goed uit elkaar houden. Maar ik merk dat mijn man niet altijd kijkt naar de non-verbale reactie en dus vaker een haal krijgt van 1 van onze katers.

Het is hier nu echt het rust-uurtje. Ik moet eigenlijk stofzuigen, maar dan maak ik ze wakker... Ja, ik weet dat ik een muts ben.
Never give up hope.
Leuk iris! Vooral de ik ben dol op jou. Vond al dat hij soms zo raar trilde met zn staart ;)
Iris nog een vraagje. je zei laatst dat katten nooit echt 'toneel' zullen spelen ivm instinct e.d.

Als Kwebbel iets uitgevreten heeft en ik betrap haar gaat ze erg onschuldig kijken, met van die grote oogjes. als ik zoals laatst 'ruzie' met haar gemaakt heb doet ze hetzelfde, geeft kopjes, doet haar hoofdje schuien tegen de muur of een traptree enz.

mevrouw lust werkelijk alles (vooral op fruit is ze gek) en als ze wat ruikt komt ze naar de keuken waar ze dus ook kopjes gaat geven enz. dit is erg komisch en dit noem ik dus altijd 'toneelspelen'. in ieder geval doet ze errug haar best om iets voor mekaar te krijgen. is dat dan toch niet een soort van 'acteren' of is ze gewoon erg slim? en als het geen toneelspelen is wat is het dan wel? of wil ze gewoon laten zien dat ze erg van me houdt ;'-) ??

kopjes geven en knuffelen en zo doet ze ook regelmatig zomaar, zonder dat ze per se iets wil.

beetje vaag berichtje maar ik hoop dat het duidelijk is.

(ik heb trouwens de meest actieve katten van nederland, ze liggen alledrie vreselijk te pitten........ kat zijn is erg vermoeiend geloof ik...)
Katten zijn slim, dus ze zien snel oorzaak en gevolg, dus haar handelingen hebben het voor haar gewenste resultaat en daarom doet ze het.

Dit is dus geen toneelspel (wat zoveel hersencapaciteit heeft ze niet), maar pure conditionering.

Wat betreftt kopjes geven: daarmee geeft ze haar feromonen (geurvlaggetjes) af en maakt ze alles (dus ook jou) haar "bezit". Zij rekent jou dus tot haar territorium en dat doet ze meestal omdat ze dol op je is.
ja geur afgeven dmv kopjes door de geurdingen in haar vacht wist ik al. dit is idd. indirect een soort van 'ik hou van jou' gebaar.

wat je bedoelt met 'conditionering' snap ik eerlijk gezegd niet helemaal. het komt er opneer dat ze dus denkt: als ik dit of dat doe dan mag ik vast wel een kiwischil? (daar is ze heel erg gek op)

maar dan is het lijkt me wel belangrijk dat ik daar wel grenzen in stel. ik bedoel ik heb echt wel door wat ze wil als me met grote ogen aankijkt. echter zelfs ik heb dan door die 'vreselijk zielige blik' soms wel de neiging om haar dan haar zin te geven. (ze lijkt wel een kind....)

soms kan dat uiteraard ook wel, maar is het niet belangrijk dat ik daar grenzen in stel?
Conditionering: de kat doet een keertje per ongeluk A en dan doe jij B. Hé denkt de kat, dat is mooi en doet de volgende keer weer A. Jij moppert wat maar geeft haar toch haar zin en doet weer B en een rollenpatroon is geboren en zij blijft A doen en jij reageert met B.

Wat betreft grenzen stellen: kies hetgene wat je echt niet wilt en hou je daar ook consequent aan door haar dan te negeren, want bij halfslachtig gedoe zal ze gewoon volhouden (en haar adem is vaak langer dan die van jou ).
Conditionering is vaak het opvoeden van de baas door de kat
hahaha ja ze is een flinke volhouder, maar dat ben ik ook ik ben ook vrij consequent, ken haar inmiddels langer dan vandaag.

ik zwicht niet zo snel voor zielig kijkende mevrouwtjes. (nou ja heel soms als ze HEEL ERG zielig kijkt trap ik er wel is in. en soms is ze natuurlijk ook wel erg zielig )

nog een grappige anecdote: het zal met nieuwsgierigheid te maken hebben, maar als ik naar het toilet geweest ben (boven in de badkamer, die deur gaat niet zo goed dicht dus laat hem wel is open) dan komt ze altijd knuffelen en kijken wat ik aan het doen ben. voorheen keek ze in de plee als ik doorgetrokken had. je raad het al, tegenwoordig wil ze voor het doortrekken (lekker onderwerp.....) al weten wat ik uitgespookt heb. echt hilarisch....
Mag ik hier even een vraag stellen???

Ik had altijd van die geperste hout korrels in de bak. Beviel de katten prima, maar mij wat minder. Veel uitloop en het begon snel te stinken. Nav een topic hier, silicaatkorrel gekocht. SUPER! Je ruikt niks en weinig werk. Alleen elke dag drollen scheppen, maar echt de hele bak verschonen hoefde niet zo vaak. Helaaaas, zijn mijn katten er minder blij mee. Ik denk dat het pijn doet aan hun voetjes. Ze gingen namelijk naast de bak plassen. Wel keurig voor het deurtje hoor, niet door het hele huis Maar goed, de boodschap was duidelijk... weer terug naar de houtkorrels dus.

Maar ik vraag me af... wat is nou een prettige kattebakvulling voor zowel mij als mijn twee poezen? Iemand een suggestie?
nog even een update.

Kat doet het beter, bult op snoet slinkt maar wel langzaam. Hij lijkt er echter totaal geen last van te hebben. Hij is hartstikke levendig, eet en drinkt normaal, is gezellig.

Ach het zal wel bij zijn leeftijd horen.

Over het miauwen, kat is trouwens stokdoof en sinds hij dat is miauwt hij dus steeds harder. Vroeger miauwde hij amper hoorbaar, hij deed zijn bek wel open maar er kwam eigenlijk geen geluid uit. Nu maakt hij steeds meer lawaai. Volgens mij komt het gewoon omdat het arme beest zichzelf niet hoort ofzo, klopt dat??
quote:Floortje_1981 schreef op 05 oktober 2011 @ 17:50:

nog even een update.

Kat doet het beter, bult op snoet slinkt maar wel langzaam. Hij lijkt er echter totaal geen last van te hebben. Hij is hartstikke levendig, eet en drinkt normaal, is gezellig.

Ach het zal wel bij zijn leeftijd horen.

Over het miauwen, kat is trouwens stokdoof en sinds hij dat is miauwt hij dus steeds harder. Vroeger miauwde hij amper hoorbaar, hij deed zijn bek wel open maar er kwam eigenlijk geen geluid uit. Nu maakt hij steeds meer lawaai. Volgens mij komt het gewoon omdat het arme beest zichzelf niet hoort ofzo, klopt dat??Yep, dove katten maken helaas een herrie.
quote:_maris_ schreef op 05 oktober 2011 @ 17:31:

Mag ik hier even een vraag stellen???

Ik had altijd van die geperste hout korrels in de bak. Beviel de katten prima, maar mij wat minder. Veel uitloop en het begon snel te stinken. Nav een topic hier, silicaatkorrel gekocht. SUPER! Je ruikt niks en weinig werk. Alleen elke dag drollen scheppen, maar echt de hele bak verschonen hoefde niet zo vaak. Helaaaas, zijn mijn katten er minder blij mee. Ik denk dat het pijn doet aan hun voetjes. Ze gingen namelijk naast de bak plassen. Wel keurig voor het deurtje hoor, niet door het hele huis Maar goed, de boodschap was duidelijk... weer terug naar de houtkorrels dus.

Maar ik vraag me af... wat is nou een prettige kattebakvulling voor zowel mij als mijn twee poezen? Iemand een suggestie?Je kunt grind proberen, maar dat geeft ook uitloop en het kan zijn dat je katten dat ook niet willen. Dan zit je vast aan de houtkorrels, want katten zijn gewoontedieren.
Iris, ach dan maakt hij maar wat meer herrie. Hij is er niet minder lief om hoor, alleen af en toe een beetje vervelend

(denk aan 6 uur op zondagmorgen...)
Hij wil dan vooral geruststelling, maar aangezien hij je niet hoort kun je dat niet met je stem doen. Een kleine aai (niet van achteren want dan schrik hij zich het laplazerus ) doet wonderen.

Denk je dat hij ook wat dement wordt? Dan wordt het namelijk erger.
Iris, ehm dat zou best kunnen. Zo wil hij steeds naar buiten maar eenmaal buiten denkt hij dan (volgens mij) wat doe ik hier. Om weer keihard krijsend op de tuintafel (staat voor het raam) te gaan zitten. Laat ik hem binnen, wil hij 5 min later weer naar buiten en herhaald dit ritueel zich...

Ook zit hij weleens met zijn kop in een struik, tegen de muur, of gewoon zomaar suf voor zich uit te kijken en ondertussen keihard te krijsen.

Tja wat doe je eraan?? Heeft hij er echt last van als hij dement wordt? Hij komt namelijk bij mij wel over als een happy kat...
Je doet er niets aan en ze hebben er ook geen last van, al moet je ze wel helpen als ze eventueel verlatingsangst krijgen door ze steun en aandacht te geven.

Verder hoort het gewoon bij het ouder worden.
Iris maar zijn het tekenen van dementie? Zo ja hoe is er dan iets zinnigs te zeggen over hoe lang hij nog bij ons mag zijn?

Hij wordt begin volgend jaar 19, dat is op zich al een prestatie.

maar eigenlijk hadden we afgesproken dat hij in het guinnes book of records zou komen als oudste kat
Verwarring, desorientatie, aandachttrekken, miauwen enz. en daar hangt totaal geen levensverwachting van af. Hij kan met dementie morgen dood neervallen of 21 worden.
Kijk dat is goed nieuws! Ik wil hem nog niet kwijt hoor!
Over toiletten gesproken: mijn oude kat (woont nu bij mijn ouders) kwam altijd buurten als ik naar de wc ging, rond mijn benen cirkelen, kopjes geven en even een aaitje willen. Maar ze wist dondersgoed, dat zodra ik toiletpapier pakte, ze moest maken dat ze weg kwam, want dat betekende niet lang daarna dat rotgeluid van de wc die doorgetrokken werd

Ik denk nog steeds dat ze daarom bij mij wel altijd kwam buurten, en bij vriendlief niet (want: niet altijd waarschuwing wanneer er doorgetrokken zou worden).
Haha, Saphira, dat doet één van mijn katten ook. Daar durft hij zelfs de hondjes voor voorbij te lopen, zo graag doet hij dat. En het liefst wil hij dan op mijn schoot springen.

Misschien wist jouw kat gewoon dat jij hem wél kon aaien, omdat jij zit op de wc en erbij kon, en vriendlief niet.
quote:saphira schreef op 05 oktober 2011 @ 23:05:

Over toiletten gesproken: mijn oude kat (woont nu bij mijn ouders) kwam altijd buurten als ik naar de wc ging, rond mijn benen cirkelen, kopjes geven en even een aaitje willen. Maar ze wist dondersgoed, dat zodra ik toiletpapier pakte, ze moest maken dat ze weg kwam, want dat betekende niet lang daarna dat rotgeluid van de wc die doorgetrokken werd

Ik denk nog steeds dat ze daarom bij mij wel altijd kwam buurten, en bij vriendlief niet (want: niet altijd waarschuwing wanneer er doorgetrokken zou worden).oww mijn kat vindt dat geluid juist leuk. zoals ik al zei dan gaat ze altijd in de plee kijken. sinds een tijdje doet ze dat dus ook al voor het doortrekken Iris: is dat kattenlogica of is die dame echt rijp voor de Psychiater??
Onze kat is echt een lief beest. Heel aanhankelijk en hij laat zich overal aaien. Hij knuffelt ook vaak terug, d.w.z. kopjes geven, in je nek komen spinnen etc. En af en toe gaat hij dan ook over op het wassen van onze haren. Hij zette laatst zijn poten op het hoofd van mijn vriend en begon zijn haren te likken. Is dit een teken van genegenheid? Zo komt het wel over namelijk.
ik denk het niet, indirect misschien.

dat likken en met de pootjes 'stampen' deden ze als kitten

als ze aan het drinken waren bij hun moeder.

als ze dit doen dan doet ze dat daar aan denken. ik weet niet of dat met genegenheid te maken heeft.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven