Psyche
alle pijlers
En nu even eerlijk....
vrijdag 8 februari 2008 om 21:56
Dus ik wil geen politiek correcte antwoorden, gedachten ingegeven door Oprah Winfrey of God (al worden die vaak als eenheid gezien), geen Moeder Theresa-achtige zalvende woorden of onrealistische benaderingen.
Mijn vraagstelling luidt als volgt: zijn er mensen die absoluut nergens goed in zijn, die eigenlijk niets kunnen, mislukt zijn op sociaal gebied, a-muzikaal zijn, een voorgebakken lasagneschotel als hoogtepunt van hun kookkunst beschouwen, niet kunnen studeren en een te slap karakter hebben om naar de sportschool te gaan om de bierbuik/vetrollen weg te trainen?
Ik denk persoonlijk van wel.
En helaas schaar ik mijzelf ook onder die categorie. Maar het gaat om meningen, dus ik ben benieuwd.
Mijn vraagstelling luidt als volgt: zijn er mensen die absoluut nergens goed in zijn, die eigenlijk niets kunnen, mislukt zijn op sociaal gebied, a-muzikaal zijn, een voorgebakken lasagneschotel als hoogtepunt van hun kookkunst beschouwen, niet kunnen studeren en een te slap karakter hebben om naar de sportschool te gaan om de bierbuik/vetrollen weg te trainen?
Ik denk persoonlijk van wel.
En helaas schaar ik mijzelf ook onder die categorie. Maar het gaat om meningen, dus ik ben benieuwd.
zondag 10 februari 2008 om 13:05
Ik niet hoor of is dat puur weer tegendraads?
Ik ben gewoon gemiddeld intelligent. Zei mijn psychiater vijf jaar geleden ook in zijn rapport en ik weet nog dat mij dat ontzettend irriteerde. Hoezo gemiddeld intelligent. Ik ben gewoon intelligent!
Alsof gemiddeld niet goed is, onder de maat. Die man zal wel een bepaald criterium daarvoor gehad hebben. Misschien was voor hem gemiddeld intelligent tussen de 100 en de 125 ofzo. Nou, daar is niks mis mee.
Het is mij: shaHla (Iranian version)
zondag 10 februari 2008 om 13:08
zondag 10 februari 2008 om 13:10
Als één iemand je uitleg niet begrijpt, kan het nog aan de ander liggen.
Als meerdere mensen je uitleg niet begrijpen, is er iets mis met je uitleg.
Zélfs als die meerdere mensen een ontzettend laag IQ hebben - je dient je tenslotte te kunnen aanpassen aan het niveau van de ander.
Met wiskunde scoorde ik juist punten op redenatie, niet op het antwoord... dat sloeg ik vaak maar gewoon over
Als meerdere mensen je uitleg niet begrijpen, is er iets mis met je uitleg.
Zélfs als die meerdere mensen een ontzettend laag IQ hebben - je dient je tenslotte te kunnen aanpassen aan het niveau van de ander.
Met wiskunde scoorde ik juist punten op redenatie, niet op het antwoord... dat sloeg ik vaak maar gewoon over
zondag 10 februari 2008 om 13:23
zondag 10 februari 2008 om 13:26
Mijn studie bevatte enorm veel wiskunde, vaak kreeg je voor het juiste antwoord nauwelijks punten, wel voor de bewijsvoering.
Tijdens deze studie gaf ik wiskunde bijles aan MAVO, HAVO, VWO en HBO prop. dan leer je wel om je kennis over te brengen. Het heeft vaak niet eens zoveel met intelligentie te maken om het kwartje te laten vallen. Het was voor mij zaak om vooral aan de leerling op zo'n manier iets uit te leggen dat het landde. Ik heb wel eens een iemand van de MAVO dmv uitleg aan de hand van het hexadecimale stelsel uitgelegd hoe machtsverheffen en worteltrekken nou eigenlijk in zijn werk ging. Hij zag het nut er eerder niet van in, en daarom verzette hij zich eigenlijk tegen die lesstof, hij hield erg van computers, vandaar dat die manier van uitleggen wel werkte. Heb een HBO-er toevallig eens op de omgekeerde manier uitgelegd hoe het hexadecimale stelsel precies werkt. Het ligt er dus helemaal aan hoe je je eigen verworvenheden/talenten "verkoopt" om succesvol te zijn en voldoening te halen uit die verworvenheden/talenten.
Tijdens deze studie gaf ik wiskunde bijles aan MAVO, HAVO, VWO en HBO prop. dan leer je wel om je kennis over te brengen. Het heeft vaak niet eens zoveel met intelligentie te maken om het kwartje te laten vallen. Het was voor mij zaak om vooral aan de leerling op zo'n manier iets uit te leggen dat het landde. Ik heb wel eens een iemand van de MAVO dmv uitleg aan de hand van het hexadecimale stelsel uitgelegd hoe machtsverheffen en worteltrekken nou eigenlijk in zijn werk ging. Hij zag het nut er eerder niet van in, en daarom verzette hij zich eigenlijk tegen die lesstof, hij hield erg van computers, vandaar dat die manier van uitleggen wel werkte. Heb een HBO-er toevallig eens op de omgekeerde manier uitgelegd hoe het hexadecimale stelsel precies werkt. Het ligt er dus helemaal aan hoe je je eigen verworvenheden/talenten "verkoopt" om succesvol te zijn en voldoening te halen uit die verworvenheden/talenten.
zondag 10 februari 2008 om 13:33
Ben zelf een beta. Ben zelfs wel eens aan een nieuwe collega voorgesteld met "nou dit is onze bedrijfsnerd....". Gelukkig ben ik een beta met een gladde rug. Maar succesvol communiceren en het vermogen om persoonlijk te groeien is niet één van mijn aangeboren "talenten" daar moet ik gewoon een hoop voor doen, en dan nog maak ik nog wel uitglijders waar mensen die wel van huis uit deze kwaliteiten bezitten hun wenkbrauwen over optrekken.
zondag 10 februari 2008 om 13:38
zondag 10 februari 2008 om 13:42
Mensa is mij geheel onbekend, die zijn ver boven mijn stand
Ik had er denk ik moeite mee omdat het op mij over kwam alsof ik eigenlijk niet zo slim was. Ik denk wel dat voor de meeste mensen gemiddeld intelligent wel snel gezien wordt als 'eigenlijk niet zo slim'. Ik las een keer hier op het forum dat als je een iq van 100 had, nou, dan was je eigenlijk maar dom. Dat stoorde mij ook. Omdat mij zoon op bijvoorbeeld sociaal gebied destijds, in 2002 ofzo maar 90 scoorde. Gemiddeld intelligent hangt zeg maar rond de 100 en ik wist en denk dat ik wel hoger scoor dan 100. Waarschijnlijk beviel die term gemiddeld intelligent mij daarom niet. Ik voelde mij te licht ingeschat.
zondag 10 februari 2008 om 13:45
Ha, ha, wel herkenbaar ja. Zo gebeurt het ook wel eens dat mensen die je niet kunnen volgen je onterecht het compliment geven dat je dan wel heel inteligent zult zijn. Nou, niets is minder waar, het is juist mijn onvermogen om mijn boodschap niet over te kunnen brengen. Maar het is wel lekker dat ze niet zeggen "Ja, het lijkt slim, jammer ben je er te dom voor om het ook nog uit te leggen".
Mijn zus zei vroeger wel eens "Je mag dan wel goed op school zijn maar je bent dom in het leven". Razend werd ik daarvan maar ik weet nu dat ze wel gelijk had. Had dus he, ik vind namelijk dat ik zelf al heel erg vooruit ben gegaan wat dat betreft. Ik denk dat zij dat meer aan mij kan waarderen dan het feit dat ik veel weet van dingen die haar totaal niet interesseren, en terecht.
Mijn zus zei vroeger wel eens "Je mag dan wel goed op school zijn maar je bent dom in het leven". Razend werd ik daarvan maar ik weet nu dat ze wel gelijk had. Had dus he, ik vind namelijk dat ik zelf al heel erg vooruit ben gegaan wat dat betreft. Ik denk dat zij dat meer aan mij kan waarderen dan het feit dat ik veel weet van dingen die haar totaal niet interesseren, en terecht.
zondag 10 februari 2008 om 13:48
Voor mij geldt dat in ieder geval niet. Ik ben regelmatig uit mijn slof geschoten als iemand me verzekerde dat dat helemaal niet zo is. Ik voel me dan niet serieus genomen. Ik heb een IQ hoger dan 98% van de mensen, haske leuk. Maar mijn karakter kan het niet dragen, dus minder leuk. Lindy gaf leuke tips om je IQ te doen dalen (en da's denk ik al gebeurd, haha). Ik ben mooi, ook zo. Vroeger niet, zelfs Andries Knevel zou nog van me schrikken en roepen dat ik duivelsgebroed ben. Nu ik eindelijk mooi ben, merk ik dat het me niet veel gelukkiger heeft gemaakt. En dat ik geen mannelijke vrienden kan behouden en veel mannen niet naar de inhoud willen kijken. ALs ik dat zeg, vis ik niet naar complimentjes, dan vertel ik een probleem. En dan stuit ik vaak op onbegrip, en ja, dan word ik kwaad. Want dit zijn geen luxeproblemen zoals een huis te veel hebben in Spanje.
Maar goed, ik heb gesport, het ging best aardig maar niet lang gedaan anders krijg ik terplekke een hartaanval, en ik heb iets gedaan wat ik noooooit durfde: ik ben in de sauna gaan zitten! Kwam later nog een dame bij ('t is niet gemengd), dus een hele overwinning op mijzelf. Nog wel een beetje mijn haar over mijn nepborsten gedaan, want ik heb het idee dat vrouwen (nou ja, ik heb het weleens horen zeggen over een andere dame, door twee jaloerse kutkrengen) gemene gedachten hebben bij siliconenborsten. Maar toch, knap van mezelf.
zondag 10 februari 2008 om 13:49
Ik ben ook niet zo goed in janken. Kan echt niet tegen mezelf zeggen 'nu heb ik zin om een potje te janken' en dat het dan ook gebeurt. Vergeet het maar.
Inderdaad moet ik het hebben van zielige films, daarom vond ik de vroegere woensdagavond jankfilms altijd fantastisch. Lekker geoorloofd janken.
Met boeken of digitale woorden heb ik dat echt niet. Kan wel meeleven met een karakter maar that's it. Ook als er iets ergs is gebeurd, kan ik niet meteen janken. Dat blokkeert op de één of andere manier. Pas een paar dagen later, als de spanning zijn hoogtepunt heeft bereikt, dan lukt het.
Inderdaad moet ik het hebben van zielige films, daarom vond ik de vroegere woensdagavond jankfilms altijd fantastisch. Lekker geoorloofd janken.
Met boeken of digitale woorden heb ik dat echt niet. Kan wel meeleven met een karakter maar that's it. Ook als er iets ergs is gebeurd, kan ik niet meteen janken. Dat blokkeert op de één of andere manier. Pas een paar dagen later, als de spanning zijn hoogtepunt heeft bereikt, dan lukt het.
zondag 10 februari 2008 om 13:52
Je bent niet dom met een IQ van 100! Zeg dat alsjeblieft niet. Kijk, een IQ-test test zaken die vrij weinig met het leven te maken hebben. Ik heb een voortreffelijk ruimtelijk inzicht, ben extreem goed in taal en structuren herkennen, getallenreeksen, het enige waar ik moeite mee heb op zo'n test zijn die vraagstukjes. Maar als je die test bekijkt, wat heb je eraan? Overleef je met een IQ van 150 (=genie in de oude test geloof ik) op de steppes in Afrika? Ben je een leuk mens? Kun je goed opvoeden? Ben je gelukkig?
IQ is echt overrated, een extreem hoog IQ dan. Een iets meer dan bovengemiddeld IQ is het beste in mijn opinie, slim genoeg om leuke studies te doen en dingen te begrijpen, maar niet te afwijkend. Dus wees er trots op, zou ik zeggen!
zondag 10 februari 2008 om 13:55
Digibabe, goed dat je inspiratie krijgt van wat er geschreven wordt. Inspiratie is het begin en ik kan het weten, toe ik zo oud was als jij vond ik dat ik niks kon, ik liet me door allerlei gebeurtenissen, boeken, mensen, lessen inspireren en mijn zelfbeeld is inmiddels een stuk positiever geworden.
Dat kan bij jou dus ook.
en nu wil ik zo'n bloemensmiley neerzetten maar ik kan nooit die codes onthouden, ben bang dat mijn IQ niet zo gek hoog is.....
Dat kan bij jou dus ook.
en nu wil ik zo'n bloemensmiley neerzetten maar ik kan nooit die codes onthouden, ben bang dat mijn IQ niet zo gek hoog is.....
zondag 10 februari 2008 om 13:57
Weet het niet, ik hoor mensen weleens over een IQ van 200, dat was niet bij de test die ik deed. Ik had 148 op 150, verder ging de test niet. Maar ach, boeiend. Ik heb enkel het voordeel zo snel te kunnen leren dat ik binnen 5 uur de hele stof ken. Voor de rest vind ik het geen geweldige eigenschap ofzo.
zondag 10 februari 2008 om 14:00
Dit vond ik op Wikipedia:
"Genie (persoon)
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
Een genie is een mens met een bijzondere begaafdheid die ver uitsteekt boven de gemiddelde of normale. Over het algemeen is deze begaafdheid op meer dan één gebied aanwezig. Een exacte grens aangeven tussen normaal, begaafd, hoogbegaafd en geniaal is natuurlijk altijd een kwestie van persoonlijk oordeel. Er wordt echter vaak aangehouden dat een genie een IQ heeft van minstens 140[1]. Er zijn genieën op verlerlei gebieden en mensen die een extreme enkelvoudige hoogbegaafdheid vertonen.
Een andere interessante definitie is: "Een genie is iemand die twéé grote ideeën heeft gehad." (dus meer dan 1).
Er zijn mensen die op een bepaald gebied een extreme hoge begaafdheid tonen maar op de meeste andere gebieden subnormaal functioneren; deze worden vaak idiot savant genoemd. Een (verzonnen) voorbeeld is de hoofdpersoon van de film Rain Man, vertolkt door Dustin Hoffman.
[bewerk] Voorbeelden
Wolfgang Amadeus Mozart was een muzikaal genie; Albert Einstein op het gebied van de natuurkunde. Oscar Wilde zou men als een sociaal genie kunnen beschouwen. William Shakespeare was een literair genie. Johann Sebastian Bach, Alan Turing, Leonardo da Vinci zijn andere voorbeelden."
Ik ben helaas geen genie, wat een verrassing haha
"Genie (persoon)
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
Een genie is een mens met een bijzondere begaafdheid die ver uitsteekt boven de gemiddelde of normale. Over het algemeen is deze begaafdheid op meer dan één gebied aanwezig. Een exacte grens aangeven tussen normaal, begaafd, hoogbegaafd en geniaal is natuurlijk altijd een kwestie van persoonlijk oordeel. Er wordt echter vaak aangehouden dat een genie een IQ heeft van minstens 140[1]. Er zijn genieën op verlerlei gebieden en mensen die een extreme enkelvoudige hoogbegaafdheid vertonen.
Een andere interessante definitie is: "Een genie is iemand die twéé grote ideeën heeft gehad." (dus meer dan 1).
Er zijn mensen die op een bepaald gebied een extreme hoge begaafdheid tonen maar op de meeste andere gebieden subnormaal functioneren; deze worden vaak idiot savant genoemd. Een (verzonnen) voorbeeld is de hoofdpersoon van de film Rain Man, vertolkt door Dustin Hoffman.
[bewerk] Voorbeelden
Wolfgang Amadeus Mozart was een muzikaal genie; Albert Einstein op het gebied van de natuurkunde. Oscar Wilde zou men als een sociaal genie kunnen beschouwen. William Shakespeare was een literair genie. Johann Sebastian Bach, Alan Turing, Leonardo da Vinci zijn andere voorbeelden."
Ik ben helaas geen genie, wat een verrassing haha
zondag 10 februari 2008 om 14:00
Ik ken enkel deze uit mijn hoofd: Soms verschijnt er een icoontje als je reageert, en soms niet. Stom.
Ja, ik zie hier duidelijk voorbeelden, mensen die zichzelf accepteren, en dat geeft de burger moed zoals men dat zegt. Ik heb een planning gemaakt en een overizcht voor 2008, wat ik in dit jaar wil bereiken, de dingen die ik al wilde vanaf mijn 18de maar waar het nooit van kwam...Als het me lukt dit jaar mijn zelfbeeld op te krikken, kan ik volgend jaar met een goed gevoel aan mijn stage beginnen. Lijkt me heerlijk iets te doen in mijn vakgebied en het nog te kunnen ook.