Psyche
alle pijlers
En nu even eerlijk....
vrijdag 8 februari 2008 om 21:56
Dus ik wil geen politiek correcte antwoorden, gedachten ingegeven door Oprah Winfrey of God (al worden die vaak als eenheid gezien), geen Moeder Theresa-achtige zalvende woorden of onrealistische benaderingen.
Mijn vraagstelling luidt als volgt: zijn er mensen die absoluut nergens goed in zijn, die eigenlijk niets kunnen, mislukt zijn op sociaal gebied, a-muzikaal zijn, een voorgebakken lasagneschotel als hoogtepunt van hun kookkunst beschouwen, niet kunnen studeren en een te slap karakter hebben om naar de sportschool te gaan om de bierbuik/vetrollen weg te trainen?
Ik denk persoonlijk van wel.
En helaas schaar ik mijzelf ook onder die categorie. Maar het gaat om meningen, dus ik ben benieuwd.
Mijn vraagstelling luidt als volgt: zijn er mensen die absoluut nergens goed in zijn, die eigenlijk niets kunnen, mislukt zijn op sociaal gebied, a-muzikaal zijn, een voorgebakken lasagneschotel als hoogtepunt van hun kookkunst beschouwen, niet kunnen studeren en een te slap karakter hebben om naar de sportschool te gaan om de bierbuik/vetrollen weg te trainen?
Ik denk persoonlijk van wel.
En helaas schaar ik mijzelf ook onder die categorie. Maar het gaat om meningen, dus ik ben benieuwd.
zondag 10 februari 2008 om 14:32
Minny, ja, dat weet ik heel goed. In mijn omgeving meerdere mensen met dyslexie meegemaakt. Zowel zeer licht dyslectisch als echt zwáááár dyslectisch. Hoef je niet direct zo te gaan lachen en brullen, ik vraag het enkel omdat ik dyslectische mensen nooit als 'dom' zou betitelen. En mensen die niet dyslectisch zijn en tóch te beroerd zijn om fatsoenlijk te sgreifuh wel.
zondag 10 februari 2008 om 14:34
zondag 10 februari 2008 om 14:34
IQ-metingen vind ik alleen interessant wanneer zij relevant zijn. Dus bijvoorbeeld omdat je op een bepaald moment op kwaliteiten wordt getoetst die je nodig hebt voor een bepaalde functie en het bedrijf waarde hecht aan de toetsuitslag. Binnen dat kader is het op dat moment relevant, maar daarbuiten niet.
De mate waarin iemand creatief is, vind ik veel interessanter. En dan bedoel ik creativiteit als ruim begrip, als in: de mogelijkheid om een manier te vinden om iets voor elkaar te krijgen. Of dat nu het behalen van een goed toetsresultaat is, of een opvoedingskwestie m.b.t. een kind, of het maken van een kunstwerk, of op welk terrein dan ook. Het meest enthousiast word ik van mensen die een origineel creatief denkvermogen hebben, die nieuwe - bij henzelf passende - oplossingen bedenken kunnen. En die komen gelukkig overal ter wereld voor waar mensen zijn.
De mate waarin iemand creatief is, vind ik veel interessanter. En dan bedoel ik creativiteit als ruim begrip, als in: de mogelijkheid om een manier te vinden om iets voor elkaar te krijgen. Of dat nu het behalen van een goed toetsresultaat is, of een opvoedingskwestie m.b.t. een kind, of het maken van een kunstwerk, of op welk terrein dan ook. Het meest enthousiast word ik van mensen die een origineel creatief denkvermogen hebben, die nieuwe - bij henzelf passende - oplossingen bedenken kunnen. En die komen gelukkig overal ter wereld voor waar mensen zijn.
zondag 10 februari 2008 om 14:38
Ja muuh, dat overkomt de besten Maar je zult me zelden op een spelfout betrappen voor de rest. Daar ben ik dan wel trots op, op mijn kennis van de Nederlandsche taal.
En ja, ik verbaas me ook over al die slimme mensen. Maar veel mensen noemen zichzelf al snel intelligent. Ik zeg gewoon dat het bij mij is vastgesteld, maar ik noem mezelf niet slim. Slimheid en intelligentie zijn voor mij verschillende dingen.
zondag 10 februari 2008 om 14:45
Die kater had ik gisteren. Grappig trouwens, ik irriteer mij eerder aan taalgebruik dan aan spelling. Mensen die mits en tenzij door elkaar halen bijvoorbeeld. Of die bepaalde woorden in geheel verkeerde context gebruiken, om zo intelligent over te komen.
Ik ben alleen niet betweterig genoeg om anderen daar op de te gaan wijzen, wat veelal gebeurd zodra een discussie niet gewonnen kan worden. EQ zeg ik je...EQ...
zondag 10 februari 2008 om 14:45
Als je je aangevallen/ aangesproken voelt zegt dat veelal meer over jezelf, dan over de ander trouwens. Je leert juist veel van de mensen/ uitspraken waar je moeite mee hebt, niet van de mensen / uitspraken waar je helemaal achter staat.
Vraag jezelf eens af waaróm iets aanvallend op je overkomt.
Als je de kernkwaliteiten op een rijtje hebt zul je leren dat het veelal, doch niet altijd, komt omdat de opmerking waar je je aan stoort een overdrijving is van je eigen uitdaging. Vreselijk interessant.
Vraag jezelf eens af waaróm iets aanvallend op je overkomt.
Als je de kernkwaliteiten op een rijtje hebt zul je leren dat het veelal, doch niet altijd, komt omdat de opmerking waar je je aan stoort een overdrijving is van je eigen uitdaging. Vreselijk interessant.