Actueel
alle pijlers
Volkswoede
zondag 10 februari 2008 om 17:12
Met afgrijzen heb ik naar die leugenaar Joran van der sloot zitten kijken. Maar waar ik nog veel meer van walgde, en wat ik ook echt niet begreep, waren de hordes die zich voor zijn veronderstelde verblijfplaats verzameld hadden, prepared to lynch. Wat mankeert mensen die zoiets doen? Natalee was toch geen familie/vriendin? Het deed me aan de middeleeuwen denken, de meutes die zich verzamelde voor het huis waar een vermeende heks zich verschanst had. Echt walgelijk, ik krijg dan last van plaatsvevangende schaamte. Hetzelfde gevoel bekroop me als na de dood van Pim Fortuin. De types die de straat op gingen om te rellen. Dat waren allemaal tokkie-achtigen meen ik mij te herinneren. Wie kan mij uitleggen waarom mensen zo primitief reageren?
zondag 10 februari 2008 om 17:20
zondag 10 februari 2008 om 17:26
Ik zou het zelf niet doen, maar het zou misschien zo kunnen zijn dat het te maken heeft met het (falende) rechtsysteem? Als men verwacht, dat zo'n vent niet veroordeeld wordt, wegens gebrek aan bewijs, kan ik me op zich wel voorstellen, dat dat woede opwekt. Hij heeft voor het oog van de wereld toegegeven, dat hij verantwoordelijk is voor haar dood, dus als zo'n jongen dan vrij rond blijft lopen, vind ik dat ook wel een onverdraaglijke gedachte.
zondag 10 februari 2008 om 17:31
Wickedwitch...kan me je gevoelens indenken.
Denk dat er meerdere redenen voor een primaire volkswoede kunnen zijn.Bv. mensen zijn oprecht boos en identificeren zich (te) sterk met het slachtoffer en (haar) familie.Verder kan een al te sterk rechtvaardigheidsgevoel meespelen.Of mensen zijn erg sensitief voor beelden en de invloed van media.
En tenslotte,geen politiek correcte versie maar wel mijn mening.Je hebt gewoon domme mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is.En bij wie kritisch denken en/of nuance in hun denken gewoon ontbreekt.En die (het liefst met een groep) op primitieve wijze hun emoties of frustraties uiten..
Overigens ben ik in jouw voorbeeld wel van mening dat Joran (mede)schuldig is aan de verdwijning van Nathallee.En daarnaast beschikt over een gigantische persoonlijkheidsstoornis.Maar in een rechtsstaat als de onze heeft (gelukkig) de rechter nog het laatste woord...
Denk dat er meerdere redenen voor een primaire volkswoede kunnen zijn.Bv. mensen zijn oprecht boos en identificeren zich (te) sterk met het slachtoffer en (haar) familie.Verder kan een al te sterk rechtvaardigheidsgevoel meespelen.Of mensen zijn erg sensitief voor beelden en de invloed van media.
En tenslotte,geen politiek correcte versie maar wel mijn mening.Je hebt gewoon domme mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is.En bij wie kritisch denken en/of nuance in hun denken gewoon ontbreekt.En die (het liefst met een groep) op primitieve wijze hun emoties of frustraties uiten..
Overigens ben ik in jouw voorbeeld wel van mening dat Joran (mede)schuldig is aan de verdwijning van Nathallee.En daarnaast beschikt over een gigantische persoonlijkheidsstoornis.Maar in een rechtsstaat als de onze heeft (gelukkig) de rechter nog het laatste woord...
Hey Lord,don't ask me questions
zondag 10 februari 2008 om 18:32
In feite zijn we als mens gewoon allemaal geconditioneerd. Op begrafenissen janken we massaal om (associaties met) ons eigen verdriet, ipv om degene die we vaarwel zeggen. We huilen om films omdat we ze associeren met gebeurtenissen uit ons eigen leven. We janken of gillen als Nederland een beslissend doelpunt scoort. Niet om dat doelpunt, maar om emotie, het liefst gemeenschappelijk, uit onze tenen, en met zn allen tegelijk.
Om Joran zijn we massaal ontstemd. Uiteraard niet alleen omdat het een eng, leugenachtig verwend blowend papventje is (met een heel klein pikkie denk ik, vanwege zijn grote ego), maar ook vanwege het gemeenschappelijke gevoel van verontwaardiging, ongeloof en verbijstering waarmee we met ons pilsje voor de buis zaten vorige week. Het zou je zoon/ vriend/ broer maar zijn. En Natalee zou je dochter of babysit maar wezen. We verplaatsen en associeren massaal en (blijkbaar) heel graag en met verve; al vreten we uit ons neus of al werken we ons de pleuris, dat maakt volgens mij niks uit.
Om Joran zijn we massaal ontstemd. Uiteraard niet alleen omdat het een eng, leugenachtig verwend blowend papventje is (met een heel klein pikkie denk ik, vanwege zijn grote ego), maar ook vanwege het gemeenschappelijke gevoel van verontwaardiging, ongeloof en verbijstering waarmee we met ons pilsje voor de buis zaten vorige week. Het zou je zoon/ vriend/ broer maar zijn. En Natalee zou je dochter of babysit maar wezen. We verplaatsen en associeren massaal en (blijkbaar) heel graag en met verve; al vreten we uit ons neus of al werken we ons de pleuris, dat maakt volgens mij niks uit.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
zondag 10 februari 2008 om 18:40
Grappig topic. Ik ken dat gevoel van die plaatsvervangende schaamte en heb me ook regelmatig afgevraagd waar dit gevoel van volkswoede nou vandaan komt. Helaas heb ik geen antwoord kunnen bedenken. Het heeft iets te maken met 'samen staan we sterk' ofzo volgens mij. Met zijn alleen tegen de underdog. Dan is het makkelijk roepen en schreeuwen. Net als de voetbalhooligans die als ze alleen zijn hele brave huisvaders zijn.
Ik heb hier op het forum enige tijd geleden een topic geopend over Joran v.d. Sloot v.s. Peter R de Vries (net na het wijn gooi incident) en ben daar op enig moment afgehaakt in mijn eigen topic omdat ik werd uitgemaakt voor vanalles en nog wat omdat ik het lef had om te zeggen 'laten we nou even wachten tot zondag (de uitzending) voordat we allemaal met een beschuldigende vinger gaan wijzen'. Dat was maar belachelijk! Het was toch duidelijk! Hoe haalde ik het in mijn hoofd om te denken dat hij het misschien toch niet gedaan had! En dit allemaal in iets minder vriendelijke bewoordingen. Ik had op dat moment geen zin om een rel aan te gaan en me virtueel te moeten gaan verdedigen en ben dus afgehaakt. Maar ben wel benieuwd of diezelfde dames dit topic ook weten te vinden om te vertellen dat ook zei helemaal niets snappen van de volkswoede.........en het lynchen (al dan niet virtueel) van iemand die nog niet veroordeeld is.
En jah..ik heb ook gehuild bij de dood van Hazes (niet omdat ik zijn muziek nou zo geweldig vond..maar de show zo indrukwekkend...sorry...heb me mee laten slepen ) en bij de dood van Fortuin was ik vooral boos. Boos omdat we in NL ineens vermoord worden/werden voor dat wat we zeiden. De vrijheid van meningsuiting kwam in gevaar. En daar was ik boos om. Het was geen verdriet om de 'persoon' Fortuin (zelfs niet de iedeeen waar hij voor stond waar ik niet in geloofde) maar wel om het idee dat we dus blijkbaar niet meer vrij zijn om te zeggen wat we willen zonder dat e.o.a. gek dan kan/mag bedenken om je maar te vermoorden...
Ik heb hier op het forum enige tijd geleden een topic geopend over Joran v.d. Sloot v.s. Peter R de Vries (net na het wijn gooi incident) en ben daar op enig moment afgehaakt in mijn eigen topic omdat ik werd uitgemaakt voor vanalles en nog wat omdat ik het lef had om te zeggen 'laten we nou even wachten tot zondag (de uitzending) voordat we allemaal met een beschuldigende vinger gaan wijzen'. Dat was maar belachelijk! Het was toch duidelijk! Hoe haalde ik het in mijn hoofd om te denken dat hij het misschien toch niet gedaan had! En dit allemaal in iets minder vriendelijke bewoordingen. Ik had op dat moment geen zin om een rel aan te gaan en me virtueel te moeten gaan verdedigen en ben dus afgehaakt. Maar ben wel benieuwd of diezelfde dames dit topic ook weten te vinden om te vertellen dat ook zei helemaal niets snappen van de volkswoede.........en het lynchen (al dan niet virtueel) van iemand die nog niet veroordeeld is.
En jah..ik heb ook gehuild bij de dood van Hazes (niet omdat ik zijn muziek nou zo geweldig vond..maar de show zo indrukwekkend...sorry...heb me mee laten slepen ) en bij de dood van Fortuin was ik vooral boos. Boos omdat we in NL ineens vermoord worden/werden voor dat wat we zeiden. De vrijheid van meningsuiting kwam in gevaar. En daar was ik boos om. Het was geen verdriet om de 'persoon' Fortuin (zelfs niet de iedeeen waar hij voor stond waar ik niet in geloofde) maar wel om het idee dat we dus blijkbaar niet meer vrij zijn om te zeggen wat we willen zonder dat e.o.a. gek dan kan/mag bedenken om je maar te vermoorden...
zondag 10 februari 2008 om 18:46
Inderdaad, ik heb dit ook met verbazing bekeken.
Echt massa hysterie.
Precies hetzelfde als wat toen met Pim Fortuyn gebeurde.
Hoeveel mensen worden er niet vermoord in NL, hele gezinnen, maar daar heb je die reactie niet.
Echt massa hysterie.
Precies hetzelfde als wat toen met Pim Fortuyn gebeurde.
Hoeveel mensen worden er niet vermoord in NL, hele gezinnen, maar daar heb je die reactie niet.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
zondag 10 februari 2008 om 19:35
zondag 10 februari 2008 om 19:39
zondag 10 februari 2008 om 19:43
Kan ik me helemaal indenken. Of je het eens bent met Fortuin of niet; het feit dat iemand geliquideerd wordt omdat ie wat vindt, dat ging iedereen zijn petje te boven. Dat is eng, en bedreigend, en dat vond iedereen, vandaar dat massale. Bovendien verdiende hij het niet, om daar te sterven op het beton van die parkeerplaats. Dat paste niet, noem me sentimenteel maar dat vond ik echt erg.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
zondag 10 februari 2008 om 19:50
Volgens mij heb ik iets gemist. Massahysterie?
Het enige wat ik gezien is de reactie van 'de media' op de reactie van 'het volk' op die media. Om je daar nou zo over op te winden lijkt me wat overdreven. Er staan wat mensen die wat roepen en dat wordt groot in beeld gebracht om weer een item te hebben voor Hart van Nederland ofzo. En aangezien ik me niet identificeer met de mensen in beeld, heb ik ook geen last van plaatsvervangende schaamte.
Alhoewel, de toonzetting van TO vind ik behoorlijk overdreven. Leugenaar vd Sloot, Walging, agressieve sukkels: je weet het volk wel in goede banen te leiden op deze manier
Het enige wat ik gezien is de reactie van 'de media' op de reactie van 'het volk' op die media. Om je daar nou zo over op te winden lijkt me wat overdreven. Er staan wat mensen die wat roepen en dat wordt groot in beeld gebracht om weer een item te hebben voor Hart van Nederland ofzo. En aangezien ik me niet identificeer met de mensen in beeld, heb ik ook geen last van plaatsvervangende schaamte.
Alhoewel, de toonzetting van TO vind ik behoorlijk overdreven. Leugenaar vd Sloot, Walging, agressieve sukkels: je weet het volk wel in goede banen te leiden op deze manier
zondag 10 februari 2008 om 19:55
Maar kwaad zijn is iets anders dan zo'n verdriet hebben omdat je 'Pim zo mist' en wekenlang elke dag bij het hek van zijn huis gaan staan om zo toch een beetje dicht bij hem te zijn. (Maar nu denk ik ook dat dat die mensen überhaupt te dom waren om te horen wat hij zei, en alleen maar één aspect van hem begrepen.)
zondag 10 februari 2008 om 19:59
Laten we Joran zijn voeten in een blok beton van 200 kilo gieten. Vervolgens duwen we hem voorzichtig van een bootje af, zo'n 10 kilometer ten noorden van Aruba.
En als hij blijft drijven is 'ie onschuldig!
Deze methode van waarheidsvinding werkte perfect in de middeleeuwen. Erg betrouwbaar en overzichtelijk.
Wat veel mensen ook irriteert is het feit dat Joran blijkbaar trots is dat hij er mee wegkomt. Misschien lag ze in coma, of was ze bewusteloos toen hij haar overboord duwde. Dan is ze door zijn toedoen verdronken. Hij wekt de indruk dat het een spelletje voor hem is geweest. Joran vindt het geloof ik wel geestig dat hij iedereen (inclusief Justitie) te slim af is.
Die arrogantie zal hem wel een keer opbreken hopelijk.
En als hij blijft drijven is 'ie onschuldig!
Deze methode van waarheidsvinding werkte perfect in de middeleeuwen. Erg betrouwbaar en overzichtelijk.
Wat veel mensen ook irriteert is het feit dat Joran blijkbaar trots is dat hij er mee wegkomt. Misschien lag ze in coma, of was ze bewusteloos toen hij haar overboord duwde. Dan is ze door zijn toedoen verdronken. Hij wekt de indruk dat het een spelletje voor hem is geweest. Joran vindt het geloof ik wel geestig dat hij iedereen (inclusief Justitie) te slim af is.
Die arrogantie zal hem wel een keer opbreken hopelijk.
zondag 10 februari 2008 om 21:32
Dat niet. Wel dat dat rotjong er mee weg zou komen.
Over emotioneel reageren, bij Hazes, Fortuyn, van Gogh en Diana heb ik wel degelijk gegriend op tv. Maar alleen maar omdat je dan zelf emotioneel in je vel zit, weet ik veel.
Dan is alle ratio weg.
Ach, ik ben inmiddels zo'n watje, ik grien nog bij extreme home make over.
Vroeger was ik bikkelhard en bracht niks me aan het huilen.
Maar nu?
Schaar me maar onder de watjes.
Over emotioneel reageren, bij Hazes, Fortuyn, van Gogh en Diana heb ik wel degelijk gegriend op tv. Maar alleen maar omdat je dan zelf emotioneel in je vel zit, weet ik veel.
Dan is alle ratio weg.
Ach, ik ben inmiddels zo'n watje, ik grien nog bij extreme home make over.
Vroeger was ik bikkelhard en bracht niks me aan het huilen.
Maar nu?
Schaar me maar onder de watjes.
Ik verbaas me erover dat de buitenkant van de dingen zoveel verbergt.
maandag 11 februari 2008 om 00:22
Nee, totaal niet. Ik voel ook geen enkele woede of aversie jegens Joran of zijn familie. Het is een media show. Soms vind ik het zelfs knap of indrukwekkend hoe iemand van die leeftijd zo (ogenschijnlijk) zo rustig blijft onder die massale media aandacht.
Als zou blijken dat de ouders van Madeleine McCann hun dochter (al dan niet per ongeluk) hebben omgebracht, dan voel ik ook geen haat of boosheid tegen die ouders. Fascinerende zaak, ingewikkeld, maar ik heb er geen negatieve gevoelens bij. Wel verbazing of onbegrip.
Kan me wel indenken dat ze op dat "One Happy Island" 't een beetje gehad hebben met Joran & Familie: niet bepaald goede reclame voor het eiland, het de zaak ettert al 3 jaar door nu?