Voor het eerst naar de basisschool

06-09-2011 23:29 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren is onze dochter voor het eerst naar school gegaan.

Tranen!! Maar achteraf had ze het heel leuk.

Ze had nog niet gewend omdat ze net jarig is geweest dus ze gaat gelijk met de nieuwe stroom mee.

Ik vind het enorm spannend en merk dat ik ook heel erg moet wennen aan dit 'wereldje'.

Ik ben opeens een moeder met een rugzakkie :-)



Wie wilt ervaring met mij delen hierover?

Ik merk dat ik best onzeker ben. Zelf heb ik niet een hele fijne school ervaring en merk dat ik ook enorm moet wennen aan de ouders en de regels en..

Tja ook moeders heeft een paar wen dagen nodig hoor.
Alle reacties Link kopieren
Hier hetzelfde! Maar mijm dochter is voor de vakantie al een paar dagen gaan oefenen (lees mama heeft geoefend) Vreselijk toch: je kleine meisje in zo'n grote school met zo veel grote kinderen

Om maar niet te spreken over de communicatie!!

Naar KDV brengen vind ik inmiddels geen enkel probleem, ik weet dat mn kinderen het daar fijn hebben, ik ken de leidsters, altijd een praatje over hoe de dag was, op de basisschool komen de kinderen in een sliert naar buiten en heeft de juf echt geen tijd om met elke ouder even de dag door te nemen (zo voelt het) drama!! En dan heb ik het nog niet over het Ons-kent-ons-wereldje van alle moeders....



Haha maar mijn dochter vindt het superleuk, ondanks dat ze zegt net niemand te spelen. Ze gaat met plezier heen en vertelt er vrolijk over. Kortom: gaat helemaal goed! En wij mama's hebben nog zo'n 8 jaar om te wennen :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het van 2 jaar geleden. Totaal van mijn pad was ik van alle veranderingen en vooral het gebrek aan informatie. Kind zit op een giga grote school.



Geloof me, over 3 weken is dit topic overbodig en zijn jullie gewend.

Tranen sochtends kan blijven. Vandaag in groep 3 nog menig traan gehoord...
Alle reacties Link kopieren
Haha maar mijn dochter vindt het superleuk, ondanks dat ze zegt net niemand te spelen. Ze gaat met plezier heen en vertelt er vrolijk over. Kortom: gaat helemaal goed! En wij mama's hebben nog zo'n 8 jaar om te wennen :-)



En dan openen jullie een topic, :Mn kind wordt brugpieper, en ik heb het er moeilijk mee
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ehm, wat is een moeder met een rugzakkie?





Succes en sterkte in elk geval. Voor je het weet moet je om de hoek parkeren als je ze van school haalt.



Alle reacties Link kopieren
Een moeder met zo'n mooi Dora/Diego/MLP/Prinsessen rugzakje.



Over een half jaar eerst een topic; HELLUP! mijn kind heeft zoveel vriendjes, hoe moet ik dit plannen?!

Alle reacties Link kopieren
dochter hier is drie weken geleden begonnen met school, ook meteen na de vakantie. Was in het begin erg enthousiast, maar dat wordt nu wat minder. Vooral bso vindt ze maar niets. Maar na een week op school kwamen de verhalen over nieuwe kinderen waarmee ze speelt, en dat ze die lief vindt en die ook zo lief. Dat zit dus weer goed.

De juf zei al dat kinderen die in het begin heel enthousiast zijn later een dipje krijgen en dat is in ons geval ook zo. Ik heb nu een weekoverzicht voor haar gemaakt, ik merkte dat ze een beetje in de war was van alles wat er gebeurde elke dag, en nu heb ik het idee dat ze wat rustiger is. Maar het blijft een kwestie van wennen... zucht...
Alle reacties Link kopieren
Nog een maand of twee en dan gaat mijn grote kleine meisje ook... slik. Hoewel ze er echt aan toe is en ik geen problemen verwacht omdat ze zich makkelijk aanpast vind IK het heel spannend haha.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is deze week begonnen met wennen, vanaf volgende maand gaat ze volledig naar school. Ik moet er ook heul erg aan wennen!!! Ook al gaat ze al naar het kdv sinds ze vier maanden is en is ze ook een jaar naar de psz geweest. Vond het best moeilijk om haar "alleen" achter te laten op die grote school met al die veels te oude kinderen om haar heen...ze is verreweg de jongste in de groep. Mijn blik is ook gekleurd door minder leuke schoolervaringen van mezelf.

Toen ik haar ging halen stonden al die moeders al te klitten bij het schoolplein en voelde ik me wat verloren. Volgende keer ga ik echt proberen een leuk praatje te houden, ik ben gewoon niet zo goed in dat 'small talk' en red me vaak een stuk beter in één op één contact. Omdat ik drie dagen werk zie ik die moeders straks ook maar op twee dagen in de week
Alle reacties Link kopieren
Toevallig kreeg ik net een kaartje binnen van school met daarop de wendagen en de klas waarin ze komt. Slik.
Alle reacties Link kopieren
Spannend he?



Dag drie is voorbij. Ze komt wel vol enthousiasme terug met boekjes, bobo, tekeningen.

Ook ik moet wennen dat ik niet elke keer kan vragen hoe het was. Het persoonlijk contact met jufvrouw is wat minder dan bij de KDV.



Mijn dochter kent niemand in de klas en net als ik sta ik ook daar een beetje alleen op de schoolplein.

Soms voelt het alsof ik ook weer een beetje op school zit met de regeltjes e.d.



Het lijkt wel al na drie dagen dat mijn dochter een speurt heb gemaakt in haar ontwikkeling.

Ze had het vandaag over het tekenen van een vierhoek?? En hoe de klok werkt, en wat voor letter dat is.

Jeetje, ze worden echt groot he



Nu went ze nog halve dagen hoewel ze dolgraag wilt gymen en dat pas na de lunchpauze is.



Kijken wat ze morgen wilt..
Alle reacties Link kopieren
Norajo: waarom zou je niet kunnen vragen aan de juf hoe het gegaan is? Ik werk op een basisschool en vind het heel normaal dat de mama/ papa van nieuwe kinderen even komt vragen hoe het is gegaan. Trouwens ook de ouders van de andere kinderen. Gewoon doen!
Alle reacties Link kopieren
Wel leuk om te lezen jouw verhalen, NoraJo! Dat is dan weer de leuke kant van het naar school gaan.

Ik weet niet hoe groot de kleutergroep bij jullie is, maar bij mijn dochter zitten nog 13 andere kleuters in de groep. Het is een gemengde groep (1 en 2), waar ook nog grotendeels jongetjes in groep 1 zitten dus ik hoop dat het haar wat lukt om vrienden te maken. Alhoewel ze op het kdv ook meestal met jongetjes speelt!



De juf is ook heel benaderbaar, toen ik m'n dochter in de klas bracht had ze alle tijd voor een gesprekje. De andere kids vermaakten zich wel en degenen die nog binnen werden gebracht waren nog even in gesprek met hun moeder of vader.



Wat me trouwens wel opviel, was dat de meeste kinderen door hun vader of moeder gebracht werden. Ben ik nou zo'n ontaarde moeder dat mijn dochter straks drie keer per week naar de VSO gaat??! Waarschijnlijk niet, maar ik vond het wel bijzonder om te zien.
Alle reacties Link kopieren
3 kinderen, wat lekker rustig.
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,



Ik las jullie verhalen en kreeg tranen in de ogen, ook mijn zoontje mag 13-9 gaan wennen op school!!! en per 24 oktober mag hij echt naar school!

Ik dacht altijd dat je de eerste dag wennen erbij mocht blijven, maar helaas, kwart voor 9 moeten we weg, en ik ben zo bang voor dat moment!

Ik weet het nog van de creche, hij ging erheen vanaf 5 maanden, maar heeft tot vorig jaar nog aan mijn been gehangen!

Vind het wel jammer dat ik hem niet met de lunch kan ophalen enz. ... zoals mijn moeder dat deed, samen een broodje eten, thee drinken etc..maar ja, die tijden waren anders.

Gelukkig ben ik wel de woensdagmiddag vrij en donderdag kan ik hem ook gewoon ophalen.

Hoe hebben jullie dit geregeld? naschoolse opvang? is dat wat?

Hoe doe je dat inderdaad met contact leggen? basis school geeft mij zo een rotgevoel, werd vroeger zo gepest, dat ik er een nare smaak van heb overgehouden! hoop zo dat mijn kleine man dat niet krijgt! maar hoop ook niet dat hij een pester word!

Hebben de moeders waarvan de kinderen al naar school gaan, daar al iets van gemerkt meegekregen of over gesproken met leraren etc?



Groeten,

Chantal
Alle reacties Link kopieren
@Chantal: in de periode kdv en psz nooit echt moeite mee gehad, maar nu ze met school begint vind ik het ineens sneu dat ik haar 's ochtends vanaf 7.30 uur bij de VSO kan brengen en 's middags tot 18.00 uur bij de naschoolse opvang op kan halen.

Leest er hier ook iemand mee die daar ervaring mee heeft? Is een schooldag vermoeiender voor een kind? Ik had het de juf ook al gevraagd, en die gaf aan dat de kinderen die het niet trekken en bij de BSO in een diepe slaap vallen op de bank, een uitzondering zijn. Ze is straks drie middagen in de week vrij, waarvan ze één lange middag moet overblijven bij de BSO. Ik wou het maar eens aanzien hoe het gaat, en anders kan ik altijd nog ouderschapsverlof opnemen. Mijn werkgever heb ik daar maar vast van op de hoogte gebracht.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het erg veel hoor Lanski, zeker het eerst jaar zijn ze nog zo moe, hier wilde de juf dat ze de eerste maanden alleen in de ochtend gingen, omdat ze zo moe waren en op school in slaap vielen. Allebei mijn kids.



Gewoon lekker een jaartje ouderschapsverlof opnemen!!
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is in maart in groep 1 begonnen. Zij gaat vanaf het begin 2 middagen naar de bso. Ik heb 1 werkdag ingekort, zodat ik haar 's middags na school kan ophalen. Ze blijft 3 dagen in de week over en op woensdag ben ik vrij en op vrijdag haar vader.

Alleen de eerste week heb ik haar niet naar de bso laten gaan, maar ze ging wel gelijk hele dagen naar school. De juf had er ook niks van gezegd dat dat te zwaar zou zijn ofzo. En zelf vond ze het ook wel te doen.

(Ja, wel gehuil bij het wegbrengen, maar als ik haar eind van de dag bij de bso wilde ophalen wilde ze niet mee naar huis. )



Misschien is 1 dag korter werken (al dan niet dmv ouderschapsverlof) ook voor jou een optie?
anoniem_31485 wijzigde dit bericht op 09-09-2011 11:19
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn tweede dochter is ook deze week begonnen. Ze heeft het zwaar... de oudste vond het destijds allemaal prachtig en leuk, meteen hele dagen geen probleem.

De jongste vind het allemaal heel vermoeiend en druk, het feit dat ze de juf een hand "moet" geven als ze binnenkomt is haar eigenlijk al teveel. Best moeilijk om aan te zien. Maar goed, haar kennende zal dit vast over enkele weken wel omslaan in enthousiasme als ze zich een beetje thuis gaat voelen.

Mijn kleine dreutel op zo'n grote school...
Alle reacties Link kopieren
Dat älleen achterlaten"blijft moeilijk.

Mijn oudste zoon is inmiddels 7 en zit in groep 3.

Omdat hij nu in groep 3 zit mag ik niet meer mee het schoolplein op(van school maar vooral van hem want hij is nu een grote bink)

Elke ochtend als ik 'm afzet voor de poort en hem alleen dat hele grote plein op zie lopen voel ik me rot.

Volgend jaar gaat de jongste naar groep 1 en mag ik weer mee en voor de raam zwaaien.
Alle reacties Link kopieren
Gaat het al beter NoraJo?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook wel benieuwd hoe het alle kersverse kleuters en hun (schoolplein) mama's vergaat!



Met onze kleuter gaat het prima. Als ik de juf vraag zegt ze altijd dat het prima gaat. Als er iets zou zijn waar ze zich zorgen over maakt of wat haar opvalt zullen we het wel horen denk ik. Dochter is zelf ook positief en heeft elke dag zin om naar school te gaan dus dat is ook een goed teken.



Zelf ben ik er nog niet helemaal gerust op. Ik zie in haar klasje niet echt meisjes die haar vriendinnetje zouden kunnen worden. Ze vindt twee meisjes heel leuk maar die zijn al dikke vriendinnen met elkaar, dus als die samen zijn valt ze wat buiten de boot. Laatst was één van beide ziek en toen was onze dochter wel de hele tijd in beeld bij het andere meisje. Ze zit in een combinatieklas en de andere meisjes zitten allemaal in groep 2. Gelukkig komt een vriendinnetje van de creche er nog bij per december. En ik hoop dat er gaandeweg het schooljaar nog wat meisjes bij komen.



Wachtende bij het schoolplein voel ik me ook nog niet altijd op mijn gemak. Ik ben er eigenlijk alleen dinsdag en om de week op vrijdag, op de andere dagen werk ik, dus ik zie de andere ouders ook weinig. De kleuters maken binnenkort een tripje en daarom heb ik me maar aangemeld als chauffeur en begeleider. Misschien dat het tijdens zo'n tripje beter lukt om andere ouders te leren kennen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven