Eigenlijk vind ik dit een gevaarlijke pijler...

10-02-2008 23:07 819 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sja,

Ik kom hier nooit eigenlijk, maar was per ongeluk in het topic van [Bewerkt door moderator, gebruikersnaam forummer] (via de lijst nieuwe topics aan de rechterkant) terecht gekomen. En zojuist klik ik - alweer per ongeluk - het verkeerde topic aan.

En hoewel ik niet echt aandachtig gelezen heb maar slechts vluchtig gescand, viel me direct op dat hetgeen wat ik op deze pijler tegenheb ook in die paar postings die ik dan vluchtig gelezen heb, bevestigd wordt.

Eigenlijk vind ik dit maar een gevaarlijke kutpijler, zoals ik ook in de titel al zei. Deze pijler zit vol met ernstig labiele mensen die kennelijk een dagtaak maken van andere ernstig labiele mensen nog verder een depressie inlullen.

Dat klinkt hard, is het wellicht ook, maar ik bedoel het eigenlijk behoorlijk serieus en vanuit een oprechte ... sja, hoe noem je dat.... bezorgdheid.

Ben ik de enige die dat vindt? Ben ik de enige die zich afvraagt of fora uberhaupt pijlers of subfora gericht op psychische problemen zouden moeten hebben?

Als ik eerlijk ben denk ik dat het internet sowieso niet echt gezond is voor mensen die worstelen met psychische problemen. En begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen mensen die - tijdelijk - niet zo lekker in hun vel zitten. Als die het internet als vluchtplek, uitlaatklep of ontspanning gebruiken: more power to ya.

Maar dat is niet waar ik op doel, met dit onderwerp. Op deze pijler staat het vol met allerlei ernstige psychische problemen, en al die zelfdiagnoses en bevestigingen van de eigen ellende lijken mij persoonlijk niet echt bijdragen aan beter functioneren in de maatschappij of een betere psychische gezondheid.

Nou ja, misschien ben ik wel de enige die dat vindt, dat kan natuurlijk. Maar ik wou het toch maar even gezegd hebben. Doe ermee wat je wil.
Am Yisrael Chai!
*verslikt zich in haar thee*

Lindy, hoe moet ik me dat precies voorstellen?
summerbreeze21 schreef op 10 februari 2008 @ 23:31:

[...]

Hiermee ben ik het dus niet eens. Heel veel mensen kunnen er juist NIET mee omgaan en blijven als het ware hangen..

Sorry maar het blijft toch wel je eigen verantwoordelijkheid of je een topic of forummen op zich aan kan hoor en of je daar de hele dag aan wilt besteden of niet.

Ik gedij prima bij een topic hier op deze pijler. Iedereen mag een mening hebben over deze pijler maar als je hier nooit komt anders, wat maakt het je dan een ruk uit of deze pijler er is of niet. Dan kun je daar toch onmogelijk hinder van ondervinden.

Ik heb persoonlijk ook helemaal niet het gevoel dat ik blijf hangen in een soort state of mind omdat ik me heb geschaard bij een bepaald groepje meiden op een pijler die in de ogen van ander blijkbaar gevaarlijk overkomt. En volgens mij die meiden ook niet. We delen iets maar we delen ook genoeg niet omdat dat een leven buiten het internet en de computer is. Ik weet natuurlijk niet hoe het op de andere topics aan toe gaat en wat die daar allemaal doen maar op ons topic doen we niet aan zelfdiagnose. De diagnoses zijn allemaal vastgesteld door professionele mensen, de rest is mening.

Prima als je iets aankaart maar je kunt het ook lichtelijk overdrijven.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
KatB schreef op 10 februari 2008 @ 23:36:

Voor zwelgen heb je geen internet nodig, voor do-it-yourself-diagnoses trouwens ook niet.

Ikzelf ben voornamelijk op het borderline topic omdat ik dat zelf heb en ik van anderen in dat opzicht ook genoeg kan leren hoe zij met situaties om gaan. "Dat moet ik eens uitproberen." "Dát ga ik vooral nooooooit doen." Bovendien snappen zij net iets beter dan de meesten hoe iets aan voelt. Vaak genoeg ook niet hoor, bij sommige dingen kan ik me totaal niet voorstellen.

Maar, als dit een gevaarlijke pijler zou zijn, is de gezondheidpijler dat dan ook niet? Dit vraag ik overigens niet om te stangen of zoiets, maar puur uit interesse. Daar zit toch ook het gevaar dat er allerlei diagnoses aan dingen worden toe gedicht zonder dat er een arts is bezocht?

Ja, dat vind ik net zo kwalijk. Mij lijkt het namelijk nogal simpel: bij ernstige ziekte of het vermoeden daarvan, of bij ernstig psychisch leed of het vermoeden daarvan, moet je volgens mij niet bij je computer op je zolderkamertje zijn, maar bij een arts.

Nou ja, toevallig is jouw topic het topic waar ik per ongeluk op terecht kwam en ik zat echt met mijn ogen te klapperen, voor zover dat kan.
Am Yisrael Chai!
Aan de ene kant is het natuurlijk goed dat men elkaar hier kan vinden, en daarmee herkenning. Of vooral erkenning wellicht. Aan de andere kant loopt men wel het risico te gaan zwelgen, zichzelf en anderen meer problemen aan te praten dan er zijn, het probleem erger te maken dan het al was en ook om te denken dat dit allemaal "normaal" is.

Helemaal opdoeken lijkt me niet haalbaar, want dan worden de topics elders op het forum wel geopend.
.
lindy schreef op 10 februari 2008 @ 23:43:

Als je al sinds 2001 lekkende tieten hebt kun je niet meer over een hypochondrische afwijking praten, lijkt me

Ik heb het over de angst ;-) ..

net als angst in je broek te plassen, over te geven etc..

Angsten die écht vrij makkelijk zijn te behandelen.. Dat is gewoon echt zo. Maar als ik hier mijn advies geef, worden mensen gewoon echt boos. Terwijl ik het zelf heb meegemaakt. Dat vind ik echt belachelijk.

Blijkbaar willen mensen alleen horen wat zij willen horen.
lindy schreef op 10 februari 2008 @ 23:42:

Ik schrik nergens meer van hoor, sinds ik hier verkeer. Hoewel, je huis schoonmaken en dan met hapjes en drankjes en matrassen op je visite zitten wachten... ;-)
Hahahaha, ik moet zo ongelooflijk lachen, want ik had echt precies hetzelfde. Klik nietsvermoedend dat topic aan en zal nooit meer een "kom anders gezellig bij ons langs, er komt nog een leuk stel mensen" uitnodiging op dezelfde manier kunnen bekijken.
Am Yisrael Chai!
Ik uit mijzelf helemaal niet makkelijk in real life, dus is deze pijler een uitkomst. Ook help ik graag mensen die ook in een depressie heb gezeten, en heb ik veel aan het borderlinetopic. Het motiveert me juist. Ik denk niet dat mensen zelfmoord gaan plegen door deze pijler. Het is soms erg verhelderend en therapetisch dingen van je af te schrijven, maar natuurlijk is het het beste om naar een professional te gaan. En dat doen de meesten dan ook, ik ook.
Ik had al zo'n vaag vermoeden waar dat visite topic over ging...en dan toch openklikken he? Stommerd die ik ben...
Er zijn wel meer pijlers " gevaarlijk " , al spant deze natuurlijk de kroon samen met " gezondheid " . Maar je zal maar alles geloven wat er wordt gepost , zeg .... er wordt namelijk wat stom afgeluld onder het mom van goede raad geven .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Ik schrik nergens meer van hoor, sinds ik hier verkeer. Hoewel, je huis schoonmaken en dan met hapjes en drankjes en matrassen op je visite zitten wachten... ;-)
Zolang men de kleren aan houdt en de handjes bij zich, zou ik er geen problemen mee hebben. :)
Maar denk je niet dat men elkaar nog dieper in de put kan praten? Van wat ik om me heen zie hebben veel mensen de neiging om een probleem tot maximale proporties te lullen. M.a.w. hoe meer men er over praat hoe meer men het idee krijgt dat het nooit meer goed komt.

Een mooie balans tussen leuke topics en de topics op deze pijler lijkt me dan ook belangrijk...
fashionvictim schreef op 10 februari 2008 @ 23:44:

[...]

Ja, dat vind ik net zo kwalijk. Mij lijkt het namelijk nogal simpel: bij ernstige ziekte of het vermoeden daarvan, of bij ernstig psychisch leed of het vermoeden daarvan, moet je volgens mij niet bij je computer op je zolderkamertje zijn, maar bij een arts.

Nou ja, toevallig is jouw topic het topic waar ik per ongeluk op terecht kwam en ik zat echt met mijn ogen te klapperen, voor zover dat kan.

Hmm, dat verbaast me wel, want qua do-it-yourself diagnoses valt het wel mee. Volgens mij is er zelfs herhaaldelijk gezegd dat je toch echt eerst naar een psych moet voordat je kan spreken van een stoornis. Ik heb het in elk geval wel erger meegemaakt. Wat betreft dat zwelgen ook.

Zoals ik al zei, qua herkenning in elkaar maar ook om te leren van elkaar, vind ik het een prettig topic.
shahla schreef op 10 februari 2008 @ 23:44:

[...]

Sorry maar het blijft toch wel je eigen verantwoordelijkheid of je een topic of forummen op zich aan kan hoor en of je daar de hele dag aan wilt besteden of niet.

Ik gedij prima bij een topic hier op deze pijler. Iedereen mag een mening hebben over deze pijler maar als je hier nooit komt anders, wat maakt het je dan een ruk uit of deze pijler er is of niet. Dan kun je daar toch onmogelijk hinder van ondervinden.

Ik heb persoonlijk ook helemaal niet het gevoel dat ik blijf hangen in een soort state of mind omdat ik me heb geschaard bij een bepaald groepje meiden op een pijler die in de ogen van ander blijkbaar gevaarlijk overkomt. En volgens mij die meiden ook niet. We delen iets maar we delen ook genoeg niet omdat dat een leven buiten het internet en de computer is. Ik weet natuurlijk niet hoe het op de andere topics aan toe gaat en wat die daar allemaal doen maar op ons topic doen we niet aan zelfdiagnose. De diagnoses zijn allemaal vastgesteld door professionele mensen, de rest is mening.

Prima als je iets aankaart maar je kunt het ook lichtelijk overdrijven.

Mens, chill.. O_o . Zie je ergens je naam staan?!

Als je terugleest, zie je dat ik het zelf zo heb ervaren..omdat ik zelf ook regelmatig op een forum schreef en er zelf in bleef hangen..
Digitalis schreef op 10 februari 2008 @ 23:48:

Ik uit mijzelf helemaal niet makkelijk in real life, dus is deze pijler een uitkomst. Ook help ik graag mensen die ook in een depressie heb gezeten, en heb ik veel aan het borderlinetopic. Het motiveert me juist. Ik denk niet dat mensen zelfmoord gaan plegen door deze pijler. Het is soms erg verhelderend en therapetisch dingen van je af te schrijven, maar natuurlijk is het het beste om naar een professional te gaan. En dat doen de meesten dan ook, ik ook.
Nou, ik zal je eerlijk zeggen, een van de dingen die ik op deze pijler echt bij mezelf merk, is dat ik als ik dan eens in een topic een stukje meelees, ik meestal niet durf te reageren omdat ik een heleboel mensen er hier voor aan zie om wel zo labiel te zijn dat mijn - niet meelevend genoeg, niet aardig genoeg, niet serieus genoeg - posting net datgene zal zijn waardoor ik een zelfmoord of poging daartoe op mijn geweten heb. Dus serieus, ik vind het echt niet meevallen ofzo.
Am Yisrael Chai!

X-D Iedereen is bij dat topic geweest begrijp ik? Las het ook, ben snel weer verder gegaan, wilde niet bij "wie hier' gespot worden.

Maar als het (psychepijler) zo schokkend is en ver van je bed: wees blij zou ik zeggen, houwe zo en vooral wegblijven ;-)
minny schreef op 10 februari 2008 @ 23:50:

Maar denk je niet dat men elkaar nog dieper in de put kan praten? Van wat ik om me heen zie hebben veel mensen de neiging om een probleem tot maximale proporties te lullen. M.a.w. hoe meer men er over praat hoe meer men het idee krijgt dat het nooit meer goed komt.

Een mooie balans tussen leuke topics en de topics op deze pijler lijkt me dan ook belangrijk...
Dat vind ik persoonlijk toch echt ieder voor zich. Ik weet wat ik mankeer, ik weet waar ik last van heb en belangrijker: ik weet waar ik ook vooral geen last van heb. Ik vind het van mezelf ook leuk om te zien hoe ik vooruitgang boek. Hier op dat forum is dat natuurlijk niet zichtbaar, maar ook qua dagboeken et cetera. Er niet over praten heeft bij mij juist tot nare dingen geleid. Dan maar tot op het bot eerlijk, weet men ook gelijk waar men aan toe is met mij.
.
Ik dacht vijf jaar geleden inderdaad dat het met mij niet meer goed zou komen. Tegenwoordig denk ik daar héél anders over en ik vind het gewoon fijn om bepaalde zaken uit mijn leven op psychisch vlak met die meiden te delen. En ja, soms komen daar heftige dingen voorbij maar we praten elkaar echt niet de put in. Dan snap je de essentie van dat topic niet waarvan ik overigens al het vermoeden had dat het over dat topic zou gaan. Weet niet waarom, sterkte intuïtie blijkbaar.
Soundpost schreef op 10 februari 2008 @ 23:53:

[...]

X-D Iedereen is bij dat topic geweest begrijp ik? Las het ook, ben snel weer verder gegaan, wilde niet bij "wie hier' gespot worden.

Maar als het (psychepijler) zo schokkend is en ver van je bed: wees blij zou ik zeggen, houwe zo en vooral wegblijven ;-)

Tuurlijk, dat doe ik dus ook. Maar ik zat me net serieus af te vragen wat het nut van deze pijler dan is, anders dan zwelgen. De mensen die ik op dit forum als capabel genoeg beschouw om weloverwogen tips en adviezen te geven zijn nu net het soort mensen dat wijselijk hun mond houdt, lijkt mij. Dus erg veel heb je dan ook niet aan de adviezen, of wel? Het komt mij allemaal zo "de lamme leidt de blinde" over.

(En voor de goede orde: geen aanval, oprechte interesse of de bezoekers van deze pijler zich dat realiseren of hoe zij er uberhaupt over denken).
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef op 10 februari 2008 @ 23:53:

[...]

Nou, ik zal je eerlijk zeggen, een van de dingen die ik op deze pijler echt bij mezelf merk, is dat ik als ik dan eens in een topic een stukje meelees, ik meestal niet durf te reageren omdat ik een heleboel mensen er hier voor aan zie om wel zo labiel te zijn dat mijn - niet meelevend genoeg, niet aardig genoeg, niet serieus genoeg - posting net datgene zal zijn waardoor ik een zelfmoord of poging daartoe op mijn geweten heb. Dus serieus, ik vind het echt niet meevallen ofzo.
Maar echt, dan onderschat je de ander toch echt. Of overschat je je eigen rol in dat soort acties. En inderdaad, soms denk ik ook dat mijn reactie of gedachtegang te bot is, of de ander te labiel. En dan reageer ik dus niet. Heel simpel dan: je gewoon ergens niet mee bemoeien.
fashionvictim schreef op 10 februari 2008 @ 23:53:

[...]

Ik ben bejaard of zo, want ik kan dit niet eens goed bij houden! ;-)

Hmm, in dat opzicht kan ik je angst begrijpen, anderzijds, voor mij zou het sluiten van deze pijler een behoorlijke tegenvaller zijn. Tuurlijk, mijn ei kan ik toch kwijt en mijn leven gaat gerust door, maar toch wel erg jammer.

Ikzelf kan in alle eerlijkheid zeggen dat ik niet zo labiel ben. Vast wel labiel, maar niet zo. ;-)
summerbreeze21 schreef op 10 februari 2008 @ 23:53:

[...]

Mens, chill.. O_o . Zie je ergens je naam staan?!

Als je terugleest, zie je dat ik het zelf zo heb ervaren..omdat ik zelf ook regelmatig op een forum schreef en er zelf in bleef hangen..

Moet mijn naam er per sé bijstaan, mens?

Jij schrijft op wat jij denkt en ik schrijf op wat ik denk en heb gewoon doorgereageerd. So what? En ik ben heel relaxed overigens.
fashionvictim schreef op 10 februari 2008 @ 23:57:

[...]

Tuurlijk, dat doe ik dus ook. Maar ik zat me net serieus af te vragen wat het nut van deze pijler dan is, anders dan zwelgen. De mensen die ik op dit forum als capabel genoeg beschouw om weloverwogen tips en adviezen te geven zijn nu net het soort mensen dat wijselijk hun mond houdt, lijkt mij. Dus erg veel heb je dan ook niet aan de adviezen, of wel? Het komt mij allemaal zo "de lamme leidt de blinde" over.

(En voor de goede orde: geen aanval, oprechte interesse of de bezoekers van deze pijler zich dat realiseren of hoe zij er uberhaupt over denken).
Je haalt me echt de woorden uit de mond.
KatB schreef op 10 februari 2008 @ 23:55:

[...]

Dat vind ik persoonlijk toch echt ieder voor zich. Ik weet wat ik mankeer, ik weet waar ik last van heb en belangrijker: ik weet waar ik ook vooral geen last van heb. Ik vind het van mezelf ook leuk om te zien hoe ik vooruitgang boek. Hier op dat forum is dat natuurlijk niet zichtbaar, maar ook qua dagboeken et cetera. Er niet over praten heeft bij mij juist tot nare dingen geleid. Dan maar tot op het bot eerlijk, weet men ook gelijk waar men aan toe is met mij.
Ja het is inderdaad ieder voor zich, maar natuurlijk zijn er ook mensen die verminderd toerekeningsvatbaar genoemd kunnen worden. En die dergelijke verantwoordelijkheid niet kunnen dragen. Dat is best zorgelijk te noemen...

Maar mooi dat jij juist door deze pijler ook je eigen vooruitgang kan zien. Het doet denk ik ook wel goed om met mensen te forummen die begrijpen wat je bedoelt. :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven