Psyche
alle pijlers
Eigenlijk vind ik dit een gevaarlijke pijler...
zondag 10 februari 2008 om 23:07
Sja,
Ik kom hier nooit eigenlijk, maar was per ongeluk in het topic van [Bewerkt door moderator, gebruikersnaam forummer] (via de lijst nieuwe topics aan de rechterkant) terecht gekomen. En zojuist klik ik - alweer per ongeluk - het verkeerde topic aan.
En hoewel ik niet echt aandachtig gelezen heb maar slechts vluchtig gescand, viel me direct op dat hetgeen wat ik op deze pijler tegenheb ook in die paar postings die ik dan vluchtig gelezen heb, bevestigd wordt.
Eigenlijk vind ik dit maar een gevaarlijke kutpijler, zoals ik ook in de titel al zei. Deze pijler zit vol met ernstig labiele mensen die kennelijk een dagtaak maken van andere ernstig labiele mensen nog verder een depressie inlullen.
Dat klinkt hard, is het wellicht ook, maar ik bedoel het eigenlijk behoorlijk serieus en vanuit een oprechte ... sja, hoe noem je dat.... bezorgdheid.
Ben ik de enige die dat vindt? Ben ik de enige die zich afvraagt of fora uberhaupt pijlers of subfora gericht op psychische problemen zouden moeten hebben?
Als ik eerlijk ben denk ik dat het internet sowieso niet echt gezond is voor mensen die worstelen met psychische problemen. En begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen mensen die - tijdelijk - niet zo lekker in hun vel zitten. Als die het internet als vluchtplek, uitlaatklep of ontspanning gebruiken: more power to ya.
Maar dat is niet waar ik op doel, met dit onderwerp. Op deze pijler staat het vol met allerlei ernstige psychische problemen, en al die zelfdiagnoses en bevestigingen van de eigen ellende lijken mij persoonlijk niet echt bijdragen aan beter functioneren in de maatschappij of een betere psychische gezondheid.
Nou ja, misschien ben ik wel de enige die dat vindt, dat kan natuurlijk. Maar ik wou het toch maar even gezegd hebben. Doe ermee wat je wil.
Ik kom hier nooit eigenlijk, maar was per ongeluk in het topic van [Bewerkt door moderator, gebruikersnaam forummer] (via de lijst nieuwe topics aan de rechterkant) terecht gekomen. En zojuist klik ik - alweer per ongeluk - het verkeerde topic aan.
En hoewel ik niet echt aandachtig gelezen heb maar slechts vluchtig gescand, viel me direct op dat hetgeen wat ik op deze pijler tegenheb ook in die paar postings die ik dan vluchtig gelezen heb, bevestigd wordt.
Eigenlijk vind ik dit maar een gevaarlijke kutpijler, zoals ik ook in de titel al zei. Deze pijler zit vol met ernstig labiele mensen die kennelijk een dagtaak maken van andere ernstig labiele mensen nog verder een depressie inlullen.
Dat klinkt hard, is het wellicht ook, maar ik bedoel het eigenlijk behoorlijk serieus en vanuit een oprechte ... sja, hoe noem je dat.... bezorgdheid.
Ben ik de enige die dat vindt? Ben ik de enige die zich afvraagt of fora uberhaupt pijlers of subfora gericht op psychische problemen zouden moeten hebben?
Als ik eerlijk ben denk ik dat het internet sowieso niet echt gezond is voor mensen die worstelen met psychische problemen. En begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen mensen die - tijdelijk - niet zo lekker in hun vel zitten. Als die het internet als vluchtplek, uitlaatklep of ontspanning gebruiken: more power to ya.
Maar dat is niet waar ik op doel, met dit onderwerp. Op deze pijler staat het vol met allerlei ernstige psychische problemen, en al die zelfdiagnoses en bevestigingen van de eigen ellende lijken mij persoonlijk niet echt bijdragen aan beter functioneren in de maatschappij of een betere psychische gezondheid.
Nou ja, misschien ben ik wel de enige die dat vindt, dat kan natuurlijk. Maar ik wou het toch maar even gezegd hebben. Doe ermee wat je wil.
Am Yisrael Chai!
maandag 11 februari 2008 om 00:02
Met deze pijler heb ik een haat-liefde verhouding. Haat om alles wat FV al noemde. Deze pijler heeft alles in zich om mensen nog even dat duwtje extra te geven richting zelfverneukerij en erger. De labels? Och, das op de gezondheidspijler ook niet van de lucht (en Relatie, en Kind en weet ik veel waar nog meer). Daar kan ik meestal wel om lachen.
Juist om het potentieel verneukende effect van deze pijler acht ik een pittig modereerbeleid hier op zijn plaats. Best als je deze plek biedt, maar houd dan een oogje in het zeil. Iets wat ik hier een beetje mis.
De 'liefde'-kant die ik met deze pijler heb? Het heeft me persoonlijk veel moois gegeven. Ik heb hier ooit een topic geopend dat ik op de andere pijlers 'misplaatst' zou vinden voelen. Dat topic was ook geen vervanging van (doodeng in mijn schijterige beleving) maar een aanvulling op. Het gaf me weer andere feedback dan bijv. een vriendin, het lult soms net wat veiliger etc. Ik heb hier een hoop van mezelf mogen leren, maar ook andere forummers mogen aanschouwen in een van de vele aspecten van wie ze zijn.
Juist om het potentieel verneukende effect van deze pijler acht ik een pittig modereerbeleid hier op zijn plaats. Best als je deze plek biedt, maar houd dan een oogje in het zeil. Iets wat ik hier een beetje mis.
De 'liefde'-kant die ik met deze pijler heb? Het heeft me persoonlijk veel moois gegeven. Ik heb hier ooit een topic geopend dat ik op de andere pijlers 'misplaatst' zou vinden voelen. Dat topic was ook geen vervanging van (doodeng in mijn schijterige beleving) maar een aanvulling op. Het gaf me weer andere feedback dan bijv. een vriendin, het lult soms net wat veiliger etc. Ik heb hier een hoop van mezelf mogen leren, maar ook andere forummers mogen aanschouwen in een van de vele aspecten van wie ze zijn.
vandaag ga ik van alles kunnen
maandag 11 februari 2008 om 00:04
In sommige! gevallen is het wel zorgelijk. In plaats van hulp te zoeken/vinden, leggen mensen het er serieus gewoon echt bij neer. Die ander voelt zich ook zo, en Truus voelt zich ook zo..dus ik ben niet abnormaal. Ik zit veilig thuis, met mijn forum die er elke dag voor mij is..wat heb ik nog meer nodig.
maandag 11 februari 2008 om 00:05
Fash, ik weet dat je een aantal heftige dingen hebt meegemaakt. Maar, correct me if I'm wrong, ik denk niet dat je ooit ernstig depressief bent geweest of gediagnosticeerd bent met een psychiatrische stoornis, Het is voor jou onbegrijpelijk maar daar hecht ik dan -geheel volgens mijn eigenwijsheid- dan weer geen waarde aan. Ik heb het idee dat je mensen met psychische problemen stumperds vind. Maar kan een autist/borderliner/iemand met een bi-polaire stoornis/ schizofreen het helpen dat dit nu eenmaal aangeboren facetten zijn? Het is hoogstens te accepteren en blijven zoeken naar medicatie en therapieen. Het is geen zwelgen i =n zelfmedelijden en het enige excuus wat ik ooit heb gebruikt (om maar een voorbeeld van mijzelf te noemen) is dat ik ernstig suicidaal werd van Prozac. Hoewel ik mijzefl daar ook schuldig over voel, want ik ging mee met de psychiater om dit middel te accepteren. Zit ik fout als ik meen dat jij mensen met pscyhische problemen stumperds vindt? Bovendien hangt het ook van je karakter af hoe je ermee pmgaat, en niet iedereen is beresterk en heeft een uitgebreide vriendenkring om op terug te vallen. Aangeboren stoornissen, in combinatie met een wat laf karakter en weinig vrienden resulteren vaak in het zoeken naar lotgenoten, om elkaar te steunen.
maandag 11 februari 2008 om 00:06
Ik snap wat zowel jij als Fashionvictim als anderen bedoelen: dat risico is er namelijk inderdaad. Dat risico is er overigens overal voor mensen die verminderd toerekeningsvatbaar zijn. Hard, maar wel waar. Anderzijds, stel je voor: een heel labiel persoon heeft een exvriend die ze vreselijk mist en opent daar een topic over op de relatie pijler. Ze geeft een heel verhaal, ze krijgt een paar eerlijke reacties die niet zijn wat ze graag zou willen horen en ze draait door. Ja, moet je dan ook de relatiepijler sluiten?
Ja, dat doet het zeker. Ik ben ook een moddereter op een borderlineforum. Daar sta ik raar genoeg weer afstandelijker van. Ik leef mee met hun problemen, maar de meeste dingen herken ik totaal niet en als het uit de klauwen loopt, grijp ik in. Meer een soort vrijwilligerswerk.
Over dat lamme leidt de blinde... Dat kán voor komen, maar de lamme heeft in principe net als de blinde een handicap en in dat opzicht kunnen ze van elkaar leren hoe er mee om te gaan.
Ja, dat doet het zeker. Ik ben ook een moddereter op een borderlineforum. Daar sta ik raar genoeg weer afstandelijker van. Ik leef mee met hun problemen, maar de meeste dingen herken ik totaal niet en als het uit de klauwen loopt, grijp ik in. Meer een soort vrijwilligerswerk.
Over dat lamme leidt de blinde... Dat kán voor komen, maar de lamme heeft in principe net als de blinde een handicap en in dat opzicht kunnen ze van elkaar leren hoe er mee om te gaan.
maandag 11 februari 2008 om 00:07
De gevolgen van de lamme leidt de blinde kunnen op pijlers als psyche en gezondheid net even erger zijn dan op bijvoorbeeld wonen of relaties ofzo. Ik bedoel, een verkeerde kleur op je muren omdat je naar Truus uit Appelscha geluisterd hebt of 3 maanden te lang doorgaan met je getrouwde lover omdat je vriendinnen op het minnaressentopic je ervan overtuigd hebben dat "je moet doen wat je hart je ingeeft", is een stuk minder erg dan te lang met chlamydia rondlopen of gezellig die combi van uppers en downers ook eens uitproberen omdat Miep van het forum het er zo goed op doet.
Am Yisrael Chai!
maandag 11 februari 2008 om 00:07
Nee hoor, ik voelde me eignelijk al een beetje 'pot verwijt de ketel', toen ik het opschreef, want heb zelf ook wel eens tijden lang alleen maar op 1 ding gepost . Ik doelde meer op degene met het probleem. ik heb zelf wel 1 heel bericht op het 'zeg eens eerlijk' topic gepost, omdat ik dacht: dit kan nog wel eens lang gaan duren, ik laat deze aan me voorbij gaan....
maandag 11 februari 2008 om 00:11
maandag 11 februari 2008 om 00:12
Mee eens. Op relaties denk ik ook heel regelmatig, joh vraag alsjeblieft advies aan je moeder, want wat jou nou toch geadviseerd wordt, sjongejonge, van de wal in de sloot.
Daar komt ook héél gevaarlijk advies voorbij vind ik.
Maarrrrr, ik denk dan dat er mensen zijn op de psychpijler die al niet sterk in hun schoenen staan en behoorlijk in de war zijn, en dan niet zo goed kunnen onderscheiden misschien wat gevaarlijk is en wat niet (of wat voor advies je alleen maar van de regen in de drup helpt en wat niet).
maandag 11 februari 2008 om 00:12
Maar vind jij dan niet dat in sommige gevallen dat steunen iets te ver kan gaan? Dat het niet meer steunen wordt, maar meer 'blijven hangen'?
Nu juist de mensen met niet zo'n sterk karakter verdrinken in een topic.
Ik kreeg als advies om juist niet met lotgenoten te praten en te gaan zwelgen in medelijden en herkenning. Tuurlijk, herkenning is fijn..maar wat heb je er uiteindelijk aan? Dat pakt het probleem niet aan.
maandag 11 februari 2008 om 00:14
ik vind idd dat mensen elkaar op deze pijler de put in kunnen praten,
Maar toch ook zie ik er wel eens zeer goede adviezen tussen zitten, waar je heel veel aan kunt hebben. Beide zie ik, ook kun je lotgenoten "praat" aanzien voor elkaar de put in praten, tegen elkaar aan klagen kan ook helpen....En een beetje begrip is soms ook erg welkom.
Tja en die diagnoses.....of je die uberhaupt wil krijgen via dit forum of van een psychiater?? Je kunt je beter richten op het handelbaar maken van je problemen....maar das mijn mening.
Maar toch herken ik het gevoel wel eens van....sjonge dit helpt geen ene moer...( maak het nog even erger) maar meestal zie ik er dan een gezonde reactie tussen staan en dan is het wat mij betreft je eigen verantwoording wat je eruit pikt. Zoals met alles in het leven Ook wanneer je labiel bent.
Kortom ik vind dat je deels gelijk hebt
Maar toch ook zie ik er wel eens zeer goede adviezen tussen zitten, waar je heel veel aan kunt hebben. Beide zie ik, ook kun je lotgenoten "praat" aanzien voor elkaar de put in praten, tegen elkaar aan klagen kan ook helpen....En een beetje begrip is soms ook erg welkom.
Tja en die diagnoses.....of je die uberhaupt wil krijgen via dit forum of van een psychiater?? Je kunt je beter richten op het handelbaar maken van je problemen....maar das mijn mening.
Maar toch herken ik het gevoel wel eens van....sjonge dit helpt geen ene moer...( maak het nog even erger) maar meestal zie ik er dan een gezonde reactie tussen staan en dan is het wat mij betreft je eigen verantwoording wat je eruit pikt. Zoals met alles in het leven Ook wanneer je labiel bent.
Kortom ik vind dat je deels gelijk hebt
maandag 11 februari 2008 om 00:15
En vergeet de klauwhamers niet uit Relatie.
Met medicatie klooien ben ik het inderdaad niet eens, dus het afraden en aanraden kan alleen als er ook een goed overleg met een arts komt. Genoeg mensen krijgen hier een schop onder hun kont, en wat ik eerder schreef: het blijft hun eigen verantwoordelijkheid.
Het kan 'mis' gaan inderdaad, dat is het nadeel aan 'pyche' en psychologie in het algemeen. Het is geen exacte wetenschap en ook bij prof hulp kunnen er fouten gemaakt worden. Daar zijn hier ook voorbeelden van, jammer genoeg.
maandag 11 februari 2008 om 00:15
Overigens heb ik echt heel veel steun gehad, toen ik vorig jaar in een absurd tijdsbestek examens moest halen en een scriptie moest schrijven. ZOnder die tips was het me niet gelukt. En ik trek me vooral op aan mensen die uit een diep dal zijn geraakt.
Wat mij laatst stoorde, was een verhaal van een dame die vond dat een depressie (als ze die al had) niet te lang mocht duren, want bakdiebla. En dat maakt me pissig, want dit is wek degelijk een ziekte, net als een longontsteking, tyfus of kanker, Het is enkel minder geaccepteerd omdat men je ziet als mislukkeling. Ik heb up and downs, maar ik ben toch godsgruwelijk trots dat ik heel veel voor elkaar heb gekregen ondanks die depressie destijds, en dat ik nu (vandaag dus) hulp ga zoeken. En dan ik me niet meer verschans achter mijn aandoening. En nogmaals, een extreem hoge intelligentie, een mooi uiterlijk en vele talenten (ontplooid of niet) zegt niet dat je nooit met depressie of een andere aandoening te maken kunt krijgen. Neem Hans Dorrestein, ik vind hem geweldig. En ook geweldig depressief.
Wat mij laatst stoorde, was een verhaal van een dame die vond dat een depressie (als ze die al had) niet te lang mocht duren, want bakdiebla. En dat maakt me pissig, want dit is wek degelijk een ziekte, net als een longontsteking, tyfus of kanker, Het is enkel minder geaccepteerd omdat men je ziet als mislukkeling. Ik heb up and downs, maar ik ben toch godsgruwelijk trots dat ik heel veel voor elkaar heb gekregen ondanks die depressie destijds, en dat ik nu (vandaag dus) hulp ga zoeken. En dan ik me niet meer verschans achter mijn aandoening. En nogmaals, een extreem hoge intelligentie, een mooi uiterlijk en vele talenten (ontplooid of niet) zegt niet dat je nooit met depressie of een andere aandoening te maken kunt krijgen. Neem Hans Dorrestein, ik vind hem geweldig. En ook geweldig depressief.