In hoeverre willen we rekening houden met vegetariërs?

06-02-2008 13:00 280 berichten
Alle reacties Link kopieren
In hoeverre willen we of moeten we rekening houden met mensen die graag vlees eten en vegetariers?

In een topic bij eten kwam deze vraag naar boven.

Is het normaal dat je mag verwachten als vegetarier dat als je bij vrienden gaat eten dat er rekening met je wordt gehouden?

En anders om dan? Als je als graag een stukje vlees op je bord wilt, moet je je dan aanpassen door te eten wat de vegetarische pot schaft of is het normaal dat er apart een stukje vlees gemaakt wordt?

Zelf pas ik mij altijd aan. Ik wil dat iemand lekker bij mij eet. Dus sowieso vraag ik altijd of er echt dingen zijn die ze niet lusten.

Maar voor vegetariers pas ik mijn gerechten aan. En desnoods maak ik 2 gerechten, een wel met vlees en de ander niet. Of evt. met vis als een vegetarier dat wel eet.

Wat doen jullie? Of wat vinden jullie?

ps, voedselallergie even niet meegerekend he!
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Er zijn tegenwoordig ook een hoop mensen die weliswaar geen vegetarier zijn, maar die wel minder vlees eten en daardoor regelmatig een vegetarische maaltijd maken. Mogen ze dat dan niet doen als er een notoire vleeseter komt dineren? Want sommige vleeseters kunnen geen dag zonder?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Stel, je bent gek op bloemkool. Niet zo'n beetje gek, maar stapelgek. Je eet het elke dag. Als mensen bij je komen eten, en die lusten geen bloemkool, dan wil je best de bloemkool weglaten uit hun eten. Tuurlijk. Maar andersom moet het ook gelden, hoor! Jij wil bloemkool! En als je bij iemand gaat eten, en diegene weet dat jij bloemkool zo lekker vindt, dan is het toch vanzelfsprekend dat diegene bloemkool voor jou klaarmaakt, zelfs al eten zij zelf heel wat anders? En anders neem je gewoon je eigen bloemkool mee, net zo makkelijk. Daar hebben zij toch geen last van? Dat ze het misschien opvatten als een lichtelijke belediging aan hun adres, qua kookkunsten, nou ja, dat moet dan maar. Maar die bloemkool komt er, hoe dan ook. En als je het dan een keer, vooruit, bij uitzondering, niet eet, ga je achteraf maar even een bloemkool halen. Bij de supermarkt. Want die hebben meestal wel bloemkolen. Die houden tenminste rekening met notoire bloemkooleters. Zoals het hoort!
quote:nessemeisje schreef op 10 februari 2008 @ 14:46:

Ik vind dat je rekening met elkaar kunt houden, maar kennelijk gaat het echt alleen maar op voor vlees-eters die vegetarisch moeten koken voor vega's. Omdat een vega principes heeft over vlees.. Logisch natuurlijk, maar op zo'n moment ben ik blij dat er geen vegetariers in mijn vriendenkring rondlopen.En dan ben ik maar weer blij dat ik geen mensen in mijn vriendenkring heb rondlopen die vegetariers zo vervelend vinden.....
quote:sunlight schreef op 10 februari 2008 @ 20:32:

In reactie op de voorbeelden over biefstuk meenemen: ik ga echt niet met mijn gebakken biefstukje naar mensen die ik niet goed ken. Zoals eerder gezegd, dan haal ik erna wel een whopper als ik trek in vlees heb.

Ik heb het puur over als je bij vrienden gaat eten die je kent, en die bovendien weten dat je graag vlees eet. Sterker nog, dat vlees een groot gedeelte van je maaltijd is.

En ja, als ik bij vrienden zou gaan eten die geen vlees willen bereiden dan zou ik toch wel raar opkijken als ze dan moeilijk zouden doen over het feit dat ik zelf om hen er niet mee lastig te vallen, een bakje gebakken kipstukjes meeneem om door de wokschotel te gooien op mijn bord. Omdat ik dat nou eenmaal lekker vind, en daar verder helemaal niemand mee lastig val.

Eens met dreamer verder.En toch zou ik dat gek vinden, als iemand dat deed als ie bij mij kwam eten. Als ik een maaltijd heb klaargemaakt, die groenten, zetmeel en eiwitten bevat en wat mij betreft helemaal af is, dat mijn gast dan een tupperwarebakje uit zijn tas haalt en er nog wat kipstuljes over heen gooit. Dat komt op mij nou weer respectloos over. Ik heb ook nog nooit meegemaak of gehoord dat zoiets echt gebeurd. Zijn er hier echt mensen (hier??) die dat doen?
Het gaat mij er voornamelijk om dat er mensen zijn die gewoon niet veel meer lusten. Ik weet, Toet, dat Elvis niet bij jou zou willen eten, als hij wist dat het een vleesloze maaltijd werd. Zou ik in een lastig parket zitten dus en hij zou zich er ook behoorlijk lullig onder voelen, maar zo is hetwel. Hij eet gewoon moeilijk, paprika en ui door de macaroni (rode saus uit pakje) gaat nog net, maar als ik er een keertje wortel door doe, word ik raar aangekeken 'doe je nou?' Een lekkere leuke gevarieerde vegetarische maaltijd maak je dan niet zomaar voor hem klaar dus. Mogelijk dat hij wel wat zou eten, maar lang niet van harte en daarna naar de pataterie of zoiets om wat bij te eten.

Lastig wel.
Later is nu
Gelijk weer zo'n venijnige toevoeging Toet. Waar is dat voor nodig?

Ik vind dat je rekening met elkaar kan houden, maar ik vind het fijn dat dat in mijn vriendenkring helemaal geen issue is omdat er geen vega's zijn.

Waarom zou ik vega's vervelend vinden? Of ga je daar gemakshalve maar even van uit. If you're not with us, you're against us.
Maar als je bij iemand gaat eten gaat het toch om de eerste plaats om gezellig samen te zijn? ik hou ook wel van lekker eten, maar het gezelschap staat voor mij voorop. Ben dan ook geen meesterkok, kan wel wat lekkers in elkaar draaien.Misschien is het anders wanneer je echt om het eten bij iemand gaat eten, dat kokerellen zeg maar het hoofddoel is. Maar dan nog, is dan het gezelschap niet ook heel belangrijk? En da tje het leuk met elkaar hebt?

Dit weekend had ik 10 man te eten op uitnodiging en heb iets heel simpels gemaakt (wel een ingewikkelder toetje, want dat vind ik veel leuker om te maken:) ) en heb wel eerst even gemaild of er iemand was die het absoluut niet lustte. En ik had een vega optie (vlees was sowieso scharrel). Nu heb ik ook uitermate onlastige vrienden (als in: snel tevreden) en ben zelf ook niet lastig, wat het allemaal we makkelijker maakt. Maar als het eten wat minder goed was gelukt was het nog een leuke avond geweest. Maar goed, misschien leef ik nog wel een beetje studentikoos

Toch lees ik dit topic met verbazing. Schieten zoveel mensen in de krampen als het gaat om even rekening te houden met een ander zijn principes? Tjongejonge zeg. Lekkere vrienschappen heb je dan, wordt dan alles zo afgemeten? "Ik voer alleen een keer jouw kat wanneer je op vakantie bent als jij morgen mijn hondje uitlaat". Nee, vooral niet een keer iets voor de ander overhebben.

Ik zou denk ik echt hard lachen als iemand stukjes kip over mijn vega maaltijd zou strooien (ben part time vleeschloos, dus kook vaak vega). Ik zou het me werkelijk niet kunnen indenken dat iemand dat zou doen (heb het nu niet over allergieen en zo he). Tegelijk denk ik ook: als je erg lastig bent met eten, moet je je kunnen voorstellen dat niet iedereen je dan als gast wil hebben.
quote:Toet schreef op 11 februari 2008 @ 09:15:

[...]

En toch zou ik dat gek vinden, als iemand dat deed als ie bij mij kwam eten. Als ik een maaltijd heb klaargemaakt, die groenten, zetmeel en eiwitten bevat en wat mij betreft helemaal af is, dat mijn gast dan een tupperwarebakje uit zijn tas haalt en er nog wat kipstuljes over heen gooit. Dat komt op mij nou weer respectloos over. Ik heb ook nog nooit meegemaak of gehoord dat zoiets echt gebeurd. Zijn er hier echt mensen (hier??) die dat doen?

Ik heb wel een keer iemand te eten gehad die niet wist dat ik vegetarier was en die echt zat te zoeken waar het vlees toch verstopt was. En toen ie het niet kon vinden heel verbaasd vroeg waar het vlees toch was...

Ik denk dat ie op weg naar huis even langs de Febo is gegaan voor een flinke bal gehakt.
quote:iduna schreef op 10 februari 2008 @ 13:42:

Dat is een interessante vraag: in hoeverre houden / moeten vegetariers rekening houden met vleeseters?

Mijn zwager heeft daar een keer een sterke opmerking over gemaakt. Toen vrienden van hem -strikte vegetariers- hem uitnodigden voor een etentje, zei hij: " Ik ben een carnitarier hoor; houden jullie daar wel rekening mee?"Kijk, dit vind ik een beetje flauw. Voor vegetariers is het niet eten van vlees echt wel een serieuze aangelegenheid hoor (of tenminste vaak, ieders heeft andere standaarden, maar het is toch wel vaak iets wat je gewetensbezwaren kunt noemen) Je gaat toch ook niet zeggen tegen een jood dat je alleen maar varkensvlees wi l eten als je bij hem/haar op bezoek komt? Ik bedoel, ik ben a-religieus en vind het grote onzin dat bepaalde geloven sommig vlees verbieden. Maar ik zou het wel respecloos van mezelf vinden om varkensvlees te eisen van een jood of moslim.
quote:heejhallo schreef op 11 februari 2008 @ 18:59:

Maar als je bij iemand gaat eten gaat het toch om de eerste plaats om gezellig samen te zijn? ik hou ook wel van lekker eten, maar het gezelschap staat voor mij voorop. Ben dan ook geen meesterkok, kan wel wat lekkers in elkaar draaien.Misschien is het anders wanneer je echt om het eten bij iemand gaat eten, dat kokerellen zeg maar het hoofddoel is. Maar dan nog, is dan het gezelschap niet ook heel belangrijk? En da tje het leuk met elkaar hebt?

Ja, dat lijkt mij ook de meerwaarde van 'samen eten', Daarnaast is het toch ook leuk om kennis te maken met andermans kookkunsten waardoor je dingen eet die je zelf niet zo snel zou maken? Ik ben elke keer weer aangenaam verrast als ik bij mijn vegetarische vriendin ga eten.
Ik vind het best hypocriet.

Ik moet mij wel aanpassen en geen vlees maken.

Maar voor mij wordt er dan weer geen vlees gemaakt.

Is een beetje de omgekeerde wereld!!!
quote:Flashy schreef op 12 februari 2008 @ 00:47:

Ik vind het best hypocriet.

Ik moet mij wel aanpassen en geen vlees maken.

Maar voor mij wordt er dan weer geen vlees gemaakt.

Is een beetje de omgekeerde wereld!!!Pffff. Als je de argumenten in bovenstaande discussie gelezen had zou je misschien het verschil begrijpen tussen geen vlees willen eten (omdat dat tegen iemands principe ingaat) en wel vlees willen eten (alleen maar omdat je dat lekker vindt of zo gewend bent). Dat is toch echt heel wat anders.
Lieve help zeg, waar gaat dit over? Lijkt mij niet meer dan normaal dat je, als je gasten hebt, rekening houdt met hun principes en voorkeuren. Net zoals ik voor het eten even stil ben zodat christelijke vrienden kunnen bidden, kook ik vegetarisch als er vrienden komen eten die geen vlees eten*. En als iemand geen witlof lust maak ik dat ook niet klaar, en als ik weet dat de kinderen helemaal uit hun dak gaan als er pannenkoeken zijn bak ik die met alle liefde.

*Nou eet ik zelf eigenlijk haast nooit vlees, en schotel ik mijn niet-vegetarische gasten dan ook vaak gerechten met noten of kaas voor. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand dan quasi-lollig 'maar ik ben wel carnitarier hoor!', of iets in dien geest, ging roepen. Zijn mensen echt zó gehecht aan hun stukje vlees dat ze dat bij elke maaltijd moeten eten? Koste wat kost vlees moeten eten ook als je weet dat dat volledig indruist tegen de principes van degene die kookt, vind ik net zoiets als "Ik kom bij je eten, maar dan wil ik alleen patat."
quote:nessemeisje schreef op 11 februari 2008 @ 18:39:

Ik vind dat je rekening met elkaar kan houden, maar ik vind het fijn dat dat in mijn vriendenkring helemaal geen issue is omdat er geen vega's zijn.

Waarom zou ik vega's vervelend vinden? Of ga je daar gemakshalve maar even van uit. If you're not with us, you're against us.Jep, misschien wel venijnig ja, omdat ik jouw reactie dat je blij was dat er geen vegetrariers in je vriendenclub zaten las als onaardig. Omdat het op mij overkwam dat je vegeteriers an sich maar lastig vindt, Jouw nuancering in dit bericht geeft mij al een ander gevoel.
quote:dreamer schreef op 11 februari 2008 @ 11:08:

Het gaat mij er voornamelijk om dat er mensen zijn die gewoon niet veel meer lusten. Ik weet, Toet, dat Elvis niet bij jou zou willen eten, als hij wist dat het een vleesloze maaltijd werd. Zou ik in een lastig parket zitten dus en hij zou zich er ook behoorlijk lullig onder voelen, maar zo is hetwel. Hij eet gewoon moeilijk, paprika en ui door de macaroni (rode saus uit pakje) gaat nog net, maar als ik er een keertje wortel door doe, word ik raar aangekeken 'doe je nou?' Een lekkere leuke gevarieerde vegetarische maaltijd maak je dan niet zomaar voor hem klaar dus. Mogelijk dat hij wel wat zou eten, maar lang niet van harte en daarna naar de pataterie of zoiets om wat bij te eten.

Lastig wel.

Lijkt me inderdaad heel lastig ja. Maar ik blijf erbij dat ik het gek zou vinden als een gast zelf nog meegebrachte ingredienten over mijn maaltijd zou gooien. Omdat ie echt niet een enkel keertje zonder vlees bij zijn eten eten kan. Als ik bij iemand geen koekje bij de thee krijg ga ik ook niet iets uit mijn tas pakken

Gelukkig kan Elvis gewoon komen eten hoor, want we koken zo nu en dan wel eens met biologisch vlees. Pfieuw!
quote:nessemeisje schreef op 11 februari 2008 @ 18:39:

Waarom zou ik vega's vervelend vinden? Of ga je daar gemakshalve maar even van uit. If you're not with us, you're against us.

En eigenlijk, eigenlijk bedoelde ik het niet eens venijnig. Maar gewoon als realiteit. Dat ik blij ben met mijn vrienden die het gezellig vinden om ons te eten te vragen en die dan niet moelijk doen omdat Lief vega eet, maar gewoon proberen een lekkere maaltijd te maken waar hij ook van mee kan eten. En die niet ingewikkeld doen over het feit dat ze bij ons bijna nooit vlees krijgen.

En ik vind het verder eigenlijk bijna een non-issue. Geloof echt niet dat er maar iemand in mijn vriendenkring zou kunne geloven dat we er hier nu al zo lang over kunnen lullen
Ik zou het fijn vinden als onze vrienden ook rekening met ons hielden en dan idd vlees op tafel zetten. Ook uit princiepe ja eten wij vlees.
quote:Flashy schreef op 12 februari 2008 @ 12:42:

Ik zou het fijn vinden als onze vrienden ook rekening met ons hielden en dan idd vlees op tafel zetten. Ook uit princiepe ja eten wij vlees.even uit nieuwsgierigheid...wat voor een principe is dat dan?

Ik zou het fijn vinden als onze vrienden ook rekening met ons hielden en dan idd vlees op tafel zetten. Ook uit princiepe ja eten wij vlees. En welk principe mag dat dan wel zijn? Dat van egoïsme en alleen aan jezelf/je eigen smaakpapillen denken? Of zit er nog een diepere filosofie achter?
quote:Toet schreef op 12 februari 2008 @ 09:51:

[...]

Lijkt me inderdaad heel lastig ja. Maar ik blijf erbij dat ik het gek zou vinden als een gast zelf nog meegebrachte ingredienten over mijn maaltijd zou gooien. Omdat ie echt niet een enkel keertje zonder vlees bij zijn eten eten kan. Als ik bij iemand geen koekje bij de thee krijg ga ik ook niet iets uit mijn tas pakken

Gelukkig kan Elvis gewoon komen eten hoor, want we koken zo nu en dan wel eens met biologisch vlees. Pfieuw!

Oei, bio-vlees heb ik ook wel eens geprobeerd, maar dat smaakte raar Je hoeft er ook niet bang voor te zijn dat Elvis vlees door je vegetarische maaltijd zal gooien, omdat hij waarschijnlijk die héle vegetarische maaltijd niet zal lusten. Ga d'r maar aanstaan: geen bonen, geen zilvervliesrijst, zo min mogelijk groentes, geen kaas.. en liefst ook geen standaard 'aardappel-vlees-groente' verhaal.

Enjahoor, we eten nog best wel elke dag wat anders, ik nog een beetje meer anders dan de rest van de familie. De kinderen willen gelukkig steeds vaker ook wat van mij proeven, maar bonen lusten ze bijvoorbeeld ook niet.
Later is nu
Biovlees raar? Wat had je hem dan gegeven?

Nou ja, dan weet ik het ook niet meer.
quote:Toet schreef op 12 februari 2008 @ 13:00:

Biovlees raar? Wat had je hem dan gegeven?

Nou ja, dan weet ik het ook niet meer. Misschien smaakte het teveel naar vlees...:P Heb ik wel als ik biokip heb, proeft veel beter dan plofkip

Ik zou het fijn vinden als onze vrienden ook rekening met ons hielden en dan idd vlees op tafel zetten. Ook uit princiepe ja eten wij vlees.

Flexibel typje! En gezellig om mee te eten

Als je al zo gaat beginnen dan kom je maar niet eten.
Mensen die zeiken over mijn eten of hun eigen eten meenemen nodig ik nooit meer uit om te komen eten.

Ik zou dat echt heel beledigend vinden voor mijn kookkunsten als iemand meent zelf nog iets anders te moeten toevoegen dan peper, zout en mss een beetje sambal.

Dan mag je nog best eens op visite komen, maar ik kook niet meer voor je.

Ik zou het fijn vinden als onze vrienden ook rekening met ons hielden en dan idd vlees op tafel zetten. Ook uit princiepe ja eten wij vlees.Nog meer dat je per se op tafel wil zien staan? Want ik neem aan dat vlees niet het enige is dat je uit principe wel eet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven