Psyche
alle pijlers
Beelddenken
donderdag 14 februari 2008 om 16:13
Zijn er hier mensen die, net als ik, voornamelijk denken met hun rechter hersenhelft?
http://www.news.com.au/he...1985,22556281-661,00.html
http://www.wherecreativit...er/left_right/rb_test.htm
http://www.web-us.com/brain/LRBrain.html
http://beelddenken.startpagina.nl/
En wat doet dat met je in het dagelijkse leven?
http://www.news.com.au/he...1985,22556281-661,00.html
http://www.wherecreativit...er/left_right/rb_test.htm
http://www.web-us.com/brain/LRBrain.html
http://beelddenken.startpagina.nl/
En wat doet dat met je in het dagelijkse leven?
donderdag 14 februari 2008 om 18:37
"Beelddenken is denken in beelden en gebeurtenissen. Het kan worden omschreven als ruimtelijk denken. Beelddenkers ordenen hun 'wereld' met niet-talige middelen. Zij zien beelden van situaties en handelingen, waarin meerdere zaken naast elkaar zichtbaar worden, op elkaar inwerken en een betekenisvol geheel vormen. Het is een dynamisch en woordloos denken, een manipuleren met ruimtelijke voorstellingen.
Nu is het zo dat wij allemaal in meer of mindere mate in beelden denken. Echter bij een klein aantal mensen is sprake van dominant beelddenken. Deze manier van denken heeft zowel voor- als nadelen. Een voordeel is dat beelddenkers complexe situaties in een oogopslag overzien. Het is een hele vlugge manier van denken. Een nadeel is dat ze, datgene wat ze overzien, niet altijd even vlug en makkelijk in taal of in getallen kunnen omzetten. Daardoor zijn ze soms moeilijk te volgen voor anderen.
U kunt zich waarschijnlijk wel voorstellen dat beelddenken in onze maatschappij, waarin taal een erg belangrijke rol speelt, tot problemen kan leiden. Ook in het onderwijs kunnen zich moeilijkheden voordoen, vooral ook op het gebied van lezen en schrijven, maar ook op het gebied van rekenen. Deze moeilijkheden worden veroorzaakt door een discrepantie tussen de manier waarop in ons onderwijssysteem de leerstof wordt aangeboden en de manier waarop beelddenkers met deze leerstof omgaan. We spreken dan ook van 'systeemgerelateerde onderwijsleerproblemen'.
Beelddenken is non verbaal denken, instinctief denken, voelen dat een oplossing daar en daar ligt. De capaciteit dat wat je uit wilt drukken kunt visualiseren, als een schilderij of een beeldhouwwerk, maar ook als een heel orkest dat je kunt horen spelen. Mozart en Van Beethoven hoorden de muziek in hun hoofd en zagen het orkest spelen en schreven dat op. Het is oplossingen zien, niet al redenerend tot een besluit komen. Een beelddenker ziet een oplossing en zal dan achteruitwerkend proberen te vertellen waarom zijn oplossing goed is.
Het is het vermogen dingen en situaties te zien alsof ze werkelijkheid zijn. Iedereen heeft deze capaciteit alleen niet iedereen gebruikt hem. En slechts weinigen, maar misschien toch meer dan we denken, kunstenaars, artsen, architecten, ingenieurs, etc., gebruiken deze capaciteit om hun beroep beter te kunnen uitoefenen.
Iedereen heeft een mate van beelddenken in zich, want tot ons vierde jaar denken we allemaal in beelden, maar daarna gaan we - langzaam of juist snel, niemand weet het precies - over tot woorddenken. Ons onderwijssysteem is gebaseerd op dit woorddenken."
bron: m.j. krabbe stichting
Wat betekent het voor jou in je dagelijks leven, tubbetje, dat je een beelddenker bent?
Nu is het zo dat wij allemaal in meer of mindere mate in beelden denken. Echter bij een klein aantal mensen is sprake van dominant beelddenken. Deze manier van denken heeft zowel voor- als nadelen. Een voordeel is dat beelddenkers complexe situaties in een oogopslag overzien. Het is een hele vlugge manier van denken. Een nadeel is dat ze, datgene wat ze overzien, niet altijd even vlug en makkelijk in taal of in getallen kunnen omzetten. Daardoor zijn ze soms moeilijk te volgen voor anderen.
U kunt zich waarschijnlijk wel voorstellen dat beelddenken in onze maatschappij, waarin taal een erg belangrijke rol speelt, tot problemen kan leiden. Ook in het onderwijs kunnen zich moeilijkheden voordoen, vooral ook op het gebied van lezen en schrijven, maar ook op het gebied van rekenen. Deze moeilijkheden worden veroorzaakt door een discrepantie tussen de manier waarop in ons onderwijssysteem de leerstof wordt aangeboden en de manier waarop beelddenkers met deze leerstof omgaan. We spreken dan ook van 'systeemgerelateerde onderwijsleerproblemen'.
Beelddenken is non verbaal denken, instinctief denken, voelen dat een oplossing daar en daar ligt. De capaciteit dat wat je uit wilt drukken kunt visualiseren, als een schilderij of een beeldhouwwerk, maar ook als een heel orkest dat je kunt horen spelen. Mozart en Van Beethoven hoorden de muziek in hun hoofd en zagen het orkest spelen en schreven dat op. Het is oplossingen zien, niet al redenerend tot een besluit komen. Een beelddenker ziet een oplossing en zal dan achteruitwerkend proberen te vertellen waarom zijn oplossing goed is.
Het is het vermogen dingen en situaties te zien alsof ze werkelijkheid zijn. Iedereen heeft deze capaciteit alleen niet iedereen gebruikt hem. En slechts weinigen, maar misschien toch meer dan we denken, kunstenaars, artsen, architecten, ingenieurs, etc., gebruiken deze capaciteit om hun beroep beter te kunnen uitoefenen.
Iedereen heeft een mate van beelddenken in zich, want tot ons vierde jaar denken we allemaal in beelden, maar daarna gaan we - langzaam of juist snel, niemand weet het precies - over tot woorddenken. Ons onderwijssysteem is gebaseerd op dit woorddenken."
bron: m.j. krabbe stichting
Wat betekent het voor jou in je dagelijks leven, tubbetje, dat je een beelddenker bent?
donderdag 14 februari 2008 om 21:22
vrijdag 15 februari 2008 om 05:03
bij mij is de verdeling ook ongeveer 50/50 met de nadruk op rechts, maar ik ben geloof ik niet echt chaotisch, kom zelden of nooit te laat, maar kan lang niet altijd beredeneren waarom ik dingen doe zoals ik ze doe. Gaat vaak vanuit mijn gevoel. Is dat dan weer een kenmerk van rechts?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
vrijdag 15 februari 2008 om 07:51
Hier nog een BD'er! Ik had er nog nooit eerder van gehoord tot ik er hier over las... Zo goed als alle kenmerken zijn op mij van toepassing en aangezien er genoeg over te lezen is, ben ik voorlopig onder de pannen :-D Ik heb er nooit echt bij stilgestaan dat er mensen zijn die niet in beelden denken.
vrijdag 15 februari 2008 om 08:37
Volgens al die testen ben ik 50/50. Ik schrijf vaak. Als ik een geur of een beeld zie die voor mij emotioneel geladen is, stromen de woorden in mijn hersenen. Als ik de zon van de lente op mijn gezicht voel, hoor ik de trein naast mijn ouderlijke huis en de spelende kinderen. Ik hoor de vogels die mijn kindertijd geluid hebben gegeven.
En zo gaat dat... Maar dan meestal in het Spaans
En zo gaat dat... Maar dan meestal in het Spaans
vrijdag 15 februari 2008 om 10:24
Ik geloof helemaal niks van dat danseresje, als je maar lang genoeg kijkt verandert het plaatje gewoon van richting. Je ziet dat het even een beetje vreemd gaat en dan verandert het. Volgens mij deed ik dat niet, maar deed het beeldscherm dat. Wel heel fascinerend, ik heb toch zo'n 5 minuten naar een ronddraaiend danseresje gekeken...;) Iemand zei ook al dat ze het samen met haar vriend tegelijk zag veranderen toch?
vrijdag 15 februari 2008 om 11:06
Leuk die testjes!
Over die danseres die verandert na een tijdje, ik heb er ook een tijd na lopen staren.
mensen met taal problemen ( dyslectie) zijn meestal ook beelddenkers omdat ze zich dat zelf hebben aangeleerd om zo makkelijker dingen te onthouden. En om het zo te verbloemen enz. Dus daar heb je dus iets aan als je een beelddenker bent hahaha.
Ik kwam er zelf achter toen ik 2 jaar geleden mij op dyslectie liet testen en toen kwam het aan het licht dat ik dus ook een beelddenker ben.
Dus ik vraag me af is natuurlijk of het is aangeleerd?
Want als ze eerder dus toen ik klein was er achter waren gekomen dat ik dyslectie had misschien was ik dan wel geen beelddenker geworden? Of misschien wel erger omdat ik dan meer hulpmiddelen had gehad en ezelbrugetjes in vorm van plaatjes?
Over die danseres die verandert na een tijdje, ik heb er ook een tijd na lopen staren.
mensen met taal problemen ( dyslectie) zijn meestal ook beelddenkers omdat ze zich dat zelf hebben aangeleerd om zo makkelijker dingen te onthouden. En om het zo te verbloemen enz. Dus daar heb je dus iets aan als je een beelddenker bent hahaha.
Ik kwam er zelf achter toen ik 2 jaar geleden mij op dyslectie liet testen en toen kwam het aan het licht dat ik dus ook een beelddenker ben.
Dus ik vraag me af is natuurlijk of het is aangeleerd?
Want als ze eerder dus toen ik klein was er achter waren gekomen dat ik dyslectie had misschien was ik dan wel geen beelddenker geworden? Of misschien wel erger omdat ik dan meer hulpmiddelen had gehad en ezelbrugetjes in vorm van plaatjes?
vrijdag 15 februari 2008 om 12:25
Ik ben er nog niet helemaal uit, want het is echt zo'n container begrip waar je alles aan kunt op hangen.
Maar ik vermoed wel een aantal dingen:
- Ik ben slecht georganiseerd in de tijd, maar goed in de ruimte, d.w.z. ik kom makkelijk te laat of vergeet de tijd, maar mijn huis is erg opgeruimd en alles heeft een vaste plek
- als iemand bij mij iets verplaatst valt me dat op
- een gebouw kan ik zo op een kaart aanwijzen, maar de straatnaam ervan weet ik na jaren in dezelfde stad wonen nog steeds niet (alleen de bekendste straten)
- gezichten onthou ik na slechts 1 keer maar de naam weet ik na een jaar in dezelfde hobby-clubje nog steeds niet
- planningen vind ik saai en zinloos, ik begin liever meteen en dan zie ik opeens de oplossing
- vergaderingen of een uitleg gaat het ene oor in andere uit, ik wil altijd weten wat we gaan doen
- ik lees liever non-fictie dan fictie, soms lees ik die boeken kriskras in plaats van bij het eerste hoofdstuk te beginnen
- ik hou meer van films dan van een roman
- ik doe altijd verschillende dingen tegelijkertijd en ben snel afgeleid
- met ruimtemeetkunde 'zag' ik inderdaad ook de oplossing, algebra of statistiek lukt beter als er een duidelijk plaatje bij is
- de meeste typfouten zijn bij mij dat ik twee letters omdraai (maar dat heb ik alleen als ik heel snel typ)
- een nieuw telefoonnummer kan ik makkelijk memoriseren, maar de naam van een nieuwe cd bijvoorbeeld niet
- ik vind het moeilijk om gestructureerd te schrijven, meestal schrijf ik allemaal losse stukjes tekst en plak ik die later aan elkaar, waardoor het nogal rommelig wordt
- als ik me getallen of de kalender voorstel zie ik zwart, grijs, en wittinten
- bij vreemde talen ben ik goed in de uitspraak ook al ken ik de taal nog niet goed
Ik weet dus niet of dit echt door het beelddenken komt.
Ik heb ook een beetje hiernaar gekeen, of ik wat herken:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Beelddenken
vrijdag 15 februari 2008 om 13:29
~[quote]
[...]
en ik weet nu echt niet meer wat ik ben, ik zie het danseresje echt beide kanten opdraaien, veel van de punten die tubbetje noemt, herken ik, maar ook heel veel dingen niet
- Ik ben slecht georganiseerd in de tijd, maar goed in de ruimte, d.w.z. ik kom makkelijk te laat of vergeet de tijd, maar mijn huis is erg opgeruimd en alles heeft een vaste plek
is bij net andersom
- een gebouw kan ik zo op een kaart aanwijzen, maar de straatnaam ervan weet ik na jaren in dezelfde stad wonen nog steeds niet (alleen de bekendste straten)
heb ik ook
- gezichten onthou ik na slechts 1 keer maar de naam weet ik na een jaar in dezelfde hobby-clubje nog steeds niet
heb ik ook
- planningen vind ik saai en zinloos, ik begin liever meteen en dan zie ik opeens de oplossing
heb ik ook
- vergaderingen of een uitleg gaat het ene oor in andere uit, ik wil altijd weten wat we gaan doen
heb ik niet
- ik lees liever non-fictie dan fictie, soms lees ik die boeken kriskras in plaats van bij het eerste hoofdstuk te beginnen
ik vind beide leuk en lees een boek netjes van voor naar achter
ik hou meer van romans, kan ik zelf mijn beelden maken
ben nu een beetje in de war
:[...]
en ik weet nu echt niet meer wat ik ben, ik zie het danseresje echt beide kanten opdraaien, veel van de punten die tubbetje noemt, herken ik, maar ook heel veel dingen niet
is bij net andersom
heb ik ook
heb ik ook
heb ik ook
heb ik niet
ik vind beide leuk en lees een boek netjes van voor naar achter
ik hou meer van romans, kan ik zelf mijn beelden maken
ben nu een beetje in de war
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
vrijdag 15 februari 2008 om 13:36
Hai,
nou het is niet zo dat ik denk hee er staan geen letters maar plaatjes hihi!
Maar juist om dingen beter te onthouden zijn plaatje beter dan gesproken of dan zinnen.
Ik zie het meteen voor me als er iets verteld word dus onthoud ik het beter, dat werkt zo bij mij. Dat is dus mij ook geadvisseerd om het beeldend te maken als iets word echt gezegd of als ik moet leren enz. Zo dat mijn hersens het herkenen en denken hee dat herken ik van een tijdje geleden.
Nou ja dat is voor mij dan iets waardoor ik beter zou kunnen leren, omdat ik de woorden wel lees maar ze komen dus niet altijd even goed binnen en lees dan soms ook andere dingen die er staan.
Ik wist dit van te voren ook niet hoor toen ik nog niet getest was en daar heb ik dus tips zoals hier boven van mee gekregen.
Ik wist wel dat ik veel fantasie heb en dat ik plaatjes koppel aan woorden enz.
Maar het is niet zo spannend meer gewoon voor mij dan, maar het kan wel heel grappig zijn!
nou het is niet zo dat ik denk hee er staan geen letters maar plaatjes hihi!
Maar juist om dingen beter te onthouden zijn plaatje beter dan gesproken of dan zinnen.
Ik zie het meteen voor me als er iets verteld word dus onthoud ik het beter, dat werkt zo bij mij. Dat is dus mij ook geadvisseerd om het beeldend te maken als iets word echt gezegd of als ik moet leren enz. Zo dat mijn hersens het herkenen en denken hee dat herken ik van een tijdje geleden.
Nou ja dat is voor mij dan iets waardoor ik beter zou kunnen leren, omdat ik de woorden wel lees maar ze komen dus niet altijd even goed binnen en lees dan soms ook andere dingen die er staan.
Ik wist dit van te voren ook niet hoor toen ik nog niet getest was en daar heb ik dus tips zoals hier boven van mee gekregen.
Ik wist wel dat ik veel fantasie heb en dat ik plaatjes koppel aan woorden enz.
Maar het is niet zo spannend meer gewoon voor mij dan, maar het kan wel heel grappig zijn!