Gezondheid alle pijlers

Sint Janskruid: werkt het?

16-02-2008 19:06 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai allemaal,



Ik heb met vlagen last van sombere buien. Vijf jaar geleden had ik het heel erg. Moest ik overal om huilen en vond ik het leven heel zwaar. Na een half jaar rustig aan te hebben gedaan, ging het weer goed met me. Maar nu heb ik er sinds een paar maanden weer last van. Ik ben emotioneel weer erg wankel; snel uit mijn humeur, erg pessimistisch en huilerig. Ik zou mezelf niet depressief willen noemen, want ik ben ook regelmatig juist heel vrolijk en kan genieten van leuke dingen, maar... die negatieve buien zitten me toch wel behoorlijk dwars. Op die momenten ben ik namelijk niet te genieten en dat is voor mezelf erg vervelend, maar voor mijn omgeving natuurlijk ook.



Nou, heb ik het één en ander gelezen over Sint Janskruid. Dit zou kunnen helpen bij neerslachtige buien. Ik zou graag ervaringen willen lezen van mensen die het wel eens hebben gebruikt of er meer over weten te vertellen. Welk merk is bijvoorbeeld goed? Werkt het echt? Graag jullie reacties!



Gr. Sisa
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen ervaring met St. Janskruid, maar ik weet wel, dat het behoorlijk wat invloed heeft op de werking van de pil. Dus als je de pil gebruikt als anti-conceptiemiddel, en je wil St. Janskruid gaan gebruiken, zou ik op zoek gaan naar een ander anti-conceptiemiddel.
Het is niet geheel onschuldig, dus laat je goed informeren voordat je er aan begint.



Gebruik je de pil? en kun je je sombere buine relateren aan je cyclus?

Mss dat van pil switchen je al zou kunnen helpen. Ik werd zelf enorm depri van Microgynon.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een lange periode st.janskruid gebruikt, zowel in thee als in tabletvorm, eigenmerk kruidvat. Het heeft wel tijd nodig, je merkt het niet na 3 uur ofzo. lekker een kuurtje doen ;)

maar inderdaad, kijk uit met de wisselwerking met andere medicijnen zoals de pil.



Valeriaan is ook erg fijn, het helpt niet specifiek tegen somberheid maar doordat je er rustig van wordt en misschien minder nadenkt -piekert- kan het ook positief werken op je somberheid.



succes (en kijk uit dat je niet teveel zelfhulpmedicijnen neemt als er misschien iets aan de hand kan zijn waarvoor je naar de huisarts moet!)
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat Sint Janskruid invloed heeft op de werking van de pil, maar bedankt voor de tip!



Ik gebruik Ministat. Dat is volgens mij de lichtste pil die er is... Daarnaast gebruik ik de pil pas sinds enkele jaren en daarvoor had ik ook al wel eens last van sombere buien. Het zit meer in de aard van het beestje, vrees ik...
Alle reacties Link kopieren
ik heb heel veel baat bij Sint Janskruid. Je moet alleen wel consequent slikken en het duurt een week of 2 voordat het echt werkt...

Ik slik het altijd in de winterperiode omdat ik dan heel erg neerslachtig ben, en kan het verschil heel goed merken!!
Alle reacties Link kopieren
Je kunt de VSM-versie van een middel met St. Janskruid nu alleen nog krijgen bij de apotheek, omdat het officieel geregistreerd is als geneesmiddel. Dat betekent dat vastligt hoe het middel gemaakt wordt, en dat bijwerkingen worden bijgehouden en vermeld. Informatie van CBG, de registrerende instantie
Alle reacties Link kopieren
Even voor de zekerheid vragen; slik je ook een AD? Je noemt het niet hoor, maar liever gewaarschuwd dan te laat. Bij een AD moet je het namelijk nooit slikken, dan gaat de werking hiervan achteruit, dus werkt het tegengesteld.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij was het ideaal. Ik heb het geslikt in een periode dat ik even niet meer op eigen kracht door mijn huilbuien heen kwam. Andere dingen natuurlijk ook aangepakt maar het was absoluut een goede ondersteuning voor mij. Ook ik wilde mezelf (en ben er ook van overtuigd dat ik dat niet was) niet echt depressief noemen maar op dat moment in tijd kwamen de tranen wel dagelijks. Het st. Janskruid heeft voor mij de scherpe randjes er toen wel afgehaald. De tranen waren in ieder geval weg en daardoor kon ik me weer meer concentreren op de leuke dingen ipv de neerslachtigheid. Ook ideaal voor de winterdip!

Hier ook trouwens gewoon het eigen merk van het Kruidvat gebruikt. Kost geen drol en werkte voor mij absoluut. Kanttekening: Ik denk ook dat het heeft gewerkt omdat ik heel graag wilde dat het dat deed en ik er in geloofde ;-)
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties!



Weet één van jullie toevallig ook of de versie van VSM die nu alleen nog bij de apotheek te koop is, alleen op recept verkrijgbaar is of dat je het ook zonder recept kunt kopen?



@ CL2: ik gebruik geen AD, maar toch bedankt voor de tip!



@ degenen die van Kruidvat gebruikten: waren dat de pillen? Die heb ik vandaag nog in de handen gehad, maar je moet er daar 3 stuks per dag van slikken en dat leek me wat onhandig. Weet iemand een merk waarvan de dagelijkse dosis in 1 tablet zit?



En wat verstaan jullie onder een 'kuurtje'? Een heel potje pillen opgebruiken?



Meer ervaringen zijn altijd welkom!



Gr. Sisa
Alle reacties Link kopieren
De huismerk Kruidvat die ik gebruikte waren inderdaad de pillen die jij vandaag denk ik in je handen gehad hebt. Die moest ik idd 3x daags nemen. Persoonlijk vond ik dat niet heel lastig. 1 bij ontbijt, 1 bij avondeten en eentje voor het slapen gaan. Het potje is klein genoeg om gewoon in je tas mee te nemen dus dat vond ik geen belemmering. En als je er eens eentje vergeet (omdat je lekker uit eten gaat of ander leuke dingen gaat doen) ook geen man overboord. Gewoon volgende weer nemen bij het ontbijt. Het effect is dan niet direct weg ofzo.



En om je vragen te beantwoorden: Ik heb geen idee of ze ook bestaan in 1x daagse dosis... en een kuurtje is zolang als je zelf wilt. Bij mij begon het met een paar dagen al te werken, bij anderen hoor ik dat het een week of twee duurt voordat ze effect merkten. Dus even doorzetten als je niet binnen een paar dagen effect merkt.En daarna kan je natuurlijk net zo lang blijven nemen tot je het idee hebt dat je het niet meer nodig hebt. Merk je snel genoeg. Als je na een paar dagen weer snoterrend op de bank zit was je 'kuurtje' niet lang genoeg ;-)



Wel inderdaad even checken bij de apotheek als je andere medicijnen gebruikt. Want ondanks dat het homeopatisch is heeft het wel een wisselwerking met een aantal andere dingen (wist je volgens mij al...maar toch voor de zekerheid nog maar even melden..)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb thee gebruikt maar of het nou echt werkte... geen idee! Het is altijd lastig om te bepalen of het aan de thee lag of andere dingen.

Volgens mij is in ieder geval wel wetenschappelijk vastgesteld dat St. Janskruid kan helpen bij depressies. Ik denk alleen dat de concentratie in thee te laag is.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt weer voor de reacties! Ik ga het denk ik maar gewoon proberen. Morgen ff langs de drogist...
Alle reacties Link kopieren
Overigens is St. Janskruid géén homeopatisch middel. Het is een middel op basis van natuurlijke extracten (dat zijn de meeste VSM- en Dr. Vogelmiddelen). Nogal een verschil, want die natuurlijke extracten zorgen voor de werking, en kunnen dus ook een wisselwerking opleveren met medicijnen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Sisi, ik herken je verhaal. Verdrietig zijn, je draai niet kunnen vinden, wel willen maar niet kunnen. Het zijn allemaal processen waar je doorheen 'moet', zo lijkt het. Mijn leven wordt steeds wat mooier, steeds wat interessanter (ben nu 35) en tja, kan de moeilijkheden wat beter het hoofd bieden. Nou heb ik de Sint Janskruid-thee van de Albert Heijn. Volgens mij helpt het mij vrijwel direct. Echt, ik voel me soms kloten als ik net wakker ben en opsta, dan denk ik; eerst eens even een kopje st.jans-thee. Nou kikker ik altijd wel op van thee en koffie 's ochtends, en het zal ook wel helemaal niet kunnen, dat 1 zo'n kopje je humeur verbetert. Maar voor mij werkt het best ontspannend. Gewoon proberen! En succes in je proces!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je gewoon een 'ochtendhumeur' hebt Vicky en rond de tijd van je kopje thee net opkikkert. Maar wat maakt het uit hè, áls je maar opkikkert.



Fijn dit topic, ik was juist van plan om vanmiddag St. Janskruid te gaan kopen, moet toch naar de apotheek en denk dat ik dat middel van VSM koop.

xx lisa.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat er zoveel gereageerd wordt op dit topic! Ik heb vandaag bij het Kruidvat een potje St. Janskruid gekocht en net mijn eerste pil achter de kiezen. Ben heel benieuwd of het gaat helpen!



@ Vicky: fijn dat de thee jou helpt. Misschien is het alleen maar het idee dat het kopje thee helpt en dat dat de werking is, maar wat maakt het uit? Als je er maar profijt van hebt! Ik hoop dat het voor mij ook op gaat dat ik in de loop der jaren sterker word. Ik ben namelijk zo snel uit balans. De kleinste dingen maken me al van slag. Dat baart me wel zorgen voor de toekomst.



@ Lisa: ik ben benieuwd of je het middel van VSM zonder recept kunt krijgen. Ik hoop dat het je helpt!



Gr. Sisa
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er heel erg mee uitkijken. Sint Janskruid versnelt de werking van je lever. Daarom werkt de anticonceptiepil ook minder goed, want het versnelt dus ook de afbraak van de pil. Maar eigenlijk verander je dus je hele stofwisseling ermee.

Het is geen officieel medicijn en daarom is het nooit wetenschappelijk onderzocht. De werking is hetzelfde als die van een AD, maar dan zonder dat er onderzoek is geweest naar de bijwerkingen op korte en lange termijn. Ik zou eerder naar de huisarts stappen en de verschillende opties bespreken dan zomaar aan het st janskruid gaan.

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Sowieso moet je altijd uitkijken met het slikken van middelen.



Maar Pyridine, St. Janskruid is heel kort geleden geregistreerd als medicijn door het College Beoordeling Geneesmiddelen. Dan is er voldoende bewijs aangeleverd dat het werkt (voldoende voor registratie in ieder geval). Daarom mag het ook alleen nog maar via de apotheek verkocht worden.
Alle reacties Link kopieren
Wen: het is inderdaad duidelijk dat het werkt. Maar wat de bijwerkingen zijn is nog niet duidelijk. Ik zou het zelf dus nooit gaan slikken, weet niet wat het allemaal aanricht in de lever, liever een 'echt' AD. Tenslotte werken die min of meer hetzelfde en daarvan zijn tenminste de bijwerkingen bekend.
Alle reacties Link kopieren
sisa schreef op 16 februari 2008 @ 23:21:



@ degenen die van Kruidvat gebruikten: waren dat de pillen? Die heb ik vandaag nog in de handen gehad, maar je moet er daar 3 stuks per dag van slikken en dat leek me wat onhandig. Weet iemand een merk waarvan de dagelijkse dosis in 1 tablet zit?



En wat verstaan jullie onder een 'kuurtje'? Een heel potje pillen opgebruiken?






Bij het kruidvat had ik inderdaad de pillen. En iemand anders had het over 1 pil per dag, volgens mij is dat ook te koop bij het kruidvat maar dan niet het eigen merk.



En een kuurtje wilde voor mij zeggen dat ik een aaneengesloten periode die pillen slikte. Ik vergat het vanzelf als het beter ging ;)
Alle reacties Link kopieren
Bij toeval heb ik het er nog over gehad met mijn huisarts.

St Janskruid raade hij af omdat je als je ermee stopt.een terug val van kan krijgen.maar dan nog somber eruit komt..

Hij raade aan om valeriaan te gebruiken..of wel valdisper ...

maar het valt bij iedereen anders maar ik wilde je het wel even melden..
begin de dag met een lach
Alle reacties Link kopieren
Pyridine, ik had begrepen dat bij een registratie ook bijwerkingen beschreven moeten worden. Overigens zou ik ook nooit zelf gaan dokteren met middelen die je hersenen beïnvloeden zonder advies van de huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb meer dan een jaar van alles geprobeerd om uit mijn dip te komen. Ik heb me blauw betaald aan sint janskruid, Bachbloesemremedie en dergelijke. Van de goedkope tot de duurdere maar helpen deed het bij mij niet. Uiteindelijk heb ik van de huisarts AD's gekregen en ben hiermee onder zijn toezicht begonnen. Mjin leven is erdoor veranderd in positieve zin. OK, het is een medicijn, maar het werkt wel en het wordt nog vergoed ook. Voor mij hoeft die homeopatische zooi niet meer, maar als mensen er wel baat bij hebben juich ik dat natuurlijk hartelijk toe.
Alle reacties Link kopieren
@Sisa: Wat is het uiteindelijk geworden? En boek je al wat resultaat?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven