Hoeveel voeding baby 6 weken (flesvoeding)

22-04-2008 09:36 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik ben erg benieuwd hoeveel voedingen van hoeveel cc jullie je baby van 6 weken geven.

Mijn zoontje zit nu op 6 voedingen van 120 cc per etmaal (5 overdag, 1 's nachts).



Het overstappen van 7 naar 6 flessen ging al vrij moeizaam, ik deed iedere keer een beetje meer in de fles, in de hoop dat dan vanzelf 1 voeding weg zou vallen. Maar hij bleef vrolijk 7 flessen van 120 cc leegdrinken. Op het CB vonden ze dit teveel (ik weet het, ik moet me niet teveel van hun aantrekken, maar het is mijn eerste kindje dus ik ben toch wel wat onzeker!!) dus ben ik de tijd tussen de voedingen gaan oprekken met een half uur en zodoende is er 1 voeding tussenuit gevallen.



Maar... als ik zo'n voedingsschema bekijk wat puur op gewicht gaat, zou hij inmiddels al op 5 voedingen moeten zitten (hij weegt nu ongeveer 4,3 kilo schat ik) dus zou ik de tijd tussen de voedingen nog meer moeten gaan oprekken.

Maar ik vraag me af of dat gaat lukken... hij meldt zich na zo'n 3 uur, en dan kan ik hem nog wel even stilhouden met de speen of een stukje wandelen met de kinderwagen of hem op de arm houden, maar geen uren.



Mij maakt het op zich niet zoveel uit dat hij 6 voedingen krijgt ipv 5, maar dan hoor ik om me heen allerlei verhalen over baby's die al de nacht doorslapen en die keurig op 5 voedingen zitten, en dan word ik toch wel behoorlijk onzeker!



Ben ik misschien toch te krampachtig bezig om die voedingen "volgens het boekje" te krijgen? Moet ik mijn zoontje gewoon zelf laten bepalen hoeveel en wanneer hij voeding wil hebben en er op vertrouwen dat het op een gegeven moment wel komt?



Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!
Alle reacties Link kopieren
Joh, maak je niet zo druk. Het CB en die voedingsschema's gaan allemaal uit van gemiddeldes. Je zoon geeft zelf aan wanneer hij eraan toe is om een fles te laten vallen. Geen zorgen maken, niks aan de hand. Lekker genieten van je zoon en van de momenten dat hij lekker bij je ligt om zijn flesjes te drinken.



Onze zoon heeft ook nog heel lang een voeding om 23.00 uur 's avonds gekregen, daarvan zei ook iedereen dat dat echt niet kon en mocht. T zou namelijk puur gewenning zijn etc etc. Op een gegeven moment werd ie niet meer wakker en was ie er dus klaar mee. Niks gewenning, hij had m blijkbaar nog nodig.



Nogmaals: Lekker genieten en je geen zorgen maken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje is 6 maanden (gecorrigeerd 4) en die drinkt ook nog 6 voedingen van 120 cc.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Wen,



Wij kregen voor onze dochter (inmiddels bijna 3 maanden) het advies van het cb om meer vast te houden aan het aantal cc's (de formule die zij hiervoor hanteren is tussen 150 en 180 cc per kilo lichaamsgewicht per 24 uur) dan aan het aantal voedingen dus stel dat jij weet dat je zoon 6 keer per dag komt dan deel je het aantal cc's gewoon door 6. Dan zijn je flesjes iets kleiner maar dan krijgt ie wel genoeg binnen.



Met 6 weken kreeg onze dochter ook nog een voeding of 6 soms wel 8 omdat ze veel spuugde, kreeg ze meer flessen maar met minder erin.

Zoals anderen ook al zeiden: je moet gewoon ook naar de behoefte van je zoontje kijken. En zolang hij goed poept/plast en groeit zal het goed zijn.



Succes ermee.
Alle reacties Link kopieren
Onze Quinty is nu 8 weken en ze krijgt de ene dag 5 en de andere dag 6 voedingen. Hoeveelheid verschild ook vaak. Soms wel 180cc en soms heeft ze aan 130 genoeg. Ligt er maar net aan, hoeveel tijd er tussen zit. Zoals nu bv, heeft ze om 6:30uur 170 gedronken en slaapt nu nog. En als ze veel last heeft van krampjes, krijgt ze soms veel meer voedingen, maar dan kleinere hoeveelheden. Ik voed op verzoek en heb daardoor een tevreden kindje ;) Ze groeit heel goed(geboorte gewicht 3850gr en nu al dik over de 5kilo!) en plast en poept ook voldoende. Belangrijk is om naar de behoefte van je kindje te kijken. Niemand is in een hokje te plaatsen, toch ;) Toen ik nog borstvoeding gaf(lukt nu helaas niet meer) zei de kraamhulp: in een land zonder klok, lopen de voedingen beter dan in landen met een klok! Wijze woorden ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me hetzelfde af: geef ik mijn zoon genoeg voeding of te veel??

Hij is vandaag zes weken, weegt zes kilo (!) en is 60 cm. Nogal groot kind, maar niet dik ofzo. Hij krijgt zes keer per dag 150 cc (dus met voeding erbij 165 per keer). Het is ongelooflijk, maar het gaat allemaal op. Zonet bleef hij jengelen na de fles en heb ik, als experiment, nog 20 cc gegeven. Ging gewoon op en hij slaapt nu al 3 uur als een roos.

Ikzelf ben ook 1.80 en weeg 64 kilo, mijn vriend is ook lang en dun. We eten allebei als bouwvakkers. Dus ik denk dat Midas net is als wij... of geef ik hem echt te veel? Bij het CB zeggen ze dat het eigenlijk wel veel is 'maar ja hij is ook zo groot he' zeggen ze er dan achteraan.

Ik blijf hem geven wat hij wil, want hij is tevreden en groeit als kool, zonder dat hij te dik wordt. Wat denken jullie?
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter is nu 19 weken oud en drinkt 5 flessen op een dag. Ook zij wordt s'avonds rond 22.30 uur nog wakker gemaakt. Tot 10 weken heeft ze borstvoeding op verzoek gekregen en zat ze nog op +/- 8 voedingen per dag. Toen we overgingen op flesvoeding kwamen we op 6 voedingen terecht en dat ging vanzelf naar 5. We hebben op het consultatieburo nooit commentaar gehad, ook al zat ze volgens het Nutrilonpak op teveel voedingen. We hebben wel toen ze 6 voedingen kreeg 6 flessen met 5 schepjes en 180 cc gedaan in plaats van 5 flessen met 6 schepjes. Op die manier kreeg ze niet te veel melkpoeder binnen. Onze dochter is nu 64 cm en 8 kg een flinkerd dus, maar volgens het CB is dat geen probleem.

Ik denk dat je gewoon je kind moet volgen en als hij/zij wat meer nodig heeft dan is dat geen probleem.Bij ons kreeg ze vanzelf minder behoefte en nu zit ze keurig op 4 uren tussen elke voeding.

Succes!
Mijn zoontje zat op de leeftijd nog op 8 flessen! Totdat ie acht maanden oud was, wou hij nog twee keer 's nachts voeding hebben!

Gewoon kijken naar wat je zoontje nodig heeft en je niks van het CB of anderen aantrekken.
Met 6 weken zat mijn dochter op 8-10 flessen per dag. Vond het CB ook teveel, maar ja... ik moet mijn kind voeden en zij kon gewoon nog niet meer op en wilde dus vaker een fles. Ophogen van flessen deden we ook alleen als zij aangaf dat ze meer wilde. Anders bleef ik steeds met zoveel voeding zitten en na een paar weken bleek dat dochter het heel goed zelf kon regelen. Ik heb me daar altijd aan aangepast.



Met 11 weken zat ze op 4x180. En ja, dat vonden ze op het CB weer te weinig.
Alle reacties Link kopieren
Mijn baby van 6 weken krijg 7 flessen van 90 cc. 6 op de dag en 1 in de nacht.
Alle reacties Link kopieren
Dat doorslapen met 6 weken is volgens mij uitzonderlijk hoor. Met 6 weken zat dochter volgens mij ook nog op 6 a 7 flessen. Dochter is nu bijna 5 maanden en 6 kilo. Pas sinds een week of 2 slaapt ze de nachten echt door (ca 8 uur) en krijgt ze nog maar 5 flessen, vanaf een week of 8 / 10 "sliep ze door". Dat doorslapen is dus officieel 5 uur achtereen, dus bijvoorbeeld van 12 tot 5 uur, geen 8 uur helaas.
Alle reacties Link kopieren
Kind is al 6!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Nouschi schreef op 22 december 2014 @ 14:10:

Kind is al 6!







Waarom wordt er in vredesnaam opeens gereageerd op een topic uit 2008?
Alle reacties Link kopieren
quote:bibi72 schreef op 22 december 2014 @ 14:19:

[...]









Waarom wordt er in vredesnaam opeens gereageerd op een topic uit 2008?Blijft raar hè
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven