belang van het kind voorop bij aanvragen IVF en KI

19-02-2008 08:25 158 berichten
Alle reacties Link kopieren
HILVERSUM - Staatssecretaris Bussemaker van Volksgezondheid gaat richtlijnen opstellen om ziekenhuizen te helpen bij toenemende morele dilemma's bij IVF-behandelingen. Dat kondigt de bewindsvrouw vandaag aan op Radio 1 De Ochtenden.

IVF-artsen weigeren soms een behandeling 'als het belang van het te verwekken kind' in het geding is, zegt Jan Kremer, landelijk voorzitter van de IVF-artsen en hoogleraar voortplantingsgeneeskunde aan de Radbouduniversiteit Nijmegen. Hij constateert een 'morele worsteling' bij IVF-artsen en wil daarom dat de overheid richtlijnen opstelt om tot een zorgvuldig besluit te komen bij ethische dilemma's.

Staatssecretaris Bussemaker van volksgezondheid belooft in De Ochtenden dat zij een commissie aan het werk zet om een protocol te ontwikkelen rond morele dilemma's bij IVF-aanvragen. Het gaat om aanvragen van stellen waar bijvoorbeeld kindermishandeling in het geding was of waarvan de man een genetisch overdraagbare ziekte heeft of terminaal ziek is. Het belang van het toekomstige kind moet voorop staan, vindt de staatssecretaris.

Enerzijds ben ik het met bovenstaande wel eens, echter soms vraag ik mij af waar de betutteling ophoud.

koppels zonder vruchtbaarheids problematiek kunnen en mogen hele elftallen aan kinderen op de wereld zetten, niemand die een strafblad controleert of eerst een mediche en psychische screening dient te ondergaan.

waar liggen de grenzen?
Dezelfde betutteling is er ook voor paren die een kind willen adopteren. Heel de familie wordt gescreend, alles is op papier. Je moet redelijk wat geld meebrengen om te adopteren. Terwijl inderdaad Miep en Kees van 5 hoog achter zomaar 8 kinderen ter wereld brengen of ze daar nu toe in staat zijn of niet.

Eigenlijk heel krom, iedereen zou een soort examen/screening moeten ondergaan om te kijken of je wel in staat bent om een kind op een gezonde manier groot te brengen. En er zou veel eerder ingegrepen moeten worden bij kindermishandeling en verwaarlozing. Bij iedereen dus.
Vind het ook betutteling maar soms is de betutteling ook wel nodig vind ik. In mijn ziekenhuis willen ze niet me IVF beginnen als men rookt. Aangezien dit de kans op slagen met de helft verminderd. Ik kan dat nu begrijpen (vond het voorheen zo stom, moesten ze toch zelf weten etc) omdat er veel geld ingestoken wordt in zo'n behandeling waarmee je de kans hebt dat je zelf de behandeling om zeep helpt. Vind ik dus wat voor te zeggen. Dat een vruchtbare rokende vrouw gewoon 10 kids uitpoept, das dan haar geluk. Niemand heeft daar zicht op. Bij verminderd of onvruchtbare paren ligt dat anders, omdat er een dossier van aangemaakt wordt en is het dus makkelijker te "screenen". Het nadeel is alleen dat je er niet vrijwillig loopt, en het dus extra zuur is als je gescreent wordt op je leefstijl etc.

Ik denk dat er weinig stellen zijn in de molen die hun eerdere kinderen mishandeld hebben, weet het niet hoor, maar ik denk het, maar gelukkig hoef ik die keus niet te maken van wel behandelen of niet.

Wat betreft erfelijke ziektes etc. Als je een kind wil en de kans op een ongeneeslijke ziekte is meer dan 50 procent, dan lijkt het me niet het beste voor het kind, maar puur omdat de vrouw het wil, maar ik zou dat risico niet willen nemen.

Vind het altijd dubbel, ik kan inkomen hoe buitenstaanders ertegen aan kijken, maar als je er in zit zie je ook de andere kant.
Ehmmmm... als er kindermishandeling in het spel is, vind men het wel heel normaal als jeugdzorg de kindjes komt weghalen en ergens anders onderbrengen, maar het is betutteling als een koppel een ontzettend dure vruchtbaarheidsbehandeling wil en de arts wil het niet?

Come again?

Ik kan me nog mening discussie herinneren waarin Wanda Rikkers zo ongeveer met een gloeiende pook gesteriliseerd werd door forummend Nederland, maar dit zou betutteling zijn?

Mag je me uitleggen.
De betutteling hierin wil denk ik zeggen dat een ander beslist wat jij wel of niet mag. Hetzelfde als ik tegen jou zou zeggen dat je bv niet moet drinken of roken, terwijl je dat lekker zelf moet weten. Dat is nou eenmaal het geval in de Molen, een ander beslist over jouw lichaam, neemt er controle over en vaak heb je hier zelf geen stem in (behalve als je echt op je strepen durft te staan) ook al heb je de stap vrijwillig gezet.

Ik zou die mensen geen vruchtbaarheidsbehandeling willen geven. Geef het dan aan de vrouwen die er wel goed voor kunnen zorgen.

Simpel toch?
tillia2 mijn buurmeid die stak haar naald heroine nog rustig in de arm met 6 maanden zwangerschap, rookte met maand 8 nog rustig crack, niemand van jeugdzorg of iet dergelijks die haar kind poogde af te nemen.....

maar als je partner of jezelf vruchtbaarheidsproblemen heb dien je dan straks een medische en een psychische verklaring te overleggen dat je geschikt bent voor kinderen, en natuurlijk een bewijs van onbesproken gedrag ....

ik kan mij overgens niet heugen dat wanda rikkers fertiliteitsproblemen had , maar dat googlen we even ...
Een psychische verklaring als je de medische molen in gaat? Snap ik niet helemaal. Medische vind ik eerlijk gezegd wel logisch.

Wel met Moon haar eerste post eens.
Yamuna, goed lezen. Toen bleek dat wanda rikkers weer zwanger was, wilde iedereen haar wel kielhalen. (ik ook, geef ik toe). Waarom zou je mensen met een verleden van kindermishandeling een hele dure vruchtbaarheidsbehandeling geven?

Voor wat betreft de erfelijke ziekte kan ik het me ook voorstellen, al snap ik dat dat een stuk lastiger ligt, qua emoties: aan een ziekte kun je immers niks doen. Maar om je medisch gezien in allerlei mogelijke bochten te wringen om een mogelijk ernstig ziek kind te krijgen, ik snap best dat artsen daar moeite mee hebben.

Veel mensen zien kinderen krijgen als een recht. En dat is het ook, maar dat maakt het niet de plicht van anderen om je daarbij te helpen.
waarom star? een normaal koppel zonder fertiliteits problemen hoeft zich toch ook niet eerst te checken voor ze kinderen willen ?

waarom dient een ander zich wel te verantwoorden?
maar ik kan nog steeds nergens terug vinden dat wanda rikkers vruchbaarheidsbehandelingen heeft ondergaan
Yamuna, het was een vergelijking. Als men vindt dat een vruchtbare, maar mishandelende vrouw onder dwang gesteriliseerd moet worden, hoe kan je het dan betutteling vinden als een slecht vruchtbaar mishandelend stel geen ivf krijgt?
Yamuna schreef op 19 februari 2008 @ 10:33:

waarom star? een normaal koppel zonder fertiliteits problemen hoeft zich toch ook niet eerst te checken voor ze kinderen willen ?

Lijkt me toch handig dat ze alles over je gezondheid weten voor ze je met van alles en nogwat aan behandelingen/medicijnen gaan volproppen.
Eens met Tila. In bochten wringen om een mogelijk ernstig ziek kind te krijgen gaat te ver. De vrouw zal dit misschien discriminatie vinden, maar als emoties etc bezonken zijn, dan kan je toch wel relativeren dat het puur de wens van de vrouw is om een kind te krijgen. Volgens mij kies je niet op voorhand om een ernstig ziek kind te verzorgen. Meestal kom je daar achter tijdens een zwangerschap of later, en dan kan je in principe(ook al doen sommige vrouwen dat wel) niet anders.

Ik vind het inderdaad geen plicht dat doktoren mij helpen, maar ik vind wel dat ik het recht heb ze te vragen me te helpen, en zolang het op de "reguliere" medische manier kan, knijp ik in mijn handjes dat ze me willen helpen.
Star schreef op 19 februari 2008 @ 10:31:

Een psychische verklaring als je de medische molen in gaat? Snap ik niet helemaal. Medische vind ik eerlijk gezegd wel logisch.

Wel met Moon haar eerste post eens.
Ik snap het wel hoor, die psychische test. Een hormoonbehandeling is heel zwaar en legt vaak een behoorlijke druk op jezelf en op je huwelijk. Is toch wel fijn om te weten of je dat aankan, lijkt mij.
Yamuna schreef op 19 februari 2008 @ 10:33:

Jij ziet het als verantwoorden, zo moet je het niet zien Yam. Aan de hand van die gegevens stellen ze een zo goed mogelijk behandelplan op zodat de kans groter wordt dat je ooit een kindje in je armen kan sluiten.

Je haalt 2 dingen door elkaar. De mishandelende verminderd vruchtbare stellen en de verminderd vruchtbare stellen. Heb me nooit hoeven verantwoorden waarom ik eerder rookte, waarom ik overgewicht heb en waarom mijn man niet zo'n goede score qua zwemmers had.
tilalia2 schreef op 19 februari 2008 @ 10:41:

[...]

Ik snap het wel hoor, die psychische test. Een hormoonbehandeling is heel zwaar en legt vaak een behoorlijke druk op jezelf en op je huwelijk. Is toch wel fijn om te weten of je dat aankan, lijkt mij.
Het is zo zwaar als je het zelf maakt psychisch gezien. Heb nooit het gevoel gehad er aan onderdoor te gaan. Zolang je je lichaam als falende factor ziet, van jezelf of van je man, ga je een zwaar traject tegemoet. Zie je de behandelingen als hulp dan valt het echt wel goed te behappen m.i.
Ik ben het er inderdaad wel mee eens dat het raar is dat een of ander gezin met problemen zomaar kinderen kan blijven krijgen.

De realiteit is echter dat er eigenlijk niets is wat je daaraan kan doen. Ik zie genoeg mensen om me heen met een kinderwens, maar ze niet kunnen krijgen, terwijl anderen aan delopende band "werpen", terwijl ze er niet voor kunnen zorgen. Ik ben wel van mening dat het goed is om in dit geval de achtergrond te checken van de mogelijk aanstaande ouders. Wel moet gekeken worden naar wat reëel is uiteraard, maar zo kunnen er wel een aantal verwaarloosde kinderen voorkomen worden. (beetje kromme zin, maar jullie snappen wat ik bedoel)

Het blijft natuurlijk lullig voor deze groep mensen, maar dat is helaas niet anders.
tilalia2 schreef op 19 februari 2008 @ 10:41:

[...]

Ik had er nog nooit van gehoord terwijl ik toch een aantal mensen kennen die in de mm gezeten hebben. Misschien is dit nog geen standaard test?

Ik maakte uit het stukje van Yamuna eerlijk gezegd ook op dat het om een test ging of je wel psychisch in orde was om een kind op te voeden, niet of je de behandeling aan zou kunnen.
Moon, dat klopt. Maar jij lijkt me dan ook een stabiel mens. Het is ook een hulpmiddel. Maar hormonen doen rare dingen met je. En als je al wat labiel of dergelijke bent, dan kan dat wel eens verkeerd uitpakken.
maar in geval van erfelijke ziekten, wie bepaald de grens, en waar ligt die grens ?

en waarom alleen die grens voor personen met infertiliteitsproblemen?
Star schreef op 19 februari 2008 @ 10:45:

[...]

Ik had er nog nooit van gehoord terwijl ik toch een aantal mensen kennen die in de mm gezeten hebben. Misschien is dit nog geen standaard test? ( voorstel van de minister )

Ik maakte uit het stukje van Yamuna eerlijk gezegd ook op dat het om een test ging of je wel psychisch in orde was om een kind op te voeden, niet of je de behandeling aan zou kunnen.
klopt star
Ik stabiel??!! hahahah wat behandelingen betreft misschien, voor de rest schiet ik alle kanten uit ;-)

Maar ik snap waar je vandaan komt Tila, het is een hele impact, maar ondanks alle hormonen kan je toch echt wel relativeren. Net als een dronkaard weet wattie doet.
Yamuna schreef op 19 februari 2008 @ 10:52:

maar in geval van erfelijke ziekten, wie bepaald de grens, en waar ligt die grens ?

en waarom alleen die grens voor personen met infertiliteitsproblemen?
Ik denk omdat het 'makkelijker' te controleren is.
44pje schreef op 19 februari 2008 @ 10:43:

Ik ben wel van mening dat het goed is om in dit geval de achtergrond te checken van de mogelijk aanstaande ouders. Wel moet gekeken worden naar wat reëel is uiteraard, maar zo kunnen er wel een aantal verwaarloosde kinderen voorkomen worden. (beetje kromme zin, maar jullie snappen wat ik bedoel)

Het blijft natuurlijk lullig voor deze groep mensen, maar dat is helaas niet anders.

dan zeg ik op mijn beurt dat alle mensen met een kinderwens zich prefentief dienen te melden bij een onderzoeks loket, medisch dossier , psychisch dossier en strafblad op tafel ....

gelijke monnikken gelijke kappen ... ( for the record; sarcasme)
Yamuna, wordt zo'n psychische test dan nu al gedaan? Of je wel geschikt bent?

En trouwens, als elk mens gescreend zou moeten worden, dan wordt de betutteling toch alleen maar erger?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven