Een kat in een studentenhuis? Ervaringen?

25-11-2011 13:48 52 berichten
Het lijkt mij en mijn huisgenoten leuk om een kat in huis te hebben. Maar ik maak me zorgen over een paar dingetjes.



We wonen met 5 meiden aan een weg in de binnenstad. Er is eigenlijk altijd wel iemand thuis. In het weekend komt het sporadisch voor (eens in de 3 maanden?) dat er 2 dagen niemand thuis is. In de vakanties is eigenlijk ook altijd wel iemand thuis (m.u.v. bepaalde dagen zoals kerst en pasen). Het lijkt me onwijs gezellig, zo'n poezebeest. En ook handig tegen de muizen.



Maar.. Ik vind het eigenlijk zielig als zo'n beestje soms een paar dagen alleen is en daarnaast niet naar buiten kan. En ook dat eens in de zo veel jaar mensen verhuizen. Als wij allemaal weg zijn, (bijv over een jaar of 6) gaat poes dan met 1 van ons mee? Of blijft het de huiskat?



Een rustig eigen plekje creëren voor de kat is geen probleem.

Dierenarts kosten, inentingen etc. ook niet (wij hebben een buffer op de huisrekening van minimaal ¤400. Potje onvoorzien zeg maar.)



Ik ben eigenlijk opzoek naar ervaringen zodat ons huis een goede beslissing kan nemen. Áls er een kat komt, zal dat pas rond maart/april zijn. We willen er eerst écht goed over nadenken. Oh en we willen sowieso 1 uit het asiel natuurlijk .



Alvast bedankt!





ps: In ons contract staat níet vermeld dat we geen huisdieren mogen hebben. Er heeft 5 jaar geleden ook een kat in dit huis gewoond, die was specifiek van 1 huisgenote en ging dus met haar mee uit huis. De huisbaas vond dit goed (vanwege de muizen).
quote:redband schreef op 25 november 2011 @ 14:17:

En toch zou ik ook even extra toestemming vragen aan jullie verhuurder, liefst toestemming op papier om teleurstelling achteraf te voorkomen.



Ja dat kunnen we sowieso doen. Al voorzie ik daar geen moeilijkheden .



Daarboven op is het natuurlijk wel zo dat hij ons niet kan dwingen de kat weg te doen aangezien het niet in onze contracten staat.
Ik heb ook een kat gehad in een studentenhuis en dat ging prima. Wel zou ik duidelijke afspraken maken over verschillende situaties. Het handigste is toch wel als één van jullie de hoofd verantwoordelijke wil zijn en de kat voor de rest van zijn leven wil verzorgen en dus ook meeneemt als ze t huis uit gaat...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een kat in mijn studentenhuis gehad en dat vond ik heel zielig... Ze had voortdurend honger omdat degene die haar eten zou geven het steeds vergat. Als ik het deed, omdat ik zag dat ze geen eten had gehad, deed iemand anders het ook (omdat die hetzelfde zag). Dan kreeg ze dus plots 2 keer eten, na een dag niet... Ze kreeg mede daardoor een neurose en krabde haar haartjes weg in haar zij en knaagde wondjes in haar staart (vlooien had ze niet, ze kreeg van mij druppels en een bandje), ook at ze afval als ze het in haar klauwen kreeg. Naar de dierenarts deed ik altijd toen ik merkte dat niemand dat deed, maar dan moest ik dat zelf betalen en dat kon nauwelijks, dus zorgde voor irritatie want dan ging ik mensen vragen om een bijdrage (en niemand betaalde dit). Ik heb, met nog 2 mensen, zo goed en zo kwaad als het kon voor haar gezorgd. Ze is heel oud geworden in dat huis, maar als ik haar had mogen meenemen, had ik dat meteen gedaan. Helaas mocht ik in mijn woning geen huisdieren.



lang verhaal, kort: zorg idd voor een goed schema en afspraken over hoe te handelen als het schema niet kan worden uitgevoerd. Bijv. een vinklijst met etensmomenten voor je kat. Als iemand dan een keer te laat is, kan een ander geven en afvinken. Iedereen weet dan dat ze/hij op tijd eten heeft gehad. Medicijnen idem. DA moet ook worden afgesproken en ook afspraken over grote ziekten of dure behandelingen, inentingen e.d..



Btw, katten hechten zich meer aan de plek dan aan mensen, dus achterlaten is echt niet zo'n slecht idee. Als het maar bij liefhebbende studenten is.
Het kan heel goed gaan, maar neem dan wel een wat oudere supersociale allemansvriend uit het asiel die niet naar buiten wil, want als een kat zich aan je gaat hechten en je vertrekt is het zielig voor hem. Je ziet dit soort katten ook vaak in een eetcafé of kroeg rondlopen. Erg gezellig.
quote:lionlily schreef op 25 november 2011 @ 14:27:

Ik heb ook een kat in mijn studentenhuis gehad en dat vond ik heel zielig... Ze had voortdurend honger omdat degene die haar eten zou geven het steeds vergat. Als ik het deed, omdat ik zag dat ze geen eten had gehad, deed iemand anders het ook (omdat die hetzelfde zag). Dan kreeg ze dus plots 2 keer eten, na een dag niet... Ze kreeg mede daardoor een neurose en krabde haar haartjes weg in haar zij en knaagde wondjes in haar staart (vlooien had ze niet, ze kreeg van mij druppels en een bandje), ook at ze afval als ze het in haar klauwen kreeg. Naar de dierenarts deed ik altijd toen ik merkte dat niemand dat deed, maar dan moest ik dat zelf betalen en dat kon nauwelijks, dus zorgde voor irritatie want dan ging ik mensen vragen om een bijdrage (en niemand betaalde dit). Ik heb, met nog 2 mensen, zo goed en zo kwaad als het kon voor haar gezorgd. Ze is heel oud geworden in dat huis, maar als ik haar had mogen meenemen, had ik dat meteen gedaan. Helaas mocht ik in mijn woning geen huisdieren.



lang verhaal, kort: zorg idd voor een goed schema en afspraken over hoe te handelen als het schema niet kan worden uitgevoerd. Bijv. een vinklijst met etensmomenten voor je kat. Als iemand dan een keer te laat is, kan een ander geven en afvinken. Iedereen weet dan dat ze/hij op tijd eten heeft gehad. Medicijnen idem. DA moet ook worden afgesproken en ook afspraken over grote ziekten of dure behandelingen, inentingen e.d..



Btw, katten hechten zich meer aan de plek dan aan mensen, dus achterlaten is echt niet zo'n slecht idee. Als het maar bij liefhebbende studenten is.



Jeetje wat een rotverhaal! Arm beest.. Gelukkig had ze jou nog..



Een vinklijst voor het eten lijkt me inderdaad errug nodig. Kattengrit halen kan horen bij de weektaak boodschappen (we elke week 5 taken, 1 per persoon. De taken rouleren.. 1 daarvan is boodschappen doen zoals toiletpapier, alufolie etc.).



We betalen elke maand geld aan de huisrekening (we betalen kale huur) en betalen dus allemaal iets teveel waardoor er een constante buffer van 400 euro op staat. Aan het einde van het jaar wordt alles boven de 400 door 5 gedeeld en uitgekeerd. We zouden de kat zelfs kunnen verzekeren zonder dat iemand van ons dat in de portemonnee voelt.



Bedankt voor je uitgebreide post. Zoiets moet écht voorkomen worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dit echt niet doen. Ik woon in een studentenhuis met drie andere nette meiden. Toch blijft er wel eens eten staan, worden taken niet gedaan, is een rotzooi, etc. Dat moet je zo'n beestje niet aan willen doen, dan kan je beter een aquarium nemen waar je zelf verantwoordelijk voor bent. Je kan niet zomaar uitgaan van de goedheid van je huisgenoten. Want dat is mij in het verleden ook tegen gevallen. (lees: de reden dat ik nu in ons nieuwe appartement zit, haha)
Alle reacties Link kopieren
quote:viennas schreef op 25 november 2011 @ 14:15:

Het zijn studenten, geen kinderen van vijf. Als iedereen het ermee eens is en af wil spreken rekening met het beestje te houden, dan zie ik geen enkel probleem.Wat verantwoordelijkheidsgevoel betreft zit daar vaak bedroevend weinig verschil in.
Alle reacties Link kopieren
Ga eens naar het asiel en kijk of ze daar een kat hebben die hiervoor geschikt is. Die dus gewend is om binnen te blijven en af en toe eens alleen is. Daarnaast heb je kattenbakservice. Je kunt ervoor kiezen om iedere week een verse kattenbak te laten bezorgen voor een bedrag van rond de 5,00. Dan hoeven jullie alleen nog maar om en om iedere dag leeg te scheppen.
Alle reacties Link kopieren
Neem in je overwegingen mee dat een kat erg veel geld kan kosten als je pech hebt.

Niet alleen voer, evt. inentingen, kattenbakkorrels e.d. kosten geld, het beestje kan ziek worden.

Een van mijn katten is laatst erg ziek geweest, hij is er gelukkig weer helemaal bovenop maar heeft wel zo'n 1000 euro aan dierenartskosten gekost inmiddels. Dat kan gebeuren en moet je er wel voor over hebben.

Een kat is hartstikke leuk hoor, maar er komt meer bij kijken dan alleen wat voer en verzorging.
Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.
Ik ken 2 studentenhuizen die een kat hebben en dat gaat prima.

Zorg dat jullie geld apart hebben staan voor de kat (zeker voor als ie naar de dierenarts moet) zodat er ook geld is als iedereen blut is
Bedankt voor alle tips en ervaringen.

Ik ga binnenkort ff met mijn huis om de tafel
Alle reacties Link kopieren
Iemand moet die kat meenemen over 6 jaar. Je kunt het niet maken om hem terug te proppen in het asiel. Maar hoe weet je hoe je toekomst er uit gaat zien? Ben je bereid om mogelijkheden te creeeren zodat je de kat bij je kunt houden? Zo niet, NIET doen! Want dan wordt de kat t.z.t. gedupeerd.



Het probleem is dat als er 5 mensen verantwoordelijk zijn voor de verzorging, dat het dier op ongeregelde tijden eten zal krijgen en misschien ook wel verschillende hoeveelheden. Er komt zo geen regelmaat voor een kat.



Verder moet je inderdaad geen sufkoppen in huis hebben die alles achter zich open laten zodat de kat uit huis verdwijnt zodat je niet weet waar hij is. Je zult wat dat betreft dus wel overgeleverd zijn aan de anderen en daar zul je op moeten kunnen bouwen.
Ik vind het persoonlijk een heel slecht idee.



Het is 1 zaak om als alleenstaande student/werknemer/koppel een huisdier te nemen, een heel andere zaak om het met een continu vrij wisselende groep te doen in een studentenhuis. Niet iedereen is opgevoed met huisdieren en niet iedereen is erg verantwoordelijk. Wat gebeurt er met de vakanties, hoe zit het met de dierenarts, hoe zit het als er mensen vertrekken en ook hebben meebetaald aan die kat, hoe zit het met nieuwe mensen? Er zijn nog een hoop argumenten in dit topic die tegenspreken.



Het is trouwens een levend wezen wat je in huis wil nemen, geen nieuwe tv waaraan iedereen een stuk mee betaalt. Zet muizenvallen of laat desnoods een verdelgingsteam komen, spaar daar dan voor ipv voor een dier waarvan je niet weet dat je die een optimale verzorging kan garanderen.
Alle reacties Link kopieren
Leuk, een kat in huis!

Jullie klinken als verantwoordelijke meiden die er goed over na hebben gedacht en niet zomaar een 'impulskat' nemen.

Ik heb zelf ook een poes in mijn studentenhuis gehad, super lief dier die het prima naar haar zin had. uiteindelijk is ze met mij mee verhuisd.



Ik en vriend waren hoofdverantwoordelijke voor de kat, wij gaven haar eten en gingen naar de dierenarts. Een schema instellen voor de kattenbak en een afvinklijst voor het voeren lijkt me een prima plan.



Ook goed om te lezen dat jullie het financieel kunnen veroorloven een kat te onderhouden.



Je zou ook zelf de kat kunnen nemen. Dan is het jouw kat en krijg je bv geen problemen met je huisgenoten als je hem mee wilt nemen wanneer je verhuisd. En dan is het nog steeds een huiskat maar ben jij de hoofdverantwoordelijke.



Succes met vergaderen over de beslissing!
Alle reacties Link kopieren
Nog een tip:

Neem een al wat oudere kat uit het asiel. Zo eentje die door niemand wordt meegenomen, omdat hij al zo oud is. Dat zijn vaak binnenkatten, lekkere knuffels, die nog een paar jaar lekker willen leven. Heel cru gezegd: dan heb je ook niet een mogelijke ruzie over wie hem meeneemt als jullie gaan verhuizen, want tegen die tijd is hij misschien wel overleden.
Bedankt voor de reacties



@fruitella: Ik geloof dat ik in de OP al heb gezet hoe we de kat zouden onderhouden en hoe het dan gaat met dierenarts etc.



De vragen die je stelt, zijn ook de vragen die ík gesteld heb omdat dát exact is waar ik me zorgen om maak. Overigens is het geen gezeik als mensen meebetalen aan de kat en vervolgens weg gaan. Je betaalt ook mee aan andere dingen in het huis waar je geen profijt meer van hebt als je weg gaat.



En ja, ik weet heus wel dat het geen nieuwe TV is. Als uit mijn berichten voor jou nog steeds niet spreekt dat we niets impulsief willen doen, dan heb ik geen flauw idee hoe ik het dan zou moeten verwoorden.



@Tindin:

Ik zou inderdaad zelf een kat kunnen nemen, maar we willen eigenlijk dat we écht met z'n allen kiezen om de verantwoordelijkheid voor poes te dragen. Dat iedereen die in het huis woont evenveel voor haar betaalt (vanuit de buffer dus), evenveel zorg voor haar draagt en evenveel recht op haar heeft.

We zijn een klein huis en we kennen elkaar goed, dus dat zou met een goed schema prima moeten gaan .



@Pop: Een kitten lijkt me sowieso geen goed plan . Die kan zich nog ontpoppen tot jungle tijger (dat zou zielig zijn als binnenkat!). Dan inderdaad beter een oude knuffelkont (sowieso uit het asiel) die bij ons nog een paar fijne jaren mag doorbrengen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken helaas een studentenhuis waarbij een raampje open stond op 4 hoog, de kat ging koekeloeren, naar beneden donderde, alles brak en is ingeslapen. Is een half jaar goed gegaan.



En het beestje werd verder goed verzorgt hoor, daar niet van.
Alle reacties Link kopieren
Niet doen. In mijn studentenhuis hadden een paar mensen katten en misschien lag het aan de katten, maar het was één groot drama. De katten werden wild omdat ze niet naar buiten konden (ook een drukke weg), of ze werden heel schuw en lieten uit angst allemaal uitwerpselen achter. Nou ja - hier een tip vanuit een getraumatiseerd kattenverleden; katten zijn lief, maar niet echt geschikt voor in een studentenhuis. In my humble opinion.
Alle reacties Link kopieren
quote:MEFunny schreef op 26 november 2011 @ 13:58:

Ik ken helaas een studentenhuis waarbij een raampje open stond op 4 hoog, de kat ging koekeloeren, naar beneden donderde, alles brak en is ingeslapen. Is een half jaar goed gegaan.



En het beestje werd verder goed verzorgt hoor, daar niet van.

een kat kan ook in een gezin of bij iemand die alleen woont uit een raampje vallen.

dat is niet per definitie studenten-gerelateerd.
Alle reacties Link kopieren
ze vroeg naar ervaringen, die geef ik.
Sommige katten hechten zich aan mensen, niet aan een huis, dus zou overwegen een iemand de hoofdverantwoordelijke te laten zijn die de kat uiteindelijk meeneemt met verhuizen.



Verder hopen dat je huisgenoten niet allergisch zijn en dat weet je soms niet van tevoren.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt ook katten die helemaal de behoefte niet hebben om naar buiten gte gaan. Dat zou een goede optie zijn.



Blijft het probleem over 6 jaar, nieuwe lichting studenten... wie zegt dat zij de kat willen verzorgen en over willen nemen? Waar blijft ze dan?
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 27 november 2011 @ 13:38:

Blijft het probleem over 6 jaar, nieuwe lichting studenten... wie zegt dat zij de kat willen verzorgen en over willen nemen? Waar blijft ze dan?De komst van de nieuwe studenten zal geleidelijk gaan en die nieuwe lichting zijn geen onbekenden die toevallig in dat huis komen wonen, TO en haar huisgenoten kiezen mensen die geschikt zijn voor hun huis met huiskat en bijbehorende taken en mensen die geen zin hebben in een kat of allergisch zijn zullen er niet willen wonen.
quote:eleine schreef op 26 november 2011 @ 13:09:

Bedankt voor de reacties



@fruitella: Ik geloof dat ik in de OP al heb gezet hoe we de kat zouden onderhouden en hoe het dan gaat met dierenarts etc.



De vragen die je stelt, zijn ook de vragen die ík gesteld heb omdat dát exact is waar ik me zorgen om maak. Overigens is het geen gezeik als mensen meebetalen aan de kat en vervolgens weg gaan. Je betaalt ook mee aan andere dingen in het huis waar je geen profijt meer van hebt als je weg gaat.



En ja, ik weet heus wel dat het geen nieuwe TV is. Als uit mijn berichten voor jou nog steeds niet spreekt dat we niets impulsief willen doen, dan heb ik geen flauw idee hoe ik het dan zou moeten verwoorden.



Hoi TO! Kijk, ik wil niet zeggen dat je niet verantwoordelijk bent, maar ik wou je gewoon erop wijzen dat niet iedereen erg verantwoordelijk is met huisdieren. Het is niet omdat jij er wel degelijk over nadenkt, dat de andere huisgenoten het ook zo doen. Ik ken jou niet, noch jouw huisgenoten, dus die afweging of het wel zo is, is uiteindelijk aan jou, ik zei gewoon waarom het mij een slecht idee lijkt in het algemeen. Het was dus niet aanvallend / persoonlijk bedoeld, ik hoop dat je begrijpt wat ik ermee wil zeggen.



Wat ik nu zeg is niet lullig bedoeld, maar als je echt een dier voor de gezelligheid in het studentenhuis wil, neem dan een dier dat niet 10 jaar + leeft en zich erg aan mensen/gewoontes hecht en erg gevoelig is voor stress (of waarvan de hieruit resulterende gedragsproblemen beter te hanteren zijn). Oudere katten zijn dan in principe een optie qua levensduur maar als het dier in de stress schiet en overal poept, plast en krabt dan is de lol er snel vanaf voor iedereen, waarvan er zeker weten wel problemen komen onderling. Niet iedereen heeft zin of geld om de bank of haar dekbed te moeten vervangen omdat de kat dat nu heeft uitgekozen als kattenbak uit frustratie.



Als het voor de muizen is, investeer dan liever in muizenvallen / verdelging en stuur de rekening naar de huisbaas, het is uiteindelijk zijn huis.
Gewoon doen, is hartstikke leuk! Wij hebben ook jarenlang in de verschillende studentenhuizen katten gehad, ging allemaal prima! Zoals je zelf al zegt, gewoon eentje uit het asiel halen die niet al te piep meer is en geen behoefte heeft om naar buiten te gaan. Dan heeft het beestje nog een aantal mooie jaren in een gezellig huis. En als jullie weggaan, ik zou mij er niet te druk om maken. Katten hechten zich, in tegenstelling tot honden, vaker aan hun huis dan aan hun baasjes dus dat komt ook wel goed. Veel studie-en katten plezier!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven