Pakket komt niet aan: track en trace code kwijt

dinsdag 29 november 2011 om 21:55
Afgelopen vrijdag heb ik een pakketje op de post gedaan met daarin een product dat ik verkocht had via marktplaats. Nu kreeg ik vandaag een mailtje van de mensen aan wie ik het verkocht had, dat het nog niet was aangekomen.
Nu ben ik zo dom geweest om de bon waarop de track & trace code stond kwijt te raken, dus ik kan nu niet via internet nakijken waar het pakketje zich bevindt.
Is er een manier om deze code alsnog te bemachtigen, bijvoorbeeld bij het postkantoor waar ik geweest ben?
Zo niet, en het pakketje komt niet aan (zoals zij beweren), is het dan gebruikelijk om bijvoorbeeld de helft van het bedrag terug te storten? Ik verkoop niet vaak via marktplaats en ben niet zo goed op de hoogte van de gebruikelijke gang van zaken. Aan de ene kant denk ik, het is het risico van de verkoper en ik kan er niets aan doen dat het pakketje zoek is, aan de andere kant kunnen zij daar natuurlijk ook niets aan doen. Het gaat om een bedrag van 35 euro.
Nu ben ik zo dom geweest om de bon waarop de track & trace code stond kwijt te raken, dus ik kan nu niet via internet nakijken waar het pakketje zich bevindt.
Is er een manier om deze code alsnog te bemachtigen, bijvoorbeeld bij het postkantoor waar ik geweest ben?
Zo niet, en het pakketje komt niet aan (zoals zij beweren), is het dan gebruikelijk om bijvoorbeeld de helft van het bedrag terug te storten? Ik verkoop niet vaak via marktplaats en ben niet zo goed op de hoogte van de gebruikelijke gang van zaken. Aan de ene kant denk ik, het is het risico van de verkoper en ik kan er niets aan doen dat het pakketje zoek is, aan de andere kant kunnen zij daar natuurlijk ook niets aan doen. Het gaat om een bedrag van 35 euro.
dinsdag 29 november 2011 om 21:58
dinsdag 29 november 2011 om 22:00
dinsdag 29 november 2011 om 22:00
Ik heb het ook wel eens gehad, maar ik woon niet in nederland, en hier konden ze niets meer voor me doen.
Overigens kwam dat pakketje na een week alsnog aan, dus wacht het nog heel even af.
Zelf zou ik trouwens de hele 35 euro terugstorten als het niet goed komt.
Maar ik zou er gewoon niet tegenkunnen dat iemand zou denken dat ik het nooit heb opgestuurd.
Overigens kwam dat pakketje na een week alsnog aan, dus wacht het nog heel even af.
Zelf zou ik trouwens de hele 35 euro terugstorten als het niet goed komt.
Maar ik zou er gewoon niet tegenkunnen dat iemand zou denken dat ik het nooit heb opgestuurd.
dinsdag 29 november 2011 om 22:01
Ik heb geen idee.... Wel shit zeg! Misschien even bij NL Post navragen morgen? Ik zou -hoe lullig ook- het gehele bedrag terugstorten als het pakket inderdaad niet aangekomen is. Dit is natuurlijk niet te controleren als je de track and trace code niet meer kan achterhalen. Maar ja, de klant moet natuurlijk niet de dupe worden van het feit dat jij de code bent kwijtgeraakt. Balen, hoop dat het nog goed komt!

dinsdag 29 november 2011 om 22:02
Ik wacht het nog even af inderdaad. Het is ook echt stom dat ik dat bonnetje met de code heb weggegooid, de paar keer dat ik een pakketje heb verstuurd heb ik ze altijd bewaard en ook gelijk een mailtje naar de ontvanger gestuurd met daarin die code. Nu is dat me door alle drukte ontschoten. Heb het hele huis al overhoop gehaald, maar geen code. Vrees dat ik het bij de andere bonnetjes in de afvalzak is beland, die al lang en breed bij het grofvuil staat.
dinsdag 29 november 2011 om 22:10
Misschien als je teruggaat naar het postkantoor dat het nog te achterhalen valt, als jij je naam en dergelijke opgeeft? Of zouden die codes volledig anoniem zijn?
Overigens kan het pakket nog best aankomen hoor. Vrijdag verstuurd en dinsdag nog niet over, dat is nog best kort.
Overigens kan het pakket nog best aankomen hoor. Vrijdag verstuurd en dinsdag nog niet over, dat is nog best kort.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
dinsdag 29 november 2011 om 22:27

dinsdag 29 november 2011 om 22:32
Aannemende dat je de T&Tcode naar de koper doorgemailt hebt, dan zal deze T&Tcode nog in je mailbox staan.
Zelf wacht ik eigenlijk altijd met weggooien van de bon, tot men mij een mail heeft gestuurd, dat het pakket is aangekomen. Over het algemeen komt het pakket via TNT de volgende dag aan.
Misschien kan en wil men bij het desbetreffende postkantoor, waar je het pakket hebt afgegeven, nog iets voor je uitzoeken.
Mosterd
Zelf wacht ik eigenlijk altijd met weggooien van de bon, tot men mij een mail heeft gestuurd, dat het pakket is aangekomen. Over het algemeen komt het pakket via TNT de volgende dag aan.
Misschien kan en wil men bij het desbetreffende postkantoor, waar je het pakket hebt afgegeven, nog iets voor je uitzoeken.
Mosterd

dinsdag 29 november 2011 om 22:55
Ik heb niet afgesproken dat ik de T&T code zou doorsturen, en ook niets over dat het risico voor de koper is. Vandaar dat ik in eerste instantie er over dacht om de helft van het bedrag terug te storten. Maar ik denk dat ik het eerst nog een paar dagen afwacht en even het postkantoor opbel of zij nog iets voor me kunnen betekenen. Bedankt voor het meedenken!
woensdag 30 november 2011 om 00:46
Oplichterij is ook van de andere kant mogelijk, dus dat de kopers zeggen dat ze niks ontvangen hebben, maar wel wat ontvangen hebben en zo hopen het geld terug te krijgen. Tegenwoordig ben ik me daar dus van bewust, dus bewaar de TNT code's altijd tot de koper zegt dat het geleverd is.
Ik zou zelf denk ik niet het geld terugstorten of de helft, maar niet alles! Iedereen kent toch de risico's van het verzenden van pakketten, dan hadden ze het verzekerd moeten laten verzenden. Het gebeurt zo vaak dat de TNT pakketten oid kwijtraakt.
Wie weet kan het postkantoor je nog helpen, maar volgens mij hebben ze altijd een pakketnummer nodig om het op te kunnen sporen.
Ik zou zelf denk ik niet het geld terugstorten of de helft, maar niet alles! Iedereen kent toch de risico's van het verzenden van pakketten, dan hadden ze het verzekerd moeten laten verzenden. Het gebeurt zo vaak dat de TNT pakketten oid kwijtraakt.
Wie weet kan het postkantoor je nog helpen, maar volgens mij hebben ze altijd een pakketnummer nodig om het op te kunnen sporen.
woensdag 30 november 2011 om 00:46
Ik heb 't andersom niet zo handig aangepakt. Sierraden besteld via internet, maar gekozen voor de optie "reguliere post" in plaats van aangetekende post. Nu kreeg ik een berichtje dat mijn bestelling gisteren verzonden is, maar vandaag niks ontvangen. Normaliter is post vaak maar 1 dag onderweg. Maak me nu wel zorgen. Want wat als het pakje kwijtraakt of die klunzerige postbode 't op het verkeerde adres bezorgt?
Blond hè?
Blond hè?
woensdag 30 november 2011 om 00:54
Dat is inderdaad niet echt verstandig. Hoe vaak ik niet dingen heb verzonden die dan niet aankwamen. Ik vind de TNT echt onzorgvuldig.
Maar dat zegt natuurlijk niet dat jou bestelling kwijt is, de TNT is laatste tijd ook wat trager met verwerken van post, dus het kan makkelijk zijn dat je het morgen of overmorgen krijgt. Ik moest laatst ook 3 dagen wachten op post.
Maar dat zegt natuurlijk niet dat jou bestelling kwijt is, de TNT is laatste tijd ook wat trager met verwerken van post, dus het kan makkelijk zijn dat je het morgen of overmorgen krijgt. Ik moest laatst ook 3 dagen wachten op post.
woensdag 30 november 2011 om 07:53
Zou het gewoon nog even afwachten hoor, pakketjes willen nog wel eens een dag of 3 duren en maandags wordt er (althans bij ons) geen pakketpost bezorgd.
Trouwens nog even over het risico voor de koper, dat kan je in je mail zetten of in de advertentie. Maar wettelijk gezien blijf je als verkoper ALTIJD aansprakelijk. Ook al is er anders afgesproken.
Trouwens nog even over het risico voor de koper, dat kan je in je mail zetten of in de advertentie. Maar wettelijk gezien blijf je als verkoper ALTIJD aansprakelijk. Ook al is er anders afgesproken.
woensdag 30 november 2011 om 08:30
Ik vind dat dit risico voor de koper. En vooral omdat dit via marktplaats is gegaan. Daarom koop of verkoop ik daar ook nooit omdat je nooit zeker weet of iets bij je aankomt en of de ontvanger wel eerlijk is. Dadelijk hebben ze het gewoon ontvangen en omdat ze weten dat jij de code niet meet heb denken ze mooi nu kunnen we zeggen dat we niks hebben ontvangen want ze kan het toch niet controleren. Dus ik zou 0,00 euro terug geven.
anoniem_142111 wijzigde dit bericht op 30-11-2011 08:31
Reden: Stond verkeerd
Reden: Stond verkeerd
% gewijzigd

woensdag 30 november 2011 om 08:37
Eh ja, of ze hebben gewoon echt niks ontvangen en zitten nu met de gebakken peren omdat TO zo stom is om de track&trace-code kwijt te raken. En dan heeft TO ook nog het lef om de helft van het bedrag te betalen in plaats van alles.
Jij verzendt, dus is het jouw verantwoordelijkheid. Als je dan de code kwijt raakt heb je pech en moet je dus afgaan op wat de koper stelt. En als de koper stelt niks te hebben ontvangen, dan betaal je dat dus gewoon, lijkt mij.
Jij verzendt, dus is het jouw verantwoordelijkheid. Als je dan de code kwijt raakt heb je pech en moet je dus afgaan op wat de koper stelt. En als de koper stelt niks te hebben ontvangen, dan betaal je dat dus gewoon, lijkt mij.
woensdag 30 november 2011 om 09:02
quote:astrape schreef op 30 november 2011 @ 08:37:
Eh ja, of ze hebben gewoon echt niks ontvangen en zitten nu met de gebakken peren omdat TO zo stom is om de track&trace-code kwijt te raken. En dan heeft TO ook nog het lef om de helft van het bedrag te betalen in plaats van alles.
Jij verzendt, dus is het jouw verantwoordelijkheid. Als je dan de code kwijt raakt heb je pech en moet je dus afgaan op wat de koper stelt. En als de koper stelt niks te hebben ontvangen, dan betaal je dat dus gewoon, lijkt mij.Dit dus. Eigen schuld als je die code kwijtraakt, had je 'm maar meteen naar de koper moeten doormailen (dat doe ik altijd, zodat ze zelf kunnen volgen waar hun pakketje is in het verzendtraject). Een beetje lullig om dan meteen de koper van van alles te gaan verdenken. Als het pakketje niet aankomt zul je dus het volledige bedrag terug moeten storten. Dat is zuur, maar je zult in ieder geval nooit meer je track&tracebonnetje zomaar weggooien.
Jij verzendt, dus is het jouw verantwoordelijkheid. Als je dan de code kwijt raakt heb je pech en moet je dus afgaan op wat de koper stelt. En als de koper stelt niks te hebben ontvangen, dan betaal je dat dus gewoon, lijkt mij.Dit dus. Eigen schuld als je die code kwijtraakt, had je 'm maar meteen naar de koper moeten doormailen (dat doe ik altijd, zodat ze zelf kunnen volgen waar hun pakketje is in het verzendtraject). Een beetje lullig om dan meteen de koper van van alles te gaan verdenken. Als het pakketje niet aankomt zul je dus het volledige bedrag terug moeten storten. Dat is zuur, maar je zult in ieder geval nooit meer je track&tracebonnetje zomaar weggooien.

woensdag 30 november 2011 om 09:22
Als ik bij een winkel iets bestel, betaal ik ook niet als ik niks krijg. En dan kan de verkoper hoog of laag springen, als hij niet kan bewijzen dat ik het wel ontvangen heb, betaal ik niet. Lijkt me dat dat via Marktplaats niet anders is.
Maar jullie zijn ook allemaal wel een beetje ongeduldig hoor, zeker met pakketpost kan het wel even duren en al helemaal eind november/december. Geef het even een paar dagen.
Maar jullie zijn ook allemaal wel een beetje ongeduldig hoor, zeker met pakketpost kan het wel even duren en al helemaal eind november/december. Geef het even een paar dagen.
donderdag 1 december 2011 om 08:54
ten eerste is tnt post niet meer zo betrouwbaar en kan het zomaar 2 tot 4 dagen LANGER duren dan normaal.. dus maandag verzenden is hopelijk uiterlijk zaterdag binnen.. dus je kan even afwachten.
ten tweede.. als je iets koopt via MP en je wil zeker weten dat het aankomt, laat het dan verzekerd verzenden.. kost iets meer maar wel meer zekerheid..
MP heeft van beide kanten uit risico's.. Ik zou nooit meer dan de helft terugstoren, ten slotte ben jij je produkt ook kwijt..
en natuurlijk voortaan je TenT code bewaren..
ten tweede.. als je iets koopt via MP en je wil zeker weten dat het aankomt, laat het dan verzekerd verzenden.. kost iets meer maar wel meer zekerheid..
MP heeft van beide kanten uit risico's.. Ik zou nooit meer dan de helft terugstoren, ten slotte ben jij je produkt ook kwijt..
en natuurlijk voortaan je TenT code bewaren..
donderdag 1 december 2011 om 13:46
Ik maak dat regelmatig mee, omdat ik puzzeltochten aangetekend verzend naar mijn klanten. Vaak nemen klanten na een week contact op dat ze nog niets ontvangen hebben. Als ik dan T&T check, zie ik dat het bij hen is aangekomen maar dat zij niet aanwezig waren. De postbode laat dan een briefje achter waar zij het pakketje kunnen afhalen.
De klant reageert dan vaak met "oh briefje weggegooid!". Dus echt goed je T&T bewaren hoor!!!
De klant reageert dan vaak met "oh briefje weggegooid!". Dus echt goed je T&T bewaren hoor!!!