Kinderen
alle pijlers
... Maar dan anders: borstvoeding vs. kunstvoeding
woensdag 20 februari 2008 om 13:09
We kennen allemaal de borstvoeding vs. flesvoeding discussies. Vaak erg interessante discussies, moet ik eerlijk zeggen, maar waar een persoonlijk gevoel minder vaak genoemd mag worden, zo heb ik de indruk.
Maar wat vind jij persoonlijk nou fijn, handig, leuk, prettig aan borst- of kunstvoeding? Of waar baal je nou verschrikkelijk van, vind je ontzettend vervelend of niet leuk?
Maar wat vind jij persoonlijk nou fijn, handig, leuk, prettig aan borst- of kunstvoeding? Of waar baal je nou verschrikkelijk van, vind je ontzettend vervelend of niet leuk?
woensdag 20 februari 2008 om 14:58
Vind je dat een vreemd argument? De voordelen van bv voor je kind weet ik als geen ander. Ik werk voor een ministerie en oa op de afdeling bv. Neemt niet weg dat ik naar een aantal andere voordelen (voordelen voor de moeder bijv.) op zoek kan gaan toch? En van wie kan ik die het best krijgen dan van de moeders hier
Perfectionisme is niet perfect...
woensdag 20 februari 2008 om 15:01
Ik zou zo graag al die mensen met 'negatieve ervaringen van anderen van dichtbij meegemaakt' willen zeggen dat ik in mijn vriendenkring 4 vrouwen ken die het afgelopen jaar succesvol BV hebben gegeven (resp. 7, 5 en 3 maanden), 1 waarbij het is mislukt na 6 weken, 1 die er geen zin meer in had na 6 weken en 1 die er na een dag al tabak van had omdat het niet lukte ivm borstverkleining.
Bij mijn babymassage geven 7 van de 10 moeders probleemloos BV.
En ook bij mij gaat het prima.
Ik snap die negativiteit niet zo, maar hoor het wel altijd van mensen die er gewoon geen zin in hebben, bang zijn voor hun tepels, hangtieten, koe-gevoel, etc.
Het is gewoon ook best leuk om te doen, en ik vind het ook mooi om een moeder borstvoeding te zien geven. Ja daar zijn borsten nu voor bedoeld!
En niet om auto's of andere produkten te verkopen.
Bij mijn babymassage geven 7 van de 10 moeders probleemloos BV.
En ook bij mij gaat het prima.
Ik snap die negativiteit niet zo, maar hoor het wel altijd van mensen die er gewoon geen zin in hebben, bang zijn voor hun tepels, hangtieten, koe-gevoel, etc.
Het is gewoon ook best leuk om te doen, en ik vind het ook mooi om een moeder borstvoeding te zien geven. Ja daar zijn borsten nu voor bedoeld!
En niet om auto's of andere produkten te verkopen.
woensdag 20 februari 2008 om 15:02
tja, ik nam toch echt niet meer mee dan zo'n verdeelbakje en een flesje. Als je ergens naar toe gaat is er bijna altijd wel de beschikking over een magnetron. En die enkele keer dat dat niet het geval was, heeft zoon een koude fles melk heel tevreden naar binnen geklokt.
Nadeel van flesvoeding voor mij was mijn enorme schuldgevoel dat ik mijn zoon niet minstens 6 maanden borstvoeding gegeven heb. Dat schuldgevoel ben ik inmiddels overheen gestapt gelukkig.
Nadeel van flesvoeding voor mij was mijn enorme schuldgevoel dat ik mijn zoon niet minstens 6 maanden borstvoeding gegeven heb. Dat schuldgevoel ben ik inmiddels overheen gestapt gelukkig.
woensdag 20 februari 2008 om 15:04
woensdag 20 februari 2008 om 15:15
Als je je best hebt gedaan, en het hebt geprobeerd, maar je tepels vielen er vanaf, of je werd geveld door afschuwelijke borstontstekingen, waarom zou je dan een schuldgevoel moeten hebben?
Als voor jou de reden om te stoppen legitiem was, dan hoef je je toch niet 'schuldig' te voelen? Hooguit verdrietig omdat het niet gelukt is.
En naar wie voel je dat schuldgevoel? Je kind of de omgeving?
woensdag 20 februari 2008 om 15:15
Het eerste stukje vond ik geweldig, maar dit laatste vind ik niet zo aardig.
Ik voelde me een beetje aangesproken, (aangezien ik schreef over negatieve verhalen die ik heb gezien)
ik zeg nu toch ook niet dat mensen die wel graag en met plezier bv geven alleen zeggen dat het zoooo geweldig is, omdat ze niet willen zeggen dat het eigenlijk heel erg tegenvalt...
Ik denk dat iedereen moet doen waar hij/ zij zich goed bij voelt, als mamma blij is, is baby dat vast ook.
Sowieso opvallend, er zijn voor iedereen heel andere voor -en nadelen. Het meeslepen van spullen is voor sommige een drempel en anderen valt het niet eens op.
Ik vond het eigenlijk nog wel het interessantst (???) er achter te komen dat bv dus niet helemaal gratis is.....
woensdag 20 februari 2008 om 15:16
woensdag 20 februari 2008 om 15:19
Hier (helaas) geen borstvoeding meer. Maar wat ben ik blij dat ik mijn dochter toch ruim 2 jaar bv heb mogen geven.
Na 6 mnd kwamen we erachter dat ze reageerde op koemelk: KMA (maar een hypoallergeen dieet voor mijzelf was niet nodig). Alle koemelk bij haar weggelaten, ook de onzichtbare (koekjes, brhood ed) en de eczeem verdween. Weekje geen verpakkingen lezen, en de eczeem kwam weer terug. Dus zeker een jaar geprobeerd alles weg te laten, met resultaat.
Nu is ze 2,5jr en reageert ze bijna niet meer. Yoghurt/melk/vla is teveel van het goede, maar eens een gewone pannenkoek, een plakje kaas, een beetje boter is geen enkel probleem meer.
Neefje is net zo oud. Na 2 weken bv is er vanwege alle bekende nadelen afgebouwd en kreeg hij de gewone kv. En een droge huid, en weer wat later eczeem, z'n huid lag op sommige plaatsen helemaal open van het krabben. Via het alternatieve circuit bleek toen hij 1,5jr was, dat hij allergisch was voor koemelk. Dus resoluut geen danoontjes meer, geen yoghurt, geen melk. En de eczeem verminderde, maar verdween niet. Pas bij het weglaten van alle sporen (eerst een normale pannenkoek en daarna in dezelfde pan een zonder keomelk voor hem was al 'funest'' ), werd zijn huidje weer mooi glad. Ze moeten dus continu oppassen met wat hij te eten en drinken krijgt.
BV kan een allergie niet voorkomen, maar kan de gevolgen en ernst volgens mij wel verminderen. Ik ben ervan overtuigd dat mijn dochter er veel minder last van heeft dan neefje doordat zij zolang bv heeft gehad. (maar niettemin vind ik het heel vervelend voor neefje hoor, en 'veroordeel' ik de ouders absoluut niet)
(en dit verhaal was niet om het voordeel van bv wat betreft allegie weer aan te zwengelen, maar om aan te geven waarom ik zo blij ben dat ik bv heb mogen geven (naast 32 uur werken), overigens niet zonder problemen: meerdere borstontstekingen, tepelkloven, een borstweigeraar en als gevolg daarvan 3 mnd fulltime kolven)
Na 6 mnd kwamen we erachter dat ze reageerde op koemelk: KMA (maar een hypoallergeen dieet voor mijzelf was niet nodig). Alle koemelk bij haar weggelaten, ook de onzichtbare (koekjes, brhood ed) en de eczeem verdween. Weekje geen verpakkingen lezen, en de eczeem kwam weer terug. Dus zeker een jaar geprobeerd alles weg te laten, met resultaat.
Nu is ze 2,5jr en reageert ze bijna niet meer. Yoghurt/melk/vla is teveel van het goede, maar eens een gewone pannenkoek, een plakje kaas, een beetje boter is geen enkel probleem meer.
Neefje is net zo oud. Na 2 weken bv is er vanwege alle bekende nadelen afgebouwd en kreeg hij de gewone kv. En een droge huid, en weer wat later eczeem, z'n huid lag op sommige plaatsen helemaal open van het krabben. Via het alternatieve circuit bleek toen hij 1,5jr was, dat hij allergisch was voor koemelk. Dus resoluut geen danoontjes meer, geen yoghurt, geen melk. En de eczeem verminderde, maar verdween niet. Pas bij het weglaten van alle sporen (eerst een normale pannenkoek en daarna in dezelfde pan een zonder keomelk voor hem was al 'funest'' ), werd zijn huidje weer mooi glad. Ze moeten dus continu oppassen met wat hij te eten en drinken krijgt.
BV kan een allergie niet voorkomen, maar kan de gevolgen en ernst volgens mij wel verminderen. Ik ben ervan overtuigd dat mijn dochter er veel minder last van heeft dan neefje doordat zij zolang bv heeft gehad. (maar niettemin vind ik het heel vervelend voor neefje hoor, en 'veroordeel' ik de ouders absoluut niet)
(en dit verhaal was niet om het voordeel van bv wat betreft allegie weer aan te zwengelen, maar om aan te geven waarom ik zo blij ben dat ik bv heb mogen geven (naast 32 uur werken), overigens niet zonder problemen: meerdere borstontstekingen, tepelkloven, een borstweigeraar en als gevolg daarvan 3 mnd fulltime kolven)
woensdag 20 februari 2008 om 15:23
Ik heb in een land gewoond waar het als volgt werkte: Heb je geld dan doe je een borstvergroting, heb je geen geld dan geef je (zo lang mogelijk) bv. Dat was zo'n 80%! (Schoonheidsidealen lagen daar anders in NL, gewicht is er onbelangrijk)
Misschien geen 'goede' reden, maar net wat Fleur zegt: reden is onbelangrijk, áls ze het maar doen!
Misschien geen 'goede' reden, maar net wat Fleur zegt: reden is onbelangrijk, áls ze het maar doen!
woensdag 20 februari 2008 om 15:24
tja, tepels vielen er niet af, had geen borstontstekingen of wat voor andere dingen die voor mij als reden konden gelden. Ik was gewoon licht hysterisch na de bevalling. Een heel heftig kind gecombineerd met een ontplofte hormoonhuishouding maakte dat ik het niet aankon. Een ander zou het misschien wel kunnen hoor. Heel verdrietig is misschien ook wel een beter woord.
Maar goed, heb een bloeiend kereltje waar ik stapelgek op ben, en daar gaat het om natuurlijk.