Werk & Studie alle pijlers

omscholen zorg onderwijs..?

29-11-2011 20:32 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien de slechte arbeidsomstandigheden in mijn vakgebied en het wegbezuinigen van mijn functie in veel instellingen, denk ik erover om van richting te switchen of mezelf om te scholen.



Ik wil blijven werken in de sector zorg/onderwijs. Ik heb een HBO studie afgerond en twee jaar werkervaring.



Ik heb een aantal eisen die het moeilijk maken.

- het moet me niet teveel gaan kosten.

- Ik wil best studeren, maar niet voltijd en ook geen vier jaar.



Nu heb ik twee vragen:

Volgens de nieuwe regelgeving heb ik na het ontvangen van vier jaar stufie dan nog recht op 1 jaar of helemaal niks meer? En moet ik dan het volledige collegegeld betalen (1400 euro)?



Heeft iemand ervaring met een duale opleiding maatschappelijk werk of remedial teaching?



Als je andere relevante ervaringen of ideeën hebt zijn deze ook welkom! Ik zit nog in de oriëntatiefase.



Ik vind het zo lastig. Heb vier jaar van mijn leven gereserveerd voor studeren (en daar heb ik ook voor moeten lenen) krijg ik er zo weinig voor betaald en wordt het overal wegbezuinigd. Ik zou letterlijk beter verdienen in simpel ongeschoold werk. Wil ik een master doen, moet ik hier waarschijnlijk erg veel geld voor betalen wat ik niet heb!
Niet echt tips of ideeën, maar ik zou geen remedial teacher gaan worden. Die worden momenteel ook overal wegbezuinigd. Heb het toevallig vandaag op het werk met de directeur over gehad.
Alle reacties Link kopieren
pff waar moet het heen met deze beschaafde cultuur ( :O )



Volgens mij kan je tegenwoordig het beste werkzaam zijn in de techniek, maar laat ik daar nou net totaal geen interesse en verstand van hebben!
Docent of trainer worden? Misschien kun je regelen dat je dan vast aan de slag kunt en tegelijkertijd je papiertje halen. Scheelt weer een tijdje zonder inkomen zitten.
Alle reacties Link kopieren
@ helene

In het basisonderwijs een enorm overschot aan docenten in mijn regio. Mijn vriend is leerkracht basisonderwijs en heeft na ruim een jaar nog geen baan gevonden (alleen invalwerk).



Voortgezet onderwijs is niets voor mij.



Bedankt voor het meedenken!
Dat bedoel ik niet. Ik bedoel volwassenonderwijs.
Alle reacties Link kopieren
Ben je leerkracht? Want dat is wel een vereiste als je RTer wil worden, is namelijk een post-HBO opleiding. En Rters worden ook overal wegbezuinigd. Kun je beter IBer worden, die zijn er net wat vaker.



Als je in het onderwijs werkt kun je een lerarenbeurs krijgen. Iig dat kon een paar jaar geleden nog, via de DUO. (was IBgroep)

Alle reacties Link kopieren
Ik heb de RT opleiding gedaan. Dat was 1 dag per week en dat 2 jaar lang. Was geloof ik toendertijd 900 euro per collegejaar. Maar vereiste is wel dat je opdrachten in het onderwijs uitvoert. Dus een baan in het onderwijs/ of een stage is wel een pre. Je bent er ook meerdere dagen mee zoet.

Maar vacatures voor RTer zijn zeeeeer schaars.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben logopedist, maar het is soms wel mogelijk om te worden toegelaten tot de post hbo RT/IB. Als daar echter geen werk in te vinden is, is dit geen optiequote:Bieb schreef op 29 november 2011 @ 21:03:

Ben je leerkracht? Want dat is wel een vereiste als je RTer wil worden, is namelijk een post-HBO opleiding. En Rters worden ook overal wegbezuinigd. Kun je beter IBer worden, die zijn er net wat vaker.



Als je in het onderwijs werkt kun je een lerarenbeurs krijgen. Iig dat kon een paar jaar geleden nog, via de DUO. (was IBgroep)

Ah, je bent logopedist?



En als docent op de pabo of logopedieopleiding?
Alle reacties Link kopieren
Als je al 4 jaar stufi hebt gehad krijg je dat idd niet meer (misschien hooguit nog voor een master, maar dat willen ze ook gaan afschaffen). En je moet niet alleen het volledige collegegeld betalen, wat overigens al ruim 1700 Euro is, maar als je een tweede bachelor zou gaan doen, zelfs het instellingstarief, wat kan oplopen tot 20.000 Euro per jaar.

Goedkoop wordt het dus waarschijnlijk niet. Een lerarenbeurs is wellicht een goede optie, maar dan moet je volgens mij wel een studie gaan doen die onderwijs gerelateerd is.
Ik weet niet waar je woont, maar misschien is dit iets:



http://www.logopedieonlin ... ocent-logopedieneurologie
Alle reacties Link kopieren
Ik ken een logopediste die op dit moment de inservice opleiding (HBO niveau) tot OK assistent doet. Ik weet niet of dit in je interessegebied ligt, maar het is wel een voordeel dat je al het een en ander qua anatomie etc weet. Het is een betaalde opleiding van 3 jaar, waarvoor je in een ziekenhuis aangenomen moet worden. Er is echt een gebrek aan OK assistenten, dus wel een keuze met een goede toekomst! Er is ook gebrek aan anesthesiemedewerkers en radiodiagnostisch laboranten, dit kun je ook worden dmv een betaalde inservice opleiding in een ziekenhuis. Je zou ook kunnen denken aan een duale opleiding tot verpleegkundige. Basisonderwijs wordt lastig denk ik (weinig werk!), dan zou je je echt moeten omscholen tot leraar in voortgezet onderwijs, kun je idd wel een beurs voor ontvangen! Maar ik weet dan niet goed in welke richtingen je terecht kan met logopedie-achtergrond. Lesgeven aan HBO kan ook nog, maar dan heb je eerst een master nodig!
Of deze:



http://ssl1.peoplexs.com/ ... tureID=183659&BedrijfID=0
Alle reacties Link kopieren
@ helene 31

Les geven op een opleiding zou kunnen, al is het dan ook lastig om ertussen te komen. Ik zou daar alleen te weinig voldoening uit kunnen halen. Je geeft of een bepaald vak, ik ben meer allround geïnteresseerd, of je begeleid projecten e.d. en dat lijkt me nou ook niet zo..



Ik ben dus niet zo heel makkelijk ;)



@ nausicaa Ik was er al bang voor. Die instellingsbedragen zijn onbetaalbaar voor mij. In deze sector willen werkgevers dat bedrag ook niet ophoesten.



Ik ben bang dat het niet zo makkelijk zal gaan zijn.



Misschien toch maar een eigen praktijk starten in de logopedie, al ben ik erg bang dat logo uit het basispakket zal verdwijnen waardoor er een enorme daling cliënten zal zijn.



Moeilijk moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:helene31 schreef op 29 november 2011 @ 21:19:

Of deze:



http://ssl1.peoplexs.com/ ... tureID=183659&BedrijfID=0Lief dat je zo meedenkt! jammer dat het niks voor me is!
Als je op de pabo lesgeeft, zul je waarschijnlijk ook praktijkdocent worden en leerlingen op scholen gaan bezoeken, contacten onderhouden, een mentorklas begeleiden etc. Het is veel breder dan alleen je vak. Maar onderwijs valt dus af begrijp ik?



En de tip hierboven om je tot OK assistente te laten omscholen? Daar is veel vraag naar en het kost je niets.
Alle reacties Link kopieren
@ kissa en helene



Ik had de reactie van kissa niet gezien!



OK assistent is zeker wel iets om me in te verdiepen. Het zou niet het eerste zijn waar ik aan zou denken, maar ik sluit het ook niet uit. Bedankt voor de tip, ga zeker naar info zoeken!
Alle reacties Link kopieren
l
Alle reacties Link kopieren
]
Alle reacties Link kopieren
quote:Bieb schreef op 29 november 2011 @ 21:03:

Ben je leerkracht? Want dat is wel een vereiste als je RTer wil worden, is namelijk een post-HBO opleiding. En Rters worden ook overal wegbezuinigd. Kun je beter IBer worden, die zijn er net wat vaker. Als je in het onderwijs werkt kun je een lerarenbeurs krijgen. Iig dat kon een paar jaar geleden nog, via de DUO. (was IBgroep)





Momenteel zijn er ook niet veel vacatures voor IB'ers en heb je concurrentie van AB'ers die wegbezuinigd worden uit de clusterscholen. Als je dan óók al geen onderwijsachtergrond hebt, wordt dat heel moeilijk!

Zou me zeker verdiepen in andere mogelijkheden in je eigen vakgebied, of op andere plek in de zorg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven