Entertainment alle pijlers

Zoals de jacht behoort te zijn. Hulde aan de hond en leve de

01-12-2011 10:37 36 berichten

Een Amerikaan is het slachtoffer geworden van een bizar jachtongeval. Hij werd door een kogel in het achterwerk getroffen en moest naar het ziekenhuis. Zijn hond bleek de schutter te zijn.

De 46-jarige man was eenden aan het schieten in Utah. Plots stapte zijn hond in z'n boot op een geweer, waarna een schot gelost werd. De kogel trof de man in het achterwerk. Gelukkig vielen de verwondingen nog mee. De man droeg een dikke, waterdichte broek en dat remde de kogel af.

Een collega belde de hulpdiensten en in het ziekenhuis werden de kogelresten verwijderd. De politie bevestigde aan lokale media dat verhaal waar gebeurd is. Met zijn hond gaat alles goed.
Alle reacties Link kopieren
?

En waarom hoort de jacht zo te zijn?
quote:Liezebetje schreef op 01 december 2011 @ 10:43:

?

En waarom hoort de jacht zo te zijn?Als iedere jachthond de baas in de kont schiet, en dat regelmatig doet, dan is het snel afgelopen met al dat moorden.
Hulde aan de hond?!
Liever jacht, dan bioindustrie.

Ik eet graag een stukje wild en anders biologisch.
quote:hipslala schreef op 01 december 2011 @ 10:47:

Hulde aan de hond?! yep.
Zal een mooie boel worden in de bossen als er niet meer gejaagd mag worden.

ik vind het wel een leuk verhaal. Klinkt grappig, neergeschoten worden door je hond.
Ooooooh dus daaarom! Wat een goed idee.
Inderdaad galadriel. Ik wilde eigenlijk een heel verhaal gaan houden over kwaliteit van leven en vlees, maar dat leek me wat zinloos.

Jij verwoord het superkrachtig, niks aan toe te voegen.
quote:Cateautje schreef op 01 december 2011 @ 10:51:

yep.
quote:Ratteke schreef op 01 december 2011 @ 10:51:

Zal een mooie boel worden in de bossen als er niet meer gejaagd mag worden.

ik vind het wel een leuk verhaal. Klinkt grappig, neergeschoten worden door je hond.

Dieren houden hun aantallen zelf in stand, daar zijn jagers niet voor nodig.

Het gaat mij om de plezierjacht. Het woord alleen al, blegh.
quote:Cateautje schreef op 01 december 2011 @ 10:55:

[...]

Dieren houden hun aantallen zelf in stand, daar zijn jagers niet voor nodig.

Het gaat mij om de plezierjacht. Het woord alleen al, blegh.

Da's niet altijd zo, want in Nederland is er weinig ruimte en weinig echte voedselketen, zeker voor groot wild. Als ze hun aantallen in stand houden, dan gaat dit vaak door verhongering.

Klein linkje

In Nederland moet er in het wildbestand altijd worden ingegrepen.
quote:galadriel schreef op 01 december 2011 @ 10:59:

[...]

Da's niet altijd zo, want in Nederland is er weinig ruimte en weinig echte voedselketen, zeker voor groot wild. Als ze hun aantallen in stand houden, dan gaat dit vaak door verhongering.

Klein linkje

In Nederland moet er in het wildbestand altijd worden ingegrepen.

Ja, ik ken dat verhaal. Waar het mij om gaat is dat jagers bijvoorbeeld de vos bij bosjes afknallen en juist dat dier werpt haar nest aangepast aan haar leefomgeving, dus als er teveel vossen zijn, dan krijgt zij maar een klein nestje. Dit is met veel dieren zo, maar toch blijven jagers ze afknallen, gewoon, voor de fun.

Niemand kan mij overtuigen van de schadelijkheid van deze dieren.
Inderdaad, 'plezierjacht...' dat mag van mij ook wel weg. De argumenten van liever een stukje wild dan bio-industrie, dat snap ik ook wel. Maar toch, de reden waarom er zoveel beesten worden afgeschoten ("om de populatie in bedwang te houden") vind ik dan weer wat achterhaald. Zoals TS al zegt, dat kunnen ze zelf ook wel. Juist door een ladig af teknallen, gaan ze bijfokken. Om de populatie weer groter te krijgen.

Als voorbeeldje noem ik maar even de muskusratten hier in (oost-)groningen. Nadat er weet ik hoeveel honderd van die beesten zijn gevangen, is de populatie nog precies hetzelfde. Dat is natuur, mensen. Als de groep plotseling te klein wordt, worden de nesten groter en wordt er vaker gejongd. Met als gevolg dat de populatie snel weer hersteld is.

Als de groep te groot wordt, worden de nesten kleiner, omdat er anders niet genoeg voedsel is voor alle dieren.
Dat je tegen de plezierjacht bent begrijp ik wel, dit komt echter niet uit de OP naar voren.

En ja, dieren houden hun aantallen zelf in stand. Ze verhongeren bijvoorbeeld wanneer ze met te grote groepen in te kleine leefgebieden zitten. Roofdieren bieden een uitkomst, mits die ook de ruimte hebben om in datzelfde leefgebied te leven. Dat laatste is in NL heel weinig het geval.

Mijn vader is boer en jaagt. Als hij dat niet zou doen zou het land volkomen kaal worden gevreten en dan ben ik erg benieuwd hoe de supermarkten gevuld gaan worden. Oh wacht, ik weet het al, met buitenlandse producten die veel goedkoper zijn omdat er daar behoorlijk minder wetgeving is op het gebied van gif over je planten sproeien. Maar goed, dat is een andere discussie.
@ galadriel: dat gaat over dieren die je niet echt als 'wild' kunt bestempelen, vind ik. Die zijn daar door de mens neergeflikkerd en zoek het maar uit. Vind ik een heel ander verhaal dan de gemiddelde vos, ree of waterrat, om maar iets te noemen...

Heel apart trouwens dat bijvoeren NIET mag, maar afschieten wel...
Jagen = baas!
Wat mij vooral opvalt in het zogenaamde jachtdebat is het in stand houden van de natuur. Vreemd dat dat niet nodig was toen het geweer nog niet uitgevonden was.
quote:Liezebetje schreef op 01 december 2011 @ 11:05:

Mijn vader is boer en jaagt. Als hij dat niet zou doen zou het land volkomen kaal worden gevreten en dan ben ik erg benieuwd hoe de supermarkten gevuld gaan worden..Het land kaalgevreten? By who? Knijntjes? Reeën? Right, die kun je ook verjagen hoor.
Een geweerkogel gaat dwars door welke broek dan ook heen en wordt er echt niet noemenswaardig door afgeremd.

En op eenden jaag je niet met kogels want dan kom je thuis met een lege weitas.

Conclusie: de man kreeg geen kogel in zijn kont maar een schot hagel. Ongetwijfeld pijnlijk maar niet gevaarlijk.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
quote:Cateautje schreef op 01 december 2011 @ 11:10:

Wat mij vooral opvalt in het zogenaamde jachtdebat is het in stand houden van de natuur. Vreemd dat dat niet nodig was toen het geweer nog niet uitgevonden was.

Ja, en sowieso... Ik vind "in stand houden van de natuur" ook een nogal hypocriete uitspraak. Aangezien men al jaren met gemak een snelweg door een natuurgebied smijt, of een woonwijk bouwt in een platgekapt bos.

Ik heb het geluk om vlakbij een mooi bos te wonen, maar ook daar zou een stuk van moeten wijken omdat men er ineens een woonwijk op wou gaan zetten. Gelukkig bleek het hele plan een grote flop en kunnen we hier nog steeds rustig door het bos wandelen, en af en toe een ree spotten.
Ze zijn door de mens eruit geflikkerd en worden door de mens er weer ingeflikkerd. Musketratten bijv. Zijn geen inheemse dieren, komen uit Noord Amerika. Hebben hier geen natuurlijke vijanden.

Er is geen echt wild, behalve vogels, hier in Nederland.

Met mondjesmaat kwam het, maar door de plannen van deze regering is het weer minder.

En waarom niet bijvoeren, maar wel afschieten, voor beide zijn natuurlijk argumenten, misschien moeten we de dieren gewoon steriliseren , maar wildbeheer is een heel delicaat iets en zeer lastig hier in Nl.
:mm. Maar ik weet bijvoorbeeld dat je nooit een jong mag neerschieten, of een haas die 'veilig' ligt. Het lijkt mij dat een dier dat nog jongen heeft, dit niet gaat bijfokken. Vossen schieten mag bij ons absoluut niet. Er zijn ontzettend veel regels m.b.t. de jacht en die regels zijn er niet voor niets.

Maar goed, ik ben ook geen expert natuurlijk.

Ik ken echter de situatie van mijn vader en de frustraties van hem wanneer de dieren zijn land leeg eten, puur omdat ze met teveel zijn en te weinig voedsel in de natuurgebieden vinden. De oorzaak daarvan ligt natuurlijk sowieso in de mens. Maar of dat nou komt door het schieten.. Ik weet het niet hoor.
Oh en piekelientje kunnen we jou inhuren om de hele dag een paar hectare te bewaken en 'leeg' te houden?

Afschrikken met een waarschuwingspistool mag tegenwoordig vaak ook niet meer, zie dan nog maar eens die enorme troepen ganzen van je land te krijgen.

En nee, dat gaat inderdaad niet over reeen en knijntjes. Die schieten we hier dan ook niet, dat zou absurd zijn.
Overigens ben ik het helemaal eens met Galadriel.

Misschien dat ik iets feller reageer vanuit persoonlijke situatie, maar ik ben ook absoluut tegen de plezierjacht en als sterilisatie kon dan zou ik dat direct toejuichen; ook ik vind jagen een nare oplossing.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven