Borstvoedingsvragen (deel 2)

28-05-2011 13:22 2674 berichten
Alle reacties Link kopieren
quote:Yamuna schreef op 18 november 2010 @ 12:29:

Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolvenLink naar het vorige topic: Borstvoedingsvragen
Ik wil ook wel mee doen met het kletstopic :-) volgens mij zitten we allemaal wel in hetzelfde schuitje.

Hier een heerlijke nacht gehad. Om 4.30 uur een keer gevoed en dat was het!

Vanochtend lag zoon te drinken. Toen hij klaar was liet hij los en gaf een klopje op mijn borst (doet hij wel vaker, dan lacht hij er ook heel tevreden bij) en de melk spoot er uit. Hij schrok even maar toen kreeg ik nog een klopje en kwam er weer wat melk uit. Zoon vond het geweldig wn bleef schaterlachen daarna ik hoop nu niet dat hij dat elke keer gaat doen haha.
Life is like a box of chocolates. You never know what you\'re gonna get
Wat schattig Isa!

Bah Reglisse, ik heb echt met jou en Dropje te doen. Net als iedereen hier hoop ik dat er snel verbetering komt.

Wat het kletstopic betreft: het idee in de groep gooien vind ik voldoende, de rest laat ik aan jullie over Jullie zijn de meer bekende, ervaren en frequente 'kletsers' hier.
Hier even een update, het stoppen met de nachtvoedingen gaat erg goed! Heb nu al zes nachten niet meer gevoed. De tip van Reglisse om zo met haar te gaan liggen dat ze er niet bij kan lijkt heel goed te werken. Ik ga lepeltje lepeltje met haar liggen en dan stevig knuffelen en dan valt ze vlot en zonder al te veel drama weer in slaap. Ik ben echt heel blij! Vannacht heeft ze zelfs doorgeslapen, van half acht tot half twaalf in haar eigen bed, toen werd ze wakker en heb ik haar bij ons in bed genomen, even stevig knuffelen en toen tot kwart over zes geslapen, wat was dat fijn zeg!

Bah Reglisse, wat naar zeg dat dropje weer zo veel pijn had. Ik hoop echt op snel verbetering bij jullie.

Sienna, wat vervelend dat je meisje naar het ziekenhuis moest. En daarna ook nog borstweigeren, bah zeg. Fijn dat ze nu wel weer wil drinken.
Wat fijn een nacht doorslapen! Hoe oud is je dochtertje ook al weer jsd? Huilt ze dan niet wanneer ze geen drinken krijgt? En sta je zelf niet op springen?

Hier is het wisselend met nachtvoedingen, de meeste avonden en nachten gaan qua frequentie zoals pucker schreef... Maar afgelopen nacht zat er voor de verandering drie uur tussen en dat was weleens erg fijn. Wat eet R trouwens al veel pucker! Hier is er echt een dipje in de bijvoeding na het ziekzijn van een paar weken geleden, ook zijn er wat tandjes door. Het lijkt alsof we het eten weer moeten opbouwen..

Oh reglisse wat een pittige tijd voor jullie zeg. Alles komt dan samen nu he. Het is waar wat je schrijft: voeden 's nachts is niet zo erg, maar op moeten zitten met een huilend kindje wel. Ik heb dit een paar keertjes gehad, door ziekte, en vond het slopend. Ik vind het erg knap dat je het zo volhoudt... hopelijk komt er snel een oplossing waardoor Dropje de pijn niet meer heeft.

Surface: nieuwe baan bevalt goed, het aantal uren is gemiddeld niet hoog (over het jaar genomen gaan ze uit van 12 uur per week), maar afgelopen weken ben ik daar ver over heen gegaan. Het is ook wel weer wennen, vooral omdat er veel tijd naar gaat dat voorheen privetijd was (avonden en weekenden). Morgen heb ik trouwens nog een gesprek! Voor 10 uur pw, zou een goede combi zijn!

Hoe is het verder met jou? En de kids?

Wat lief Isa dat klopje op je borst! Ik vermoed dat hij een nieuw truukje heeft geleerd

Ik ben op zich best voor een kletstopic, dan kan ik mijn bv en draagvragen op 1 topic kwijt Misschien ook weer tijd voor een meet...?
Siena, wat heftig zeg zo'n ziekenhuis opname... Gelukkig kan je meisje nu weer fijn bij je drinken.
Mijn dochter is volgende week 16 maand en ze huilt dus echt praktisch niet als ze niet mag drinken. En ploftieten heb ik ook niet 's ochtends dus mijn vermoeden dat het meer gewoonte sabbelen was dan echt drinken lijkt wel aardig te kloppen. Ik merk eigenlijk weinig verschil aan mijn borsten na afgelopen nacht dan na bijvoorbeeld een nacht continu aan de borst. Het lijkt er dus meer op dat ze behoefte heeft aan troost en geborgenheid en die kan dus blijkbaar ook prima voortkomen uit knuffelen. En ik vind dit veel prettiger want nu slaapt ze na een minuut of vijf knuffelen weer terwijl ze als ze aan de borst lag wel drie kwartier tot een uur aan het lurken was en dan kon ik nooit in slaap vallen omdat ze steeds wilde wisselen.
Hoi lieve meiden,

Ik kom me ook weer eens melden. Heb nogal lang onder m'n steen geleefd.

Helaas kan ik niet alle voedingen meer kolven, simpelweg omdat ik te weinig heb. ( ik kolf fulltime)

Heb wel de domperidon vast in huis gehaald maar ik twijfel nog. Slik nu ook AD en ben bang dat het allemaal een beetje veel wordt anders. Best een dilemma.

Lunetje krijgt nu 1 tot 2 kunstvoedingen per dag en verder kolf ik niet meer 's nachts. Nu echt last van een mega dip dus ben al dagen overdag aan het klusterkolven en veeeel bv thee aan het drinken, maar tot zover nog weinig resultaat.

Reglisse wat rot om te lezen dat het nog steeds zo bout gaat met je lieve dropje. He wat balen. Kon het allergiecentrum iets voor jullie betekenen? Sorry als je dat al ergens geschreven hebt, maar ik heb zooooveel pagina's om terug te lezen. Ga ik niet aan beginnen.

Keeprunning, heel veel succes met je gesprek morgen! Zou mooi zijn!

Lieve voor de rest.
Hahaha Isa wat een heerlijk verhaal.
Isa wat grappig van dat klopje!

Luna het is wel heel normaal dat je rond deze tijd een dip hebt. De beruchte 4 maanden dip. Kan best een tijdje duren. Lijkt me zeker met kolven erg zwaar!

Meiden ik ben niet zo goed in topictitel en tekst verzinnen dus dat laat ik aan een van jullie over.
Siena wat vervelend dat ze na het ziekenhuis de borst weigerde. Gelukkig dat ze nu wel weer drinkt.
quote:keeprunning schreef op 07 december 2011 @ 15:00:

Ik ben op zich best voor een kletstopic, dan kan ik mijn bv en draagvragen op 1 topic kwijt Misschien ook weer tijd voor een meet...?

Even heel snel, ik heb zo een vergadering. Een meet! Leuk!!!!

Kletstopic lijkt me ook een goed plan. Vanavond kom ik terug en dan reageer ik uitgebreid.
Siena, fijn dat drinken nu weer lukt, heftig zo'n ziekenhuisopname.

KR, fijn dat je nieuwe baan goed bevalt! Succes morgen.

Luna, vervelend van de productiedip, zeker als je zoveel moeite moet doen met weinig resultaat.

Meet, leuk!

Vannacht was weer hopeloos. Ze heeft duidelijk last van verstopping, bijna geen poepluiers meer, alleen piepkleine keuteltjes. Toen ze vanochtend ook nog eens geen ontbijt wilde heb ik de huisarts maar gebeld. Konden gelukkig meteen terecht. Niets aan de hand, buik was in orde, gewoon zo doorgaan. Kind op kdv afgeleverd (afleiding doet haar goed). Net totaal overstuur in bed gestopt. Wanneer houdt het nou eens op?
heel veel sterkte reglisse... (misschien een slecht idee hoor, maar wat olijfolie geven?)
Wie opent het kletstopic? Kunnen we daar verder.

Reglisse, nog maar een knuffel voor jou Heeft de huisarts gevoelt aan haar buik? En heeft hij dan niks voorgeschreven ofzo? Als ze last heeft van verstopping kan je lactulose geven. Dat maakt de darmen niet traag.
Ik open wel even een kletstopic.
Hier is ie dan!
Huisarts heeft buik gevoeld, was allemaal ok. Olijfolie ga ik morgenochtend geven, goed idee. Heb ook al wat pruimen in de week gezet. En dan naar het kdv sturen met 2 setjes reservekleding
Hoi meiden,

Ben hier maanden geleden wel eens geweest en kom nu weer even inbreken. Dochter is onderhand ruim 8 mnd en de bv loopt prima (whiehoeeee) na starten met bijvoeding zijn er langzaam aan wat voedingen af gegaan en zitten nu op 4 à 5, heel relaxt dus. Enige waar ik nu soms over twijfel is of ik niet ook af en toe ander vocht als water, thee of verdund vruchtensap moet geven, elke keer zegt het cb dat, steeds genegeerd, maar nu twijfel ik, krijgt ze met 4 bv nog wel genoeg vocht?

Ook denk ik er aan omdat ik hoor over oefenen met drinken met een tuitbeker of gewone beker. Wil liever niet oefenen met mm, krijg het met moeite bij elkaar gekolfd voor de 2 dgn dat ik werk. Hoe dan andere bv mama's dat? Wel of geen ander vocht en wanneer oefenen met een beker?

Bij 9 mnd moet ik trouwens overdag af gaan bouwen ivm werk en kolfrecht, zie er wel tegenop.... Maar goed, heeft vast ook voordelen..

Groetjes!
Ama je breekt niet in hoor, daar is dit topic voor. Ik ben vanaf een maand of 7 water gaan geven bij de boterham. Gewoon een klein beetje om te zien hoe dat gaat. Hij drinkt niet veel water op een dag en het is verdeeld in kleine slokjes. Soms vindt hij het fijn om tijdens het eten een slokje te nemen en dan eet hij daarna weer verder. Kan je straks misschien in je pauze even kolven? Dan kan je wat rustiger afbouwen.
Ik kolf nu 2 x en twijfel een beetje of ik nog 1 x wil blijven doen, ergens zou werken zonder onderbreking wel lekker zijn, maar de bv loopt nu zo fijn... Bv is eigenlijk best verslavend..

Ik kan beginnen met afbouwen straks in de kerstvakantie, wil het zeker rustig aan doen. Wat ik erg hoop is dat ik op werk zonder kolven kan, maar thuis nog wel 1 bv overdag kan doen, naast de ochtend en de avond, dus rond 12 uur ofzo. De namiddag wil ik daarom denk ik het eerst laten vervallen.

Ik voed op verzoek maar ongeveer, met hele ruime marge, 6.30, 12.00, 16.00, 19.00. Met name de eerste wisselt nog al, kan ook 5 uur zijn.. Maar we zien wel hoe het gaat lopen, ik had nooit gedacht dat ik al zo lang zou geven, de eerste maand heb ik fulltime gekolfd en ook daarna was het soms best pittig. Maar nu de laatste tijd gaat het helemaal super, eindelijk dat idyllische rust momentje zoals je vaak hoort.
Daar ben ik weer. Ik heb 25 november een vraag gesteld maar ik ben helemaal vergeten om jullie te bedanken voor jullie lieve antwoorden. Ik had het probleem dat zoonlief om de 2 uur kwam en heel kort dronk. Dat heeft ie een weekend volgehouden en toen in ene is ie overgegaan op om de 3 a 4 uur. Dus helemaal goed. Nogmaals ik ben erg blij met jullie antwoorden en vooral begrip!! Thanx
Ik kom ook jullie even bedanken. In de eerste pagina's van dit topic heb ik jullie gevraagd over ervaringen met geen borstvoeding kunnen geven bij de eerste (vlakke tepel)en hoe dit te voorkomen bij de tweede. Jullie tips waren toen vooral om er op tijd hulp bij te halen en van te voren al de kraam en de verloskundige te waarschuwen.

Inmiddels is S geboren en vandaag geef ik langer borstvoeding dan ik bij mijn eerste kind heb kunnen doen (met kolven en bijvoeden) Alles loopt probleemloos dankzij goede begeleiding van de kraamzorg. Het kan dus wel en nu ga ik zelfs door met voeden als ik over 3 weken weer ga werken. Dit had ik van te voren nooit verwacht. Zo fijn dat het deze keer wel mogelijk is.
Ama, mijn m is 9 maanden, en die krijgt af en toe wat water.

Toen mijn kolfrecht verliep ben ik in m'n pauze gaan kolven.

Oetiw en jesje: fijn! Heerlijk dat het lukt!
Ama, mijn zoontje is ook 8 maanden en ik zit ook hard te denken wat te doen met kolven op het werk. Ik werk ook nog eens onregelmatig, dus heeft weinig nut om een voeding af te bouwen. Ik wil tijdens dagdiensten gaan kolven in mijn pauze en de avonddiensten zie ik wel, waarschijnlijk met knaltieten naar huis en daar kolven. Wil ook het liefs iig een jaar bv geven.

Jesje wat goed dat het gelukt is! Hier ook vlakke tepels, heb echt moeten doorbijten de eerste 6 weken wat betreft pijn. Lactatiekundige heeft mij er echt doorheen geholpen.
Luna: Heb je al domperidom geprobeerd om je produktie op te krikken? Heeft mij heel erg goed geholpen nml.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven