Runderrollade

12-12-2011 13:38 17 berichten
In de Kerstallerhande staan een aantal recepten met runderrollade.

Hierbij staat dat het kindvriendelijk is, maar hij ziet er op de plaatsjes rosé uit.



Ik vraag me dit ook af omdat ik niet weet of ik deze rollade kan sereveren aan rood vlees haters?
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik vind dat rollade meestal nogal droog is. Dat hij dus nog rosé is van binnen lijkt me dan alleen een pluspunt.
Alle reacties Link kopieren
Rose is iets anders dan een bloederige biefstuk.



Roodvleeshaters lusten denk ik echt wel een rollade die heel licht rosé is. Kinderen zou ik dit ook gewoon voorschotelen. De kerntemperatuur is warm genoeg en het vlees is niet meer rauw.



Op de enkeling na, die zijn biefstukje echt 15 min doorbakt tot schoenzool, zal denk ik iedereen het gewoon kunnen/willen eten.



Niets is erger dan een taaie droge rollade die moet worden gedrenkt in jus om het maar enigszins eetbaar te maken.
De rood vleeshaters die ik ken, lusten geen rood vlees, ook niet als dat doorbakken is. Dus ik zou dan niet voor een runderrollade gaan, is varkens- of kiprollade geen optie?



Ik snap trouwens niet zo goed wat al dan niet rood vlees met kindvriendelijk te maken heeft? Eten kinderen geen rood vlees? Mijn zoon is namelijk dol op rosbief, tartaar, biefstuk e.d.
Eens met Gemini. Dochter eet hier ook wel eens rosé vlees, ik vind dat niet te vergelijken met echt rauw vlees.
Kinderen vallen toch in de kwetsbare groep waarvoor rood vlees niet geschikt is? Net als zwangeren en ouderen?



Het gaat om dit recept
Kalkoen- of kiprollade nemen! Ik ben een roodvleeshater en vind het meestal ook niet lekker als het gaar is. Rosé vlees eet ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie nu het recept en ik denk dat het te rood is voor roodvleeshaters. Kinderen zou ik het wel durven geven. Maar ik heb geen kinderen, dit bepaal ik puur op boerenverstand.
Oh, ziet er lekker uit!

Ik heb zoiets ook wel eens met varkenshaas gemaakt, die vind ik rosé ook lekkerder, maar kan je ook net iets verder doen, dan is het volgens mij gewoon wit vlees.



Dacht trouwens dat alleen baby's in de risicogroep rood vlees vielen.
Mischien een kleine tip, als ik jou was,zou ik eerst eens uitproberen hoe iets smaakt, klein portie maken of op voor "proefdraaien", voor je beslist over de kerstmaaltijd.

Zelf ben ik niet echt dol op runderrollade.
Alle reacties Link kopieren
Kinderen de plakjes van de uiteinden geven, meer doorbakken?

Daarna evt. de rollade nog even terug in oven/pan. Ik houd van rood vlees maar wel medium. Mijn eigen biefstuk gooi ik doorgesneden ook nog wel eens enkele seconden terug in de pan.
Alle reacties Link kopieren
Rosé braden, even laten rusten, in dunne plakken snijden (ca 1/2 centimeter) en de plakken voor degenen die geen rosé rollade willen even doorwarmen in een saus of braadvocht.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Onvoldoende verhit vlees eten lijkt mij niet goed in verband met de ESBL.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt een runderrollade toch ook iets langer braden als je hem te rood vind. Zelf ga ik meestal uit van 45 minuten braden. Als je runderrollade te lang doet wordt het erg droog.
Alle reacties Link kopieren
Ik zelf hield als kind absoluut niet van taai (rund)vlees, omdat dat net een soort 'vleeskauwgombal' werd in mijn mond (yuk) en maar kauwen...

Hoe lekker dat recept ook moge zijn, ik sluit me aan bij Helene31; als het echt persé rollade moet zijn, dan met kip of kalkoen. Maar ook dan een goed recept met vulling en liefst ham o.i.d. eromheen om te voorkomen dat het vlees te droog/taai wordt.
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk vind ik runderrollade erg droog als het niet meer rose is. Ik zou wat andere ook al zeiden, neem kip, kalkoen of varkensvlees/haas. Ik heb het een keer gemaakt, met thermometer erin maar ik vind het net een schoenzool als het goed/niet rood/rose is.



Thermometer is echt een uitkomst, als je aan de slager vraagt qua gewicht hoeveel graden het moet dan kan het niet fout gaan. Wel melden of je het rose wil of helemaal door, afhankelijk van het soort vlees. En rollade lekker even dichtschroeien voor het de oven in gaat en lekker kruiden.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Misschien een domme vraag, maar mag de thermometer al die tijd mee de oven in?



Ik overweeg nu trouwens het moeiteloos gebraden varkensvlees van Nigella Lawson!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven