Geld & Recht alle pijlers

Recht op kindsdeel van overleden moeder nu oma is overleden?

13-12-2011 14:57 44 berichten
.
Volgens mij gaat alles naar kind B als dat zo in haar testament stond. Alleen als ze niks geregeld zou hebben, dan zou kind A ergens recht op gehad hebben (en zo de kleinkinderen)



Maar ik ben geen expert, dus weet het niet zeker.
Alle reacties Link kopieren
Als het in een testament is vastgelegd dat kind B alles erft dan kunnen de kinderen van kind A geen aanspraak maken op het vermogen van hun oma.
Alle reacties Link kopieren
weet je ook waarom 'oma' alles aan dochter B heeft achtergelaten en er niet voor heeft gekozen haar kleinkinderen te laten erfen? Je mag namelijk een kind niet haar kindsdeel 'afpakken' of dit ook betekend dat DUS haar kinderen ook rechten op hun (klein)kindsdeel weet ik niet...
Volgens mij hebben de kleinkinderen idd recht op het kindsdeel van hun overleden moeder.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kan je je kinderen niet onterven. De kinderen van A houden altijd recht op de legitieme portie.



Wat kind B heeft gedaan is misschien wel logisch (het gebeurd vaker dat alle geld vlak voor overlijden wordt weggesluisd) maar niet legaal. Dit kan dus problemen opleveren.



De notaris kan hier antwoord op geven.
Het is toch niet mogelijk om een kind helemaal te onterven?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kun je iemand die is overleden niet uitsluiten in een testament. Oma had dus haar kleinkinderen moeten onterven. Normaal gesproken hebben de kleinkinderen inderdaad recht op het deel van hun overleden ouder.



Oma is komen te overlijden en kind B heeft enkele dagen voor haar overlijden al het geld overgemaakt naar de privé-rekening van zichzelf.



En dit mag volgens mij al helemaal niet. Er moeten nog lopende zaken worden afgehandeld en pas daarna laat de bank het resterende bedrag "los".
anoniem_100046 wijzigde dit bericht op 13-12-2011 15:14
Reden: herkenbaarheid
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Toch maar even opgezocht:



Kindsdeel Wanneer er geen testament is, wordt de erfenis verdeeld op grond van wettelijke regels. Uitgangspunt daarbij is dat alleen familieleden erven. De wet verdeelt de mogelijke erfgenamen in vier groepen. Pas als in een groep géén familielid aanwezig is, komen personen uit de daaropvolgende groep als erfgenaam in aanmerking. Groep 1 bestaat uit de echtgenoot en de afstammelingen: kinderen of (achter)kleinkinderen. De erfenis wordt in gelijke stukken verdeeld tussen de overblijvende partner en de kinderen, de zogeheten 'kindsdelen'. Vaak wordt gezegd dat de partner 'de helft plus een kindsdeel' krijgt; dit is verkeerd geformuleerd: de partner heeft al recht op de helft van de boedel (wanneer er tenminste in gemeenschap van goederen is getrouwd). Groep 2 bestaat uit de ouders en de broers en zusters van de erflater, met hun afstammelingen. Groep 3 zijn de grootouders; andere familieleden (tot en met de zesde graad) vormen groep 4.





Legitieme portie Dit is het gedeelte van het erfdeel dat het kind niet per testament kan worden ontnomen. In nieuw erfrecht wordt de legitieme portie de helft van het kindsdeel. Nu is de legitieme portie afhankelijk van het aantal kinderen (bij één kind 1/2 van het kindsdeel, bij twee kinderen 2/3, bij drie of meer kinderen 3/4).



Alleen kinderen (en eventueel hun kinderen bij plaatsvervulling) hebben recht op een legitieme portie. Door een wetswijziging bestaat sinds 1 januari 1996 dit voorrecht niet meer voor ouders en grootouders. Broers en zusters en ook de echtgenoot hadden hier al geen recht op.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kan het legitieme kindsdeel ook worden opgeeist door de erfopvolgers.

Als A en B dus de enige erfgenamen zijn, dan kunnen de kinderen van A hun deel (tezamen 1/4 van de totale erfenis) opeisen.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt een kind niet meer geheel onterven.



Het kind heeft recht op de helft van het kindsdeel. Dus als ze zou leven zou ze delen met B dan krijgt ze de helft van de helft. Onterfde kinderen mogen geen goederen opeisen.



Hoe het zit met kinderen van kinderen, geen idee?
Stressed is just desserts spelled backwards
Volgens mij kunnen de kinderen van persoon A de zg legitieme portie opeisen, en dat is de helft van waar (de kinderen van) A recht op gehad zouden hebben als er geen testament was, maar een notaris kan ze dat precies vertellen. Die kan vermoedelijk ook meer zeggen over het wegsluizen van geld door B.
Alle reacties Link kopieren
Even ter verduidelijking: de legitieme portie is niet gelijk aan het kindsdeel. Een ouder kan een kind dus wel gedeeltelijk onterven, maar niet voor de legitieme portie.
Is er testament opgemaakt, en hoe hebben de kinderen testament aanvaard?
Alles wat Kind A bezat zou toch automatisch naar haar kinderen gaan? Maar zij bezat dus niet echt iets en zou van haar moeder geerfd hebben, mits zij haar moeder had overleefd, maar dat is niet zo.

Het gaat nu dus om de oma en volgens mij komt de erfenis van oma automatisch bij haar nog levende kind terecht en is die niets verplicht naar andere familieleden.
Alle reacties Link kopieren
Ja de kinderen van dochter A krijgen het deel dat hun moeder gekregen zou hebben zou ze nog leven, dat heet plaatsvervulling: http://www.judex.nl/recht ... -wettelijke-erfrecht_.htm
Het heeft toch niks te maken met onterven. Kind A is dood dus is automatisch geen erfgenaam meer. Als oma wilde dat de kinderen van Kind A zouden erven had ze die volgens mij moeten vermelden in 'n testament. Zonder testament gaat alles naar het langstlevende kind en dat is hier dus Kind B en die kan het weer geheel nalaten aan haar kinderen en is andere familie niets verplicht.
quote:Kakelvers schreef op 13 december 2011 @ 14:57:

...........aangezien kind B financieel gezien niet erg netjes heeft gehandeld naar oma toe de afgelopen jaren.





Na iemands overlijden word volgens mij de bankrekening (tijdelijk)vastgezet.

Dacht even dat kind B misschien om die reden al wat geld van de rekening heeft gehaald, om het één en ander te kunnen betalen, van de "oma". Hierbij denk ik dan aan kosten voor bijv. de begrafenis.

Te lezen in de quote zou het ook wel eens een minder fraaie bedoeling van kind B kunnen zijn.



Volgens mij hebben de kleinkinderen van oma (kinderen van A) recht op hun deel via de overleden ouder (het kind A)
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 13 december 2011 @ 15:25:

Alles wat Kind A bezat zou toch automatisch naar haar kinderen gaan? Maar zij bezat dus niet echt iets en zou van haar moeder geerfd hebben, mits zij haar moeder had overleefd, maar dat is niet zo.

Het gaat nu dus om de oma en volgens mij komt de erfenis van oma automatisch bij haar nog levende kind terecht en is die niets verplicht naar andere familieleden.Nee, dit is niet juist. De kinderen erven ieder een deel bij plaatsvervulling. Heeft A bijvoorbeeld drie kinderen, dan krijgen die ieder 1/12 deel van de erfenis. (A is onterft en krijgt dus alleen de legitieme portie, dus in plaats van de helft van de erfenis slechts 1/4. Dit kwart wordt weer verdeeld door haar drie kinderen, die erven bij plaatsvervulling)
Alle reacties Link kopieren
Indien kind A overigens onterfd was in het testament, hebben de kinderen van A alleen recht op geld, en niet op goederen. Want de legitieme portie kan alleen uit geld bestaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 13 december 2011 @ 15:29:

Het heeft toch niks te maken met onterven. Kind A is dood dus is automatisch geen erfgenaam meer. Als oma wilde dat de kinderen van Kind A zouden erven had ze die volgens mij moeten vermelden in 'n testament. Zonder testament gaat alles naar het langstlevende kind en dat is hier dus Kind B en die kan het weer geheel nalaten aan haar kinderen en is andere familie niets verplicht.De kinderen van A zijn automatisch plaatsinvuller en hebben recht op de legitieme portie van A..
Alle reacties Link kopieren
quote:limelight schreef op 13 december 2011 @ 15:29:

[...]





Na iemands overlijden word volgens mij de bankrekening (tijdelijk)vastgezet.

Dacht even dat kind B misschien om die reden al wat geld van de rekening heeft gehaald, om het één en ander te kunnen betalen, van de "oma". Hierbij denk ik dan aan kosten voor bijv. de begrafenis.

Te lezen in de quote zou het ook wel eens een minder fraaie bedoeling van kind B kunnen zijn.



Volgens mij hebben de kleinkinderen van oma (kinderen van A) recht op hun deel via de overleden ouder (het kind A)Noodzakelijke kosten, zoals begrafenis, worden gewoon betaald als de rekening geblokkeerd is. De erfgenamen kunnen deze rekeningen indienen bij de bank.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 13 december 2011 @ 15:29:

Het heeft toch niks te maken met onterven. Kind A is dood dus is automatisch geen erfgenaam meer. Als oma wilde dat de kinderen van Kind A zouden erven had ze die volgens mij moeten vermelden in 'n testament. Zonder testament gaat alles naar het langstlevende kind en dat is hier dus Kind B en die kan het weer geheel nalaten aan haar kinderen en is andere familie niets verplicht.Wat een onzin, kijk in de wet: http://lexius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-4/artikel12

Tot en met de 6e graad kan je plaatsvervullen.
Alle reacties Link kopieren
Dit staat gewoon in de wet. Kinderen hebben altijd recht op hun legitieme portie. Mochten zij zelf niet meer leven bij het openvallen van de nalatenschap van oma in dit geval, treedt er plaatsvervulling op door de kinderen van Kind A
Alle reacties Link kopieren
Kinderen hebben recht op legitieme portie. ook al zijn zij onterft. legitieme portie is een geldvordering van de helft waar zij recht op hadden wanneer er geen testament was. dat in in dit geval de helft van de helft van de nalatenschap. kind A is overleden en zijn of haar kinderen kunnen alleen als plaatsvervullers optreden als kind A of wel is overleden ofwel onwaardig is om te erven. In het geval van onterving bestaat geen recht op plaatsvervulling van de kinderen van kind A.

de vraag is nu er aanspraak bestaat op de legitieme portie omdat het testament na het overlijden van kind A is gemaakt en dus is er sprake van de mogelijkheid tot plaatsvervulling omdat kind A niet erft omdat het overleden is. Ofwel er is geen recht op plaatsvervulling op basis van de overleden A omdat deze is onterft.

uitlegging van het testament via de notaris zou het antwoord geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven