Geld & Recht alle pijlers

Recht op kindsdeel van overleden moeder nu oma is overleden?

13-12-2011 14:57 44 berichten
.
Alle reacties Link kopieren
Ondanks het testament van oma, hebben de kinderen van overleden kind A toch recht op de legitieme portie van A.

Google maar eens op legitieme portie.

Kind B behoort hier rekening mee te houden.

Overigens is het kindsdeel niet hetzelfde als de legitieme portie.
Dat valt te betwijfelen aangezien Oma de ouders van de kinderen heeft onterft.
Alle reacties Link kopieren
quote:redband schreef op 13 december 2011 @ 15:52:

Dat valt te betwijfelen aangezien Oma de ouders van de kinderen heeft onterft.als kinderen onterft zijn hebben ze nog altijd recht op hun legitieme portie. Ook met plaatsvervulling.
Alle reacties Link kopieren
Ook bij onterving behoudt de onterfde (of zijn/haar kinderen) het recht op de legitieme portie. Let wel: de legitieme portie en dus NIET het kindsdeel.

Is dat zo moeilijk te googlen dat men dit blijft betwijfelen?
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens voor nadere informatie op www.erfwijzer.nl bij "plaatsvervulling."
Alle reacties Link kopieren
quote:peetje_86 schreef op 13 december 2011 @ 15:40:

Kinderen hebben recht op legitieme portie. ook al zijn zij onterft. legitieme portie is een geldvordering van de helft waar zij recht op hadden wanneer er geen testament was. dat in in dit geval de helft van de helft van de nalatenschap. kind A is overleden en zijn of haar kinderen kunnen alleen als plaatsvervullers optreden als kind A of wel is overleden ofwel onwaardig is om te erven. In het geval van onterving bestaat geen recht op plaatsvervulling van de kinderen van kind A.

de vraag is nu er aanspraak bestaat op de legitieme portie omdat het testament na het overlijden van kind A is gemaakt en dus is er sprake van de mogelijkheid tot plaatsvervulling omdat kind A niet erft omdat het overleden is. Ofwel er is geen recht op plaatsvervulling op basis van de overleden A omdat deze is onterft.

uitlegging van het testament via de notaris zou het antwoord geven.



Dit is niet helemaal zuiver..plaatsvervulling bij legitieme portie vindt idd oa plaats bij een vooroverleden kind zoals je al zei...en plaatsvervulling is niet 1 op 1 overgenomen van de paranteles in art. 10-1-a: tot daar volg ik je. Maar daarna zeg je dat A niet erft omdat A overleden is, en dat er geen plaatsvervulling is van A omdat A is onterft.



A is al vooroverleden dus niet onterft..of begrijp ik het verhaal van TO niet goed..? Ik lees nergens dat A is onterft..A is weliswaar vooroverleden maar de situatie dat A is vooroverleden is nu juist een voorwaarde voor het aanspraak kunnen maken van de legitieme portie van de kleinkinderen.

De kinderen van A hebben dus wel degelijk recht op de legitieme portie van hun overleden ouder.
Alle reacties Link kopieren
quote:katrien1974 schreef op 13 december 2011 @ 15:58:

[...]





als kinderen onterft zijn hebben ze nog altijd recht op hun legitieme portie. Ook met plaatsvervulling.Dit is dus absoluut niet juist...plaatsvervulling bij de legitieme portie kan niet in alle gevallen, maar slechts in 2 gevallen waaronder het geval waarin er sprake is van een vooroverleden ouder; dit staat letterlijk zo in het BW
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het goed is te onderscheiden dat er twee verschillende manieren van erven zijn: zonder testament (dan krijgen we de wettelijke verdeling met kindsdelen etc.) of erven met een testament.

In het laatste geval werkt de legitieme, mijn verteld als een bescherming die in de wet is gebracht voor kinderen.

Opeisen van de legitieme geeft geen erfdeel, maar een vordering op de nalatenschap.

We hebben het hier over een testament, en onterving van een vooroverleden kind. Kan dan de legitieme worden ingeroepen door de kleinkinderen? Volgens mijn bescheiden mening is dat het geval, maar ik ben geen notaris.

Dus..toch nagaan bij een notaris. Ik hoor graag of het anders is.
Alle reacties Link kopieren
quote:2_day schreef op 13 december 2011 @ 21:07:

Ik denk dat het goed is te onderscheiden dat er twee verschillende manieren van erven zijn: zonder testament (dan krijgen we de wettelijke verdeling met kindsdelen etc.) of erven met een testament.

In het laatste geval werkt de legitieme, mijn verteld als een bescherming die in de wet is gebracht voor kinderen.

Opeisen van de legitieme geeft geen erfdeel, maar een vordering op de nalatenschap.

We hebben het hier over een testament, en onterving van een vooroverleden kind. Kan dan de legitieme worden ingeroepen door de kleinkinderen? Volgens mijn bescheiden mening is dat het geval, maar ik ben geen notaris.

Dus..toch nagaan bij een notaris. Ik hoor graag of het anders is.



Wat je zegt klopt ook gewoon hoor...wettelijke verdeling (zonder testament) is volgens het parentele-stelsel dus: alles naar de langstlevende en de kids krijgen een vordering op de langstlevende ouder. Hier kan plaatsvervulling aan de orde zijn door kleinkinderen.



Bij uitsluiting middels testament kun je altijd nog een beroep doen op je legitieme portie als kind...kleinkinderen kunnen dit ook door plaatsvervulling maar deze plaatsvervulling is minder uitgebreid dan bij de wettelijke verdeling. In dit geval kunnen de kleinkinderen gewoon een beroep doen op de legitieme van hun ouder A omdat A is vooroverleden.
.
Alle reacties Link kopieren
In geval van 2 kinderen, en 2 kleinkinderen: voor kind zou gelden 1/4 = legitieme, dus voor elk kleinkind van vooroverleden kind: 1/8 deel vd erfenis.



Legitieme inroepen moet je zelf doen. Binnen 5 jaar.



Standaard:

Niet noemen = onterven.In geal van Kind A en B en C een testament maken: ik laat alles na aan A en B elk voor gelijke delen = onterving van C.



Een goed testament van een goede notaris had in jouw voorbeeld iets geregeld over het wel of juist niet uitkeren aan de plaatsvervullers.
Alle reacties Link kopieren
Vriendin van mij heeft het bij de hand gehad.



Haar opa overleed. Haar vader is al overleden toen ze een baby was. Kinderen erfden, en zus erfde het deel wat haar vader zou zijn toegekomen.
Alle reacties Link kopieren
...
Ik vraag me ook iets af 'in deze richting'.



Als 1 van de 2 ouders overleden is (al 25 jaar geleden) en de kinderen hebben toen besloten om hun kindsdeel niet al 'op te eisen' (zodat de overgebleven ouder in het huis kon blijven wonen) kunnen ze dat dan nu alsnog wel opeisen?



(De nog levende ouder woont inmiddels in een verzorgingstehuis, dus de situatie is daardoor anders.)
Alle reacties Link kopieren
Nee. Je hebt daar bij mijn weten vijf jaar de tijd voor. Daarna verjaart het. Overigens valt er nu nog niks op te eisen, want als er geen testament is, dan gaat alles naar de langstlevende ouder en blijft er slechts een vordering van de kinderen op die langstlevende ouder over.
Hmmm, oké, ik was er al bang voor. 't huis staat leeg en wordt niet onderhouden, dus is letterlijk kapot aan het gaan. Maar daar kan je dus niet echt iets tegen doen als de eigenaar (de nog levende ouder, die in een verzorgingshuis zit) dat niet wil.
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, het huis blijven onderhouden staat de kinderen natuurlijk vrij mits in goed overleg met de langstlevende ouder Het staat de langstlevende ouder natuurlijk ook vrij om de woning over te doen aan een van de kinderen tegen de waarde in het economisch verkeer. (gewoon juridisch overdragen dus).
Klopt. Alleen gaat dat dus niet gebeuren. Niets dat 'geld kost'
Maar wilde oma het alleen aan kind B geven?





.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven