Zwanger en zo gezond mogelijk leven/tips!

21-12-2011 01:37 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!



Ik ben nu 18 weken zwanger, tot nu toe een "redelijk vlekkeloze" zwangerschap. Ben geen dag misselijk geweest, niet overgegeven, wel last gehad van dat alles stonk een tijdje, nu iets last van mijn rug, maar ik mag niet klagen tot nu toe!



Ben erg benieuwd wat andere mama's in spe doen om zo gezond mogelijk te leven tijdens de zwangerschap? Veel meer fruit en groentes eten dan normaal? nog steeds sporten? extra slapen etc etc.



Ik ben altijd al wel een gezondheids freak geweest, eet elke dag fruit/groente, snoep niet veel etc. Alleen sporten doe ik dus echt niet :-).



Al gaf de verloskundige wel het advies om dat te gaan doen, zodat de zwangerschap makkelijker verloopt, en je na de bevalling weer sneller fitter bent. (kan ik me iets bij voorstellen mijn conditie is niet echt heel best!)



Ook werk ik alleen maar nachtdiensten, merk wel dat ik dat zwaarder begin te vinden en ben halverwege de nacht kapot. Vanmiddag mijn leiding gevende gebeld om in het nieuwe jaar een afspraak te maken, en het ook te gaan hebben over het werk, de uren die ik werk (9 uurs diensten). En ze vertelde me doodleuk dat zei tot het eind van haar eigen zwangerschap nog nachtdiensten gewerkt heeft, 7 dagen op en af.

Tja... ik zie dat zelf niet zo zitten, en volgens mij is dat ook mijn recht om niet meer snachts te werken! Maar ik moet dat eerst met de bedrijfs arts gaan bespreken voordat dat veranderd kan gaan worden.





Nou ben erg benieuwd naar jullie verhalen wat betreft, je zo goed mogelijk proberen te voelen tijdens deze 9 maanden, wat je daar zelf aan kan bij dragen.



Liefs Rowena
Op tijd naar bed gaan wellicht ? Nee geintje.. Gefeliciteerd met je zwangerschap .
Alle reacties Link kopieren
Allereerst: gefeliciteerd met je zwangerschap!



Op de site van de Arbo (http://www.arbo-advies.nl/zwangerschap.htm) staat het volgende:



Hier heeft u recht op:



* regelmatige werk- en rusttijden

* extra pauzes (maximaal 1/8 deel van uw werktijd)

* een geschikte, afsluitbare ruimte om te kunnen rusten (met bed of rustbank)

* geen verplichting tot overwerk en nachtdiensten

* zwangerschapsonderzoek in werktijd.



Tot zes maanden na de bevalling gelden deze regels (behalve de onderzoeken).



Dus een bezoekje aan de bedrijfsarts lijkt me niet noodzakelijk om hier "onderuit te komen". Wat voor werk doe je, als ik vragen mag?
anoniem_77430 wijzigde dit bericht op 21-12-2011 01:50
Reden: aanvulling, website
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel!



En ben wakker omdat ik aan het werk ben :-).



Ik werk in de psychiatrie, roulerend over verschillende afdeling als wakende wacht. Maar vanwege mijn zwangerschap zit ik nu op een "open afdeling" is een stuk veiliger en ook super rustig, iedereen slaapt.



Ik vond het een vreemde opmerking van mijn leiding gevende over die bedrijfs arts, het staat toch gewoon beschreven in de CAO dacht ik?
Alle reacties Link kopieren
Hai Rowena,



Gefeliciteerd!



Ik zou je zeker aanraden om zwangerschapsyoga te gaan doen en vooral veel te blijven wandelen. De yoga hier (ik woon in Thailand) is best intensief en we doen voornamelijk veel oefeningen om je bekken en heupen te openen en je lichaam voor te bereiden op de bevalling. Sommige oefeningen hebben bewezen je geboortekanaal met 30% meer te openen! Daarnaast (als je een beetje spiritueel bent ingesteld) is het een goede manier om te connecten met je baby.



Wat betreft eten; kijk eens in een zwangerschapsboek welke voeding extra stimulans geeft voor de baby's ontwikkeling (bv vette vis voor hersenen) en probeer daar op te letten met eten. Ik snack bijvoorbeeld veel noten / zaden etc en probeer bewust veel kip (proteine) en spinazie (ijzer) te eten bv.



Helaas zit ik nu (33 wkn) in een pasta- en toetjes periode :( moeilijk om dan gezond te blijven eten!



Neem je ook zwangerschapsvitaminen?



Oh en ik drink ook altijd brandnetel thee, schijnt tijdens zwangerschap extra goed te zijn! (Van zonnatura)



Hoop dat je snel van die nachtdiensten af kan!



Groetjes!
Alle reacties Link kopieren
Habiba; Ja ik heb al op internet gekeken voor zwangerschapsyoga en dat spreekt me zeker aan, ook leuk om andere zwangere vrouwen te ontmoeten natuurlijk.



Ja alle vitamines neem ik! Ook extra daarnaast visolie voor moeder/kind.



En ik eet tussendoor ook gewoon lekkere dingen hoor :-), vandaag moesten de kerst chocolade kransjes eraan geloven!



Maar bedankt voor alle tips! Jij succes nog de laatste paar weken. Ben toch wel nieuwsgierig, in Thailand woon je schrijf je, hoe is het daar met bezoekjes aan verloskundige/dokter etc? meer of juist minder dan in Nl? ben zelf al aantal keer in Thailand geweest, geweldig mooi land vind ik.



Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Hi,



Inderdaad onwijs leuk om andere zwangeren te ontmoeten - hier helemaal want ik woon hier pas net dus kende echt niemand. Vanwege zwangerschap dus ook nog niet veel rondgereisd in het land, alleen Bangkok en omgeving.

Ziekenhuizen zijn hier supergoed en in plaats van verloskundigen ga je altijd naar de gyn zelf in het ziekenhuis, ik nu elke 2 weken (vanaf week 30).

Vind het wel voor mijn kind om straks te kunnen zeggen dat ie Nederlands is maar geboren in Bangkok :-)



Trouwens, maak je niet te druk om wat iedereen zegt wat je niet zou mogen / moeten eten; iedereen heeft weer andere theorien en je moet gewoon doen wat je zelf goed acht met je eigen gezonde verstand en informatie die je hebt!



Geniet van je zwangerschap!
Ik vond zwangerschapszwemmen altijd erg ontspannend. Het water was warmer dan normaal. Eerst wat aquarobicen en dan relaxen in het warme water.

Verder gewoon veel groente (vooral kerstomaatjes vond ik lekker en plakjes kipfilet) fruit etc. En jezelf ook wat lekkers gunnen.
Alle reacties Link kopieren
Na de eerste 12 week ontzettend moe te zijn geweest heb ik het sporten weer opgepakt. Ik merkte hoe belangrijk het was voor mijn lijf om zo nu en dan in beweging te zijn, vooral mijn rug had er veel baat bij. Een week niks doen betekende stijve, pijnlijke spieren.

Ik heb een Zwanger Fit cursus gedaan van de GGD, goedkoop, maar ook een beetje gekunsteld. Echt zweten ga je er niet van. Maar misschien juist wel lekker als je niet gewend bent om veel te sporten. Ik vond het na 5 lesjes genoeg. Daarna ben ik gaan fitnessen in een sportmedisch centrum in de buurt en dat doe ik nu nog steeds één keer per week (bijna 38 wk zwanger). Zo nu dan ga ik een keertje zwemmen en ik probeer iedere dag een stukje te fietsen (wandelen gaat bij mij niet meer zo fijn), hoeft niet ver, maar die frisse buitenlucht is wel erg goed!



Verder eet ik net zo als voor de zwangerschap (behalve dan de dingen die je moet vermijden) en slik ik dagelijks een multivitamine voor zwangeren.



Kan me voorstellen dat je die nachtdiensten zwaar vind... poeh! Ik zou daar inderdaad over in gesprek gaan. Heel dapper van je leidinggevende dat zij dat wel heeft gedaan, maar iedere vrouw&zwangerschap zijn anders en je staat gewoon in je recht.
Alle reacties Link kopieren
Oh en de GGD cursus en sporten in sportmedisch centrum heb ik volledig vergoed gekregen van de verzekering! :-)
Je VK heeft een punt. Als je sport ben je fitter als je de bevalling in gaat en je herstelt ook sneller als je bevallen bent. Ik heb bij m'n tweede echt tot de laatste dag gesport (fietsen, zwemmen) itt bij de eerste en de tweede bevalling was in zoveel opzichten makkelijker en het herstel sneller.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nog niet zwanger (geweest), en dus geen tips over cursussen and so on, maar als je straks overdag mag werken, is dan wandelen geen optie? Iedere dag met je partner na het eten even een blokje om, het is super voor je conditie op te bouwen, de frisse lucht is goed voor jou en jouw baby, en je krijgt wat extra beweging dat kan helpen met de bevalling. Niet zo intensief als fitness en dus niet belastend, wel wat je nodig hebt (maar dan wel stevig doorstappen!).



Ga je trouwens weer nachtdiensten werken als de baby er is? Lijkt me een heel vermoeidende combinatie. Verder veel succes en plezier met je zwangerschap, gefeliciteerd!
Yoga is heerlijk. Maar je geboortekanaal met 30% meer openen..? No way.



TO, als je zwanger bent (en daarna blijft dat) krijg je veel ongevraagde opmerkingen en adviezen zoals die van je leidinggevende. Maar daar hoef je geen voorbeeld aan te nemen. Als de nachtdiensten jou opbreken is dat een geoorloofde reden om dat niet meer te hoeven doen. Voor jezelf blijven opkomen hoor! (Heb ik niet gedaan, tot 36 weken op mijn tandvlees doorgewerkt en toen bleek mijn dochter een groeiachterstand te hebben. Gelukkig trok dat in mijn verlof weer bij. Ik ben twee weken na ingang van mijn verlof al bevallen.)
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je zwangerschap!



Zelf ben ik ook zwanger en precies op de helft nu. 20 weken dus. In het nieuwe jaar start mijn cursus zwangerschapsyoga, omdat de yogadocent aangesloten is bij de Vereniging Yoga leerkrachten Nederland krijg ik deze cursus ook vergoed door mijn aanvullende verzekering.



Verder ga ik nu sinds een aantal werken 1 keer per week naar zwangerschapszwemmen. Erg lekker en hilarisch. Ik had nooit gedacht dat ik nog eens zo mutsefrutserig zou gaan sporten (sorry hoop dat ik niemand beledig) Hahahaha.

Tja het is gewoon lekker om wel wat te bewegen, maar merk dat ik mijn normale sporten absoluut niet kan nu. En sporten schijnt inderdaad wel beter te zijn voor de bevalling en het herstel erna.



Qua nachtdiensten zou ik toch nog maar eens in gesprek gaan. Vervelend, maar je hebt de CAO tenminste achter je!
Alle reacties Link kopieren
@Georgette; ik zal t je laten weten na de bevalling! Hopelijk floept ie er zo uit! dit is in ieder geval wat de teacher zegt dat is gebleken uit onderzoek. Heb wel het idee dat de zwangerschapsyoga hier in Thailand wel meer 'full on' is dan in NL, als ik het met vriendinnetjes vergelijk die in NL zwyoga doen. Baat het niet, dan schaadt het ook niet!
Alle reacties Link kopieren
quote:GeorgetteDansLeTabac schreef op 21 december 2011 @ 09:40:

Yoga is heerlijk. Maar je geboortekanaal met 30% meer openen..? No way.



TO, als je zwanger bent (en daarna blijft dat) krijg je veel ongevraagde opmerkingen en adviezen zoals die van je leidinggevende. Maar daar hoef je geen voorbeeld aan te nemen. Als de nachtdiensten jou opbreken is dat een geoorloofde reden om dat niet meer te hoeven doen. Voor jezelf blijven opkomen hoor! (Heb ik niet gedaan, tot 36 weken op mijn tandvlees doorgewerkt en toen bleek mijn dochter een groeiachterstand te hebben. Gelukkig trok dat in mijn verlof weer bij. Ik ben twee weken na ingang van mijn verlof al bevallen.)



Gefeliciteerd TO



Ik heb ook stug doorgewerkt tijdens mijn eerste zwangerschap. Met 36-6 begon mijn bevalling. Ik was dus nog geen week thuis.

Pas op dat ze je niet vanalles aan proberen te praten.

Vooral in de zorgsector word snel van je verwacht dat je het wel ff doet allemaal. Terwijl dat echt niet zo normaal is.



Bij jouw werk zie ik ook niet voor me hoe jij dat veilig zou moeten doen met je dikke buik. Agressieve patienten, hele nachten lopen e,d. Best kans dat ze iets plaatsvervangends voor je moeten gaan zoeken.



Let je ook een beetje op je rug. Het kan van de banden zijn maar het kan ook het begin zijn van bekkenklachten. Zodra het pijn gaat doen bij je stuit of billen meteen hulp zoeken.

En ga anders gewoon langs die arbo arts. Die zal jou toch wel gelijk moeten geven.

Fijne zwangerschap!
Alle reacties Link kopieren
Kan me voorstellen dat 's nachts werken zwaar begint worden!! Ik ben 21 weken zwanger en werk in de horeca, en vindt het nu af en toe al loodzwaar!

Ik zou me ook niet te veel aantrekken van je leidinggevende, iedereen ervaart haar zwangerschap anders. Ik hoor ook wel mensen die op de dag van de bevalling nog stonden te werken. Nou mij niet gezien hoor, doe het nu al iets rustiger aan en heb gezegd dat ik vanaf een week of 33,34 (zo goed als niet meer) zal werken. Gelukkig kan ik in grote mate mijn werktijden zelf indelen.



Sporten doe ik wel nog, heb ik tijdens vorige zwangerschap ook tot 34 weken gedaan. Ik doe krachttraning, dus dat is in principe goed te doen, al kun je niet meer al te zwaar gaan natuurlijk. Ook heb tot ong. 30 wk hardgelopen, maar dat is geloof ik niet goed om mee te beginnen als je dat nog niet hebt gedaan. Kan trouwens niet zeggen dat ik een makkelijke bevalling heb gehad, maar ik was wel weer heel snel fit erna (de dag erna eigenlijk al weer!) en ben toen na een week of 3 weer rustig aan gaan sporten.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 27 wekem zwanger en sport ook te weinig... Dat merk ik wel om eerlijk te zijn dus mijn voornemen is om meer te gaan fietsen (wandelen gaat niet meer zo soepel). Van de fysiotherapeut kreeg ik als tip: je kan alles doen wat je normaal ook doet als dat lukt. Maar ga niet ineens intensieve sporten doen die je voor de zwangerschap ook niet deed. Dus beweeg maar forceer niet.



Verder merk ik zelf ook dat anderen makkelijk kunnen zeggen wat zij allemaal hebben gepresteerd tot het einde van de zwangerschap, zoals jouw leidinggevende, maar dat je het nooit kan vergelijken. Als het jou niet lukt dan gaat het gewoon niet. Waarom zou je over je eigen grenzen gaan omdat andere mensen zeggen dat zij het allemaal fluitend deden? Makkelijk praten vind ik dat.
Ja laat het maar weten!
Alle reacties Link kopieren
Hoi!!



Bedankt voor alle reacties hier! heb ik veel aan....



Nou hoorde al van een andere collega hier, (die overigens ook zwanger is) dat onze leidengevende altijd zo reageert, deed ze ook naar haar toe toen ze aangaf minder te willen werken, maar zei bleef gewoon vol houden dat het echt niet ging, en ook met de CAO erbij uitgeprint, en is dat dus ook veranderd.



Dat ga ik in januari dus ook doen, aangeven dat ik niet teveel nachten achter elkaar wil werken, en uiteindelijk helemaal de nacht uit. Kan ze leuk vinden of niet, maar dat is mijn recht! En wil best daarvoor naar de arbo/bedrijfs arts, graag zelfs aangezien ik last van mijn rug heb!



En inderdaad wil absoluut geen bekkeninstabiliteit of wat dan ook, dan ben je nog veel verder van huis, en hebben ze qua werk ook hier niks meer aan me.



Mijn vriend en ik zijn nog aan het overleggen wat we doen na de zwangerschap qua mijn nachtdiensten, hij werkt ook nachtdiensten dus uiteindelijk gaat dat helemaal niet samen, ik ga proberen om dan overdag iets te vinden in de zorg.



Maar zwangersschaps zwemmen lijkt me wel wat! Ik moet ook echt serieus meer gaan bewegen hoor :-) Ik ga van de week ook eens voor de zwangersschaps yoga bellen... lijkt me best leuk allemaal!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven