Kinderen 1 dag eerder thuis houden

21-02-2008 15:31 375 berichten
Alle reacties Link kopieren
De inspecteurs van het onderwijs zullen zelfs bij de leerlingen thuis langs gaan om te controleren of de ouders Pietje alleen maar hebben thuis gehouden om zodoende de files te vermijden om naar de wintersport te gaan.

Tjonge jonge, lekker belangrijk zeg!
De laatste week voor de vakantie doen ze bijzonder weinig ; als het al zomers warm is spelen álle groepen buiten met water , krijgen een week lang halve dagen les , ruimen de klas op en krijgen alle schriftjes al mee naar huis . Rapporten zijn al gegeven , ouderavonden al geweest ... Er zou vast meer begrip zijn als er wel gewoon gewerkt / geleerd zou worden .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Vroeger was een klas wel een eenheid, maar werd er meer klassikaal en minder groepsgewijs lesgegeven. Nu wordt er veel meer groepsgewijs lesgegeven, waarbij leerlingen als teams samen moeten werken.

Vroeger was het al niet leuk voor de klas en leerkracht als er voor een vakantie ineens een aantal leerlingen ontbraken, maar dat gebeurde ook heel wat minder dan tegenwoordig. Nu ontbreken er vaker meerdere leerlingen en mede door dat in groepjes werken is de onrust veel groter.

Toen was het namelijk voor heel wat minder mensen weggelegd om een of meer keer de kuierlatten naar een (verre) vakantiebestemming te nemen. Toen stond moeder namelijk veelal gewoon achter het aanrecht en zorgde vader voor het brood op de plank.

Tegenwoordig is het veel gewoner om dat wel te doen. En daarbij is er een groep, die ik buiten deze discussie wilde laten maar daar ontkom je haast niet meer aan, die naar hun thuisland gaan en door de reistijd hun kind(eren) eerder van school haalden.

Vroeger wilde iedereen zich wel aan regels houden en nu schijnt het ineens maar te moeten mogen om die te buigen en het eigen plezier voorop te stellen.

Je kind leren dat regels er soms zijn om gebroken te worden vind ik persoonlijk wel een heel belachelijk argument. Je leert je kind dus dat als het hem/haar uitkomt regels er ineens niets of minder toedoen. Succes met je opvoeding!
Lekker voorbeeld voor je kinderen; ziek melden terwijl ze dat niet zijn.

Zou dit zlef nooit doen.

Bovendien moet je eens gaan tellen hoeveel weken schoolvakantie er al niet is.........
Lolotte, het zal allemaal wel. Maar dit is alleen zo streng in nederland. Ik vraag me dus af waarom? En dat alles moet, jij denkt dat dat normaal is omdat je in zo'n land woont, je weet niet beter.

Regeltjes zijn nodig als je met vele op een kluitje woont en alles massaal gaat.

Wel lachen dat jullie helemaal nergens tegen kunnen, ik vertel hoe het hier gaat en vervolgens hebben jullie het over mijn intelligentie?? Jaloers soms............??
blijfgewoonbianca schreef op 24 februari 2008 @ 13:57:

De laatste week voor de vakantie doen ze bijzonder weinig ; als het al zomers warm is spelen álle groepen buiten met water , krijgen een week lang halve dagen les , ruimen de klas op en krijgen alle schriftjes al mee naar huis . Rapporten zijn al gegeven , ouderavonden al geweest ... Er zou vast meer begrip zijn als er wel gewoon gewerkt / geleerd zou worden .

En daar hoor je als kind toch gewoon bij te zijn? Daar leer je ook van, zelfs van met de hele school op het plein een watergevecht te houden leer je iets. Met elkaar spelen, met elkaar de klas opruimen, met elkaar toneelstukjes doen, het lijkt mij net zo essentieel als rekenen en taal. Wees blij dat er ergens in het jaar tijd voor is en laat je kind daar lekker aan mee doen.

Want naast leerzaam zijn dat vaak ook de leuke herinneringen aan je schooltijd en is dat goed voor het groepsgevoel.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
zo eens met zuss en lolotte :)
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
En ik vergeet het belangrijkste; zo'n laatste week met alles wat daarbij hoort is toch gewoon leuk? Waarom moet je je kind dat ontzeggen, enkel en alleen omdat jij zo nodig wat eerder op vakantie wil?

Dat is toch één van de weinige dingen die je weet als je aan kids begint, dat je je aan de schoolvakanties te houden hebt?
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Als het qua wetgeving niet tegen de regels is dat ze een week lang halve dagen les krijgen lijkt mij dat hetzelfde als de laatste dag op woensdag in te laten gaan . Scheelt toch weer zwarte zaterdagen .

En dat samen spelen etc . doen ze het hele jaar door in de pauzes ook , hoor . Bijna elke school doet aan maandsluitingen waarbij er toneelstukjes opgevoerd worden etc .

Maar goed , ik hield ze nooit eerder thuis en ik boekte nooit vakanties die een week ervoor of erna in prijs scheelden . Maar ik kan me voorstellen dat gezien de dingen die ze doen de laatste dagen ouders zich op hun hoofd krabben .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik kan me dat niet voorstellen. Natuurlijk hebben ze speelkwartier etc, maar zo'n laatste schoolweek hangt er toch een heel apart sfeertje, dat is toch niet te vergelijken met een maandafsluiting of een speelkwartier?

Ik vind het van zo'n stuitende gemakzucht dat je je kind thuis houdt van school omdat jij een dag (of meer) eerder op vakantie wilt. Alsof de hele wereld zich maar aan jou ana moet passen, zo werkt het gewoon niet.

Daarbij geef je je kind ook bepaalde waarden en normen mee. Als hij op de lagere school al van papa en mama het signaal krijgt dat school en de daarbij behorende verantwoordelijkheden niet belangrijk zijn, dan neemt ie dat mee. Naar de middelbare school, naar z'n werk.
Nou dan is bijna iedereen onverantwoordelijk bezig, toch merk je daar weinig van wat betreft het niveau wat een stuk hoger ligt dan nederland. En wat is er mis om het signaal te krijgen dat school niet belangrijk is?
Ik vind het gewoon te maken hebben met fatsoen.

Geen jaloezie. Grappig is dat, als mensen blijkbaar niet verder in discussie willen \ kunnen gaan wordt er al snel geroepen " ach, jullie zijn jaloers "

Maar voor een keer duidelijk dan ? :) Nee, ik ben niet jaloers, ik vind het gewoon niet kunnen. Klaar.

En dat mensen dat wel doen moeten ze zelf weten, maar ga niet liggen mekkeren als je dan een boete krijgt. :)
Bovendien blijf ik toch ook niet een dag eerder dan m'n eigenlijke vakantie thuis van mijn werk............

En kom dan niet met het argument dat dat betaald wordt en school niet; verplichtingen zijn verplichtingen.
bubbelwijn schreef op 23 februari 2008 @ 20:41:

Ik heb wel een idee waarom de studie dagen niet op een maandag na een vakantie vallen. Omdat dan de leraren die part time werken nog op vakantie zijn. En voor een studiedag moeten ze verplicht terug komen ook al is het niet hun werkdag. Volgens mij is dat de reden waarom ze vaak midden in een gewone week vallen.

Ik ben een parttime werkende leraar en ik hoef níet terug te komen als een studiedag op mijn vrije dag valt.

Iets minder "algemene" uitspraken zou prettig zijn.
Borodini, zou je even terug lezen dan zou je weten waarom ik het heb over jaloesie. En dat heeft helemaal niks te maken met niet verder willen discusieren.

Enne, het is niet ik die niet verder wil discusieren maar de andere, die niet eens snappen dat het ook anders kan. En omdat dat er niet in gaat gaan ze schelden of stoppen de discussie. Heeft alles te maken met kortzichtigheid of het niet willen weten dat het ergens anders 'beter' zou kunnen zijn.
bubbelwijn schreef op 23 februari 2008 @ 20:41:

Ik heb wel een idee waarom de studie dagen niet op een maandag na een vakantie vallen. Omdat dan de leraren die part time werken nog op vakantie zijn. En voor een studiedag moeten ze verplicht terug komen ook al is het niet hun werkdag. Volgens mij is dat de reden waarom ze vaak midden in een gewone week vallen.
Studiedagen worden op dagen gepland dat de meeste docenten volgens rooster aanwezig zijn. Dat blijken in de praktijk de dinsdag en de donderdag te zijn.
Zuss schreef op 24 februari 2008 @ 15:27:

En ik vergeet het belangrijkste; zo'n laatste week met alles wat daarbij hoort is toch gewoon leuk? Waarom moet je je kind dat ontzeggen, enkel en alleen omdat jij zo nodig wat eerder op vakantie wil? Je ontzegt je kind een laatste water-speeldag op school in ruil voor een dag op de camping. Dat is ook leuk. Dus het argument dat je je kind iets ontzegt kan al weggestreept worden.

Dat is toch één van de weinige dingen die je weet als je aan kids begint, dat je je aan de schoolvakanties te houden hebt?

Misschien ben ik een rare hoor, maar toen ik aan kinderen begon heb ik niet afgewogen of ik dat wel wilde doen, vanwege het feit dat ik ze dan later nooit es een keer een dagje eerder van school zou mogen halen.

Zuss: "Ik vind het van zo'n stuitende gemakzucht dat je je kind thuis houdt van school omdat jij een dag (of meer) eerder op vakantie wilt. Alsof de hele wereld zich maar aan jou ana moet passen, zo werkt het gewoon niet."

Stuitende gemakzucht, ja, jemig. Jammer dat je dat vind, maar dan kies ik er toch voor om daar maling aan te hebben als ik een dag eerder mijn kinderen ophaal vanwege een familievakantie in -zeg- ons geboorteland. En nee, ik vraag niet of de hele wereld zich aan ons aan wil passen. Hoe kom je aan dat idee? :-]

Borodini zegt: "Maar voor een keer duidelijk dan ? Nee, ik ben niet jaloers, ik vind het gewoon niet kunnen. Klaar.

En dat mensen dat wel doen moeten ze zelf weten, maar ga niet liggen mekkeren als je dan een boete krijgt."

Ik vind het gewoon niet kunnen, klaar. Ah, nou heb je een argument. :-d En als ik een boete zou krijgen, daar zou ik niet om mekkeren. Zoals ik al eerder zei; ik denk dat de regels er niet voor niks zijn. Maar als ik dan de halve school over me heen zou krijgen vanwege "dat ik asociaal ben en mijn kinderen een slecht voorbeeld geef, succes met je opvoeding en had je uberhaubt wel aan kinderen moeten beginnen als je je kind een dag eerder ophaalt", nee, die koek die vreet ik niet. ;-)
Maar dan is het toch ookee nijntje, als jij niet mekkert om die boete :)

Ik heb wel 1 keer in mijn omgeving iemand mee gemaakt die hels was om een boete ( en die boetes zijn niet mis hoor ) omdat ze haar kind ziek had gemeld, en vervolgens lekker een midweekje weg waren.

Dan denk ik dus, zeik dan niet, je neemt het risico (wat ik niet zou doen maar goed , das wel duidelijk inmiddels ) neem dan ook het gevolg als dat er is :)

mijn argument had ik aan het begin van deze discussie al gegeven. Ik vind dat je je kinderen gewoon een bepaald voorbeeld mee moet geven. ( ieder vult dat voor zich in natuurlijk, ik ga jou of iemand anders geen dingen opleggen ) een van die dingen voor mij zijn dat je je aan regels moet houden, en niet mag spijbelen :) Daarom alleen al zou ik er niet voor kiezen mn kind te laten verzuimen.
borodini schreef op 24 februari 2008 @ 19:14:

mijn argument had ik aan het begin van deze discussie al gegeven. Ik vind dat je je kinderen gewoon een bepaald voorbeeld mee moet geven. ( ieder vult dat voor zich in natuurlijk, ik ga jou of iemand anders geen dingen opleggen ) een van die dingen voor mij zijn dat je je aan regels moet houden, en niet mag spijbelen :) Daarom alleen al zou ik er niet voor kiezen mn kind te laten verzuimen.

Ik hoor je, Borodini. Ik vind ook dat ik mijn kinderen een bepaald voorbeeld moet geven. Maar volgzaam zwijgend de regels aanvaarden hoort daar niet altijd bij. In veel gevallen wel.

Maar nog belangrijker vind ik het, dat ze leren zich af te vragen waarom die regels er zijn. Soms MOET je je eraan houden; je mag niet stelen, je mag geen andere kinderen slaan, etc. Andere regels mogen van mij best in twijfel getrokken worden. Ik wil helemaal geen volgzame schapen opvoeden. Ik wil dat ze weten dat je soms een uitzondering kan maken op de regel. Ik wil ze leren kritisch te zijn. Als ik tegen ze zeg: WAAROM? OMDAT IK HET ZEG! Dan wil ik dat ze vragen; maar waarom dan?

Ja, deze filisofie gaat een beetje boven de discussie uit, maar zo denk ik erover in het leven. En een regel van school overtreden omdat dat ons als familie zo uitkomt, dat past daar ook bij. En dan leg ik ze heus wel uit dat het eigenlijk niet hoort, maar vanwege dit en dat doen we het deze ene keer zo.

En die boete betaal ik dan gewoon uiteraard. :-]
Helemaal eensch met Nijntje.

En mij moeder heeft wel eens een briefje voor me geschreven vroeger, terwijl ik helemaal niet echt ziek was, maar een baaldag had. Thank God dat ik zo'n fijne moeder had.
vikki schreef op 24 februari 2008 @ 17:51:

[...]

Ik ben een parttime werkende leraar en ik hoef níet terug te komen als een studiedag op mijn vrije dag valt.

Iets minder "algemene" uitspraken zou prettig zijn.
Ik werk ook part-time, maar moet voor alle studiedagen terugkomen. En die worden (om het éerlijk te houden') verspreid over ale dagen van de week gehouden.
Nijn, een dag op de camping is natuurlijk ook leuk, maar jouw kind kan dan niet meepraten over di edag dat 'we meester X met z'n allen hebben natgespoten'. EN DAT BEDOEL IK MET ONTZEGGEN. (sorry)

Ik begrijp best dat de schoolvakanties geen deel uitmaken van de beslisisng om wel og geen kids te nemen, ik bedoelde dat dit één van de weinige vaststaande feiten is, dat je de komende 16 jaar aan de schoolvakanties vastzit als je aan kids begint.
Nijntje schreef op 24 februari 2008 @ 07:20:

[...]

Ja, het spijt me, maar dit vind ik echt kul. Iemand die hier op de M-pijler haar mening geeft niet serieus nemen, vanwege een forumverleden? Nee, dat gaat er bij mij niet in, Poeza, coming from you. :-]
Ach, ze heeft al zo vaak blijk gegeven totaal niet te weten waar ze het over heeft, ook niet als het over haar eigen nieuwe land gaat.
rufus schreef op 24 februari 2008 @ 17:22:

Nou dan is bijna iedereen onverantwoordelijk bezig, toch merk je daar weinig van wat betreft het niveau wat een stuk hoger ligt dan nederland. En wat is er mis om het signaal te krijgen dat school niet belangrijk is?
Paar dagen geleden vroeg ik jou om cijfers, heb je die al?
digijuf schreef op 24 februari 2008 @ 19:34:

[...]

Ik werk ook part-time, maar moet voor alle studiedagen terugkomen. En die worden (om het éerlijk te houden') verspreid over ale dagen van de week gehouden.
Ik werk zelf ook in het onderwijs en hier moet iedereen terugkomen voor een studiedag. Niet alleen op onze school, maar ook bij de scholen hier in de buurt. De studiedagen zijn meestal verspreid over de week, maar nooit een maandag na een vakantie of een vrijdag voor een vakantie. Omdat dan veel parttime werkende leerkrachten op vakantie zijn.
Ik geef al een behoorlijke tijd leiding aan groepen die voor een groot deel bestaan uit jonge mensen. (zeg 20 tot 25)Ik zie dus regelmatig het resultaat van die 'alles moet maar kunnen als het mij beter uitkomt' mentaliteit. Volgens mij krijgen ze dat met hun opvoeidng mee en het naar believen thuishouden van je kids is daar denk ik één van de oorzaken van.

Ik voel me soms echt een oud wijf met m'n 38 jaar, maar ik zie zo vaak een schrijnend gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel. en dat is vaak echt met dank aan pappie en mammie.

Hoe vaak ik niet meemaak dat mijn teamleden zich door mammie ziek laten melden, het heel normaal vinden om zich 2 dagen van te voren te realiseren dat ze een vrije dag nodig hebben (voor bv ziekenhuisbezoek, tentamens enzo) en maar denken dat het heel gewoon dat ze die vrije dag dan ook krijgen, dat pappie op hoge poten belt als ze een verzuimgesprek hebben gehad etc et.

En boos als men hun zin niet krijgt. 'Maar mijn vader zegt..' of 'Maar ik bel toch om mijn zoon ziek te melden'... Alsof je op je werk een briefje met handtekening van pappie of mammie kunt inleveren net als op school. Zo werkt het dus niet meer..

Breng je kind wat verantwoordelijkheidsgevoel bij zou ik zeggen, daar hebben ze meer aan dan een dagje xtra op de camoing.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven