Actueel
alle pijlers
Kinderen 1 dag eerder thuis houden
donderdag 21 februari 2008 om 15:31
zondag 24 februari 2008 om 22:56
Lolotte, hier gaat dat dus helemaal niet zo. Regels zijn er wel maar de meeste mensen doen lekker waar ze zelf zin in hebben. En dat een kind buiten de groep valt omdat hij/zij niet altijd op school is daar hebben wij geen last van. Die van mij hou ik regelmatig thuis, zelfs een half jaar weg gebleven, maar geen problemen mee gehad.
maandag 25 februari 2008 om 11:20
Moeilijk hoor. Mijn kids gaan al jarenlang in de laatste week, soms zelfs twee weken, voor de zomervakantie amper meer naar school. Boeken brengen, cijferlijst halen en de laatste dagen geen school meer. Nu kan mijn jongste dochter een maand met vriendin + familie mee naar suriname. Is toch geweldig? En ook leerzaam en boeiend en gewoon fantastisch, zo'n vakantie als je 16 bent? Dus in overleg met die familie geboekt en ze vertrekt op de laatste vrijdag vóór de vakantie. Ik heb mijn kids nog nooit thuisgehouden van school in verband met vertrek of terugkomst van vakantie, en uitgerekend nu zijn ze véél strenger op het aantal lesuren. Dus ben ik bang dat ze die laatste vrijdag tóch naar school moet. En ja, natuurlijk horen ze op school te zitten tijdens schooltijden, maar als de school daar al jarenlang laks mee omgaat, kan je toch ook verwachten dat ouders er op een gegeven moment rekening mee gaan houden dat die laatste schooldagen aan het eind van het jaar verlummeld worden of ze helemaal niet aanwezig zijn? Ik heb dus inmiddels voor haar de ticket geboekt en ga er nog maar even van uit dat ze die laatste vrijdag niet op school hoeft te zijn in verband met ervaringen uit de afgelopen jaren....
maandag 25 februari 2008 om 12:58
ik vin de controles goed. maar hier geld ook weer: de goeden moeten onder de slechten lijden! in verleden werd er minder moeilijk over gedaan..maar tegenwoordig neemt iedereen maar gewoon vrij van school.
waar ik mij persoonlijk gewoon erg aan erger is aan de buitenlanders...die houden hun kind gewoon 1 of 2 weken eerder van school..en soms nog langer! want ja bijv turkije is ver reizen en moeten naar familie enz enz...dus ja 8 of meer weken is echt nodig.
hier de buren....gaan gewoon 3 mnd weg...gevolg: kinderen komen volgend schooljaar weer op school...praat bijna geen NL meer. leraar moet weeeeer extra energie erin steken..dit gaat ten koste van andere kinderen in de klas.
tuurlijk is het wel es lastig dat je kind geen dag vrij kan krijgen....voor bijv centerparcs of vermijden van files..... maarja het zij zo..das de wet. ik heb dr geen probleem mee.
ik las ergens dat 1 dag eerder vertrekken veel geld zou besparen???? dat is onzin...in schoolvakanties betaal je altijd de volle bak zeg maar....dus die ene dag eerder vertrekken doet er dan niet toe!
waar ik mij persoonlijk gewoon erg aan erger is aan de buitenlanders...die houden hun kind gewoon 1 of 2 weken eerder van school..en soms nog langer! want ja bijv turkije is ver reizen en moeten naar familie enz enz...dus ja 8 of meer weken is echt nodig.
hier de buren....gaan gewoon 3 mnd weg...gevolg: kinderen komen volgend schooljaar weer op school...praat bijna geen NL meer. leraar moet weeeeer extra energie erin steken..dit gaat ten koste van andere kinderen in de klas.
tuurlijk is het wel es lastig dat je kind geen dag vrij kan krijgen....voor bijv centerparcs of vermijden van files..... maarja het zij zo..das de wet. ik heb dr geen probleem mee.
ik las ergens dat 1 dag eerder vertrekken veel geld zou besparen???? dat is onzin...in schoolvakanties betaal je altijd de volle bak zeg maar....dus die ene dag eerder vertrekken doet er dan niet toe!
maandag 25 februari 2008 om 14:17
Bij ons is dat de enige uitzondering op de regel die geaccepteerd wordt: als je op de betreffende dag werkzaamheden elders hebt en niet kan ruilen!. ik vind het ook waardeloos, hoor! Vooral omdat ik de afgelopen 2 jaar een opleiding in het kader van mijn werk heb gevolgd en daar niet voor gecompenseerd word in verplichte studiedagen...
maandag 25 februari 2008 om 16:27
Heb hier zelf nog niks mee te maken; maar ik kan me niet voorstellen dat een boete van 50 Euro per dag, mensen ervan weerhoudt om een kind eerder thuis te houden. Als een vakantie een paar duizend euro kost, kan dit bedrag er ook nog wel bij.
Maar goed, zeker op middelbare scholen worden leerlingen te pas en te onpas naar huis gestuurd en vallen lessen bij bosjes uit. Dat kan blijkbaar allemaal wel en als jij je kind dan een keer een dag thuis houdt terwijl het geen vakantie is, dan wordt er gelijk gedreigd met boetes.
Maar goed, zeker op middelbare scholen worden leerlingen te pas en te onpas naar huis gestuurd en vallen lessen bij bosjes uit. Dat kan blijkbaar allemaal wel en als jij je kind dan een keer een dag thuis houdt terwijl het geen vakantie is, dan wordt er gelijk gedreigd met boetes.
maandag 25 februari 2008 om 17:43
Wel leuk overigens om de "buitenlanders" hier de schuld van te kunnen geven. Lekker kleuterachtig onder het motto "Maar zij zijn begonnen" de ander de schuld in de schoenen schuiven en zelf de heilige onschuld spelen.
Probleem is alleen dat als je het "buitenlanders" in de schoenen wilt schuiven je een grote vergissing maakt. Die groep die als "buitenlanders" in jouw posting staan zijn namelijk veelal Nederlandse burgers. En zijn gebonden aan de zelfde regels en wetten.
Als je dan al, zoals nogal wat Nederlanders, de mond vol hebt over hoe "buitenlanders" de regels en wetten met voeten treden kan het natuurlijk al helemaal niet zo zijn dat je in hun voetsporen moet treden.
Maar wie er begonnen is helemaal niet van belang en een bijzonder kinderachtige houding.
Probleem is alleen dat als je het "buitenlanders" in de schoenen wilt schuiven je een grote vergissing maakt. Die groep die als "buitenlanders" in jouw posting staan zijn namelijk veelal Nederlandse burgers. En zijn gebonden aan de zelfde regels en wetten.
Als je dan al, zoals nogal wat Nederlanders, de mond vol hebt over hoe "buitenlanders" de regels en wetten met voeten treden kan het natuurlijk al helemaal niet zo zijn dat je in hun voetsporen moet treden.
Maar wie er begonnen is helemaal niet van belang en een bijzonder kinderachtige houding.
maandag 25 februari 2008 om 19:01
Ik heb een vraagje voor Rufus.
Ik begrijp dat jij in Canada woont? Zo ja,Is het leer-en lessysteem vergelijkbaar met dat van in de Verenigde Staten?
Vanwege het beroep van mijn man zijn wij ook genoodzaakt geweest om om het jaar ons oudste kind een week eerder van school te halen voor de grote vakantie. Dit jaar eigenlijk ook weer maar omdat dit zijn laatste jaar in de kleuterklas is en dus volgend schooljaar naar groep 3 gaat, doen wij dat dit jaar niet.
Ik vind de afsluiting van zijn kleuterjaren belangrijker dan 3 weken vakantie.
Dit jaar gaan wij dus 2 weken met vakantie.
Ik begrijp dat jij in Canada woont? Zo ja,Is het leer-en lessysteem vergelijkbaar met dat van in de Verenigde Staten?
Vanwege het beroep van mijn man zijn wij ook genoodzaakt geweest om om het jaar ons oudste kind een week eerder van school te halen voor de grote vakantie. Dit jaar eigenlijk ook weer maar omdat dit zijn laatste jaar in de kleuterklas is en dus volgend schooljaar naar groep 3 gaat, doen wij dat dit jaar niet.
Ik vind de afsluiting van zijn kleuterjaren belangrijker dan 3 weken vakantie.
Dit jaar gaan wij dus 2 weken met vakantie.
maandag 25 februari 2008 om 19:21
rufus schreef op 25 februari 2008 @ 14:02:
Dat stenge gedoe op nederlandse scholen is zeker begonnen door de buitenlanders? Die nemen school waarschijnlijk ook niet z0 serieus als dat de nederlanders doen..........
fleur, ik heb de indruk dat Rufus dit cynisch bedoelt, nav de voorgaande post van Anridama. Maar dan kan ik me ook vergissen.
Dat stenge gedoe op nederlandse scholen is zeker begonnen door de buitenlanders? Die nemen school waarschijnlijk ook niet z0 serieus als dat de nederlanders doen..........
fleur, ik heb de indruk dat Rufus dit cynisch bedoelt, nav de voorgaande post van Anridama. Maar dan kan ik me ook vergissen.