Aan alle ouders

21-02-2008 15:47 308 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn god...Wat is er aan de hand met de jeugd van tegenwoordig?! Zelf ben ik (pas) 22 , maar ik erger me groen en geel aan wat ik om me heen zie gebeuren! Zo zit (lees: sta) ik net in de bus; de hele bus is gevuld met luidruchtige middelbare scholieren, er stapt een oudere dame in en niemand die ook maar aan biedt om op te staan!!?!!! Vervolgens staat er een Turks meisje voor me met haar mobieltje in de hand ongelofelijk slechte muziek te luisteren en de hele bus moest maar mee genieten. Toen ik haar zei dat ik het respectvoller zou vinden als ze oordopjes zou gebruiken kreeg ik een loflied aan Satan naar m'n hoofd... En ik ben echt geen racist, ik erger me er ook aan dat ik dat elke keer moet zeggen in een land als Nederland waar tolerantie geen grenzen kent, maar het zijn wel erg vaak de Turkse en Marokkaanse jongeren die muziek luisteren zonder oordopjes (en dan altijd die vreselijke rap muziek) en niet opstaan voor ouderen. Hiermee wil ik echt niet zeggen dat alleen zij dat doen of dat de hele gemeenschap dit doet, maar ik merk wel dat hier vaak een andere opvoeding aan de orde is. Ik ben zelf opgevoed met respect voor mijn omgeving en m.n. voor ouderen, maar dit zie ik niet meer terug in de jeugd van tegenwoordig. Ook die asociale jochies met de bomberjackies aan komen mij de neus uit! De hele dag loopt dat maar te kankeren en te schelden en te blowen voor mijn deur. Niet dat ik iets tegen blowen heb, ik hou zelf ook van een blowtje op z'n tijd. Maar je ziet mij niet bij een ander voor de deur staan te blowen om twee uur 's middags. Ik vraag me dan ook steeds meer af, loopt Nederland vol met weeskinderen? Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat ouders dergelijk gedrag niet adresseren!!! Waar zijn alle ouders gebleven? Waar is het respect voor elkaar gebleven?!! Daarom wil ik hierbij alle ouders oproepen om uw kind nog eens goed uit te leggen wat respect is. Dat dit iets is wat van twee kanten komt, wat je geeft kan je terug verwachten (zowel goed als slecht). Ik wil ouders zeker niet oproepen om hun kinderen weer te slaan o.i.d. maar for god's sake... leer je kinderen respect te hebben voor een ander!!!

Bedankt voor uw tijd en begrip!

m.v.g.

Suzanne
Liv schreef op 24 februari 2008 @ 14:09:

Esuzy: die bakstenen die je er de hele tijd bij haalt: dat zijn uitzonderingen hoor! Dat snap je toch zelf ook wel neem ik aan?
Het is een van de vele voorbeelden dat de jeugd agressiever wordt. Dat snap je zelf ook wel neem ik aan?
Sorry, heb jij mij ooit gezien? Je komt zo snel tot conclusies, leest niet wat mensen zeggen want je blijft enkel op je eigen punten hameren en je komt nogal betweterig op mij over. Maar nu ga ik jou ook niet een heel persoonlijk profiel aanpraten...Nogmaals, heb jij mij ooit gezien? Nee. En als je even terug leest zie je dat ik precies hetzelfde zeg: lach is naar een ander. Sorry dat ik dat niet doe naar iemand die op het uiterste volume rap-crap aan het luisteren is... Maar ik heb haar niet vies aangekeken of zitten zuchten zoals veel anderen wel in de bus deden. Nee, ik sprak haar aan en zei: ik zou het van meer respect vinden getuigen als je oordopjes in zou doen. Ik snap echt niet waarom mensen daar zo'n ophef over maken! Wat is daar nou respectloos aan? Respectloos is als je iemand uitscheld die netjes aan je vraagt om oordopjes aan te schaffen! Ik heb trouwens ook niet het idee dat jij in de drukke stad woont.

Nogmaals, het lijkt net alsof je denkt mij te kennen zoals je praat. "doe wat met je passieve agressie, lach eens naar een ander" Je kent mij niet en hebt mij nog nooit gezien, maar toch denk je te weten dat ik een passief agressief persoon ben en nooit eens naar een ander lach. Wees is wat voorzichtiger met die betweterigheid aub.

Zoals ik al zei: je geeft mij niet het idee in een grote stad te wonen als je zoiets nog nooit hebt meegemaakt. Hier durven mensen niet eens meer te vragen of de muziek aub wat zachter mag. Zelfs de controleurs in de tram kijken de jongeren met de harde muziek alleen maar vuil aan. Toen ik laatst een controleur vroeg waarom hij niks zei van de jongere die middenin de tram op de stoelen zat te trommelen zei hij dat dat niet werd aangeraden vanwege het uit de hand lopende geweld tegen het personeel. Dan kan je mij niet zeggen dat zoiets alleen bij mij gebeurd...

Maar ik ben nu echt klaar met tegen jou aan te praten. Want meer is het ook niet. Ik heb echt het gevoel alsof ik tegen een muur sta te praten, want je reageert nooit inhoudelijk op wat iemand zegt. Je blijft maar op je eigen punt hameren en als mensen dat niet willen horen krijg je een soort kleuterreactie, "ik hoor je lekker toch niet, je mag niet tegen mij praten... " Je mist mijn punt en probeert enkel je eigen punt te verkondigen.

Ik zag je zelfs ergens in een tekst zeggen dat je gelooft dat kinderen slecht kunnen worden geboren... Sorry hoor....

Je hebt mij ook nog nooit gezien maar je noemde mij ook van alles op basis van mijn berichten. Dan kun je dat terugverwachten.

Ik stelde vervolgens voor elkaar verder met rust te laten, dat wilde jij niet want jij zou zelf wel uitmaken op wie je reageerde. Prima, dan reageer ik ook nog even. Geen moeite hoor. Jij wreef mij zelf in beginsel al een persoonlijk profiel aan. Het enige verschil tussen jou en mij is dat ik het in één bericht deed en jij al berichten lang.

Zoals jij het nu schetst van het busincident, is daar niks respectloos aan. Heb ik ook niet beweerd dat ik dat wel vond. Ik zeg alleen nu dat ik niet geloof dat het zo is gegaan.

Ik woon wel in de stad. Waar minstens 75.000 (correctie: minimaal 165.000, ik dacht 175.000 maar maakte er per ongeluk 75.000 van) mensen wonen. Niet te vergelijken met Amsterdam maar druk genoeg om veel mensen tegen te komen. Ik heb simpelweg niet de ervaringen die jij hebt als ik mijn medemens vriendelijk en rustig benader. Pas als ikzelf een keer chagrijnig of geirriteerd reageer, krijg ik dat ook terug. Daar heb ik mijn lering uitgetrokken.

Ik reageer nooit inhoudelijk op wat iemand zegt? Die weg sla ik niet eens in, dat is echt pertinente onzin.

Ik ken jou verder alleen op basis van je berichten en zo kom jij op mij over op de wijze zoals je op mij reageert en naar sommige anderen kom je ook ietwat stekelig uit de hoek. Jij kent mij daarentegen ook niet maar jij beweerde ook op basis van mijn berichten te kunnen zeggen dat ik o.a. weinig empathisch ben, ignorant ben en betweterig. Waarom zou jij wel al die dingen mogen zeggen en een ander niet. Ik laat je nu mijn punt zien. Wat jij doet, kun je terugverwachten. Bovendien, als jij beweert dat jij zelf wel uitmaakt op wie je reageert, mag ik uitzoeken dat ik niet meer op jou wil reageren. Als ik moet accepteren dat jij dat zelf wel uitmaakt, prima, accepteer jij dan maar dat ik ook zelf uitmaak als ik zeg dat het mij beter lijkt niet meer op elkaar te reageren. En nu ben jij er eindelijk ook klaar mee? Fijn.

Tot slot nog even dit. De bedoeling van een discussie is dat jij je eigen punten verdedigt. Als je consensus kunt bereiken is dat leuk maar dat gebeurt meestal niet. Ik ben niet verplicht jouw standpunten over te nemen en dat ik het anders zie, het niet met je eens ben, betekent geenszins dat ik niet heb gelezen wat jij of anderen schrijven. Dat je elkaar niet altijd begrijpt, heeft meestal te maken met ruis in de communicatie. Je kunt ook eens naar je eigen manier van posten kijken. Zo leuk kom je echt niet op me over. En nee, in deze discussie ben ik ondertussen ook niet zo leuk meer. Maar dat komt omdat ik nu simpelweg geen zin meer heb om leuk tegen iemand te doen die al meteen tegen mij te roepen dat ik niet empathisch ben en wat al meer.

Succes met tegen mij zwijgen. Hopelijk hou je het vol. Hoef ik ook niet meer op jouw pertinente onzin over mij in te gaan.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Ik geloof inderdaad dat een heel klein deel van de bevolking genetisch al slecht geboren wordt. So what?
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ben het eigenlijk wel eens met de openingspost. Natuurlijk is de jeugd altijd in de ogen van de ouderen brutaal geweest, maar het gedrag van sommige jongeren vind ik toch wel ver gaan hoor. Een paar jaar geleden zat ik in een tram waar op dat moment door een meisje de stempelautomaat er af geramd werd. Toen ik daar voorzichtig wat van zei, werd ik stijfgescholden, de dood toegewenst, en weet ik wat al niet meer. Helaas bleek dat meisje te horen bij een groepje van een man of 20 die zich ook allemaal tegen mij keerden. Behoorlijk beangstigend kan ik je vertellen. Ik ben maar ergens anders gaan zitten, en liet ze verder lekker de tram aftuigen, prima allemaal hoor, ik zeg nergens meer wat van. Daarnaast ben ik ook wel eens uitgescholden op straat, en van de fiets getrokken. Meer dan eens eigenlijk. Ik denk trouwens niet dat het zozeer de jeugd is, maar net zo goed volwassenen en ouderen. Volgens mij las ik laatst ergens dat het ook wel iets van nederlanders is, dat wij in vergelijking met andere landen behoorlijk asociaal met elkaar om kunnen gaan. Toch zie ik ook wel veel tegengestelde voorbeelden van vriendelijkheid, van zomaar aardig zijn voor elkaar. Hopelijk blijft dit toch de meerderheid, maar een wake-up call voor mensen in het algemeen om wat aardiger voor elkaar te zijn is zo slecht nog niet.
Ik heb simpelweg niet de ervaringen die jij hebt als ik mijn medemens vriendelijk en rustig benader. Pas als ikzelf een keer chagrijnig of geirriteerd reageer, krijg ik dat ook terug. Daar heb ik mijn lering uitgetrokken.

Misschien sluit je je er meer voor af?

Ik ga regelmatig met een bepaalde tramlijn (2) in Rotterdam die onderweg langs 3 of 4 middelbare scholen rijdt.

Wat er tijdens de rit allemaal aangericht wordt door de scholieren is met geen pen te beschrijven.

Op deze tramlijn hebben ze nu vaste wagonbegeleiding van de RET, maar zelfs dat weerhoud de pubers er niet van de tram te slopen.

Reizigers, waaronder ik, durven er niets meer van te zeggen uit angst of desinteresse.
Frankly my dear, I don"t give a damn
esuzy schreef op 24 februari 2008 @ 14:46:

[...]

Het is een van de vele voorbeelden dat de jeugd agressiever wordt. Dat snap je zelf ook wel neem ik aan?

Nee, snap ik niet. Dat zijn namelijk uitzonderingen, zoals ik al zei. En heeft dus niks te maken met dat de jeugd (volgens jou) agressiever wordt.

Dat soort uitzonderingen zijn er altijd al geweest. Maar jij bent nog jong, dus kunt ook niet weten dat er in de jaren '70 en '80 (en eerder zeer waarschijnlijk ook) ook dat soort extreme dingen gebeurden.
Wat Rowe hierboven schrijft: "Ik denk trouwens niet dat het zozeer de jeugd is, maar net zo goed volwassenen en ouderen." dat denk ik dus ook.

En wat ik al eerder zei: je kunt onmogelijk alles afschuiven op de (al dan niet mislukte) opvoeding (zie mijn eerdere bericht), ik denk dat peer pressure een veeeel grotere invloed heeft.
Nog even: je schrijft iets over blowen voor je deur.

Ik werk in de thuiszorg, en één van mijn vaste klanten (een bejaarde vrouw van in de 70) heeft ook regelmatig dat soort jeugd voor haar deur staan. Zij vraagt dan altijd vriendelijk of ze dat ergens anders willen doen. En 9 van de 10 keer doen ze dat dan ook gewoon. Ze gaan weg zonder schelden of wat dan ook.

Die ene keer dat ze niet weggaan zegt ze gewoon dat ze de politie gaat bellen of een emmer water halen ;-) en dan zijn ze ook altijd erg snel weg.

Tis maar net hoe je er tegenaan kijkt volgens mij en hoe je erop reageert. Veel jeugd is onbezonnen en staat niet eens stil bij wat ze doen (realiseren zich niet eens dat ze overlast veroorzaken), maar als jij gaat zeggen dat wat ze doen van weinig respect getuigt, tja, dan strijk je ze recht tegen de haren in natuurlijk. Misschien begrijp je dat niet, maar zo werkt het wel.

Jouw eerste posting komt in mijn ogen ook erg arrogant over en vind ik ook van weinig respect getuigen. Niet alleen naar de jeugd, maar ook zeker naar ouders.

Ik ga regelmatig met een bepaalde tramlijn (2) in Rotterdam die onderweg langs 3 of 4 middelbare scholen rijdt.

Wat er tijdens de rit allemaal aangericht wordt door de scholieren is met geen pen te beschrijven.

Op deze tramlijn hebben ze nu vaste wagonbegeleiding van de RET, maar zelfs dat weerhoud de pubers er niet van de tram te slopen.

Reizigers, waaronder ik, durven er niets meer van te zeggen uit angst of desinteresse.

Precies. Neem tram 12 is in Den Haag richting de markt, of eentje die door de schilderswijk rijdt. Nog leuker... Neem 's nachts is een tram die richting uit... Ze sluiten hier zelfs het achterste gedeelte van de tram af na negen uur 's avonds. En zoals ik al zei: hier durven controleurs of chauffeurs er ook niks meer van te zeggen omdat ze dan niet weten wat ze kunnen verwachten, en een hele ruime meerderheid daarvan zijn incidenten met jongeren.

Dat soort uitzonderingen zijn er altijd al geweest. Maar jij bent nog jong, dus kunt ook niet weten dat er in de jaren '70 en '80 (en eerder zeer waarschijnlijk ook) ook dat soort extreme dingen gebeurden.

Nee, tuurlijk, ik heb geen geschiedenisles gehad en ik heb geen interesse voor de jaren vijftig en daarna... (?) Ik weet ook wel dat er toen incidenten waren met jongeren. Maar de jeugd wordt tegenwoordig gewoon agressiever. Toen hoorde je echt niet zo vaak als tegenwoordig van leraren die in elkaar werden geslagen, openbaar vervoer wat compleet wordt afgetuigd en de controleurs en chauffeurs daarbij, leerlingen die elkaar overhoop schieten... moet ik doorgaan?

Wat Rowe hierboven schrijft: "Ik denk trouwens niet dat het zozeer de jeugd is, maar net zo goed volwassenen en ouderen." dat denk ik dus ook.

En wat ik al eerder zei: je kunt onmogelijk alles afschuiven op de (al dan niet mislukte) opvoeding (zie mijn eerdere bericht), ik denk dat peer pressure een veeeel grotere invloed heeft.

Mag jij mij zeggen wanneer je voor het laatst hebt gehoord over een bejaarde die personeel in de tram neersloeg of een baksteen van een snelweg naar beneden gooide etc. Ik ben het helemaal met je eens dat volwassenen en ouderen ook asociaal en respectloos kunnen zijn, maar laten we eerlijk zijn, ouderen zeuren vooral veel. Dat is meer verbaal en kan je wat mij betreft nog niet eens geweld noemen. Volwassenen kunnen inderdaad net zo aso en respectloos zijn als de jeugd. Maar waar het mij om gaat is dat een jongere nog in de opvoeding zit (mag ik hopen) en er ouders zijn die voor die opvoeding verantwoordelijk zijn. Een ouder kan nog wat van zijn kind zeggen als deze iets fout doet; daar kunnen consequenties tegenover staan. Bij een volwassene is dit lastiger... Deze kun je moeilijk naar z'n kamer sturen of z'n zakgeld afnemen...

Ik ben het idd helemaal met je eens dat peer pressure een HELE grote rol speelt in het agressiever worden van de jeugd. Ik denk ook dat de meeste jongeren worden opgestookt door vrienden om zich heen, of zich tegenover hen willen bewijzen. Des te meer reden om als ouder te weten met wie je kinderen omgaan, en contact te houden met hun ouders. Ik weet zelf ook wel dat je hier geen -complete- controle over kan hebben, maar ik zou het als ouder wel belangrijk vinden om te weten met wie mijn kinderen omgaan.

Ik werk in de thuiszorg, en één van mijn vaste klanten (een bejaarde vrouw van in de 70) heeft ook regelmatig dat soort jeugd voor haar deur staan. Zij vraagt dan altijd vriendelijk of ze dat ergens anders willen doen. En 9 van de 10 keer doen ze dat dan ook gewoon. Ze gaan weg zonder schelden of wat dan ook.

Probleem is dat er naast mijn huis een jongeren hang plek is, maar de gemeente is zo vriendelijk geweest om daar niks neer te zetten waar ze kunnen schuilen als het regent... Bij mijn voordeur is een afdak, dus driemaal raden waar ze dan gaan staan. En dan zijn het er niet een paar, maar een stuk of twintig jochies van 13 tot een jaar of 18 met bomberjackies aan met van die nederlandse vlaggen erop, die aan één stuk door staan te kankeren en te schelden... Dan vraag ik ze altijd vriendelijk of ze misschien ergens anders willen hangen omdat ik anders last krijg met mijn huisbaas en de politie (zijn al meerdere keren langs geweest en die houden mij dus verantwoordelijk voor als er een groep jongeren voor de deur hangt als ik thuis ben...) en meestal gaan ze dan ook wel weg, maar voordat je de ene groep hebt weggestuurd staat de volgende er weer en de volgende dag doen ze allemaal net alsof je de dag daarvoor niks hebt gezegd... Erg vermoeiend... En of dat nog niet genoeg is, zijn hier al vijf keer de ruiten ingegooid 's nachts (binnen een jaar). Waarvan drie keer 'toevallig' op dezelfde dag dat de politie een groep weg heeft gestuurd. En ik bel de politie niet, want ik weet dat als IK ze ga bellen, dat ik helemaal geen ruiten meer over hou...

maar als jij gaat zeggen dat wat ze doen van weinig respect getuigt, tja, dan strijk je ze recht tegen de haren in natuurlijk. Misschien begrijp je dat niet, maar zo werkt het wel.

Jouw eerste posting komt in mijn ogen ook erg arrogant over en vind ik ook van weinig respect getuigen. Niet alleen naar de jeugd, maar ook zeker naar ouders.

Het gaat echt niet om wat je zegt, ik heb ook vaak genoeg aan jongeren in de trein gevraagd of ze alsjeblieft hun muziek uit wilden zetten omdat ik bijv. een tentamen had die dag. 90% van de tijd krijg je dan ook een antwoord van: Koop lekker zelf een mp3 speler als je rust wilt, of: jouw probleem etc.

Zoals ik al eerder heb gezegd is mijn eerste topic een beetje in the heat of the moment geschreven en ik ben het met je eens dat dat beter geformuleerd kan worden en dat zeker de zin, "ik roep hierbij ouders op om..." als respectloos kan worden opgevat. Maar je kan ook verder kijken dan dat en dan zie je wat ik bedoel. Ik vind het gewoon jammer dat mensen zo weinig respect voor elkaar hebben en dat zie ik m.n. bij -een gedeelte van- de jeugd.

Sommige reacties hier verbazen mij dan ook echt. Misschien ben ik een beetje opgevoed met 'de oude stempel' (met twee woorden spreken, een oudere met u aanspreken, ouderen en minder validen altijd hulp aanbieden als je ziet dat dit nodig is, in je omgeving kijken of er iemand is die hulp nodig heeft, etc.), maar mijn mond viel open van verbazing toen iemand hier zei dat hij/zij het niet nodig vind om op te staan voor een oudere omdat hij/zij vind dat hij/zij evenveel 'recht' heeft op een zitplaats en zich hier niet 'verplicht' toe voelt... Of dat zoveel mensen iets hebben tegen meer respect voor elkaar... Dat stoot mensen schijnbaar tegen het lijf en dat stelt me eigenlijk een beetje teleur. Ik had eigenlijk wel verwacht en gehoopt dat mensen zouden begrijpen wat ik bedoel als ik zeg dat een gedeelte van de jeugd steeds agressiever en respectlozer wordt. Ik had geen verwachtingen t.o.v.gelijk krijgen, of dat mensen het met mij eens zouden zijn, maar dat zelfs ontkent wordt dat er meer agressie speelt onder de jeugd, dat verbaasd me echt!

Toen ik dit topic opende was het ook echt niet mijn bedoeling om mensen tegen het lijf te stoten met mijn oproep om respect. Ik snap dat de formulering misschien niet zo gelukkig was gekozen, maar ik had toch wel gehoopt dat mensen de boodschap erachter konden lezen.

Ik vind het dan ook erg jammer dat mensen gelijk komen met opmerkingen als zuurpruim. Ik ben namelijk een heel vrolijk mens! Vandaag heb ik de hele dag gefloten en geglimlacht omdat het zo heerlijk weer was en overal weer knoppen uit de planten komen. Omdat ik vanmiddag ben gaan wandelen met mijn vriendin van de zonnebloem (van 84 jaar), omdat ik vanmorgen mijn clienten weer een zorgeloze dag heb bezorgd door hun belasting in te vullen en voor de cliente daarna een voorziening heb aangevraagd waar ze al maanden mee kampte. Ik zie gewoon dat je mensen met een kleinigheidje al heel blij kan maken en daar wordt ik gelukkig van. Dat dat bij mij met ouderen is, is gewoon omdat ik veel met ouderen werk. Maar ik vind dat iedereen respect verdient, ook de jeugd! Maar om respect te krijgen moet je het verdienen, en het lijkt of sommige jongeren dit niet is bijgebracht...
calvijn1 schreef op 25 februari 2008 @ 09:50:

Ik heb simpelweg niet de ervaringen die jij hebt als ik mijn medemens vriendelijk en rustig benader. Pas als ikzelf een keer chagrijnig of geirriteerd reageer, krijg ik dat ook terug. Daar heb ik mijn lering uitgetrokken.

Geen idee of ik me er voor afsluit. Die indruk heb ik niet. Als er dingen zouden gebeuren die jij beschrijft, kun je je daar moeilijk voor afsluiten. Dat valt gewoon erg op natuurlijk. Ik snap ook wel dat het in Amsterdam en Rotterdam erger zal zijn dan waar ik woon. Ik ontken zeker niet dát er rottigheid is, ik lees ook kranten. Alleen juist daarom denk ik 'wat maakt het uit als iemand muziek draait in de bus' e.d. Ik maak me daar gewoon niet druk over.

Waar jij het over hebt, dat vind ik excessen die wél erg zijn. Daar moet wat aan gebeuren. Alleen niet ten koste van je eigen veiligheid. Je wilt nog wel langer leven dan vandaag.

Dat heeft niks meer met respect te maken of met verdraagzaamheid of rekening houden met je medemens. Dat is puur vandalisme en je omgeving terroriseren.
esuzy schreef op 25 februari 2008 @ 20:58:

Precies. Neem tram 12 is in Den Haag richting de markt, of eentje die door de schilderswijk rijdt. Nog leuker... Neem 's nachts is een tram die richting uit... Ze sluiten hier zelfs het achterste gedeelte van de tram af na negen uur 's avonds. En zoals ik al zei: hier durven controleurs of chauffeurs er ook niks meer van te zeggen omdat ze dan niet weten wat ze kunnen verwachten, en een hele ruime meerderheid daarvan zijn incidenten met jongeren.

Nee, tuurlijk, ik heb geen geschiedenisles gehad en ik heb geen interesse voor de jaren vijftig en daarna... (?) Ik weet ook wel dat er toen incidenten waren met jongeren. Maar de jeugd wordt tegenwoordig gewoon agressiever. Toen hoorde je echt niet zo vaak als tegenwoordig van leraren die in elkaar werden geslagen, openbaar vervoer wat compleet wordt afgetuigd en de controleurs en chauffeurs daarbij, leerlingen die elkaar overhoop schieten... moet ik doorgaan?

Mag jij mij zeggen wanneer je voor het laatst hebt gehoord over een bejaarde die personeel in de tram neersloeg of een baksteen van een snelweg naar beneden gooide etc. Ik ben het helemaal met je eens dat volwassenen en ouderen ook asociaal en respectloos kunnen zijn, maar laten we eerlijk zijn, ouderen zeuren vooral veel. Dat is meer verbaal en kan je wat mij betreft nog niet eens geweld noemen. Volwassenen kunnen inderdaad net zo aso en respectloos zijn als de jeugd. Maar waar het mij om gaat is dat een jongere nog in de opvoeding zit (mag ik hopen) en er ouders zijn die voor die opvoeding verantwoordelijk zijn. Een ouder kan nog wat van zijn kind zeggen als deze iets fout doet; daar kunnen consequenties tegenover staan. Bij een volwassene is dit lastiger... Deze kun je moeilijk naar z'n kamer sturen of z'n zakgeld afnemen...

Ik ben het idd helemaal met je eens dat peer pressure een HELE grote rol speelt in het agressiever worden van de jeugd. Ik denk ook dat de meeste jongeren worden opgestookt door vrienden om zich heen, of zich tegenover hen willen bewijzen. Des te meer reden om als ouder te weten met wie je kinderen omgaan, en contact te houden met hun ouders. Ik weet zelf ook wel dat je hier geen -complete- controle over kan hebben, maar ik zou het als ouder wel belangrijk vinden om te weten met wie mijn kinderen omgaan.

Probleem is dat er naast mijn huis een jongeren hang plek is, maar de gemeente is zo vriendelijk geweest om daar niks neer te zetten waar ze kunnen schuilen als het regent... Bij mijn voordeur is een afdak, dus driemaal raden waar ze dan gaan staan. En dan zijn het er niet een paar, maar een stuk of twintig jochies van 13 tot een jaar of 18 met bomberjackies aan met van die nederlandse vlaggen erop, die aan één stuk door staan te kankeren en te schelden... Dan vraag ik ze altijd vriendelijk of ze misschien ergens anders willen hangen omdat ik anders last krijg met mijn huisbaas en de politie (zijn al meerdere keren langs geweest en die houden mij dus verantwoordelijk voor als er een groep jongeren voor de deur hangt als ik thuis ben...) en meestal gaan ze dan ook wel weg, maar voordat je de ene groep hebt weggestuurd staat de volgende er weer en de volgende dag doen ze allemaal net alsof je de dag daarvoor niks hebt gezegd... Erg vermoeiend... En of dat nog niet genoeg is, zijn hier al vijf keer de ruiten ingegooid 's nachts (binnen een jaar). Waarvan drie keer 'toevallig' op dezelfde dag dat de politie een groep weg heeft gestuurd. En ik bel de politie niet, want ik weet dat als IK ze ga bellen, dat ik helemaal geen ruiten meer over hou...

maar als jij gaat zeggen dat wat ze doen van weinig respect getuigt, tja, dan strijk je ze recht tegen de haren in natuurlijk. Misschien begrijp je dat niet, maar zo werkt het wel.

Het gaat echt niet om wat je zegt, ik heb ook vaak genoeg aan jongeren in de trein gevraagd of ze alsjeblieft hun muziek uit wilden zetten omdat ik bijv. een tentamen had die dag. 90% van de tijd krijg je dan ook een antwoord van: Koop lekker zelf een mp3 speler als je rust wilt, of: jouw probleem etc.

Zoals ik al eerder heb gezegd is mijn eerste topic een beetje in the heat of the moment geschreven en ik ben het met je eens dat dat beter geformuleerd kan worden en dat zeker de zin, "ik roep hierbij ouders op om..." als respectloos kan worden opgevat. Maar je kan ook verder kijken dan dat en dan zie je wat ik bedoel. Ik vind het gewoon jammer dat mensen zo weinig respect voor elkaar hebben en dat zie ik m.n. bij -een gedeelte van- de jeugd.

Sommige reacties hier verbazen mij dan ook echt. Misschien ben ik een beetje opgevoed met 'de oude stempel' (met twee woorden spreken, een oudere met u aanspreken, ouderen en minder validen altijd hulp aanbieden als je ziet dat dit nodig is, in je omgeving kijken of er iemand is die hulp nodig heeft, etc.), maar mijn mond viel open van verbazing toen iemand hier zei dat hij/zij het niet nodig vind om op te staan voor een oudere omdat hij/zij vind dat hij/zij evenveel 'recht' heeft op een zitplaats en zich hier niet 'verplicht' toe voelt... Of dat zoveel mensen iets hebben tegen meer respect voor elkaar... Dat stoot mensen schijnbaar tegen het lijf en dat stelt me eigenlijk een beetje teleur. Ik had eigenlijk wel verwacht en gehoopt dat mensen zouden begrijpen wat ik bedoel als ik zeg dat een gedeelte van de jeugd steeds agressiever en respectlozer wordt. Ik had geen verwachtingen t.o.v.gelijk krijgen, of dat mensen het met mij eens zouden zijn, maar dat zelfs ontkent wordt dat er meer agressie speelt onder de jeugd, dat verbaasd me echt!

Toen ik dit topic opende was het ook echt niet mijn bedoeling om mensen tegen het lijf te stoten met mijn oproep om respect. Ik snap dat de formulering misschien niet zo gelukkig was gekozen, maar ik had toch wel gehoopt dat mensen de boodschap erachter konden lezen.

Ik vind het dan ook erg jammer dat mensen gelijk komen met opmerkingen als zuurpruim. Ik ben namelijk een heel vrolijk mens! Vandaag heb ik de hele dag gefloten en geglimlacht omdat het zo heerlijk weer was en overal weer knoppen uit de planten komen. Omdat ik vanmiddag ben gaan wandelen met mijn vriendin van de zonnebloem (van 84 jaar), omdat ik vanmorgen mijn clienten weer een zorgeloze dag heb bezorgd door hun belasting in te vullen en voor de cliente daarna een voorziening heb aangevraagd waar ze al maanden mee kampte. Ik zie gewoon dat je mensen met een kleinigheidje al heel blij kan maken en daar wordt ik gelukkig van. Dat dat bij mij met ouderen is, is gewoon omdat ik veel met ouderen werk. Maar ik vind dat iedereen respect verdient, ook de jeugd! Maar om respect te krijgen moet je het verdienen, en het lijkt of sommige jongeren dit niet is bijgebracht...

Tja, ik vind dat je het erg duidelijk verwoordt, esuzy. Ik kan me wel een beetje voorstellen dat sommigen jouw openingspost verkeerd opvatten, maar je hebt daarna (en zeker in bovenstaande post) heel duidelijk gemaakt wat jouw punt is. Ik denk ook dat je nu geen moeite meer moet doen om iemand ergens te van overtuigen. Als ze nu nog niet snappen wat je bedoelt, dan gebeurt dat ook niet meer.

Dat sommigen hier het niet nodig vinden om voor een bejaarde op te staan, verbaasde mij ook. Maar daaruit blijkt dat ouderen inderdaad ook respectloos en asociaal kunnen zijn.

Ik reageer verder niet meer in deze discussie, alles is volgens mij al gezegd. Maar esuzy, ik ben het echt helemaal met je eens!
anoniem_56075 wijzigde dit bericht op 26-02-2008 09:21
Reden: spellingsfout
% gewijzigd
Waar jij het over hebt, dat vind ik excessen die wél erg zijn. Daar moet wat aan gebeuren. Alleen niet ten koste van je eigen veiligheid. Je wilt nog wel langer leven dan vandaag.

Dat heeft niks meer met respect te maken of met verdraagzaamheid of rekening houden met je medemens. Dat is puur vandalisme en je omgeving terroriseren.

Helaas hebben we in dit geval niet meer te maken met excessen.

Dit is iedere ochtend en einde van de middag aan de orde.

Er is nu zelfs sprake van dat er lessen door de RET op die scholen (waaronder mijn school) gegeven worden over "Hoe gedraag ik mij in het ov"

De aangerichte schade willen ze gaan verhalen op de ouders.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Esuzy: Volgens mij blijf jij maar hardnekkig denken dat het aan de opvoeding ligt (getuige dit zinnetje: "Maar om respect te krijgen moet je het verdienen, en het lijkt of sommige jongeren dit niet is bijgebracht...")

Ik ben dat gewoon niet met je eens. Ik denk dat er veel meer aan de hand is dan alleen maar een "slechte" opvoeding. Tuurlijk zijn er jongeren die van huis uit weinig mee krijgen, maar ik geloof dat het merendeel van de ouders gewoon hun best doen om fatsoenlijke volwassenen te maken van hun kids. In de huidige wereld is dit alleen een stukkie moeilijker dan, laten we zeggen, in de jaren '50.

Verder ben ik het helemaal eens met Shahla die schrijft: "Dat heeft niks meer met respect te maken of met verdraagzaamheid of rekening houden met je medemens. Dat is puur vandalisme en je omgeving terroriseren."

Dat is wat ik dus ook bedoelde met dat stenen gooien: er is een verschil tussen "de muziek op je mp3 te hard hebben staan" of stenen gooien van een viaduct. Dat eerste is veelal ondoordacht gedrag van pubers (die inderdaad vaak heel erg met zichzelf bezig zijn, en opstandig zijn, dat hoort bij pubers), dat laatste is een exces, een misdaad. Jij trekt die twee (als voorbeeld) samen en trekt daaruit de conclusie dat de jeugd van tegenwoordig geen knip voor de neus meer waard is en niet meer opgevoed wordt (ff kort door de bocht, maar daar komt het wel op neer).

Enne, nogmaals: vroeger gebeurden dat soort dingen dus wel! Maar ja, tegenwoordig kun je nieuws van 5 minuten geleden, van de andere kant van de wereld, al op internet lezen, vroeger wist je niet eens dat in het naburige dorp (bij wijze van) een moord gepleegd was! We weten gewoon veel meer nu.

Oh, ik ben trouwens eens geslagen door een bejaarde (paar jaar geleden, kwam volledig out of the blue), mijn kinderen stonden erbij: goed voorbeeld he? En ik ken (vanuit mijn werk) een bejaarde man (volledig bij zinnen, dus niet dementerend of zo) die geen hulp meer krijgt omdat ie de verzorgenden uitscheldt en agressief is.

Nee, misschien slaan ze geen buschauffeurs in elkaar, maar vertel mij niet dat bejaarden niet agressief kunnen zijn (zonder reden!).

Off topic: wat heb jij een vreemde huisbaas! Neemt ie het jou kwalijk dat er blowende jeugd voor je deur staat? Als jij hem het verhaal verteld zoals je het hier vertelt, heeft hij dan geen begrip? En wat wil ie dan doen: jou eruit zetten? Raar verhaal hoor.....

Oh, en een tip misschien: in de trein zijn stilte coupés. Vind het nogal raar dat jij je tentames in een drukke trein wilt gaan leren.

Je kunt nog honderd keer zeggen dat je heel vrolijk bent, maar op mij kom je helaas toch over als een zeurpiet die vooral wil dat iedereen de hele dag rekening met haar houdt. (je komt zo over he, zeg niet dat je zo bent dus ;-) )
Inderdaad. Bejaarden kunnen er net zo goed ook wat van. Waren namelijk ook ooit kinderen in de maatschappij en volgens de theorie van sommigen dus ook wel of niet goed opgevoed. Dan kan het ook best zo zijn dat er bejaarden zijn die niet prettig zijn in de omgang. Wordt er echt een beetje flauw van dat het alleen jongeren zouden zijn. Genoeg volwassenen én bejaarden die een opfriscursus omgangsnormen zouden mogen volgen hoor.

En het zou ook wel leuk zijn als men nu een keer ophoudt te zeuren over mij want je mag dan niet meer tegen mij praten, het valt heus wel op dat je het indirect over mij hebt als je ó zo verbaasd bent dat er één iemand in de discussie niet op zou staan voor ouderen. Wat ik helemaal niet gezegd heb. Ik heb alleen gezegd dat ik niet meteen opspring en dat ik het wel netjes vind dat iemand vraagt of hij of zij op mijn plek mag zitten. Ik heb tevens gezegd dat als overduidelijk is dat iemand het nodig heeft deze uiteraard op mijn plek mag zitten.
Oh, dat doet mij denken aan een bejaarde vrouw in de supermarkt.

Ze stond in de rij naast mij en probeerde voor te dringen. De mevrouw voor haar (die duidelijk jonger was) vond dat nogal asociaal en zei er dus wat van. Bejaarde vrouw zei: "ja, maar ik kan niet zo goed lopen (of zoiets), dus ik mag toch wel voor?" waarop die andere vrouw zei: "maar u kunt toch helemaal niet zien of ik misschien ook wat heb? waarom vraagt u het niet gewoon? God zegen u!" (of zo)

Moest ik wel om lachen en was het helemaal met die vrouw eens: waarom denken (sommige) bejaarden toch altijd maar dat ze meer rechten hebben dan een ander? Dat ze niks hoeven vragen?

Zo ben ik ook wel eens bijna overhoop gereden door een bejaarde man in een elektische rolstoel: die vond maar dat iedereen snel voor hem opzij moest springen.....
Precies, waarom is het zo moeilijk om het simpelweg even te vragen. De meeste mensen willen een dergelijk verzoek dan heus wel inwilligen.

De manier waarop die bejaarde in de winkel het aanpakte, lijkt het echt alsof zij (bejaarden) altijd en overal maar voorrang moeten hebben want ze zijn oud en dus moet iedereen maar wijken. Ik vind het onzin om dat af te willen dwingen. Er is niks mis met vragen.

En dan die bejaarde in die elektrische rolstoel. Dat vind ik gewoon asociaal. Hij zit notabene dus kan op dat moment echt geen last van zijn lichamelijke problemen hebben. Hoe moeilijk is het dan even te wachten of te vragen of je even aan de kant wilt gaan.

Ik zie het trouwens niet alleen bij bejaarden. Net zo goed bij volwassenen tussen de 30 en de 60. Sta je in de rij, moeten ze er blijkbaar achterlangs dus drukken ze je als het ware maar aan de kant om zich erdoor te wurmen. Kun je ook wel even vragen, dan mag je er echt wel langs hoor.
Tsja...als er ook zoveel volwassenen asociaal zijn, lijkt het me duidelijk van wie de jeugd het heeft. De jongeren krijgen dus het verkeerde voorbeeld van hun ouders en leren dus niet hoe het wél hoort.

Wel grappig trouwens hoe jullie nu met allerlei voorbeelden proberen aan te tonen dat ook bejaarden aso kunnen zijn..haha wel lachwekkend de wending die dit topic neemt.

Maar goed, ik zou niet meer reageren maar dat is moeilijk na die berichtjes van jullie.

Oja, ik zat gister in de tram en daar waren me toch een stel oudjes bezig! Shit zeg echt niet normaal hoe ze bezig waren, heel de tram had er last van. De chauffeur durfde er niks van te zeggen. Die bejaarden zijn gewoon véél erger dan die pubers :rolling:
Ik stop er ook mee. Als we het ineens niet meer serieus gaan nemen (lachwekkend noemen) als het om ouderen gaat, dan ben ik ook wel klaar hier.

Als laatste wil ik jullie nog meegeven, tegen beter weten in, dat jongeren meer zien dan alleen hun ouders. Dus misschien pikken ze bepaalde verkeerde voorbeelden wel op van jullie ouders en grootouders.

Maar goed, blijven jullie maar lekker vasthouden dat het allemaal aan hun eigen ouders ligt. Dan zal er vast wel snel wat veranderen. Succes ermee.
Is het niet gewoon de maarschapij? Het is tegenwoordig ikke ikke en nog eens ikke. Het ligt niet aan de ouders maar iedereen wil dat of wil dat.
De huidige maatschappij is gewoon gericht op het individu. Het is niet meer de saamhorigheid hoe het nog in de 2e wereld orlog was.
Jeetje wat maakt dit een emoties los van iedereen!!!

Er is één woordje wat me direct te binnen schiet en dat is RESPECT.

Zelf ben ik moeder van 2 pubers, 14 en 17 jaar. Ik zal best fouten maken bij mijn opvoeding, en dat zal best zijn weerslag hebben op mijn kinderen, dat is dan maar zo.

Wat ik zeker weet, is dat bepaald gedrag van jongeren wordt uitgelokt door volwassenen, een blik, een opmerking. Als je ze gelijkwaardig tegemoet treedt, valt het allemaal wel mee.

Ik zal niet ontkennen dat de maatschappij verhard is, maar om nu alleen de schuld bij de ouders te leggen, vind ik wel erg kort door de bocht. Kijk eens op de tv, internet, de spelletjes van playstation e.d. Het is niet zo gek dat ze daar ook mee "besmet" worden.

Ik erger me ook wel eens aan jengelende kinderen in een supermarkt, maar ik weet dat je soms niet anders kan dan niet reageren, omdat er iets van zeggen de zaak alleen maar erger maakt. We zien alleen maar een stukje op dat moment en kennen het verhaal er niet achter.

Als we het hebben over messentrekkers, oordeel niet zo snel, je kent het verhaal er niet achter.

En wat betreft ouderen, ach laten we eerlijk zijn, we zijn allemaal even erg of we nu jong of oud zijn. Laten we elkaar gewoon met respect behandelen, een betere wereld begint bij jezelf.
shahla schreef op 26 februari 2008 @ 22:56:

Ik stop er ook mee. Als we het ineens niet meer serieus gaan nemen (lachwekkend noemen) als het om ouderen gaat, dan ben ik ook wel klaar hier.

Als laatste wil ik jullie nog meegeven, tegen beter weten in, dat jongeren meer zien dan alleen hun ouders. Dus misschien pikken ze bepaalde verkeerde voorbeelden wel op van jullie ouders en grootouders.

Maar goed, blijven jullie maar lekker vasthouden dat het allemaal aan hun eigen ouders ligt. Dan zal er vast wel snel wat veranderen. Succes ermee.
Sluit ik me bij aan! Jammer hoor, dat je bijna gedwongen wordt om voorbeelden te noemen (want to geloofde toch echt niet dat bejaarden ook wel es agressief waren, die zeurden alleen maar...), je dat vervolgens doet en je daarna lachwekkend genoemd wordt..... Tja, zegt meer over wie het zegt....
[quote]shahla schreef op 26 februari 2008 @ 14:36:

En het zou ook wel leuk zijn als men nu een keer ophoudt te zeuren over mij want je mag dan niet meer tegen mij praten, het valt heus wel op dat je het indirect over mij hebt als je ó zo verbaasd bent dat er één iemand in de discussie niet op zou staan voor ouderen. Wat ik helemaal niet gezegd heb. quote]

"Daarnaast. Waarom ben je respectloos als je níet voor een ouder iemand opstaat? Ben je soms verplicht dat te doen? Heeft een jonger iemand die toevallig eerder in de bus zat geen recht op een plek zodra een ouder iemand instapt? Onzin vind ik dat."

Ik ben nog nooit iemand tegen gekomen die zo vermoeiend is in een discussie als jij hier... Eerst vraag je me jou niet meer aan te spreken of te noemen, doe ik dat niet, is het nog niet goed. En even voor de duidelijkheid: aan bovenstaand stukje kan je zien dat je dat WEL hebt gezegd. Sorry hoor, maar als je mij een zeikerd vind zou ik eerst is in de spiegel kijken...

En ik geloof niet dat we het hadden over bejaarden hier. En dat vind ik ook zoiets. Ik werk dagelijks met ouderen en ik heb nog nooit meegemaakt dat een oudere agressie tegen mij toont. Zal ik nou ook maar zeggen dat het dan gewoon niet bestaat? Of dat dat ligt aan de persoon tegenover hem? En dan nog, dit vind ik echt GEEN vergelijking. Een bejaarde is ten eerste de opvoeding al enige tijd voorbij, ten tweede komt agressie onder ouderen erg weinig voor tov agressie onder de jeugd.

Ik blijf bij mijn punt dat de opvoeding een van de belangrijkste factoren is in hoe een kind met bepaalde situaties omgaat en hoe deze zich als persoon zal vormen. Hiermee zeg ik niet dat er geen andere grote factoren zijn zoals peer pressure, de muziek van tegenwoordig, clips, computerspelletjes etc. Door de toenemende techniek zijn er inderdaad steeds meer invloeden. Maar ik vind dat juist des te meer reden om als ouder goed op te letten waar je kind mee bezig is. Ik denk juist dat het grootste probleem de mensen zijn die zoiets hebben van : laat maar lekker gaan. Want daarmee geef je aan dat bepaald gedrag geaccepteerd wordt.

Verder ben ik het helemaal met Philippa eens: Ik heb alles gezegd wat er over te zeggen valt. Voor verdere opmerkingen verwijs ik dan ook naar mijn eerdere reacties, daar staat verder alles in. Ik ben er klaar mee, ik heb geen zin om de paar koppige geesten hier mijn punt duidelijk te maken. Sommige mensen zijn hier zo met hun eigen ding bezig dat de hele discussie verder langs zich heen gaat. I made my point, thanks for listening.
Liv schreef op 26 februari 2008 @ 12:00:

Oh, en een tip misschien: in de trein zijn stilte coupés. Vind het nogal raar dat jij je tentames in een drukke trein wilt gaan leren.

Je kunt nog honderd keer zeggen dat je heel vrolijk bent, maar op mij kom je helaas toch over als een zeurpiet die vooral wil dat iedereen de hele dag rekening met haar houdt. (je komt zo over he, zeg niet dat je zo bent dus ;-) )

Zucht... Stilte coupees zijn eerste klas... Ga jij dat als student met een inkomen van 600 euro per maand even bekostigen... En zelfs in die stilte coupees is het echt niet altijd zo stil!

Nogmaals: je kent mij niet. Ik vind je erg bevooroordeeld als je zo praat n.a.v. een paar topics.

En nou ben ik er echt klaar mee!
Hoe kom je daarbij? Stiltecoupees zijn tweede klas hoor, of ze moeten het afgelopen jaar iets veranderd hebben, dat zou kunnen natuurlijk.

En nogmaals: jij leest duidelijk heel erg slecht!! Zoals ik al zei: je komt zo over, ik zeg dus NIET dat het zo is! (hell, ik zet er zelfs nog een smiley bij!) pffffffffff

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven