Koude lunch

30-12-2011 09:47 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgende week ben ik jarig en ik denk er over om een lunch te maken. Alleen is mijn inspiratie totaal weg. (na al die feestdagen met hapjes haha)

Het is voor 10 personen, het mag vlees, vis, kip, vega zijn maakt niet uit.

Nu maak ik vaker een buffetje, vorig jaar voor een 3 gangen lunch gekozen. Maar dit keer wil ik niet steeds op het feestje zelf in de keuken staan. Daarom dacht ik aan een koude lunch. Dan hoef ik alleen nog het eten of hapjes op schalen te doen. Lekker makkelijk maar toch leuk!



Hebben jullie leuke recepten voor mij? Tips, ideeen?

Ik weet nog niet of ik nu weer zou gaan voor een gangen lunch of voor een buffetje. Zelf vond ik orientaalse hapjes wel leuk, maar ook hiervoor nu even geen inspiratie genoeg.

De dag ervoor gaan we het maken, dus dat is geen probleem.



Oh en op internet zoek ik zelf natuurlijk ook. Ik ben hier meer benieuwd naar recepten die mensen zelf al geprobeert hebben!
Alle reacties Link kopieren
Orientaals, denk je dan aan mini vietnamese loempiaatjes, pangsit en samosa? Genoeg soorten vullingen te bedenken en verschillende dipsausjes.

Ik weet niet waar je aan denkt. Orientaalse salades?



Doe je van alles wat dan is mini clubsandwiches lekker. Gevulde zachte wraps. Gevulde flensjes, zoals bijv met roomkaas en zalm.



Misschien moet je eerst even bedenken wat je graag zou willen, dan is het makkelijker om er recepten bij te geven.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk zou dat wel moeten ja eerste bedenken wat ik wil, maar daar kom ik nu dus niet uit. haha.

Bij orieentaals dacht ik meer aan, mozerella, olijven, tomaat, humus.

Maar ik denk dat ik toch maar voor een van alles wat lunch ga, dat is toch makkelijker.

Wraps dacht ik ook al aan maar wat kan ik er op doen? Ik doe meestal zalm en roomkaas of tonijnsalade, dus wat anders is nu ook wel leuk.

Wat is samsosa?
Alle reacties Link kopieren
Sneetjes wit brood roosteren, besmeren met een dun laagje calve mayo, gebraden kipfilet in plakken er op, avocado in plakken er op en gebakken bacon. Korstjes er af, en dan in 2en of 4en snijden.

Dan heb je heerlijke sandwiches.

Dat kun je ook doen met gerookte zalm, kruidenkaas en ijsbergsla of met oude kaas en plakken augurk of kalfsvlees met een lekkere zelfgemaakte tonijnsalade (mayo, tonijn, kappertjes, scheutje ketjap, peper, zout in de blender en pureren maar. Prakken kan ook) of sandwich met blauwe kaas, rucola, walnoten en peer.



Ik heb dat met mijn verjaardag gedaan en alle sandwiches gingen op. Ik had er voor de mierenneuker wat eten betreft ook nog wat witte bollen met ham en kaas bij gezet, maar die gingen niet op.



Misschien nog een mooie soepterine neerzetten zodat de liefhebber een kopje soep vooraf kan nemen, of een kroketje bakken. Dan heb je een ouderwetse broodmaaltijd in een nieuw jasje.



Wat zoetigheid (chocolade en muffins ofzo) voor toe en de dag kan niet meer stuk zou ik zeggen
Alle reacties Link kopieren
Oh nog een kleine toevoeging, pasta vind ik zelf niet lekker.

En morgen eten we al verschillende salades.
Alle reacties Link kopieren
Wraps kipfilet roomkaas groene pesto

Wraps gerookte kipreepjes roomkaas rauwkost

Hartige taart / quiche
Snij stokbroden en zet franse kazen, salades en preparé op tafel.
Alle reacties Link kopieren
Boterhammen, geroosterd brood, stukjes stokbrood en daarnaast verschillende soorten beleg. Voor de liefhebber nog een lekker warm satétje erbij.
Alle reacties Link kopieren
Aapie, bedoel je niet meer mediteraans?



Samosa ga ik vanmiddag maken, ik laat het je wel zien. Google er maar op, je kan ze met alle vullingen maken, van hartig tot zoet. Ik ga ze vanmiddag maken met mangochutney dus ietwat zoetig maar door een rood pepertje erbij toch ook pittig.



Oke, wraps, heb je hier wat aan?



Krokante kip;





Diverse vullingen;





Zalm/roomkaas en rosbief/zachte geitenkaas (kan ook met roomkaas); als ik ze direct eet doe ik bij de laatste ook wat tomaat en sla erbij, een nacht ze zo laten staan met vochtige dingen erin is niet aan te raden;





Zweedse wraps;





Hollandse wraps met asperges, zalm, ei en mosterdsaus;





Griekse wrap met griekse gehaktballetjes en tsatziki;





Griekse;

Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Mini worstenbroodjesMini saucijzenbroodjesMini kaasbroodjesMini broodjes (bijv. breekbrood of die kleine bolletjes (wit/bruin/krenten) van de Appie) of mini sandwichesMini wraps zijn inderdaad ook erg lekker met zalm en roomkaasSatéprikkers met prosciutto, mini-mozarella en basillicumSatéprikkers met blokje kaas, uitje, partyknack, augurkjeMini tompoucesMini banaan eclairsSlagroomsoesjes/mini moorkopjesMini cupcakesBovenstaande is echt nauwelijks werk om te maken en errug lekker
Alle reacties Link kopieren
Je zou ook voor mezze kunnen gaan. Inderdaad humus maken. Wat ik heel lekker vind is baba ganoush (een soort puree van aubergine) Pitabroodjes erbij, zodat mensen daar de sausjes mee kunnen dippen. Een koude couscoussalade erbij. Dolmades (gevulde wijnbladeren) maken (die hoeven niet warm, dus da's mooi) Toen ik een paar jaar geleden mezze maakte had ik ook een bietensalade gemaakt met een yoghurtdressing erbij. Zou het recept even op moeten zoeken in mijn kookboeken. Filodeeg gevuld met fetakaas (zoek op sigari boreki). Wat kipspiesjes erbij (even opwarmen op de dag zelf) Lekkere olijven erbij is altijd goed. En ga zo maar door.
Alle reacties Link kopieren
Kusunum, die sandwiches van jou klinken ook erg goed, dan kan ik er ook een clubsanwiche van maken natuurlijk, met wat meer tomaat en ei er bij! Leuk idee. Ik kwam even niet verder dan gezond en kipfile met roomkaas, maar die had ik ook al vaker gemaakt.



Chiquita, quiche vond ik ook leuk, alleen ken ik alleen quiches die warm lekker zijn, heb je recepten voor koude?



Gewoon beleg en franse kaasjes vind ik iets te simpel. Ik wil er wel wat bijzonders van maken.



Op de foto's vind ik die krokante kip er erg lekker uitzien!!!!!

En de Griekse spreekt mij ook aan, alleen is dat koud wel lekker?



Dank jullie wel alvast voor alles iedeeen, ik ga nu eerst werken maar later reageer ik weer!



Groetjes!
Alle reacties Link kopieren
Wrapbakjes met mexicaanse rijstsalade,pittige tomatensoep met chorizo, gevulde wraphapjes (zie hieronder, of bijv. zalm-kruidenkaas), met roomkaas gevulde pepertjes (eventueel voor de variatie wat geraspte oude kaas erdoor), mexicaanse groentetaart, kaasplank, gevulde komkommer, salamirolletjes, cherrytomaatjes,stukken meloen, dipgroenten.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg er nu super zin in om mijn verjaardag te vieren!!

Haha en dat terwijl ik gisteren nog dacht om maar gewoon alleen taart met toastjes te doen. Door gebrek aan inspiratie.



Nu echt werken.
Alle reacties Link kopieren
Aapie, bedenk ook wat je gaat doen, de dag ervoor de dingen maken dan is een sandwich met bijv. mayo en andere vochtige dingen als tomaat end niet meer te eten de volgende dag. Dan is het brood nat en zompig.



Tenzij je het die ochtend maakt, moet je even goed bedenken wat je de dag ervoor wil gaan maken, niet alle gerechten zijn daar geschikt voor.



Quiches zijn koud heerlijk. Persoonlijk vind ik alles van quiches koud heerlijk. Heb je geen apart recept voor nodig, gewoon quiche maken en volgende dag ervan smullen. Leuke mini quiches maken in verschillende smaken.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Hartige taart van Wraps.



Neem een springvorm, vet die in en leg er 1 zachte wrap in,die besmeer je met kruidenkaas.

2e wrap er op en daar doe je b.v. blokjes ham of smac op.

strooi daar een beetje kruiden wat je lekker vind overheen.

Zo maak je de springvorm vol met wraps en andere dingen waar je trek in hebt.

Afsluiten met een wrap die je insmeert met wat boter en daar dik geraspte kaas overheen.



Als je vega wil koken laat je hjet vlees weg en vervang je dat door b.v. olijven en andere soorten kaas/feta oid.



Als dit je te droog lijkt kan je voordat je de kaas er over strooit een bakje creme fraiche aanroeren met wat melk en kruiden( eventueel tomatenpuree / ketchup / curry erdoor doen voor de smaak die langs de rand er over gieten en het geheel 40 minuten in de oven afbakken op 170 - 180 graden



Dit recept is een variatie op een bestaand recept wat ik ooit ergens vond,wij vinden het erg lekker.



P.S. de blokjes ham kan je ook vervangen door rul gebakken gehakt of flinterdun gesneden gebakken kipfilet.



In punten snijden en iedereen kan een stuk nemen.



Eetsmakelijk.
Zou ook een doos met mini saucijzenbroodje, kaasbroodjes e.d. halen. Even in de oven en ook zo op tafel. Idem met de quiches van de AH: de oven in, in puntjes snijden en klaar.

Kost allemaal nauwelijks tijd en dan heb je toch ook 'n warm hapje.



Eventueel nog bittergarnituur in de frituurpan knallen.
Alle reacties Link kopieren
Hollandse hapjes met mini quiches, had ernaast ook nog een kaasplankje;





Mini quiches met verschillende smaken;









Mediterane hapjes;













Nou ik kijk wel verder eerst welke richting je op wilt, het is beter iets gepast te posten bij wat je uiteindelijk wil gaan doen.



Tot laterz.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Met mijn verjaardag heb ik een high tea gemaakt. Heel leuk om te doen en je hebt dan een goede combinatie van zoet en hartig (oa muffins, kwarktaart, scones, sandwich, wraps).



In ieder geval alvast een hele fijne en lekkere verjaardag.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind quiche ook koud altijd erg lekker! Mijn favo is zongedroogde tomaatjes, geitenkaas, ui, spekjes
Alle reacties Link kopieren
Yette, heb jij die tomatensoep met chorizzo zelf al eens gemaakt, dan ben ik erg benieuwd hoe je dat hebt gedaan. Lijkt mij erg lekker want ik ben gek op tomatensoep. Dat eet je wel warm denk ik? Dan lijkt het mij leuk om eens te proberen, maar niet voor mijn verjaardag.
Alle reacties Link kopieren
Bosuitje en de ander mensen die met zoete ideeen kwamen, dat is inderdaad erg leuk een high tea. Dat heb ik vorig jaar ook gedaan. Was erg gezellig, maar dit jaar tijd voor wat anders.
Alle reacties Link kopieren
Mylene_Valerie,



Van die wraps op de foto eet jij die koud of warm? Die griekse en die met die kip?

En wat heb jij in de quiches gedaan die je hier hebt geplaatst? Ze zien er erg lekker uit! Volgens mij heb ik die foto's hier ook eerder gezien.

Ik bedoelde inderdaad medeteriaans.

En door de foto's ben ik wel op ideeen gekomen.

Ik ga voor een lunch maar dan in buffet vorm en niet voor gangen.

En toch voor van alles en nog wat niet een speciaal thema.



Die sandwiche met kip en bacon waar ik eerder op reageerde is denk ik ook warm lekkerder toch? En inderdaad niet goed van te voren te maken.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal rechtsonder op de laatste foto zijn dat aubergines gevuld?



Wat ik nu zit te denken.

Is een buffet-lunch met:



Koude quiches

Verschillende wraps

En een schaal 2 of 3 soorten dipsmurrie, en daarom heen dan pitabroodjes in stukjes, turksbrood, soepstengels, bleekselderij en andere dingen waar je de dip op kan doen.

Dan misschien een schaal met wat hierboven op de foto staat, dolma's, olijfjes, gevulde aubergine e.d.

Maar die laatste dingen ga ik dan maar uit een potje halen, want zelf maken lijkt mij erg veel werk.

Eventueel nog wat prikkertjes, kaas/worst (dat moet van vriend haaha).

Maar daar moet vast nog wat bij of niet?
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels de samosa ook opgezocht dat klinkt ook erg lekker. En inderdaad kan je er alle kanten mee op.

Ik ben benieuwd naar je fotos en hoe jij het hebt gemaakt!

Mango klinkt al erg goed!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven