Geld & Recht alle pijlers

aflossen studieschuld

01-01-2012 12:47 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu ongeveer een jaar geleden gestopt met mijn studie en heb nu werk. Nog geen groot contract (maar 8 uur), maar toch gemiddeld 3 a 4 dagen in de week aan het werk.



Nu heb ik op de site van DUO gelezen dat ik in principe pas over een jaar moet gaan aflossen en dat er dan een vast maandbedrag wordt vastgesteld.



Maar ik zou ook nu al wat kunnen aflossen. Heeft iemand ervaring met het aflossen van een studieschuld? wat is handiger?

Nog even sparen en straks een grotere hoeveelheid in 1 keer aflossen of nu alvast beginnen met kleine beetjes aflossen (bijv. 80 - 100 euro per maand). Dit in verband met de rente die gewoon door blijft lopen...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook direct begonnen omdat de rente die ik ontving lager was dan wat ik betaalde en (vooral) omdat je het dan niet mist als je opeens moet gaan afbetalen. Het is makkelijker om direct na je studententijd door te stromen naar iets minder inkomen (salaris min afbetalen)
Alle reacties Link kopieren
quote:Lein77 schreef op 01 januari 2012 @ 14:32:

Het is wel belangrijk om een buffer te hebben voor onvoorziene uitgaven. Het zou jammer zijn als je aan DUO 500 euro terugbetaalt en een week later eigenlijk je wasmachine moet vervangen.





Dat dus. Met een krediet ben je altijd duurder uit. Eerst sparen voor een buffer, met het bedrag wat je moet gaan afbetalen. Hoeveel, dat kun je alvast uitrekenen op de link die ergens in dit topic staat. Dan wen je meteen vast aan het lagere maandbedrag.



Met 80 euro nu al aflossen, terwijl je straks misschien 200 af moet lossen, schiet je niet zo veel op. Je gaat dan straks in maandlasten omhoog, terwijl je geen buffer hebt om onverwachte kosten op te vangen. Per saldo sta je er dan slechter voor, want dan moet je een krediet afsluiten tegen veel hogere rentes en dan heb je ook niet meer de financiële ruimte in je maandbudget om nog even snel te sparen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben meteen begonnen met aflossen toen ik een baan kreeg.

Je bent dan niet gewend om het geld te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Eens, je bent dat geld dan niet 'gewend'.



@soezie81: je verhaal klinkt theoretisch leuk, maar het is niet alleen het renteverschil dat een rol speelt, maar ook discipline.

Je moet dan ECHT dat bedrag per maand sparen voor aflossing studieschuld en er dan ook niet aankomen. De praktijk blijkt dan vaak een stuk weerbarstiger.
Alle reacties Link kopieren
Plus dat het verhaal van Soezie niet klopt. Zij zegt dat je beter kan sparen tegen een hogere rente en de studieschuld op kan laten lopen omdat je dan per saldo op meer uitkomt.

Maar als je in een jaar tijd rente moet betalen over 30000 euro schuld tegen 2,4 procent rente, of je krijgt over een jaar 3,5 procent rente over een bedrag van 1200 euro, gaat haar theoretische verhaal gewoon niet op.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lein77 schreef op 01 januari 2012 @ 14:32:

[...]





Dit is dus volledig afhankelijk van de hoogte van je schuld, de hoeveelheid spaargeld en de hoogte van de rente op je lening en op je spaarrekening.

Ik betaal 2,4% rente over mijn schuld bij DUO en krijg inderdaad meer rente op mijn spaarrekening (3,nogwat dacht ik). Maar mijn schuld was toen ik begon met aflossen wel 30.000 euro. De rente die ik daarover betaalde was zeker wel hoger dan de rente die ik ving op mijn spaarrekening als ik daar was begonnen met 50 of 100 euro tegoed.

Je vangt pas meer rente op de spaarrekening als de bedragen van je schuld en je spaartegoed dichter bij elkaar komen.



Eh, hier maak je toch echt een denkfout.



Als jij 100 euro weg zet op een spaarrekening met 3% rente dan levert dat je aan het eind van het jaar 3 euro op.



Als jij je studieschuld met 2% met 100 euro aflost dan levert dat je aan het eind van het jaar 2 euro op.



Daarom is het verstandig om het op een spaarrekening te zetten. Je betaald nog steeds meer rente dat je rente krijgt, maar dat komt omdat je waarschijnlijk een aanzienlijke studieschuld hebt. Die 100 euro levert je gewoon het meeste op als je aflost.
Alle reacties Link kopieren
quote:maryni83 schreef op 01 januari 2012 @ 13:24:

[...]





Maar dan moet je dus wel een spaarrekening hebben, dit werkt natuurlijk niet als je een lopende rekening hebt. Ik zou gewoon nu beginnen met aflossen.

Je moet gewoon kijken wat je kunt missen, al is het maar 50 euro per maand, het is toch iets!



Eh.... je zou ook kunnen kiezen voor de optie dat je een spaarrekening opent om daar elke maand geld op te sparen dat je anders zou moeten aflossen.



Sterker nog, ik zou er altijd voor kiezen om een specifieke rekening te openen voor dit doel, dan is het namelijk ook makkelijker om de door Pauline genoemde discipline op te brengen en het geld alleen te gebruiken als er echt iets aan de hand is (nieuwe wasmachine nodig ofzo).
Alle reacties Link kopieren
quote:nausicaa schreef op 01 januari 2012 @ 13:48:

Ik lees heel vaak het advies dat rente op een spaarrekening hogerbis dan die van DUO. Dat is echt lang niet altijd zo, ik betaalde iets van 3.8%, en kreeg een stuk minder op mijn spaarrekening. Je moet dus zelf goed kijken wat de rentepercentages zijn. Daarnaast zijn dit ook nog een bedragen waarop de rente niet echt oploopt. Als je een jaar lang 100 euro wegzet, heb je het misschien over een verschil van een tientje of zo. Als jij je dan beter voelt bij het aflossen van een schuld, zou ik me daar niet al te druk om maken.



Daarnaast zou ik in elk geval nu al de aflossingen meenemen in je begroting (of je ze nou echt aflost of overmaakt naar een spaarrekening). Nu ben je nog moet gewend aan meer inkomen, en dan heb je er relatief weinig 'last' van. Als je eenmaal een bepaald inkomen gewend bent, valt het hoe dan ook tegen als je een gedeelte ervan weer in moet leveren.



Tweede helft vind ik echt een goede post.



Eerste helft heb ik juist andersom gedaan. Ik heb in de eerste 2 jaar dat ik werkte ruim 4000 euro gespaard. Ik betaalde 3,6 rente over mijn studieschuld en kreeg variabel tussen de 2,5 en 3,4 rente over mijn spaargeld, toch leverde het mij veel meer rust op dat ik dat geld op een spaarrekening had staan.



Als ik namelijk mijn baan kwijt zou raken zijn mijn lasten hoog (aflossing, huur, etc etc), maar ik heb als ik een maand of 4 werkloos ben geen recht op huur of zorgtoeslag want in 8 maanden kom ik boven die grens uit. Als ik nu werkloos wordt gebruik ik die 4000 euro dus om die maanden daarmee mijn studieschuld af te lossen zodat ik van mijn 70% laatst verdiende loon gewoon mijn vaste lasten kan betalen zonder toeslagen aan te vragen die ik dan later weer terug moet krijgen.



Mijn aanvulling is dus, probeer je schuld rationeel te bekijken, en je niet te bezwaard te voelen dat je studieschuld hebt. Dat laatste is nu eenmaal een vaststaand feit waar je niets meer aan kunt veranderen, je kunt wel veranderen hoe je er mee om gaat en hoe je je daar over voelt.
Alle reacties Link kopieren
Pfoe, wat een verschillende antwoorden over het wel/niet aflossen.



Volgens DUO moet je je studieschuld aflossen in 180 maanden (15 jaar), Mijn studieschuld gedeeld door die 180 maanden komt uit om ongeveer 100-150 euro per maand aflossen.



Aangezien ik nog geen groot contract heb, maar voorlopig wel genoeg werk is de toekomst nog wat onzeker. Dat maakt de keus ook zo lastig tussen sparen en alvast aflossen wat ik kan.

Want ik heb ook geld nodig om een keertje grote noodzakelijke uitgaven te doen (bijv. dat autootje), dan zijn er nog de vaste lasten en nog mijn studieschuld. Al met al is het krap en vraag ik me af of het daadwerkelijk opschiet als ik alvast kleine beetjes ga aflossen.
Alle reacties Link kopieren
Die rente loopt elke maand op, naar is dat. Ik los iedere maand standaard een bedrag af, ook al hoef ik nog niet terug te betalen.



Als de rente op je spaarrekening hoger is dan de rente die je betaalt bij DUO is het nog alleen maar rendabel om door te sparen en later af te lossen als je spaarbedrag minimaal je schuld is. En dat is niet zo, gok ik
Alle reacties Link kopieren
Sweetcandy, welke rente van DUO geldt er voor jouw afstudeerjaar? Heb je een spaarrekening? Hoeveel rente krijg je daar?
quote:sweetcandy schreef op 02 januari 2012 @ 11:39:

Volgens DUO moet je je studieschuld aflossen in 180 maanden (15 jaar), Mijn studieschuld gedeeld door die 180 maanden komt uit om ongeveer 100-150 euro per maand aflossen. Heb je dan de oplopende rente-op-rente meegenomen in die berekening?
Alle reacties Link kopieren
quote:sweetcandy schreef op 02 januari 2012 @ 11:39:

Pfoe, wat een verschillende antwoorden over het wel/niet aflossen.



Volgens DUO moet je je studieschuld aflossen in 180 maanden (15 jaar), Mijn studieschuld gedeeld door die 180 maanden komt uit om ongeveer 100-150 euro per maand aflossen.



Aangezien ik nog geen groot contract heb, maar voorlopig wel genoeg werk is de toekomst nog wat onzeker. Dat maakt de keus ook zo lastig tussen sparen en alvast aflossen wat ik kan.

Want ik heb ook geld nodig om een keertje grote noodzakelijke uitgaven te doen (bijv. dat autootje), dan zijn er nog de vaste lasten en nog mijn studieschuld. Al met al is het krap en vraag ik me af of het daadwerkelijk opschiet als ik alvast kleine beetjes ga aflossen.Heb je de rente meegenomen in het terug te betalen bedrag (op www.berekenhet.nl doen ze dat automatisch). Anders kan dat bedrag nog wel redelijk oplopen. 100 tot 150 euro is nogal een range, is dat afhankelijk van je rentepercentage? kijk eens wat er gebeurt als het 1,5 % is en als het 4,5% is (dat is het hoogste van de afgelopen jaren).



Wel rentepercentage is van belang voor jou studieschuld? Je zegt dat je vorig jaar gestopt bent met je studie, was dat ook het laatste moment dat je recht had op stufie? Dan zou je rentepercentage namelijk maar 1,5% zijn.



Wat ik zou doen als ik jou was:

- op berekenhet.nl gaan kijken wat ik elke maand terug zou moeten betalen aan de IB-groep (daarbij kun je uitgaan van het huidige rentepercentage, maar de kans is wel groot dat het rentepercentage straks voor jou op 3% ofzo wordt vastgesteld dus je zou ook dat kunnen gebruiken als uitgangspunt)

- kijken hoeveel rente je betaald over die studieschuld

- op van spaarbankveranderen.nl kijken welke spaarrekening je kunt openen om dit geld vanaf nu elke maand op zij te zetten.

- een automatische overboeking aanmaken naar die rekening voor het bedrag wat je straks elke maand moet terug betalen.

- daarnaast elke maand "regulier" sparen,



De reden dat ik dit zo zou doen als ik jou was is:

- je toekomst is heel erg onzeker als het gaat over inkomen, je hebt meer aan een buffer dan aan een iets lager maandbedrag (die buffer kun je in de toekomst gebruiken om te voldoen aan je maandbedrag)

- je krijgt waarschijnlijk meer rente over je spaargeld dan je betaald over je studieschuld dus het is nog voordeliger ook.

- verder zou ik daarnaast ook regulier gaan sparen omdat je ook wilt sparen als je straks moet beginnen met aflossen.



Overigens: dit zou voor mij gelden tot ik 1 jaar aan vaste lasten op mijn spaarrekening heb staan OF 3 jaar lang de aflossing op mijn studieschuld. Daarna vind ik de afweging anders worden.
quote:sweetcandy schreef op 02 januari 2012 @ 11:39:

Al met al is het krap en vraag ik me af of het daadwerkelijk opschiet als ik alvast kleine beetjes ga aflossen.

Als je uitrekent hoeveel rente je per maand moet betalen kan je minimaal dat bedrag storten, dan blijft je schuld gelijk. Ik denk dat alle beetjes helpen, zeker als je straks misschien ook een keer ruimte hebt om bijv. je vakantiegeld te gebruiken om extra af te lossen.

Ik zou wel zorgen dat je iets van spaargeld hebt, maar ik denk dat het niet echt veel zoden aan de dijk zet om je geld 'voor de hogere rente' op een spaarrekening te zetten ipv af te lossen. Bereken maar eens over wat voor bedragen het gaat, dat zijn geen bedragen met veel nullen, denk ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rheia schreef op 02 januari 2012 @ 11:42:

Die rente loopt elke maand op, naar is dat. Ik los iedere maand standaard een bedrag af, ook al hoef ik nog niet terug te betalen.



Als de rente op je spaarrekening hoger is dan de rente die je betaalt bij DUO is het nog alleen maar rendabel om door te sparen en later af te lossen als je spaarbedrag minimaal je schuld is. En dat is niet zo, gok ik



Jij hebt dus duidelijk geen economie gestudeerd.....

lees hierboven even wat mijn reply is op de post van Lein 77 (ofzoiets). Dit is namelijk pertinente onzin.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 02 januari 2012 @ 12:18:

[...]





Jij hebt dus duidelijk geen economie gestudeerd.....

lees hierboven even wat mijn reply is op de post van Lein 77 (ofzoiets). Dit is namelijk pertinente onzin.Gelukkig is er nog iemand die het wel snapt
Alle reacties Link kopieren
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 02 januari 2012 @ 12:18:

[...]





Jij hebt dus duidelijk geen economie gestudeerd.....

lees hierboven even wat mijn reply is op de post van Lein 77 (ofzoiets). Dit is namelijk pertinente onzin.Het gaat er blijkbaar moeilijk in... Ook Janna suggereert weer zoiets hieronder.
Pfff, het is toch gewoon een keuze.

Ja, als je minder rente aan IBG/DUO betaalt dan dat je ontvangt op je spaarrekening dan is sparen gunstiger.

Alleen is dat alleen zo, zolang de rente zo staat. Mocht je rente bij IBG binnenkort hoger worden moet je er dus goed op letten dat het veranderd. En je 'winst' is waarschijnlijk niet heel hoog, dus dat is je keuze.



(Stel dat je 1% meer rente krijgt op je spaarrekening dan je betaalt aan IBG/DUO en je ¤1000,- op je spaarrekening hebt, dan praat je over ¤10,- op jaarbasis)



Ik kan me voorstellen dat een schuld aflossen beter voelt dan sparen. Zeker als je 'winst' maar ¤10,- is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Janna_ schreef op 02 januari 2012 @ 12:42:

Pfff, het is toch gewoon een keuze.

Ja, als je minder rente aan IBG/DUO betaalt dan dat je ontvangt op je spaarrekening dan is sparen gunstiger.

Alleen is dat alleen zo, zolang de rente zo staat. Mocht je rente bij IBG binnenkort hoger worden moet je er dus goed op letten dat het veranderd. En je 'winst' is waarschijnlijk niet heel hoog, dus dat is je keuze.



(Stel dat je 1% meer rente krijgt op je spaarrekening dan je betaalt aan IBG/DUO en je ¤1000,- op je spaarrekening hebt, dan praat je over ¤10,- op jaarbasis)



Ik kan me voorstellen dat een schuld aflossen beter voelt dan sparen. Zeker als je 'winst' maar ¤10,- is.





Het klopt dat het niet perse om heel grote bedragen gaat. Toch vind ik hier gelden: "wie het kleine niet eert, is het grote niet weert (of hoe je dat ook schrijft)".



Bovendien vind ik dat hier heel veel mensen van de "schulden moet je per definitie zo snel mogelijk aflossen" maffia zijn en daar wil ik graag een weerwoord aan bieden.



Ik kan goed beargumenteren waarom ik NIET versneld aflos, en ik krijg altijd het idee dat het met name de mensen zijn die niet kunnen beargumenteren waarom ze WEL versneld aflossen die eigenlijk helemaal niet weten waarover ze praten en daar krijg ik heel erg veel jeuk van.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga het geld bestemd voor de DUO niet opsparen op mijn spaarrekening, die is voor andere doeleinden bestemd. Dus ik ga direct iedere maand aflossen en niet eerst alles apart zetten (heb het idee dat ik daar namelijk niks mee opschiet i.v.m. rente etc). Geloof dat de rente bij DUO op 1,3 % zit. Ik had inderdaad de rente nog niet maandelijks erbij berekend, zal eens op de website van het berekenen gaan kijken



Denk dat ik toch maar deze maand al ga beginnen met kleine beetjes aflossen. Mocht het een maand niet lukken is het geen ramp, omdat ik pas volgend jaar echt hoef te gaan betalen. Gewoon eens kijken wat ik iedere maand over houd aan loon en wat ik daarmee ga aflossen.
Alle reacties Link kopieren
quote:sweetcandy schreef op 02 januari 2012 @ 12:48:

Ik ga het geld bestemd voor de DUO niet opsparen op mijn spaarrekening, die is voor andere doeleinden bestemd. Dus ik ga direct iedere maand aflossen en niet eerst alles apart zetten (heb het idee dat ik daar namelijk niks mee opschiet i.v.m. rente etc). Geloof dat de rente bij DUO op 1,3 % zit. Ik had inderdaad de rente nog niet maandelijks erbij berekend, zal eens op de website van het berekenen gaan kijken



Denk dat ik toch maar deze maand al ga beginnen met kleine beetjes aflossen. Mocht het een maand niet lukken is het geen ramp, omdat ik pas volgend jaar echt hoef te gaan betalen. Gewoon eens kijken wat ik iedere maand over houd aan loon en wat ik daarmee ga aflossen.Je zou ook een aparte spaarrekening kunnen openen voor dit doel. Een spaarrekening openen is een kwestie van 10 minuten. Als je elke maand 100 euro gaat sparen tegen 3% levert dit je 10 euro per jaar op, dat vind ik toch nog wel makkelijk verdient.

Wat ik me afvraag, wat ga je doen als je de komende maanden ineens wel maar 8 uur per week wordt ingeroosterd, heb je dan genoeg geld om je vaste lasten te betalen? En wat doe je over 2 jaar als je wel moet aflossen je ineens werkloos wordt?



Het je het idee dat dat niets oplevert of heb je berekent dat het niets oplevert en weet je ook waarom dat niets oplevert? Mocht dat namelijk zo zijn dan hoor ik dat graag want dan ga ik zelf ook maar eens hard aan het rekenen.
Mocht je toch besluiten om een gedeelte eerst op je eigen spaarrekening te sparen en daarna af te lossen; bij moneyou (dat is een internetspaarrekening van abn amro) krijg je nu 2,95% rente en je kunt 5 verschillende spaarrekeningen maken. Die staan dan in 1 overzicht en je kunt onderling meteen geld overmaken zonder dat het tijd kost voor het geld op een andere rekening staat. Dan zou je dus bijv. 'aflossen IBG', 'auto', 'vakantie' enzo apart kunnen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn meerdere aanbieders waar je nu tegen 3,0% kunt sparen en ik zag ook al 3,2% voorbij komen.
Oh, en Sweetcandy, kom anders gezellig op het vrekkentopic schrijven!
Alle reacties Link kopieren
Ik ga komende week met mijn werkgeven rond de tafel over mijn contract (zou eigenlijk afgelopen maand al een groter contract krijgen). Dus ook afhankelijk daarvan ga ik bekijken hoeveel ik kan/ga aflossen iedere maand. Ik wil inderdaad niet meer in de schulden komen als ik straks ineens niks of minder verdien dan ik nu doe. Daar ben ik heel realistisch in, ik los alleen af als ik ook echt de mogelijkheid ervoor heb.



In de toekomst kijken kan ik helaas niet. Dus of ik over twee jaar nog werk heb blijft onzeker, maar dat lijkt me voor de meeste mensen zo. Ik leef nu en ik kijk nu naar wat voor mogelijkheden ik heb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven