Geld & Recht alle pijlers

hoe zit dat nou ? rijden met aanhangwagen

04-01-2012 12:34 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben ik weer met een nieuwe vraag.

Ik heb een A rijbewijs en wil dit weekend graag de schuttingen voor onze tuin ophalen zodat mijn man ze kan plaatsen op zondag. Nu mag ik de auto en aanhangwagen van mijn vader lenen (wij hebben zelf geen trekhaak) maar weet niet zeker of ik mag rijden met een aanhangwagen. Het is een kleine aanhangwagen, van ongeveer 675kg. Een enkel asser.



Kom op internet nogal wisselende antwoorden tegen en riskeer liever geen boete.



Weten jullie misschien hoe het zit ?
Alle reacties Link kopieren
Een A rijbewijs is voor motoren, neem aan dat je B bedoeld?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook nieuwsgierig (rij wel eens met dubbelasser kar + meubels), dus google even, maar rijbewijs A is voor een motor, dus dat wordt sowieso een boete in de auto lijkt me..?
Alle reacties Link kopieren
huh ? ja inderdaad foutje !

Heb dus mijn B voor de auto haha, en geen E rijbewijs voor aanhangwagen. Sorry !
Alle reacties Link kopieren
http://www.cbr.nl/1095.pp



Dit is op de site van het cbr, ik neem aan dat dat wel klopt.
Alle reacties Link kopieren
Met een enkelasser mag je rijden, als de aanhanger plus lading niet zwaarder is dan de auto
Alle reacties Link kopieren
Als u alleen een B rijbewijs heeft, dan mag het maximum laadvermogen (ledig gewicht + laadvermogen) van de aanhanger niet zwaarder zijn dan het ledig gewicht van de auto. Het totaal gewicht (auto + aanhanger) mag in alle gevallen niet boven de 3500 kg. uitkomen.
Alle reacties Link kopieren
Als je aanhanger niet zwaarder is dan je auto en samen niet boven de 3500 kilo uitkomt, mag je gewoon rijden met een aanhanger. Ik heb met mijn B-rijbewijs al eens met een zware caravan gereden die niet zwaarder was dan mijn auto.
Alle reacties Link kopieren
quote:FullHouse schreef op 04 januari 2012 @ 12:40:

Met een enkelasser mag je rijden, als de aanhanger plus lading niet zwaarder is dan de autoDubbelasser ook, alleen gewicht in de gaten houden.
Alle reacties Link kopieren
quote:sito1970 schreef op 04 januari 2012 @ 12:43:

[...]





Dubbelasser ook, alleen gewicht in de gaten houden.Dit klopt niet: met een dubbelasser mag je per definitie niet rijden met een B rijbewijs, omdat het volle gewicht daarvan ruim het gewicht van een lege auto overschrijdt en je samen heel snel over de 3500kg heen komt.
Alle reacties Link kopieren
wij moetsen dit gewoon weten vroeger tijdens theorie examen!!!!!!
Alle reacties Link kopieren
correctie.. ´moesten´´.
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonouders hebben een kleine caravan, ongeveer 1000kg. Omdat hun deze te klein vinden voor hen 2en mogen wij deze hebben. Zij hadden hem gekocht voor 100-,. Stallen mogen wij gratis op de boerderij van een bevriend stel, dus dat is helemaal fijn.

Mijn man krijgt in Maart zijn nieuwe 2e handse auto, die is 1100 kg dus dan zouden wij mogen rijden met die caravan ?



Mooi dat scheelt weer een hoop geld voor 2 E rijbewijzen





Mijn goede voornemen was in 2012 zuinig aan te doen en te sparen dus ben goed op weg op deze manier
Alle reacties Link kopieren
quote:maartenmallorca schreef op 04 januari 2012 @ 12:59:

wij moetsen dit gewoon weten vroeger tijdens theorie examen!!!!!!Ik ook, maar ik ben het alweer vergeten hoor ! En dat terwijl ik mijn rijbewijs pas 4 jaar heb.
Alle reacties Link kopieren
*edit* de maximale massa van de caravan (ledig gewicht plus belading) komt denk ik wel boven het ledig gewicht van de auto en dan heb je dus wel een E rijbewijs nodig.
Alle reacties Link kopieren
quote:neurogenesis schreef op 04 januari 2012 @ 13:04:

Hou je er dan rekening mee dat je bagage maar 100 kilo mag zijn?

Ik zou gewoon voor een E rijbewijs gaan, dan weet je ook precies hoe je kan rijden met een caravan en je zit niet met je maximale gewicht.



Op ten duur is het wel de bedoeling dat we beiden ons E rijbewijs gaan halen. Maar voorlopig zit het er even niet in (pas verhuisd, bruiloft met feest, 2e kindje op komst, nieuwe auto voor man). Eerst even onze spaarpot weer aanvullen. We willen 6 weken op een camping net over de Belgische grens gaan staan. Ik rijd dan met mijn auto achter man en caravan aan. Zijn in 20 minuten thuis, en het is 10 minuten rijden van het werk van mijn man. Dus we hoeven ook niet veel mee te nemen.

Ik heb ook 6 weken vakantie, en hij niet dus hij moet doordeweeks gewoon werken. Gaan tussendoor ook naar huis om de was te doen en dergelijke.
Alle reacties Link kopieren
quote:warmwaterbadeendje schreef op 04 januari 2012 @ 12:59:

Mijn schoonouders hebben een kleine caravan, ongeveer 1000kg. Omdat hun deze te klein vinden voor hen 2en mogen wij deze hebben. Zij hadden hem gekocht voor 100-,. Stallen mogen wij gratis op de boerderij van een bevriend stel, dus dat is helemaal fijn.

Mijn man krijgt in Maart zijn nieuwe 2e handse auto, die is 1100 kg dus dan zouden wij mogen rijden met die caravan ?



Mooi dat scheelt weer een hoop geld voor 2 E rijbewijzen





Mijn goede voornemen was in 2012 zuinig aan te doen en te sparen dus ben goed op weg op deze manier Als het goed is moet er op het kentekenbewijs van de caravan staan hoeveel kilo hij beladen mag zijn. Als dát 1000kg, is dan is rijden met deze combi geen probleem. Mocht de caravan totaal 1400kg zijn beladen (dat is die van mijn ouders, en dat is echt een kleintje) mag je dus niet hiermee rijden. Het gaat namelijk om het officieel vol gewicht van de caravan en het officieel ledig gewicht van de auto. Niet of je de caravan wel of niet helemaal hebt volgeladen.
Alle reacties Link kopieren
Ik had mijn bericht al aangepast want mijn antwoord klopte niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:warmwaterbadeendje schreef op 04 januari 2012 @ 12:59:

Mijn schoonouders hebben een kleine caravan, ongeveer 1000kg. Omdat hun deze te klein vinden voor hen 2en mogen wij deze hebben. Zij hadden hem gekocht voor 100-,. Stallen mogen wij gratis op de boerderij van een bevriend stel, dus dat is helemaal fijn.

Mijn man krijgt in Maart zijn nieuwe 2e handse auto, die is 1100 kg dus dan zouden wij mogen rijden met die caravan ?

Je neemt maar voor 100 kilo aan bagage mee?? Ik denk dat je daar al snel over heen zit als je bijv kleding, eten, matrassen, tuinstoelen, fietsen e.d. meeneemt. Die 1000 kilo is toevallig niet het kale gewicht?
Let er idd op dat het gaat om het LAADVERMOGEN van de aanhanger, dus niet hoeveel je erop pakt, maar hoeveel je MAG vervoeren met die aanhanger....

Sowieso is een E bij B wel prettig als je veel met een aanhanger rijdt, je hebt dan toch wat meer kennis van zaken
Alle reacties Link kopieren
quote:ingmagh schreef op 04 januari 2012 @ 12:46:

[...]





Dit klopt niet: met een dubbelasser mag je per definitie niet rijden met een B rijbewijs, omdat het volle gewicht daarvan ruim het gewicht van een lege auto overschrijdt en je samen heel snel over de 3500kg heen komt.Dit is niet per definitie waar. Met een dubbelasser hoef je zeker niet de 3500 kg te passeren. Ze zijn ook lang niet altijd zwaarder dan de auto.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven